جاباما

وقتی کرم‌ها سر و چشم در آوردند! +عکس

وبسایت دیجی کالا مگ - امیرحسین میرزایی: شاید فکر کنید مشغول تعریف داستان یک بازی علمی-تخیلی هستیم، اما زیست‌شناسان اخیرا حیوانی را دستکاری کرده‌ و کاری کرده‌اند تا سر در بیاورد؛ آن هم سری که شبیه به یک گونه‌ی دیگر است! این حرکت، با استفاده از فاکتورهایی بیرونی که روی DNA تاثیر می‌گذارند (Epigenome) محقق شده است.

حیوانی که دستکاری شده است، Giardia dorotocephala نام دارد. این کرم کوچک را احتمالا با این قابلیت‌اش می‌شناسید:‌ این کرم می‌تواند بدن بریده شده‌اش را بازسازی کند. از این حیوان معمولا برای به تصویر کشیدن قابلیت‌های بازسازی زیستی (Biological Regenration) استفاده می‌شود؛ یعنی تعداد بی‌شماری از این حیوان را برای به تصویر کشیدن قابلیت بازسازی بدن‌اش تکه تکه کرده‌اند.

بر اساس تحقیقات جدیدی که منتشر شده است، این حیوانات می‌توانند نه تنها بدن خودشان را بازسازی کنند، بلکه می‌توانند به شکل گونه‌های دیگر هم در بیایند. تحقیقات جدید را «مایکل لوین» از دانشگاه Tufts انجام داده و یافته‌های‌اش را در نشریه‌ی International Journal of Molecular Sciences منتشر کرده است.

وقتی کرم‌ها سر و چشم در آوردند! +عکس

لوین و تیم‌اش به جای اینکه کرم‌ها را تکه تکه کنند، سلول‌های پروتئینی که این حیوانات از آن برای ارتباط استفاده می‌کرده را دستکاری کردند. لوین توانسته است که الگوی سر جدیدی به این حیوان بدهد که ساختارش، شبیه به شکل اصلی سر این حیوان نیست.

نه تنها ظاهر سر این حیوانات تغییر کرده، بلکه مغز آن‌ها هم شکل دیگری پیدا کرده است. نکته‌ی جالب این جا است که این تغییر شکل، چند هفته بیشتر دوام نیاورد. پس از این مدت زمان، سر حیوانات به ظاهر قدیمی‌شان باز گشتند.

وقتی کرم‌ها سر و چشم در آوردند! +عکس

محققان هنوز هم مشغول کار روی این حیوانات هستند؛ از کجا معلوم، شاید توانستند چگونگی افزودن قابلیت‌هایی مثل بازسازی زیستی را هم به دیگر حیوانات مثل انسان هم بیافزایند.