۲۷۴۴۱۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

این وعده کاندیداهای مجلس را باور نکنید

مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: نامزدهای انتخابات درباره ایجاد تقسیمات کشوری به مردم تعهد ندهند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: نامزدهای انتخابات درباره ایجاد تقسیمات کشوری به مردم تعهد ندهند.

زهرا احمدی‌پور صبح امروز در حاشیه نشست تخصصی کارشناسان تقسیمات کشوری استان کشور در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه در دوره انتخابات، نامزدها برای کسب رای وعده‌هایی برای ایجاد تقسیمات جدید کشوری می‌دهند در حالی که این تقسیمات براساس ظرفیت‌های موجود انجام می‌شود نه براساس تبلیغات.

وی با بیان اینکه وعده‌هایی که نامزدهای انتخاباتی می‌دهند تقسیمات کشوری را از ریل قانونی خارج می‌کند، می‌کند، افزود: این وعده‌ها برای توسعه کشور کمکی نمی‌کند زیرا مدیریت منابع محدود کار دشواری است و این تقسیمات براساس منابع موجود انجام می‌گیرد و برای تقسیمات کشوری باید نگاه بلندمدتی داشته باشیم. بنابراین توصیه ما این است که نمایندگان و نامزدهای انتخابات وارد این حوزه نشوند زیرا این امر کمکی به توسعه کشور نمی‌کند.

احمدی‌پور با اشاره به اینکه در دولت قبل تقسیمات کشوری زیادی مصوب شد و درخواست‌های زیادی هم به دولت رسیده است، افزود: دولت ۲۳۰ درخواست برای تقسیمات جدید وزارت کشور داده است و ما در حال بررسی درخواست‌هایی هستیم که بدون کارشناسی به دولت ارائه شده است. ما این درخواست‌ها را بررسی کرده‌ایم و در مجموع کمتر از ۱۰ مورد آنها شرایط قانونی دارند.

وی افزود: ما وقتی این تقسیمات کشوری را تایید کنیم آن را به دولت خواهیم فرستاد. البته ما به دنبال تقسیمات کشوری بی‌حساب و کتاب نیستیم. در دو سال گذشته هم تلاش ما این بوده که تقسیمات کشوری‌ که در گذشته انجام شده آسیب‌شناسی شود.

مدیرکل تقسیمات وزارت کشور همچنین با اشاره به اینکه در انتخابات سال جاری حوزه‌های انتخاباتی تغییری نمی‌کند، خاطرنشان کرد: بنابراین تعداد نمایندگان مجلس هم افزایش یا کاهش نمی‌یابد.

مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور هم‌چنین در ابتدای نشست تخصصی کارشناسان تقسیمات کشوری استان کشور گفت: شرایط سهل برای تقسیمات کشوری ناپایدارکننده امنیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور است.

احمدی‌پور اظهار کرد: با هر تقسیمات کشوری جدید فرآیند اجتماعی جدیدی ایجاد می‌شود و «ما» را در مقابل «دیگری» ساماندهی می‌کند. یعنی با تبدیل بخش به شهرستان جدید، آن شهرستان «دیگری» شهرستان موجود می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما نفعی از تقسیم کشوری نمی‌بریم؛ زیرا این تقسیمات ضدتوسعه است و فرآیند آن باید کند شود. اکنون روستاهایی که به شهر تبدیل می‌شوند منابع درآمد پایدار ندارند؛ بنابراین در شرایط جدید درآمد وارد شهر نمی‌شود از سویی ساکنان شهر جدید هم حاضر نیستند که کشاورزی کنند. تعداد زیاد شهرداری‌ها نشانه توسعه‌یافتگی است و تعداد روستاها نشان‌دهنده عقب‌ماندگی نیست. تقسیمات کشوری بدون حساب و کتاب در درازمدت آسیب‌های فراوانی خواهد داشت.

وی با تاکید بر این‌که «ما باید تقسیمات کشوری در گذشته را آسیب‌شناسی کنیم»، افزود: بخش زیادی از مشکلات ما متاثر از همین تقسیمات کشوری است. در تقسیمات کشوری باید به ظرفیت‌های زیستی، عدالت سرزمینی، رضایت و رفاه عمومی توجه کنیم.

مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: شکل تقسیمات کشوری تابعی از چگونگی توضیح قدرت سیاسی است. در نظام جمهوری اسلامی ایران براساس قانون اساسی قدرت متمرکز است؛ بنابراین فرآیند تقسیمات کشوری هم متمرکز است که این امر برای ما مشکل درست کرده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ما باید مناطق را توانمند کنیم اما هرگاه توانایی مناطق افزایش می‌یابد ما دنبال تقسیم آن می‌رویم نمونه آن هم خروج قزوین از استان زنجان است که هنوز زنجان نتوانسته به شرایط قبل از تجزیه خود بازگردد. ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که واحدها براساس ظرفیت‌های خود وارد با یکدیگر وارد رقابت شوند در حالی که با ایجاد رقابت جدید ظرفیت واحدها را از بین می‌بریم. از سویی با تقسیم‌بندی جدید باید تمام ادارات در واحد جدید ایجاد شود که این امر هزینه‌بر است یعنی میزان اعتباراتی که برای توسعه زیربناها می‌توان در نظر گرفت باید صرف ایجاد ساختمان ادارات و حقوق کارمندان جدید شود.

وی در ادامه با بیان این‌که «نباید پیشنهاد تقسیمات کشوری به راحتی و بدون کار کارشناسی مطرح شود»، تصریح کرد: وزارت کشور تمایلی ندارد که آمار شهرستان‌ها افزایش یابد. برای ما این مهم است که با شناسایی نقاط آسیب تقسیمات کشوری گام‌های محکم‌تری برداریم و خارج از ریل قانون حرکت نکنیم. شعار این دولت حرکت بر ریل قانون است. ما در وزارت کشور براساس همین اصل برنامه‌ریزی می‌کنیم و اگر نقشی در قوانین دیدیم به دنبال برطرف‌کردن آن هستیم. ما باید نقض‌های موجود را با رویکرد منسجم، یکپارچه و سیستماتیک به حداقل برسانیم.

احمدی‌پور در پایان تاکید کرد: ما باید مراقب باشیم که در تقسیمات کشوری آسیبی به ظرفیت‌های زیستی کشور وارد نشود. ما باید نگاه همه‌جانبه‌ای به مساله تقسیمات کشوری داشته باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اوف وای خدا مرسی از شفاف سازیتون خانم دکتر یا مهندس وای خدای بزرگ شکرت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج