جاباما
۲۷۱۸۳۸
۳ نظر
۵۰۴۲
۳ نظر
۵۰۴۲
پ

ایران خودرو طلبکار است

تبعات کمپین نخریدن خودرو شامگاه دوشنبه در همایشی با هدف بررسی ابعاد اقتصادی صنعت خودرو در تالار اجتماعات دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، بررسی شد.

خبرگزاری مهر: تبعات کمپین نخریدن خودرو شامگاه دوشنبه در همایشی با هدف بررسی ابعاد اقتصادی صنعت خودرو در تالار اجتماعات دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، بررسی شد.

در همایش بررسی تبعات خودرو در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور کارشناسان این صنعت مباحثی ازجمله بیکاری سه هزار نفر کارگر در این صنعت، معایب دولتی بودن خودرو و همچنین دلایل ایجاد کمپین نخریدن خودرو و مشتری مداری بحث و گفت‌وگو شد.

مشتری کیفیت می‌خواهد

در این همایش رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی بابیان اینکه مردم به خرید خودروی ایرانی بی‌میل نیستد عنوان کرد: مردم خودروی داخلی را خریداری می‌کنند اما به‌شرط اینکه از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

ابوالقاسم آروند تشکیل کمپین نخریدن خودروی ایرانی را دست‌پخت افرادی دانست که قصد واردکردن خودرو خارجی به بازار داشتند.

وی بابیان اینکه تشکیل این قبیل کمپین‌ها به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند بیان کرد: اگر قرار به تشکیل کمپین است باید برای خودروی باکیفیت و با ایمنی بالاتر تشکیل شود.

وی افزود: بدون شک افرادی که به دنبال رانت واردات خودروهای خارجی به کشور بودند از این کمپین سوءاستفاده کردند.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو خراسان رضوی گفت: متأسفانه رکود اقتصادی و حاکم بر بازار خودرو در طی سال‌های گذشته موجب بیکاری سه هزار نفر کارگر شده است که در این رابطه بانک‌ها وارد عمل شده و موجب خریداری ۱۱۰ هزار خودرو در طی پنج روز شدند.

خودروی ایرانی بالاترین مصرف سوخت؛ پائین ترین ایمنی را دارد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: باوجوداینکه قریب به نیم‌قرن از عمر خودروسازی در کشور می‌گذرد اما متأسفانه شاهد هیچ رشد و ارتقایی در این صنعت به‌ویژه در حوزه ایمنی و کیفیت نیستیم.

حسن حسینی بیان کرد: این روند کند توسعه و پیشرفت ناشی از مدیریت دولتی است و به‌رغم ادعای توسعه و پیشرفت صنعت خودرو اما خودروی ایرانی از مصرف سوخت بالا و ایمنی پایینی برخوردار است.

وی دولتی‌ شدن خودرو از مهم‌ترین عوامل رکود بازار این صنعت در کشور عنوان کرد و ادامه داد: دولتی شدن این صنعت مهم‌ترین دلیل رکود آن است.

وی افزود: باوجود آمار زیاد دانش‌آموختگان جویای کار اما اقتصاد کشور به سمت کارآفرینی توسط بخش خصوصی پیش نرفته است و لذا در رکود اقتصادی فعلی هیچ راه برون‌رفتی به‌جز توانمندسازی بخش خصوصی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود ندارد که این راه‌کارها نیز تاکنون به اجرا درنیامده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر اقتصاد کشوری که ۸۰ درصد آن متکی به نفت است و بخش خصوصی رشدنیافته است چنین مشکلاتی طبیعی است.

وی بیان کرد متأسفانه تمامی تصمیمات در حوزه اقتصادی توسط دولت گرفته می‌شود و از همین رو و به دلیل این وابستگی و بی‌توجهی به بخش خصوصی توقع رشد و شکوفایی از تشکیلات دولتی نمی‌توان داشت.

ایران‌خودرو طلبکار است

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل ایران‌خودرو خراسان نیز در این همایش گفت: ایران‌خودرو در دولت قبل ۸۰ میلیون دلار در ونزوئلا خودرو فروخته است و اکنون از آن کشور طلبکار است.

امیر شهلا همچنین بابیان اینکه این شرکت به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان از ستاد سوخت طلبکار است افزود: این بدهی‌ها ناشی از گوش‌به‌فرمان بودن این شرکت در دولت گذشته بوده است.

وی راه‌اندازی کمپین نخریدن خودرو را اقدامی سیاسی و در راستای تضعیف دولت جدید عنوان کرد.

شهلا بابیان اینکه راه‌اندازی کمپین نخریدن خودرو ایران را به گورستان خودروهای چینی تبدیل می‌کرد بیان کرد: آن‌هایی که گفتند خودروی داخلی نخریم اما اشاره نکردند که به‌جای آن چه خودرویی باید خرید و بر همگان واضح است که خودروی چینی ۳۵ میلیون تومانی از خودروی ایرانی به همین قیمت باکیفیت‌تر نیست.

وی بابیان اینکه این کمپین نمی‌توانست تقاضای خرید را از بین ببرد ادامه داد: در سال یک‌میلیون دستگاه تقاضا در کشور برای خودرو وجود دارد که ۶۰۰ هزار دستگاه آن در داخل کشور و ۵۰ درصد این بازار از خارج از کشور تأمین می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه قیمت خودرو در ایران نرمال است بیان کرد: استاندارد قیمت متوسط خودرو در جهان ۱۲ هزار دلار است و اکنون خودرو پارس نیز در کشور ما به همین قیمت به فروش می‌رسد.

امیر شهلا اظهار کرد: اگر کمپین نخریدن خودرو مردمی بود در دوران رکود اقتصادی با امکان سرمایه‌گذاری که دولت برای مردم ایجاد کرد در مدت پنج روزافزون بر ۱۰۰ هزار خودرو فروخته نمی‌شد.

باید به مطالبه مردم احترام گذاشت

در این همایش رئیس انجمن ماشین‌سازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تشکیل کمپین‌ها نشات گرفته از یک نیاز و مطالبه گری عمومی است اظهار کرد: در این رابطه باید به نظر مردم احترام گذاشت و پاسخی منطقی و علمی به آن‌ها داد.

محسن شرکا اظهار کرد: کمپین نخریدن خودرو مطالبه مردم برای داشتن خودروی باکیفیت و حق انتخاب بود و لذا مسئولان باید به این خواسته عمومی احترام می گذاشتند.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه متأسفانه مدیریت حوزه خودرو دولتی و انحصاری است افزود: برای شکوفایی این صنعت و پیشرفت و توسعه در این حوزه نیازمند تغییر نگاه در مدیریت هستیم ضروری است تا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: مسئولان در برابر ایجاد این کمپین به نظر می‌رسید که می‌بایست از طریق رسانه‌ها به خواسته مردم گوش فرا می‌دادند و سپس در راستای تأمین خواسته و نیز آن‌ها گام برمی‌داشتند.

خودروی ایرانی در بازارهای جهانی ارزان‌تر از ایران است

مدیرعامل ساپکو در شرق کشور نیز بابیان اینکه ۳۵ درصد از هزینه خودرو صرف هزینه‌های جانبی شامل مالیات و عوارض است بیان کرد: متأسفانه این هزینه‌ها هیچ ربطی به تولید ندارد.

سهیل داور پناه بابیان اینکه خودروی ایرانی صادراتی از پرداخت هزینه‌های جانبی معاف است بیان کرد: از همین رو است که قیمت خودروی ایرانی در بازارهای جهانی کمتر از داخل است.

وی بارد این موضوع که صنعت خودروسازی دولتی است ادامه داد: ۳۵ درصد از سهام ایران‌خودرو مربوط به سازمان گسترش صنایع و مابقی مربوط به بخش خصوصی است.

وی همچنین در خصوص حمایت از این صنعت و درست در سال‌هایی که متهم به حمایت بود بیان کرد: متأسفانه از سال ۱۳۸۴ صنعت خودرو به کما رفت و در مدت هشت سال هیچ توسعه‌ای در این زمینه انجام نگرفت.

وی افزود: حتی کارشناسان خودرو که برای به کار گرفتن آن‌ها هزینه زیادی شده بود و در مراکز تحقیق و توسعه کار می‌کردند به دلیل شکل مدیریتی حاکم بر خودرو در کشور از ایران رفتند.

وی بیان کرد: همچنین آنچه به‌عنوان تعرفه از خودروهای وارداتی و با درصدهای بالا اخذ می‌شد هیچ‌گاه به جیب خودروساز نرفته بلکه به جیب دولت رفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینا همیشه طلبکارن. بیچاره مردم!!!

    • حمزه

      همچین میگه بازار جهانی انگار داشته به آلمان و سوئیس و انگلیس و فرانسه و آمریکا و... صادر میکرده.مرد حسابی شما بزور تخفیف و زد و بند سیاسی تهش تو عراق و سوریه و افغانستان و اون رفیقتون ونزوئلا فروختید که نصفشم برگشت خورد و افغانستان و عراق نخواستن.مرد هستید برید تو فلسطین ببینم میتونید بفروشید؟اونجا عمراً نگاهتونم بکنن.تو سوریه و عراق چطور فروختید و اصلا پول گرفتید یا نه رو نمیدونم.از ونزوئلا که هنوز نگرفتید.عوضش بخاطر تابوت مرگی که به مردم تو ایران میفروشید ضمانتهای آنچنانی میگیرید که مبادا بمیرن برن زیر خاک و پول تابوتی که خردیدن و ندن.وژدان هم خوب چیزیه که شماها کلا ندارید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چطور شده برترینها این نظر را چاپ کرده وسانسور نشده ؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج