۲۷۱۵۹۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

فناوری جدید در تولید انرژی از جلبک ها

دانشمندان کانادایی روشی را برای تولید انرژی از جلبک‌های موسوم به سبز-آبی یافته‌اند که می‌تواند روشی نوین برای تولید انرژی باشد.

Zoomit.ir - حسین خلیلی صفا: تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی به منظور کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای در سال‌های اخیر به یک چالش بین‌المللی تبدیل شده و از این‌رو دانشمندان در کشور‌های مختلف درصدد یافتن راه‌های جدیدی برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر یا تولید انرژی به طرق دیگر هستند. دانشمندان کانادایی روشی را برای تولید انرژی از جلبک‌های موسوم به سبز-آبی یافته‌اند که می‌تواند روشی نوین برای تولید انرژی باشد.

فناوری جدید در تولید انرژی از جلبک ها

تلاش برای کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی که نتیجه‌ی آن انتشار گازهای گلخانه‌ای است به یک چالش برای دانشمندان در کشور‌های مختلف تبدیل شده است. در این راستا دانشمندان کانادایی موفق به تولید انرژی از جلبک‌های موسوم به سبز-آبی شده‌اند. در واقع محققان با استفاده از این جلبک‌ها، باتری‌هایی را تولید کرده‌اند که قادرند از طریق انجام فتوسنتز و تنفس سیانوباکتری به تولید انرژی بپردازند. سیانوباکتری‌ها در خانواده‌ی میکروارگانیسم‌هایی قرار دارند که جلبک‌های سبز-آبی به لطف آن‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند.

موتهوکوماران پاکیریسامی، مهندس زیست شناسی است که در دانشگاه کنکوردیا در مونترال این موضوع را کشف کرده است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده:

فتوسنتز و تنفس سیانوباکتری، چرخه‌ای است که طی آن سلول‌های گیاهان به رد و بدل کردن زنجیر‌های الکترونی می پردازند. با به دام انداختن الکترون‌هایی که در جریان فتوسنتز و تنفس سلول‌های جلبک‌های سبز-آبی جابجا می‌شوند، می‌توان انرژی الکتریکی را در یک چرخه‌ی طبیعی تولید کرد.

باتری‌های سلولی مبتنی بر فتوسنتز از یک کاتد، آند و یک ماده‌ی پروتئینی به منظور جابجایی الکترون تشکیل شده‌اند. در این ساختار جلبک سبز-آبی در آند باتری قرار گرفته و پس از انجام فتوسنتز، الکترون‌ها در سطح الکترود مورد نظر آزاد می‌شوند. با استفاده از این فرآیند می‌توان از این باتری سلولی انرژی الکتریکی آزاد کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده سیانوباکتری‌ها یکی از میکروارگانیسم‌هایی هستند که به وفور روی کره‌ی زمین یافت می‌شوند، از این‌رو تولید انرژی از جلبک‌های سبز-آبی برای جایگزین شدن با سوخت‌های فسیلی یکی از گزینه‌های اصلی است. برخلاف سایر منابع تولید انرژی پاک نظیر انرژی‌های تجدید پذیر بادی یا خورشیدی، تولید انرژی از سیانوباکتری‌ها وابسته به وضعیت آب و هوا نیست و می‌توان در تمام حالات به تولید انرژی مورد نیاز خود از این طریق پرداخت.

البته محققان به این موضوع اشاره کرده‌اند که استفاده از این ایده هنوز در روزهای اول خود قرار دارد و راه درازی تا تولید نمونه‌های تجاری از این روش تولید انرژی باقی مانده است.

محققان اعلام کرده‌اند که با استفاده از این روش موفق به دریافت انرژی ۱۷۵.۳۷ میکروواتی شده‌اند. البته این دانشمندان امیدوارند تا با گسترش سیستم مورد نظر به رکوردهای بالاتری در مورد تولید انرژی و وارد کردن این ایده‌ی به چرخه‌ی صنعت، میزان بیشتری انرژی تولید کنند.

با توجه به پایان پذیر بودن انرژی‌های فسیلی و وابستگی درآمد کشورهایی نظیر ایران به درآمد حاصل از فروش این نوع سوخت‌ها، تحقیقات برای تولید انرژی از طریق منابع پاک و تجدید پذیر، یکی از ملزومات حفظ استقلال و قدرت هر کشوری در آینده است. انرژی یکی از فاکتورهایی است که اهمیت آن قابل کتمان نیست و یکی از المان‌های اصلی پیشرفت، دسترسی به منابع انرژی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج