۲۷۲۹۸۱
۳۱ نظر
۵۰۰۹
۳۱ نظر
۵۰۰۹
پ

بلیت تهران - مشهد ۵۰۰ هزار تومان شد‍!

اگر از گران كردن قيمت بليت هواپيما براي زائران عتبات از «بازار سياه بليت اربعين» ياد مي‌شد، با اجراي طرح آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما‌ها كه از هفته گذشته رسما در ۱۷۰ مسير پروازي كليد خورد، افزايش بي‌سابقه قيمت بليت پرواز تهران – مشهد كاملا قانوني قلمداد مي‌شود.

اگر از گران كردن قيمت بليت هواپيما براي زائران عتبات از «بازار سياه بليت اربعين» ياد مي‌شد، با اجراي طرح آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما‌ها كه از هفته گذشته رسما در ۱۷۰ مسير پروازي كليد خورد، افزايش بي‌سابقه قيمت بليت پرواز تهران - مشهد كاملا قانوني قلمداد مي‌شود. هنوز اخبار ضد و نقيض درباره وجود بازار سياه بليت هواپيما براي شهرونداني كه قصد داشتند براي اربعين به عراق سفر كنند ادامه دارد.

اخبار مربوط به افزايش قيمت بليت پرواز تهران - مشهد كه گاه تا دو برابر نيز بوده است، نه‌تنها تكذيب نشده است كه كارشناسان اين افزايش قيمت را نخستين پس لرزه آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما مي‌دانند.

در شرايطي كه سازمان هواپيمايي كشوري پس از چند ماه گمانه‌زني در آستانه تعطيلات اربعين سرانجام آزادسازي نرخ بلیت هواپيما را ابلاغ كرد، به نظر مي‌رسد نخستين تاثير اين ابلاغيه جديد بر پروازهاي تهران - مشهد خود را نشان داده و قيمت‌ها را به شكلي عجيب افزايش داده است. علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي كشوري هفته قبل به وعده خود درباره آزادسازي نرخ جديد بلیت هواپيما تا پايان سال ۱۳۹۴ عمل كرد. هر چند سازمان هواپيمايي اعلام كرده اين آزادسازي همراه با نظارت بوده و اجازه افزايش قيمت‌ها به شكلي فزاينده را نمي‌دهد، اما به نظر مي‌رسد نخستين تاثير اين ابلاغيه جديد در نخستين زمان پيك سفر خود را نشان داده و قيمت پرواز به مشهد را نجومي كرده است.

بر اساس اطلاعاتي كه از بازار فروش بلیت هواپيما در روزهاي منتهي به شهادت امام رضا (ع) گرفته شده است، قيمت بلیت هواپيما از تهران به سمت مشهد در هفته آينده به شكلي تصاعدي افزايش پيدا كرده و در شرايطي كه در روزهاي يكشنبه و دوشنبه مي‌توان بلیت‌هايي با قيمت كمتر از ۲۰۰ هزار تومان نيز پيدا كرد، اما هر چه به روزهاي پاياني هفته نزديك مي‌شويم قيمت‌ها شكلي عجيب به خود مي‌گيرد.

در روز سه‌شنبه شركت‌هاي مختلف هواپيمايي از سمت تهران به مشهد پرواز دارند و در اين بين ارزان‌ترين نرخ مربوط به پرواز ايران‌اير تور با قيمت ۲۱۴ هزار تومان خواهد بود. پس از آن نرخ‌ها به بيش از ۲۵۰ هزار و ۳۰۰ هزار تومان هم مي‌رسد. در اين راستا پرواز هواپيماي فوكر ۱۰۰ قشم‌اير ۳۴۱ هزار تومان خواهد بود كه براي روز سه‌شنبه ۱۷ آذر گران‌ترين پرواز به حساب مي‌آيد.

اوضاع بازار در روز چهارشنبه نيز پيچيده‌تر مي‌شود، تا جايي كه تمام نرخ‌هاي پروازي در اين روز به بيش از ۳۰۰ هزار تومان افزايش يافته و ميانگين نرخ ۳۵۰ هزار تومان براي يك پرواز رفت از تهران به مشهد محاسبه مي‌شود. در اين بين پرواز ۲۸۰۶ هواپيمايي معراج كه با ايرباس ۳۲۰ انجام خواهد شد براي يك بلیت رفت از تهران به مشهد ۴۸۴ هزار تومان نرخ‌گذاري شده است. هرچند اين رقم‌ها با توجه به پيك سفر زائران به سمت مشهد و نياز چند ميليوني بازار مطرح شده‌ است، اما رسيدن بليت تهران - مشهد به مرز نيم‌ميليون تومان، آن هم تنها چند روز پس از آزادسازي نرخ‌ها، اين نگراني را به وجود مي‌آورد كه در آينده باز هم گران‌فروشي‌هايي از اين دست شكل بگيرد.

تعيين نرخ از سوي ايرلاين‌ها

در تازه‌ترين اظهارنظر‌ها درباره آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما رئيس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: يكي از موضوعات مهمي كه در آزادسازي نرخ بليت هواپيما اجرا مي‌شود اين است كه شركت‌هاي هواپيمايي موظف به فروش بليت‌ها يا به صورت مستقيم يا از طريق آژانس‌هاي مسافرتي با تعيين نرخ از سوي ايرلاين مربوطه هستند.

عابدزاده به نظارت سازمان هواپيمايي كشوري بر نحوه اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما اشاره كرد و گفت: به طور قطع سازمان هواپيمايي كشوري در زمان اجراي آزادسازي قيمت‌ها را پايش مي‌كند و اجازه رقابت‌هاي ناسالم در صنعت حمل و نقل هوايي را نخواهد داد. او با اشاره به اينكه به‌طورقطع نظارت از وظايف سازمان هواپيمايي كشوري است و اين نظارت‌ها با جديت اعمال مي‌شود، گفت: در فاز نخست اجراي آزادسازي، نرخ بليت مسيرهاي پرتردد و پرتقاضا كه شركت‌هاي هواپيمايي در روز به دفعات در آن مسيرها پرواز دارند آزاد شد. به همين دليل برخي از مسيرهاي شبكه پروازي همچنان تحت كنترل سازمان هواپيمايي قرار دارد.

معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينكه يكي از موضوعات مهمي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه اكثر شركت‌هاي هواپيمايي ساختارهاي لازم را براي ارائه نرخ‌های متفاوت و متنوع در يك مسير پروازي را دارا هستند، اظهار داشت: در حال حاضر اكثر شركت‌هاي هواپيمايي از شبكه مطلوب رزرو و فروش بليت برخوردار هستند و امروز اين ساختار به لحاظ فروش و تعيين قيمت در شركت‌هاي هواپيمايي وجود دارد. عابدزاده درباره عدم توسعه ناوگان هوايي به‌رغم آزادسازي نرخ بليت هواپيما، گفت: سازمان هواپيمايي كشوري نمي‌تواند منتظر خريد هواپيماي نو و ايجاد توسط ايرلاين‌ها باشد سپس نسبت به آزادسازي نرخ بليت اقدام كند.

شركت‌هاي هواپيمايي در حال حاضر در شرايط اقتصادي خوبي به سر نمي‌برند. بنابراين بايد ابتدا به سمت آزادسازي نرخ بليت حركت كرد. معاون وزير راه و شهرسازي، افزايش خدمات و كيفيت حمل و نقل هوايي را زاييده آزادسازي نرخ بليت هواپيما و به تبع آن ارتقاي توان اقتصادي ايرلاين‌ها عنوان كرد و گفت: عمر بالاي ناوگان هوايي تنها به دليل تحريم‌ها نيست بلكه يكي از دلايل عمر بالاي سن ناوگان عدم انگيزه سرمايه گذاران است.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: ۵۸ درصد از مسافراني كه با هواپيما سفر مي‌كنند سالانه بيش از ۱۰ بار از اين نوع روش حمل و نقل استفاده مي‌كنند. ۱۹ درصد مسافران سالانه هفت تا ۱۰ بار، ۱۸ درصد مسافران بين پنج تا هفت بار، دو درصد سه دفعه و دو درصد ديگر نيز يك بار در سال از هواپيما براي سفر استفاده مي‌كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali

      از افزايش بليط متشكريم. بنده بايد يك ماه سركار برم تا فقط بتونم بليط رفت و برگشت تهيه كنيم

    • بدون نام

      پیام ان : بهتره اعتراض نکنید و ساکت شوید وگرنه قیمتها بیشتر از این هم بالا خواهد رفت !!!

    • خاطره

      دیگه همون مسافرت پنج سال یه بارم ازمون گرفتن

    • بدون نام

      درآمد به ریال خرج به دلار !!!؟؟

    • مهدی

      اگر قرار هست دولت همه هزینه هاش رو با دلار جهانی و معیار کشور های دیگه قیاس کنه ، لطف کنن سایر معیار رو هم با کشور های دیگه قیاس کنن!!
      این از آقای روحانی با این وزراش و هر روز یک گرانی جدید ! وزیری که گرانی بیاره باید عوض بشه

    • بدون نام

      پیاده بریم بهتره ... زندگی که نیست انگار اسیریم

    • یک دانشجوی بدبخت

      یعنی چی؟ ماها دانشجوییم نمی رسیم با این قیمتها درس بخونیم . با اتوبوس هم امکان رفت و آمد نداریم. تو رو خدا لاقل 50 درصد تخفیف واسه دانشجوها تصویب کنید

      پاسخ ها

      • user

        یعنی چی با اتوبوس امکان رفت و آمد ندارید ، نکنه خسته می شین آخی شما چجوری می خواین کار پیدا کنید ؟!

      • بدون نام

        واقعا بدبختی آ

    • هوا

      چشم حسن آقای کلید دار روشن. راستی تورم یعنی چی؟

    • بدون نام

      برای ما بدبختایی که برای کار اومدیم تو شهر غریب و هر 4 ماه یه بار میریم خانوادمون رو میبینیم ا.ضاع بدتر شد.فقط مونده بطور رسمی اعلام کنن هرکی بی پوله بره بمیره همه رو راحت کنه.

    • رضا

      یه شعری هست چی میگه هردم زاین چیچی یه چیزی میرسد .پیاده میریم صوابش هم بیشتره .الان راه بیفتم کی میرسم به نظرتون ؟

    • ایرانی

      هنوز این افزایش قیمت کافی نیست باید بیش از اینها گران بشه اونقدر که دیگر ارگانها و ادارات و سازمانها و دولتی ها قادر نباشند از بیت المال هزینه ماموریت هوایی کارمندان را پرداخت نمایند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بقیه مردم چی اونوقت مثلا تکلیف بیماران چی میشه ؟!1

    • reza

      روحاني مچكريم !!!!!!!!!!!!!

    • ترسو

      حالا ، دوباره .... همگي با هم .... روحاني مچكريم ................

    • مهدی

      تعجب میکنم ما به چه امیدی زنده ایم؟
      که پول خدمات جهانی روبدیم ولی باامکانات ....

    • عادل

      قدیما یه حرفی ضرب المثل شده بود که میگفت زیارت امام رضا حج ما فقراس!!!
      الان وضعیت داره به جایی میرسه که رفتن به مسجد سر کوچه داره میشه حج ما فقرا!!

    • ناشناس

      اگه همین طوری نرخ دلار را بلا ببرند و بگن بنزبن هواپیما باید به نرخ آزاد مقایسه بشه!!باید به فکر استفاده دو گاته از فرودگاها باشن !! یکی از این راهها استفاده دو گانه، پرورش احشام در زمینهای فرودگاها می باشد تا کمی از هزینه نگهداری فردگاهها تانین شود!! یه راه دیگش استفاده از باند فرودگاهها جهت برگذاری مسابقات فوتبال و اسب دوانی و چوگان و چند بازی دیگر می باشد!!از هواپیماها هم به عنوان اسناد تاریخی پرواز ایرانیان در چند سال پیش استفاده کرد!!موزه داری هم یک راه دیگر برای استفاده از ظرفیتهای!!!!ناوگان هوایی کشور می باشد!!واقعا کشور ما خییییلی ظرفییییتهای بزرگ دار !!!

    • جیکا ملو

      لازمه یک ماه کسی بلیت نخره تمام فرودگاهها تخته می شه اگر مردین همت داشته باشین هیچ کس هم گناه کار نکنین فقط بلیت نخرید و با وسایل دیگری سفر کنید

    • علی

      آخه عزیزم کدام مردم با پرواز تردد می کنند همه پروازها برای مسئولین ومقامات دولتی است که تردد می کنن

    • بدون نام

      خواهشا کمپین هواپیما نه فقط سفر با الاغ درست نکنید. مثل جریان خودرو بعضیا آبرو و حیثیتمونو به باد میدن

    • یک منتظر ظهور

      دوستان چاره اش جزتحریم هواپیما چیزدیگری نیست! اگرفقط یک مدت کسی ازهواپیما استفاده نکنه قیمتش یک دهم میشه!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیدید با خودروهای وطنی چه کردند؟!

    • امید

      من که خیلی وقته سوارهواپیما نمیشم از وقتی که حس کردم این ناوگان نیاز به یه نوسازی اساسی داره.آخرین بار که سوار شدم ازمشهد به تهران بود هواپیما بالای تهران که رسید چرخ هاش باز نمیشد ۱۰ ۲۰ دور زد تا شانس ما باز شد.بخدا هنوز اون منظره یادمه.

    • بدون نام

      خوبه که یک امام ع درایران وجود دارد وهرزمان عرصه امکان زیارت برای مردم تنگ میکنند واگرمثل عربستان ویاعراق بود جه میکردند اخرچراباید هزینه های زاید وعدم مدیریت های متعدد وغیرثابت که امکان برنامه ریزی به انهارانمیدهد وباهردولت ویاوزیری شرکتهای هواپیمایی تغییر مدیریت میدهند رامردم بدهند ایامیشود صورتهای مالی شرکتهای هواپیمایی را اعلام کنند مردم بدانند بلیط یک سرمشهد پنج میلیون ریال ؟؟؟؟؟

    • مجید

      دوست عزیزی که میگی آخی دانشجوی عزیز که با اتوبوس برو چطوری کار پیدا میکنی .... اینو بدون وقتی هواپیما گرون بشه خود به خود ریزش به سمت اتوبوس و قطار میره و همین امر باعث گرانی دیگر وسائل نقلیه خواهد شد پس آینده بدتر خواهد شد برای قشر ضعیف جامعه آنهایی که با اتوبوس میرفتن مسافرت ....خدا خودت به خیر کنه.

    • user

      اقایان محترم فقط کنترل قیمت ها با سوار نشدن به این هواپیماهایی که اصلا امنیت ندارن انجام خواهد شد.پس لطفا همه با هم سوار نشویم تا قیمت بلیط پایین بیاید.

    • محسن

      اخه اگر بخواهی امار درصد مسافرین هوایی ایران رو بگیری بیشتر از یک درصد نمیشه
      اونقدر قیمتها رو ببرن بالا که قیمت دانشون بترکه
      برای اون بدبختی که دانشجو یا کارمنده و یاکارگره و هزینه ایاب و ذهاب با اتوبوس رو هم به زور داره ،چه تاثیری داره مگه ، به درک که قیمت زیاد شد روحانی مچکریم

    • shahrokh

      واقعا چه خبره برای یه شهر زیارتی .من برای چی میرن .پابوس امام رضا امام هشتم شیعیان. چرا ارزون نمیکن.همه بتونن برن هرچی ارزون تر باشه تقاضا زیادتر میشه ،وپولش در میاد ،الان پرواز دانمارک به ترکیه 100 کرون هستش یعنی 400هزار تومن با 6 ساعت پرواز ،حالا خودتان قضاوت کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینجا ایران است متفاوت با جاهای دیگر دنیا !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج