۲۷۱۵۹۲
۱ نظر
۵۰۲۶
۱ نظر
۵۰۲۶
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۹)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ تصویر و حدیث منتسب به امام حسین (ع)

به تازگی و همزمان با ایام سوگواری سیدالشهداء حدیثی جعلی و تصویری بدون سند به امام حسین(ع) منسوب و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

متن حدیث جعلی منتسب به امام حسین(ع)!

ستاد مبارزه با چرندیات (9)

در این حدیث جعلی از قول امام حسین (ع) این طور آورده شده است: «ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی‌ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر است و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی‌ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشان را بفروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی گماشت».

یکی دیگر از مطالب منتشر شده در این زمینه ماجرایی از چگونگی ترسیم تصویر امام حسین‌(ع) توسط یک نقاش مسیحی و نگهداری این تصویر در موزه لوور پاریس است!

ستاد مبارزه با چرندیات (9)
تصویر منتسب به امام حسین(ع)!

واقعیت ماجرا چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس این روایت کاملاً جعلی بوده و دروغی است که به اهل‌بیت (ع) منتسب شده است. همچنین پیش از این نیز منسوب کردن تصاویر و نقاشی‌ها به اهل بیت(ع) از سوی مراجع تقلید بدون اعتبار و بدون سندیت عنوان شده است. در این خصوص گفت‌و‌گویی داشتیم با حجت‌الاسلام و المسلمین علی سعیدیان کارشناس مذهبی.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدیان با تأکید بر اینکه روایت فوق روایتی جعلی است که در کتب‌ ما نیامده است اظهار داشت: حتی روایتی شبیه به این را نیز نداریم، این روایت اصلاً‌ وجود ندارد.

وی گفت: تصاویری که به اهل‌بیت‌(ع) منتسب می‌شود برگرفته از تخیلات نقاش است و هیچ کدام از این تصاویر از منظر شرع مقدس و علما نه تنها مورد تأیید نبوده بلکه ترسیم و انتشار آن نیز صحیح نیست ولی اگر تصویری منتسب به اهل بیت(ع) شد توهین به آن جایز نیست.

این کارشناس مذهبی در خصوص تصویر منتسب به امام حسین (ع) در موزه لوور پاریس اظهار داشت: تصویر فوق اصلاً قابل استناد نیست ما در مباحث تاریخی این موضوع را نداریم؛ سفیر روم در ماجرای کربلا حضور داشته که او نقاش نبوده است، در منابع تاریخی شیعه و سنی هم نیامده است فردی درخواست کرده باشد با سر مبارک سیدالشهدا (ع) تنها گذاشته شود. در ماجرای راهب مسیحی هم، ‌اصلاً موضوع نقاشی از سر مبارک حضرت اباعبدالله (ع) مطرح نشده است.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از مراجع تقلید تصویرهای منتسب به اهل‌بیت (ع) را تأیید نمی‌کنند، افزود: این تصویر ریشه روایی و تاریخی ندارد، در ضمن هیچ روایتی هم نداریم که تأیید کند تصویرهایی که منتسب به اهل بیت‌(ع) است سندیت دارد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در دین ما ظاهر، صورت حتی دیدار اهل بیت (ع) خیلی مورد تأکید نیست مهم این است که ما وظیفه خود را نسبت به اهل‌بیت(ع) انجام بدهیم.


سوژه دوم؛ شوی جنجالی چادر در برج میلاد

تصاویری از انواع چادرهای عربی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که با استناد به آن اینطور ادعا می‌شود که چادرها توسط مانکن‌های ایرانی در برج میلاد به نمایش گذاشته شده و پوشش نامناسب مانکن‌ها جنجال بپا کرده است.

ستاد مبارزه با چرندیات (9)

برگزاری نمایش انواع مدل‌های چادر توسط مانکن‌های ایرانی در برج میلاد صحت ندارد و تصاویر فوق پیش از این از سوی سایت‌های تبلیغاتی با عنوان انواع مدل‌های چادر و لباس‌های اسلامی منتشر شده است.

ستاد مبارزه با چرندیات (9)

در زیر تصویر مانکنی را مشاهده می‌کنید که در مطلب جعلی فوق ادعای ایرانی بودن آن و برگزاری نمایش زنده لباس در برج میلاد توسط وی مطرح شده، اما حقیقت این است که این مانکن در کنار نمایش چادرهای عربی، لباس بلندی را نیز بدون حجاب اسلامی به نمایش گذاشته که پیش از این تصاویرش در سایت‌های تبلیغاتی منتشر شده است. نمونه های اصلی این شوی لباس را در این لینک ملاحظه میکنید.

ستاد مبارزه با چرندیات (9)


سوژه سوم؛ کشف اجساد قوم عاد و ثمود در عربستان!

برخی از مطالب غیرموثق در فضای مجازی پس از تکذیب‌های مکرر همچنان در حال بازنشر است؛ یکی از این مطالب جعلی مربوط می‌شود به کشف اجساد قوم عاد و ثمود در عربستان سعودی؛ در این مطلب جعلی با استناد به تصاویر زیر این طور ادعا می‌شود که: «در یک حفاری گاز طبیعی در عربستان سعودی اجسادی از قوم عاد و ثمود پیدا شد. طول دست این اجساد به بلندی یک درخت است».


ستاد مبارزه با چرندیات (9)

ستاد مبارزه با چرندیات (9)

ستاد مبارزه با چرندیات (9)


اما واقعیت ماجرا چیست؟

کشف اجساد قوم عاد و ثمود در عربستان با استناد به تصاویر فوق صحت ندارد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد تصاویر منتسب به اجساد قوم عاد و ثمود متعلق است به مسابقه‌‌ای که پیش از این با موضوع خلاقیت و مهارت در رشته‌های ویرایش عکس و طراحی پوستر از سوی یک موسسه برگزار شده است. تصاویر مشابه منتشر شده در سایت این موسسه را در ادامه مشاهده می‌کنید:


ستاد مبارزه با چرندیات (9)

ستاد مبارزه با چرندیات (9)

ستاد مبارزه با چرندیات (9)

ستاد مبارزه با چرندیات (9)

ستاد مبارزه با چرندیات (9)

ستاد مبارزه با چرندیات (9)

بر اساس آنچه در تفاسیر آمده است قوم عاد از نسل سام بن نوح و بسیار درشت اندام و نیرومند بوده‌اند؛ سرزمین عادیان حاصل‌خیز و سرسبز بوده و آنان با نیروهای خدادادی خود به آباد ساختن آن پرداخته و در کوه‌ها و جاهای مرتفع کاخ‌ها و بناهای بسیار مستحکم و شگفت‌انگیزی ساخته‌اند که به تعبیر قرآن مانند آنها در هیچ جایی ساخته نشده است(فجر/8).

قدرت بسیار و پیشرفت قوم عاد سبب طغیان و استکبار آنها شد به گونه‌ایی که دعوت پیامبر خویش را نپذیرفتند و گفتند: چه کسی از ما نیرومندتر است(فصلت/ 15) تا بتواند ما را عذاب دهد؟!

قوم عاد بت‌پرست بودند خداوند، هود(ع) را به سوی آنان فرستاد تا آنها را از عذاب خداوند بترساند اما قوم عاد، هود را سفیه پنداشتند (اعراف/66؛ هود/54) و از پرستش خدای یگانه سر باز زدند و به دین پدران خود چسبیدند و استکبار ورزیدند و هود را تهدید کردند در نتیجه عذاب خداوند که باد و طوفان سختی بود بر آنان نازل شد و همه جز هود(ع) و پیروان اندک او نابود شدند. قصۀ قوم عاد در سوره‌های مبارکه «الحاقه، اعراف، احقاف، هود، مؤمنون، شعراء و فصلت» به روشنی آمده است.


سوژه چهارم؛ آخرین قسمت کارتون میگ میگ و گرگه و افسردگی پسر دیوید بکهام؟

آیا در آخرین قسمت کارتون میگ میگ (Roadrunner/بیپ بیپ)، بالاخره گرگ (Coyote/کایوتی) این پرنده پرسرعت را شکار می کند و آن‌را می‌کشد؟ آیا این قسمت به خاطر افسرده شدن پسر دیوید بکهام ساخته شده است؟ آیا کسی پول هنگفتی برای ساخت آخرین قسمت این سریال به کمپانی وارنر بروز پرداخت کرده است؟

بر خلاف ادعای شایعه: فیلم مشهور به «آخرین قسمت میگ میگ»، در واقع اولین قسمت کارتون میگ میگ است!

در اینترنت فیلمی منتشر شده است که عالبا با عنوان آخرین قسمت میگ میگ معرفی می‌شود و در آن گرگ سرانجام موفق می‌شود این پرنده سریع را شکار کند. اما با اندکی دقت در اواخر این فیلم متوجه می‌شوید که کیفیت انیمیشن ناگهان افت می‌کند و حرکات بسیار مصنوعی می‌شوند.

در حقیقت این فیلم حاصل کپی و دستکاری قسمت اول مجموعه میگ میگ (Road Runner) است که در سال ۱۹۴۸ ساخته شد. فردی با دستکاری آن، بخش‌های مربوط به شکار شدن میگ میگ را به آن اضافه کرده است. این موضوع با مقایسه فیلم جعلی با نسخه اصلی کارتون مشخص است. (خودتان مقایسه کنید: نسخه کارتون اصلی میگ میگ، نیز در کنار فیلم جعلی در بخش ویدیویی گذاشته شده است)

سایر منابع مفید:

داستان فسمت اول کارتون میگ میگ (Fast and Furry-ous)
اطلاعات کارتون میگ میگ و لیست قسمت‌ها

بر خلاف ادعای شایعه: پول هنگفتی بالای ساخت آن داده نشده است!

به دلایل زیر می‌توان به یقین گفت پول هنگفتی برای این کارتون داده نشده است: (خب، اگر هم کسی پول زیادی خرج کرده سرش کلاه رفته است!)

1) کپی‌برداری از قسمت اول: چه دلیلی روشن‌تر از این که اگر واقعا پولی بابت ساخت این قسمت خرج شده، حاصلش کپی قسمت اول میگ میگ است؟ چرا داستان مجزا و جدید که ندارد هیچ، داستان قبلی را بی هیچ هدفی تکرار کرده است؟

2) کیفیت پایین: کیفیت انیمیشن جعلی حتی از کیفیت یک کارتون دهه چهل میلادی نیز پایین‌تر است و ارزش «پول هنگفت» را ندارد.

3) وجود کارتون‌های مشابه: این تنها کارتونی نیست که در آن موفق شدن گرگ به تصویر کشیده شده است.

درست است که: در سری کارتون اصلی، گرگ یکبار موفق می‌شود میگ میگ را بگیرد.

در انتهای قسمت 42 این کارتون با عنوان (Soup or Sonic)، گرگ سرانجام پای پرنده را می‌گیرد. اما قبل از این اتفاق، گرگ آنقدر کوچک شده است که مانند حشره‌ای در برابر یک پرنده غول‌پیکر هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد.

گرگ (کایوتی) به سمت دوربین بازگشته و تابلویی را نشان می‌دهد که «خب، باهوش‌ها، شما همیشه می‌خواستید من بگیرمش. حالا چه کار کنم؟»

ستاد مبارزه با چرندیات (9)
(گرگِ کوچک شده در کنار پای بزرگ میگ میگ)

مشخص نیست که سازنده کارتون جعلی چه کسی است و در حال حاضر نمی‌دانیم چه کسی کارتون جعلی «آخرین قسمت» را سرهم کرده است.

توضیحات تکمیلی

در وب فارسی شایع است که پسر دیوید بکهام از شکست‌های پی در پی گرگ افسرده شده بوده، و به همین علت دیوید بکهام پول هنگفتی را به شرکت وارنر بروز (Warner Bros) پرداخت کرده است تا قسمت پایانی سریال، با موفقیت گرگ در گرفتن و کشتن میگ میگ ساخته شود.

اما خارج از وب فارسی ارتباطی بین دیوید بکهام با این انیمیشن وجود ندارد، و جستجو به دنبال کلمات دیوید بکهام و نام سریال هیچ نتیجه‌ای را بازنمی‌گرداند. در عوض داستان طور دیگری روایت می‌شود:

اینکه یک میلیونر ژاپنی از شکست گرگ به ستوه آمده و با پیشنهاد پول کلان، (از شرکت وارنر بروز) تقاضای ساخت قسمت نهایی این انیمیشن را کرده است. قسمتی که به صورت رسمی برای عموم و نمایش روی تلویزیون منتشر نشد.

با توجه به آنچه گفتیم، هیچ یک از این داستان‌ها حقیقت ندارند.

این بخش شامل دو ویدیو است:

ویدیوی اول) به منظور رعایت حقوق مولف، بخش‌هایی از ویدیوی شایعه که عینا کپی کارتون اصلی بود - و کمکی به مقایسه نمی‌کرد - را حذف کردیم. (بخش‌های مربوط به شایعه دست نخورده‌اند) لازم به ذکر است که ویدیویی که در وب به نام آخرین قسمت میگ میگ منتشر شده است، حدود سه دقیقه از کارتون اصلی میگ میگ را عینا کپی کرده بود. (حتی نام قسمت اول نیز نشان داده می‌شد) آنچه در زیر می‌بینید از دقیقه سوم آن ویدیو به بعد است که در آن گرگ میگ میگ را می‌گیرد.



ویدیوی دوم) برشی از قسمت اول کارتون میگ میگ، ساخت ۱۹۴۸ است. باز هم به منظور رعایت کپی رایت اثر، تنها بخشی از این کارتون که مرتبط با شایعه اخیر بود را برای مشاهده و مقایسه قرار دادیم. برای مشاهده متن داستان این قسمت از کارتون می‌توانید به این لینک (بخش تلاش ششم) مراجعه کنید.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      رعایت حقوق مولفشون تو حلق صدا وسیما.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج