جاباما
۲۷۱۶۶۴
۵۰۹۷
۵۰۹۷
پ

این مستندهای علمی را از دست ندهید

تجربیات و تحقیقات آموزشی نشان می‌دهد وقتی پیام یا محتوایی همراه با تصویر و صدا باشد، میزان تاثیرگذاری و به خاطر سپاری آن به حد زیادی بالا می‌رود.

وب سایت همشهری شش و هفت - علی سیف‌اللهی: تجربیات و تحقیقات آموزشی نشان می‌دهد وقتی پیام یا محتوایی همراه با تصویر و صدا باشد، میزان تاثیرگذاری و به خاطر سپاری آن به حد زیادی بالا می‌رود. حال اگر این محتوا یك موضوع جذاب علمی باشد و با فیلم‌ها و تصویرسازی‌های چشم گیر همراه شود قطعا محصولی بسیار دیدنی به بار می‌آید. مستند‌های علمی دقیقا از همین استانداردها پیروی می‌كند. در زیر می‌توانید فهرستی از دیدنی‌ترین مستند‌های علمی را ببینید و بخوانید.

سیاره انسان

این مستندهای علمی را از دست ندهید

با تماشای این مستند می‌توانید به ۸۰ نقطه از دنیا سفر کنید و داستان‌ها و تصاویری را بشنوید و ببینید که پیش از این ندیده‌اید. می‌توانید به دیدنی‌های زمین از قطب شمال، کوه‌ها، اقیانوس‌ها، جنگل‌ها، علفزارها، صحراها، رودخانه‌ها و حتی جنگل‌های شهری سرک بکشید و نیم‌نگاهی به رفتارهای زیست محیطی حیوانات و مردم مناطق مختلف زمین بیندازید؛ تلاش انسان‌ها که برای زنده ماندن دست به هر کاری می‌زنند در واقع این مستند شرایط و شیوه زندگی را آنها در بعضی از خشن‌ترین محیط‌های کره زمین به تصویر می‌کشد. در هر قسمت سفر می‌کنید به نقطه‌ای از زمین و رابطه متقابل انسان امروزی و طبیعت اطراف خود را تماشا می‌کنید. این مستند هفت قسمتی را می‌توانید با عنوان‌هایی مثل «اقیانوس‌ها»، «بیابانها؛ زندگی در کوره»، «قطب شمال؛ زندگی در اعماق یخ»، «کوه‌ها؛ زندگی در ارتفاعات»، «چمنزارها»، «رودخانه ها»، «جنگل ها؛ مردمان درختی» تماشا کنید.


صد سالی که جهان را شوکه کرد

این مستندهای علمی را از دست ندهید

بشر هیچ وقت در دوره‌ای صد ساله چنین حوادث و دستاوردهایی را تجربه نکرده است. در این صد سال هواپیماهای غول پیکر از زمین برخاستند و پرواز کردند. انسان‌ها با فضاپیماها به کره‌های دیگر رفتند و روی آن سیاره‌ها قدم گذاشتند. بناها و سازه‌هایی از زمین به فلک سر کشیدند که بشر هیچ‌وقت نمونه‌هایی به این عظمت و پیچیدگی را با چشمانش ندیده بود.

آدم‌های این دوره صد ساله، جنگ‌های بین‌المللی و خانمان‌سوز، انقلاب‌های گسترده و ایدئولوژی‌های جدیدی را برای زندگی تجربه کردند که در رویاها و کابوس‌های آدم‌های قبل از این هم تصوری از آنها وجود نداشت. تصویری از مهم‌ترین اتفاقاتی که در طول این صد سال بر آدم‌ها گذشته است،در این مستند قابل بررسی و دیدنی است. با تماشای این مستند ۱۵۰ دقیقه‌ای به جزییاتی از شکل زندگی و نگاه خودتان به دنیا و ماورا پی خواهید برد که متاثر از همین تغییر و تحولات یک‌صد ساله در جهان است.


در مسیر آب

این مستندهای علمی را از دست ندهید

مردم مناطق مختلف ایران برای طلب باران و شکرگزاری آب، آداب و رسوم متنوعی دارند. کرمانی‌ها پس از جاری شدن قنات قربانی می‌کنند، در خراسان رضوی و جنوبی جشن و دهل‌نوازی برگزار می‌کنند، سبزواری‌ها مراسم تالونه دارند و شمالی‌ها مراسم تشکر از باران می‌گیرند. مستند «در مسیر آب» مجموعه‌ای تصویری از همین آداب و رسوم است؛ از بحث درباره قنات‌هایی که در مناطق کویزی گهرریز وجود دارندتا صحبت از مقنی‌ها و پیچیدگی‌ها و خطرهایی که در کارشان دارند.

در نهایت بحث درباره مهندسی قنات‌ها که این مستند با استفاده از انیمیشن‌ و بازسازی تصاویر، مخاطبان را با جزییات این کار علمی و با سابقه آشنا می‌کند. به شهرهای یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، استان مرکزی، سمنان، اصفهان و فارس و... سرک می‌کشد و در قسمت‌هایی ۴۰ دقیقه‌ای داستان ستایش آب را روایت می‌کند؛ داستان آب‌خواهی‌ها و شکرگزاری‌ها و سنت‌های فراموش‌ شده آبی را.


ابرسازه‌ها

این مستندهای علمی را از دست ندهید

محله منتهن نیویورک زادگاه آسمان‌خراش‌هاست؛ اولین شهر عمودی با برج‌هایی سر به فلک کشیده و با ساختمان‌هایی عظیم که به طرف ابرها قد کشیده‌اند و سازه‌هایی بزرگ كه از جنس فولاد و لباس شیشه هستند. مثل برج‌های دو قلو که در ۱۱ سپتامبر فرو ریختند. یا ساختمان باشکوه برج‌العرب ۳۲۱ متری دبی یا برج ۱۱۰ طبقه و ۵۲۷ متری ویلیس در شیکاگو که نمادهایی از شهرشان هستند.

مستند «ابر سازه‌ها» در هر قسمت سراغ یکی از این برج‌ها و سازه‌های عظیم دیگر می‌رود و مراحل تاسیس و عملکرد آنها را به طور کامل توضیح می‌دهد و به تصویر می‌کشد. این مستند گونه‌های مختلفی از پروژه‌های عظیم در نقاط مختلف دنیا از سدسازی و برج‌سازی تا ساخت فرودگاه، پل، تونل و بزرگراه را بررسی می‌کند. مجموعه‌ای مفید و جذاب برای مهندسان عمران، معماری، شهرسازی و آنهایی که دوست دارند به راز ابرسازه‌ها پی ببرند.


آفریقا

این مستندهای علمی را از دست ندهید

«آفریقا» یکی از آخرین پروژه‌های مستندساز معروف انگلیسی، دیویدآتن برو است. پیرمرد ۸۷ ساله‌ای که جانورشناسی خوانده و بیش از ۵۰ سال از عمرش را صرف تحقیق و پژوهش درباره محیط زیست کرده است . مستندسازی که در ایران او را با مجموعه‌های «زندگی و سیاره زمین» می‌شناسیم. مستندهای او در طول این سال‌ها جوایز متعددی را درو و حتی نشان شوالیه را هم به سینه او سنجاق کرده است.

او در مجموعه شش قسمتی «آفریقا؛ رودرروی ناشناخته‌ها» بخش زیادی از ناشناخته‌ها، عجایب و زیبایی‌های قاره آفریقا را به تصویر می‌کشد؛ حیات‌وحش، عوامل موثر در اکوسیستم، پراکندگی جمعیت و گوناگونی حیوانات ساکن در این قاره را. هر قسمت یک ساعته این مستند، حدود۱۰ دقیقه هم سراغ پشت‌صحنه جذاب تولید این مستند می‌رود. تنوع و انتخاب صحنه‌های هوشمندانه این مستندساز خستگی‌ناپذیر برای نمایش شگفتی‌های حیات‌وحش آفریقا شما را غافلگیر خواهد کرد.


مراحل ساخت مرسدس بنز

این مستندهای علمی را از دست ندهید

باید به عقب برگردید. به ۸۷ سال پیش. به زمانی که گوتلیب دایمر و کارل بنز، دو مخترع آلمانی موتور چهار زمانه، پس از مدت‌ها کار مستقل، شرکت دو نفره‌شان را در سال ۱۹۲۶ تاسیس کردند. شرکت دایملر-بنز را. آنها به پیشنهاد اولین نماینده فروش شرکت‌شان، اسم محصول شرکت را «مرسدس» گذاشتند. اسمی که از نام دختر همان نماینده فروش گرفته شده بود؛ یک اسم اسپانیایی به معنای وقار و زیبایی.

۷۰ سال بعد شرکت دایملر-بنز، شرکت آمریکایی کرایسلر را هم خرید و اسمش را تغییر داد. این خرید و فروش‌ها و تغییر نام‌ها تا امروز ادامه داشته اما «مرسدس بنز» هنوز سر جایش هست. با تماشای مستند «مراحل ساخت مرسدس بنز» می‌توانید به کارخانه تولید این مرسدس‌ بنزها در آلمان سفر کنید. به جایی کهMercedes SLS تولید می‌کند. با سفر به کارخانه سازنده این هیولاها شاهد جزییات مراحل ساخت آن خواهید بود.


حوادث بزرگ طبیعت

این مستندهای علمی را از دست ندهید

خورشید هر سال در قطب شمال شروع می‌کند به ذوب کردن حدود سه میلیون مترمربع از یخ‌ها. ذوب شدن یخ‌ها ساکنان قطب را خوشحال می‌کند چون غذایی گیرشان می‌آید اما بزرگترین تغییرات موسمی برای خرس‌های قطبی چیزی جز سختی ندارد. سختی‌هایی که همیشه از چشم ما دور مانده و فقط صحنه‌های خوشی آنها و شکار ماهی‌ها را دیده‌ایم. مثل حوادثی که در آب‌های سرد سواحل شرقی آفریقای جنوبی اتفاق می‌افتد و از آنها بی‌خبریم.

دراماتیک‌ترین و مهیج‌ترین اتفاق در اقیانوس‌های جهان در آب‌های این منطقه رخ می‌دهد. این آب‌های سرد، کامل‌ترین و بهترین وضعیت را برای سفر میلیون‌ها ماهی ساردین به این سواحل ایجاد می‌کند. دوربین «حوادث بزرگ طبیعت» صحنه‌های عجیب شکار این ماهی‌های ساردین را به تصویر کشیده است . تصویربرداری ‌کم‌نظیر و کیفیت خوب صدای این مستند شش قسمتی شما را غافلگیر خواهد کرد.


حیات وحش ایران

این مستندهای علمی را از دست ندهید

سندی تصویری از حیات وحش ایران و همه گونه‌های آن. از پرجمعیت‌ترین گونه‌ها تا کم‌جمعیت‌ترین آنها و گونه‌های جانوری که در حال انقراض هستند. مجموعه‌ای مستند از گونه‌های خاص و شاخص جانوری ایران نظیر پرندگان، ماهیان و خزندگان. سیدمانی میرصادقی و گروهش از سال ۸۲ تا ۸۵، از شمال تا جنوب، از ارسباران تا چابهار، از نایبندان تا نایبند و از طبس تا پارک گلستان را زیر پا گذاشته‌اند تا عظمت حیات وحش ایران را در این مستند دیدنی ثبت کنند.

حتی برای دیدن شیر ایرانی که ۱۲۰ سال پیش منقرض شده به هند و برای تماشای ببر به پارک ملی بوپال رفته‌اند. صادقی و تیمش سعی کرده‌اند مجموعه‌ای کامل بسازند و به همین خاطر برای دیدن یوزپلنگ ۱۱۰ روز در چندین منطقه به کمین نشسته‌اند تا سرانجام بتوانند تصاویری از هفت یوزپلنگ را در حافظه‌های دوربین‌شان کشف کنند.


سخت ترین تعمیرات جهان

این مستندهای علمی را از دست ندهید

مجموعه مستند «سخت‌ترین تعمیرات جهان» نمایش گره‌گشایی‌های هیجان‌انگیز است؛ نمایش انجام تعمیرات پروژه‌های صنعتی بزرگ. سین رایلی، مجری برنامه که یک تعمیرکار حرفه‌ای و آدمی ماجراجو است، در هر قسمت با یک تیم حرفه‌ای از مهندسان و کارشناسان خبره سراغ یکی از بزرگترین، پیچیده‌ترین و خظرناک‌ترین صنعتی جهان می‌رود.

او برای انجام این تعمیرات نه از تماس با لباس‌های خطرناک شیمیایی می‌ترسد، نه از لمس کابل فشار قوی وحشتی دارد. او با یک آشنایی مختصر و سریع، کارش را شروع می‌کند و و دوش به دوش متخصصان در رفع مشکلات صنعتی در ابعاد عظیم به آنها کمک می‌کند.


مریخ‌نوردی

این مستندهای علمی را از دست ندهید

آیا خاک مریخ واقعا سرخ است؟ آیا در این سیاره نشانه‌هایی از حیات وجود دارد؟ مستند «مریخ‌نوردی» شما را به دل این سیاره می‌برد و به این سوال‌های شما پاسخ می‌دهد. با دوربین‌هایی فوق‌العاده پیشرفته به فضا سفر می‌کنید و روی سیاره سرخ، روی مریخ پا می‌گذارید. با مریخ‌نوردان، مهندسان و دانشمندان ناسا همراه می‌شوید و با قدم زدن روی مریخ، جاهایی از آن را کشف می‌کنید که تا به حال ندیده‌اید و درباره‌اش نشنیده‌اید.

سال‌هاست با وجود تمام مخاطرات موجود در مریخ، دانشمندان همچنان از این سیاره به عنوان سکونت‌گاه دوم بشر یاد می‌کنند و گاهی اتفاقاتی مثل کشف آب -که همین دو ماه پیش رخ داد- باز هم این مساله‌ را پررنگ‌تر می‌کند. استفاده از انیمیشن‌های حرفه‌ای و جذاب و مصاحبه‌هایی با برجسته‌ترین دانشمندان ناسا و دست‌اندکاران این پروژه عظیم تماشای این مستند را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج