۲۷۳۱۱۴
۲۷ نظر
۵۰۰۹
۲۷ نظر
۵۰۰۹
پ

خانم چرخنده! پس اخلاق چه می شود؟

«پسری از دور به من گفت نکنه که آنجلینا جولی ایران تویی؟! من هم در جواب گفتم نه مادرتان است»؛ این را خانم چرخنده در توضیح اتفاق ناخوشایندی که در جلسه سخنرانی شان در دانشگاه افتاده می گویند.

هفته نامه تماشاگران امروز - سیامک رحمانی: «پسری از دور به من گفت نکنه که آنجلینا جولی ایران تویی؟! من هم در جواب گفتم نه مادرتان است»؛ این را خانم چرخنده در توضیح اتفاق ناخوشایندی که در جلسه سخنرانی شان در دانشگاه افتاده می گویند. البته فیلمی که از ایشان پخش شد و همه دیدند حکایت دیگری دارد. در آن تصاویر ایشان دارند از حضور آنجلینا جولی در افغانستان می گویند که یک نفر از میان جمع می پرسد «شما آنجا بودید؟» و خانم چرخنده با لحنی بسیار نامناسب جواب می دهند «نه مامانت اونجا بوده»!

جالب اینکه بر اساس این فیلم به نظر می رسد که به خاطر این پرسش معمولی به فرد هجومی هم برده می شود که خانم چرخنده می گویند به او دست درازی نکنید. یک حادثه زشت اما ساده که برخلاف نمونه های دیگر اخیر، فرد خاطی بازخواست نمی شود و نیازی به عذرخواهی نمی بیند. لحن و رفتاری که در شأن یک هنرمند که هیچ، در شأن یک شهروند عامی هم نیست اما خانم چرخنده در مصاحبه بعد از ماجرا موضوع را کلا به شکل دیگری تعریف می کنند تا حیرت ما از این روحیه بیشتر شود.

درست متفاوت با آنچه برای فیلتیه ای ها و علی ضیا، اتفاق افتاد و یکی برای اشتباهی سهوی و دیگری برای خوشحالی فوتبالی اش چند بار مجبور به عذرخواهی شدند و حالا دارند با دوری از تلویزیون تقاص پس می دهند. خانم چرخنده اما شاید جایگاه ویژه ای دارد که به ایشان برای تندی و اهانت به دیگران مصونیت می دهد. سوال جدی اما فراتر از همه اینهاست. پرسش این است که خانم چرخنده با این ادبیات و رویکرد به مردم با چه قاعده و معیاری برای سخنرانی در دانشگاه، مناسب تشخیص داده شده اند؟

اینکه یک بازیگر تبدیل به چهره ای ممتاز شود و احترام بیشتری پیدا کند، رویداد منحصر به فردی در دنیا نیست. خانم چرخنده هم می توانند برای مخاطبان شان عزیزتر باشند و جایگاه والاتری داشته باشند و مردم شاید دوست داشته باشند به خاطر منش و استحاله ای که در ایشان دیده اند از آثار و فعالیت هایشان بیشتر استقبال کنند اما من شهروند حق دارم از مسئولان دانشگاه بپرسم این خانم هنرمند بر اساس کدام توانایی ها و دانش و معرفت برای سخنرانی در دانشگاه، مناسب تشخیص داده شده اند تا چنین صحنه خجالت آوری رقم بخورد؟

جالب ماجرا جایی است که خانم چرخنده می گویند «من یک سال و نیم است که به تمام دانشگاه ها می روم.» و باید به این فکر کرد که در بقیه مراسم سخنرانی ایشان - که خوشبختانه یا متاسفانه کمتر متن و تصویری از آنها منتشر شده - چه گذشته است و آیا ایشان باز هم با همین لحن به دانشجوها - که مدام تاکید می شود سرمایه این کشورند - جواب داده یا نه.

نکته تاسف انگیز بعدی این است که خانم چرخنده به دلیل فعالیت ها و شرایط خاص شان می توانند هر نقد و نظر غیرمثبتی را به مخالفت با نظام یا مخالفت با شعائر دینی گره بزنند و منتقد را تخطئه کنند. فارغ از آنکه اشتباهات ایشان می تواند چه هزینه ها و صدماتی برای تفکر و ایدئولوژی که تبلیغ می کنند داشته باشد. حرف های خانم چرخنده و منتسب کردن همه منتقدان رفتارشان - از دم - به خیانت و دشمنی با نظام و باورهای دینی، عین همان کاری است که سازندگان سریال «معمای شاه» می کنند. سریال پر ایرادی که باورناپذیری و ضعف های تمام نشدنی فیلمنامه و شخصیت پردازی را می خواهد پشت مضمون انقلابی اش بپوشاند و صاحبانش در یک فرار به جلوی استثنایی، می گویند منتقدان اثر، همه شاهدوست اند!

ای دل غافل! به این ترتیب، وقتی سریالی درباره خاندان سلطنتی و محمدرضا پهلوی ساخته می شود، به خصوص اگر قصد انقلابی نمایی و نقد رژیم گذشته را داشته باشد، حاصل کار هر افتضاحی باشد همه باید به به و چه چه کنیم تا متهم به شاهدوستی نشویم. یعنی مردمی که یک رژیم دیکتاتوری را به دلیل نقدناپذیری و فضای خفقان و سانسور ساقط کرده اند، همچنان نامحرم اند و اجازه ندارند در مورد آثار سست و اغراق آمیز تاریخی حرف بزنند؟

کسی که سریال «معمای شاه» می سازد تا پرده از واقعیات بردارد و بسترهای یک انقلاب بزرگ و مردمی را بررسی کند چطور متوجه نمی شود که این مسئولیت ناپذیری اش نقض غرض است؟ چطور می تواند در پاسخ مصاحبه کننده اش بگوید: «اگر رانت هم بوده، حتما بوده دیگه! اینقدر قدرت داشتم و گردن کلفت بودم که بتوانم رانت بگیرم.»

کسی که اینطوری حرف می زند چه ادعایی در مورد شاه و رضا شاه دارد؟ چرا مردم باید بپذیرند منصف و راستگوست و دارد حقایق را درست روایت می کند؟ خانم چرخنده که قرار است رفتارش الگویی برای بانوان باشد، چطور از درک نامناسب بودن بیانش و تاثیر منفی آن غافل است؟ چطور قبول کنیم که یک نهاد مدعی ارزش ها می تواند همه چیز را فراموش کند و برای تبلیغ شعارهایش تتلو را روی ناو جنگی ببرد؟ آن وقت همه اینها به این معنی نیست که تنها چیزی که اهمیت دارد، ظاهر است و دیگر هیچ؟

با این شیوه های رفتاری، یک جامعه تشویق نمی شوند که به جای راستی، به جای وقار، حقیقت گویی و آزادگی، تنها به ظاهرسازی بسنده کنند و از امتیازاتش استفاده کنند؟ و همین نشده است؟ به قول شاعر، چون نیک بنگری همه تزویر می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت

      پاسخ ها

      • سانی

        می چرخی و می چرخی ومی چرخی...
        وای سرمون گیچ رفت آخه تو از جون ما چی میخوای ول کن تورو خداااااااااااااااا

    • بدون نام

      بسیارعالی

    • بدون نام

      خوبه خوشحالم کسایی هستند که نمیترسند از انتقاد

    • بدون نام

      این خانوم کاردرستی نکرده صحیح!ولی دیگه زیادی داره به این موضوع پرداخته میشه!!!چند تا بازیگر زن کشف حجاب کردن !!اکثرا شروع کردن به تعریف وتمجید وتشویق و قربون صدقه!!!حالا یه نفرم حجاب گذاشته همه شروع کردن به تخریب ومسخره کردن این خانوم ....تا جایی که شبکه درپیت منوتو هم این خانومو به سخره گرفت!!!
      یکم انصافم چیز خوبیه ها....!!!!همون طور که کشف حجاب اونا به کسی مربوط نیس پس حجاب گذاشتن این خانوم هم نباید به کسی مربوط باشه مسلما...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بخاطر حجاب یا غیر حجاب نیست بخاطر دو رویی ها وریا کاری این خانم هست وگرنه یک چادر بر سر گذاشتن که اینهمه جاروجنجال وبه رخ کشیدن نداشت اگر که واقعا از ته دلش بود . این ریا است .

      • من

        تو کارو زندگی نداری userجان با این نظر دادنت یه کم مطالعه کن خخخخخخخخخخخ

      • بدون نام

        شاید همه متوجه ماهیت و دورو بودن این خانم شدن!! وقتی ازش میپرسن اونجا بودی؟ میگه مامانتون بوده بعدش میگه زدی ضربتی، ضربتی نوش کن. بهش دست درازی نکنید حرف زد جواب گرفت!!!!! بخدا این طرز برخورد رو از زنای خیابونی میدون شوش و مولوی دیدم. دقیقا لحنش هم هین اونا بود

      • بدون نام

        شمام کارو زندگی نداری "نظرمن" که ازصبح تا شب نشستی جواب بقیه رو بدی اونم نه مثه یه آدم حسابی با چرت وپرت و مسخره بازی

    • خدا

      ایشون کی هست که بخواد الگو بشه؟؟؟؟؟(کسی الگو میشه که وزنه ای در هنرباشه)ایشون که عددی نیست

    • هوا

      خدا به خانم چرخنده، لواسانی، نامداری و امثالهم رحم کنه. چه دور زمونه ای شده؟ هر کسی رو می بینی به طریقی می خواد اینارا بزنه حذف کنه. چرا که می ترسن مبادا یه وقتایی وجداناشون تکونی بخوره.

      پاسخ ها

      • خاطره111

        اهان یعنی ما خودمون نمیفهمیم چی به چیه و اینایی که شما گفتین باید وجدان ملتو تکون بدن؟

      • بدون نام

        شما هم اگه کمبود شخصیتی داشته باشی و بخوای هر روز خودتو تو رسانه ها مطرح کنی همین روزها را میبینی هرچند که این ایگونه خانمها واقایان خودشیفته اصلا به انتقادات فکر هم نمیکنندومطمئنا ککشون هم نمیگزه پس شما هم الکی غم انها را نخور .

    • بدون نام

      بابادست بردارید دیگه ازاین خانم چراازنقدرگیر ضیا وفیتله ای هاروام این رسانه هاشورش کردن تابدبختاروخونه نشین کردن دوهفتس الان همه جا مزگه اخلاق چرخنده کو ؟ خوب چون محجبه شده حق نداره یه باراشتباه کنه محجبه شده معصوم که نشده.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه هموطن گرامی،کسی نگفته خانم محجبه حق نداره اشتباه کنه اما خانم محجبه ای که مدام به عنوان مدعی اخلاق و سخنران اینور و اونور دعوت میشه حق نداره اینطور بی ادبانه اهانت کنه

    • مهسا طالعی

      کی گفته این خانم الگوی بانوانه!!!!!!؟معیار خوب بودن ایمان و اخلاق و حجب و حیا و راستگویی و پرهیز از ریا و... ایناست این خانم با جور چیزا اصن غریبه است!

    • sara

      دیدم کیلیپیشو.چقدر زشت و زننده بود.قبلن هم گفتم.آدمی که ادای خوب بودن درمیاره بالاخره 1 جا بدجوری خودشو خراب میکنه

      پاسخ ها

      • خاطره111

        عاره خیلی زشت و زننده

    • صبا

      قربون اون روزی که توشبکه های ماهواره ای باکت ودامن وکلاه برنامه گیتارطلایی را اجرا میکرد،تغییر به این شدت مگه داریم مگه میشه،حالا شده ،یعنی راهشو پیدا کرده حالا چرا اینقدر تو بوق وکرنا میکنه

    • بدون نام

      ضیا ی بیچاره یه حرفی زد بعدش تمام شب رو نخوابید کارش و موقعیت ش از ش گرفتهشد تو تریبون صداو سیما گفته شد که تو مجلس مختلط بوده و به کلی آبروش رو بردن ...
      و اونوقت چرخنده...

    • پوف

      اینجوری میگه :آنجلیاجولی افغانستان اومده حجاب گرفته بود بعد یه دانشجوی دختر میگه شما بودی و بقیه ...

    • بدون نام

      متأسفم فقط به خاطر اتفاقاتی که برای سید علی ضیا افتاد .

    • بدون نام

      شما چه مشکلی با این خانم دارید باور کنید کسی نه ایشان را می شناسد ونه کسی به حرف او گوش می کند در ضمن جوابی که به آن پسر داده است کاملا صحیح است کلوخ انداز را پاداش سنگ است

    • ایرانبان

      ...... تو بگو چی بنویسم تا نگن طرف شاهدوست است تا طرفدارهای این خانم تیکه بارونمون نکنن بیخیال خودتون نقطه چین را پر کنید (20 نمره)

    • علی بابا

      ادبیات ایشون انقدر تند و زنندست که قابل وصف نیست... امیدوارم ایشون بتونه روی رفتار خودشون کار کنه و بتونه کمی از تند خو بودن و حاضر جوابیش خودش کم کنه وگرنه همیشه بجای دوست دشمن خواهند داشت...

    • حق گو

      بابا اینقدر این در و پیت ها رو تو سایتتون بزرگ نکنین . اون پسری که این حرف رو خورد و دم نزد هم به در لای جرز میخوره حقش بوده شما چرا ناراحتین ؟ اگه غیرت داشت که...

    • Malek

      بخدا در مورد معماى شاه دقيقا درست گفتيد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج