۲۷۴۴۵۱
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

اشتباه در حذف یارانه‌ ها باید کاهش یابد

جمشید پژویان در یادداشتی در روزنامه آرمان درباره حذف یارانه ها نوشته است: بخش عمده‌ای از هزینه‌های دولت متوجه اقشار ثروتمند است. بر این اساس افراد ثروتمند چنین حق و حقوقی ندارند که بخواهند از یارانه نقدی استفاده کنند به ویژه که دولت در شرایط کسری بودجه و رکود صادرات نفتی به سر می‌برد.

جمشید پژویان در یادداشتی در روزنامه آرمان درباره حذف یارانه ها نوشته است: بخش عمده‌ای از هزینه‌های دولت متوجه اقشار ثروتمند است. بر این اساس افراد ثروتمند چنین حق و حقوقی ندارند که بخواهند از یارانه نقدی استفاده کنند به ویژه که دولت در شرایط کسری بودجه و رکود صادرات نفتی به سر می‌برد.

موضوع جبران کسری بودجه دولت با قطع یارانه نقدی مساله هزینه فایده است. درآمد‌های دولت کاهش پیدا کرده است و این موضوع چند سالی است که مشاهده می‌شود. بازار نفت در شرایط رکود و قیمت‌های رو به پایین است و این موضوعات به بدنه دولت صدمه می‌زند.

وقتی همه فریاد می‌زدند که متکی به درآمد‌های نفتی نباشید و به فکر اصلاح نظام مالیاتی خود باشید دولت هیچ توجهی نمی‌کرد. مساله توجه به فرار‌های مالیاتی در دولت قبلی مشاهده نشد و در دولت کنونی هم عمل عکس آن انجام شد. دولت به فکر صرفه جویی هزینه‌های خود افتاده است. راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها قطع یارانه نقدی افراد است.

اگر دولت می‌توانست در دو سال گذشته مالیات مجموع درآمد را به اجرا در آورد، با یک نظام مالیاتی سالم و کاملا بر اساس عدالت رو به رو می‌شدیم. مساله دیگر اینکه اگر دولت فرار‌های مالیاتی را شناسایی می‌کرد می‌توانست کسری بودجه خود را جبران کند و هزینه شناسایی هم خیلی کمتر از شناسایی و قطع یارانه نقدی اقشار می‌شد. در شناسایی افراد نیازمند یارانه نقدی دو خطا وجود دارد.

یک خطا اینکه وقتی دولت چتری را برای حمایت باز می‌کند، باید همه افراد فقیر دربر بگیرد، در حالی که شاهد هستیم برخی از اقشار نیازمند خارج از این چتر قرار می‌گیرند. دیگر آن‌که در زیر چتر حمایتی افرادی را قرار می‌گیرند که مستحق گرفتن یارانه نقدی نیستند. بهترین نوع پرداخت یارانه زمانی اتفاق می‌افتد که این دو خطا به حداقل برسد. دولت بر اساس بعضی علائم عده‌ای را از دریافت یارانه نقدی حذف می‌کند.

این درحالی است که بین آنها نیازمندانی وجود دارد که با قطع یارانه، به ایشان صدمه جدی وارد می‌شود. به نظر من قطع یارانه‌های نقدی به این صورت موثر نیست و تا به امروز دولت نشان داده که در این زمینه اقدامات غلطی انجام داده است. بار‌ها شنیده می‌شود که دولت یارانه افرادی را قطع می‌کند و دوباره با کسب اطلاعات بیشتر پرداخت می‌کند. بعضی افراد به دولت دسترسی ندارند که نشان بدهند عمل دولت برای قطع یارانه شان اشتباه بوده است.

این مساله که بتوانند تشخیص دهند در یک کوچه چند نفر نیازمند یارانه نقدی هستند کار با اهمیتی نیست، اما شناسایی افرادی که ثروتمند هستند و نمی‌توان آنها را شناسایی کرد مهم است. اگر اقشار یارانه بگیری که نیازمند نیستند به صورت داوطلبانه انصراف دهند خیلی بهتر از قطع توسط دولت خواهد بود. در غیر این صورت برای شناسایی این اقشار مشکل جدی برای دولت به وجود می‌آید. به نظر می‌رسد دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها بیشتر باید به فکر فرهنگ‌سازی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سهند

      دولت در کسری بودجه زورش به ملت میرسد. این همه نهاد عریض و طویل و مفت خور هست انها را حذف کند. اینهمه احتلاس و غیره است اینهمه بریز و بپاش برای کشورهای دوست و همسایه است. تو ردیف بودجه ده هزار میلیارد تومن برای کمک به کشورهای دوست در نظر گرفته شده است و بود . جمع کنید این نظر ذاغارت کارشناسی خودتون را مردم خودشون بر همه امور اشراف دارند.

    • یک دوست

      باسلام
      شما که نظرات مردم را منعکس نمیکنید پس این باکس کذایی اظهار نظر را برای چی گذاشته اید؟؟!!

    • یک دوست

      سلام
      گعتم که نظر اصلی و اولی منو منتشر نکردبن.
      من یک بازنشسته دولتی هستم که تنها با حقوق بازنشستگی هزینه های زندگی و شهریه تحصیلی یه فرزند دانشجوی دانشگاه غیر انتفاعی و یک فرزند محصل دبیرستانی را متحمل هستم دولت اومده یارانه منو قطه کرده ولی با خانواده هایی که از چندین منبع درآمدهای آنچنانی دارند کاری نداره!!!
      لذا اون انتقاد و مشکل منو منتشر نکردبن آوردین اون جمله بالایی را که چیزی توش نیست را انتشار میدین!!!
      اینهم نتیجه عمل دولت آقای روحانی!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج