۲۷۴۸۱۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

غول گوگل و ناسا را ببینید +عکس

کامپیوتر کوانتومی D-Wave ۲X در جدیدترین تست‌ها ۱۰۰ میلیون بار سریعتر از یک کامپیوتر معمولی تک‌هسته‌ای عمل کرده است.

مجله دیجی کالا - امیرحسین میرزایی: جعبه‌ی بزرگی که ناسا در ساختمان Advanced Supercomputing خود در «سیلیکون ولی» قرار داده، شاید از نظر ظاهری زیبا به نظر نرسد، اما یکی از قوی‌ترین کامپیوترهای حال حاضر دنیا است.

غول گوگل و ناسا را ببینید +عکس

این جعبه‌ی سیاه بزرگ، یک کامپیوتر کوانتومی به اسم D-Wave ۲X است. این کامپیوتر، یکی از پیشرفته‌ترین کامپیوترهای کوانتومی ساخته شده است و می‌تواند مسایل پیچیده را، در چند ثانیه حل کند؛ مسایلی که کامپیوترهای معمول برای انجام‌شان، ممکن است نیاز به سال‌ها پردازش داشته باشند. ابعاد این کامپیوتر کوانتومی هم‌چنین از ابرکامپیوترهای معمولی بسیار کوچکتر است.

کامپیوترهای کوانتومی، ساختاری کاملا متفاوت در مقایسه با کامپیوترهای معمولی دارند. در حالی که در کامپیوترهای معمولی، هر بیت می‌تواند فقط صفر یا یک باشد، در کامپیوترهای کوانتومی، هر بیت هم صفر و هم یک است؛ آن هم به‌صورت همزمان. برای مثال، در حالی که سه بیت معمولی می‌تواند هشت داده را نشان دهد، سه کوبیت (Qubit)، واحد کامپیوترهای کوانتومی، هشت داده را با هم نشان می‌دهد. در نتیجه می‌توان محاسبات را با سرعتی بسیار بالاتر انجام داد.

غول گوگل و ناسا را ببینید +عکس
هارتموت نیون، مدیر بخش مهندسی گوگل، دیروز در ساختمان ناسا از کامپیوتر کوانتومی که مشغول ساخت‌اش هستند، صحبت کرد.

تحقیقات روی کامپیوترهای کوانتومی در حال حاضر در مراحل اولیه‌ی خود هستند. یعنی ممکن است حتی تا چند دهه‌ی آینده هم کامپیوترهای کوانتومی برای مصارف معمولی ساخته نشوند. با این حال، تیم سازنده‌ی این کامپیوتر که متشکل از محققان ناسا و گوگل است، می‌گوید که کامپیوتر آن‌ها اخیرا در تست‌های‌شان، 100 میلیون بار سریعتر از یک کامپیوتر معمولی تک‌هسته‌ای عمل کرده است.

«هارتموت نون»، از مهندسان گوگل، در کنفرانسی درباره ی کامپیوترشان گفت: "کاری که یک D-Wave در یک ثانیه انجام می‌دهد، برای کامپیوتری معمولی و تک هسته‌ای، 10 هزار سال زمان می‌برد."

غول گوگل و ناسا را ببینید +عکس
چیپ‌ست اصلی کامپیوتر D-Wave ۲X به اسم Vesevius.

محاسبات پیچیده، در ماموریت‌های فضایی و هم‌چنین کنترل ترافیک هوایی نقش بزرگی دارند و ناسا هم منابع کامپیوتری زیادی را در این بخش‌ها هزینه می‌کند.

نتایج تحقیقات، هنوز هم از سوی دیگر دانشمندان و محققان مورد بررسی قرار نگرفته‌اند؛ بسیاری از محققان معقتدند محاسباتی که به این کامپیوترها داده می‌شود، مختص خود آن‌ها طراحی شده‌اند. یعنی محاسبات کامپیوترهای معمولی، روی آن‌ها جواب نمی‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج