۲۷۳۳۹۶
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

روزگار و زمانه «آقا»

کتاب حتی در ظاهر هم یک کتاب ارزشمند و فاخر است که هر بیننده‌ای را به داشتن خود ترغیب می‌‌کند و با یک ندای پنهایی می‌گوید: «بیا منو بخر».

وطن امروز: خبر روشن بود؛ «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای» از سال ۱۳۱۸ تاکنون به قلم جعفر شیرعلی‌نیا منتشر شد. ماه‌ها بود که منتظر انتشار این کتاب بودم و حالا که این خبر منتشر شد شوق دست یافتن به این کتاب در جانم شعله کشید و من را ترغیب کرد تا زودتر برای تهیه این کتاب دست به کار شوم.

کتاب به دستم رسید و فراتر از آن چیزی بود که در ذهن می‌‌پنداشتم. یک کتاب قطور با صفحاتی بالغ بر یکهزار صفحه پیش‌روی من بود که تصویری نه جدید و نه قدیمی از رهبر معظم انقلاب روی آن نقش بسته بود و هر لحظه من را به باز کردن و ورق زدن آن فرا می‌خواند. کتاب حتی در ظاهر هم یک کتاب ارزشمند و فاخر است که هر بیننده‌ای را به داشتن خود ترغیب می‌‌کند و با یک ندای پنهایی می‌گوید: «بیا منو بخر».

بعد از فهرست کتاب، مقدمه مولف اولین چیزی است که در آن چشم خواننده را به خود جلب خواهد کرد و نکاتی که در آن ذکر شده مخاطب را به خواندن کتاب بیشتر تشویق می‌کند. نکاتی چون حجم فیش‌برداری اولیه و رجوع به منابع موجود پیرامون شخصیت رهبر معظم انقلاب و میزان مطالبی که پس از ویرایش نهایی به کتاب اضافه شده و نویسنده به‌‌رغم دشواری اضافه کردن آنها برای اینکه سندیت کتابش از دست نرود سختی آن را به جان می‌خرد تا کتابی براساس مستندات به خواننده تحویل دهد و رقم ۳۰ میلیون تومانی که گروه تولید کتاب برای تهیه عکس‌های آن هزینه کردند و دشواری‌هایی که برای تهیه عکس‌ها با آن دست و پنجه نرم کردند، همه مباحثی است که در مقدمه عنوان شده است.

کتاب از ولادت رهبر فرزانه انقلاب، آغاز و تا ابتدای سال ۱۳۹۳ آمده است. برتری این کتاب بر سایر کتبی که احیانا پیرامون شخصیت رهبر انقلاب تولید شده در این است که این کتاب شخصیت رهبر انقلاب را فارق از اتفاقات اجتماعی روزگار ندیده و در کنار روایت زندگی ایشان به حواشی و اتفاقات روزگار نیز نقبی زده است. در حقیقت نمی‌توان افراد را فارق از اتفاقات اجتماعی دانست و برای روایت تاریخی از یک فرد یا گروه روایت روزگار از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که در این کار عظیم شاهد توجه به این نکته هستیم. از آنجا که مطالعه تاریخ همیشه مورد توجه بوده و به آن توصیه شده اما به‌خاطر نوع روایت تاریخی که معروف به روایت خشک و سخت است کمتر مورد اقبال بوده است اما در کتاب «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای» این مساله از بین رفته است.

نویسنده علاوه بر اینکه با عناوین جذاب و چشمگیر سعی در کشاندن مخاطب به داخل متن کرده، با به کار گرفتن تکنیک عکس‌ در کنار متن، دیگر تمهید جالب توجهی اندیشیده که در خواندنی کردن این کتاب مفید بوده است. از همین رو خواننده در این کتاب علاوه بر اینکه با تاریخ زندگی رهبر انقلاب آشنا می‌شود برش‌هایی از تاریخ را نیز از نظر می‌گذراند و با آنها نیز به اجمال آشنا می‌شود. در کنار این نکته باید یادآوری شود که در این کتاب پس از بیان هرکدام از روایت‌های تاریخی پانوشت آن نیز ذکر شده تا خواننده در صورت علاقه بتواند به آن رجوع کند.

نویسنده و مولف کتاب سعی کرده در نوشتن بدون جانبداری مساله‌ای را روایت کند و به نوعی تاریخ را روایت کند اما از این نکته نباید غافل شد که کتاب به روایت و قلم جعفر شیرعلی‌نیا است و از زاویه او خواننده در حال مطالعه تاریخ است. با این حال «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای» اثری است که خواننده در آن حس نمی‌کند با کتابی جانبدارانه روبه‌رو است و در آن اغلب روایت‌های تاریخی را می‌تواند شاهد باشد.

نکته‌ای که بیان آن خالی از وجه نیست آن است که از مطالعه این کتاب به صورت بریده بریده باید پرهیز کرد، یعنی خواننده باید حتی‌المقدور تلاش کند از اینکه هر بار یک بخشی را باز کند و روایتی را بخواند جلوگیری کند زیرا برآیند این کتاب تصویری از رهبر انقلاب است و تاثیر رهبری بر اتفاقات را روایت کرده است. این کتاب دارای ۹ فصل است که نویسنده در آن مقاطع مختلف تاریخ از ۱۳۱۸ تاکنون را برای خواننده روایت کرده است که با نگاهی به فهرست آن می‌توان جذب عناوین شد. زیرا نویسنده با استفاده از تکنیک تیتر زدن جذابیت افزوده بر مطالب کتاب اضافه کرده و خواننده را گیر می‌اندازد.

کتاب «روایتی از زندگی و زمانه حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای» اثر جعفر شیرعلی‌نیا است که پیش از این دایره..‌المعارف مصور امام خمینی(ره) و دایره..‌المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق را نوشته بود. این کتاب در شمارگان ۱۰۰ هزار نسخه از سوی انتشارات سایان راهی بازار کتاب شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج