۲۷۵۱۳۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پس چرا لاغر نمی‌شم؟

اگر بعد از ماه‌ها رژيم غذايي هنوز وزن كم نكرده‌ايد و هر روز اين سوال را از خودتان مي‌پرسيد، حتما اين مطلب را بخوانيد.

مجله سیب سبز: لاغر شدن و وزن كم كردن فقط پيروي از يك رژيم غذايي و ورزش كردن نيست. اگر مي‌خواهيد لاغر شويد بايد با همه وجود و با ذهن و مغزتان به استقبالش برويد. تا حالا به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه به غير از خوردن و نخوردن و ورزش كردن نكات ديگري هم هست كه بايد به آن دقت كنيد؛ نكات مهمي كه نقش كليدي در كم كردن وزن دارند و با رعايت آنها مي‌توان آن عدد رويايي را روي ترازو ديد.

با عجله غذا نخوريد

آرامش همه‌جا مهم است اما در زمان غذا خوردن اهميتش چندبرابر مي‌شود. وقتي مي‌خواهيد غذا بخوريد فقط غذا بخوريد و به هيچ چيز ديگري فكر نكنيد؛ يعني وقتي قاشق و چنگال را دست‌تان مي‌گيريد بايد به غذايي كه مي‌خواهيد بخوريد و مزه‌اي كه از آن لذت مي‌بريد، فكر كنيد. محققان تغذيه معتقدند كساني كه تندتند غذا مي‌خورند نسبت به بقيه افرادي كه در زمان عادي غذاي‌شان را صرف مي‌كنند، شانس چاقي‌شان سه‌برابر افزايش پيدا مي‌كند. محققان معتقدند كساني كه موفق مي‌شوند در يك رژيم غذايی مناسب به وزن ايده‌آل برسند، بين ۲۰ تا ۳۰ دقيقه و بدون فكر كردن، استرس و اضطراب غذاي‌شان را صرف مي‌كنند.

پس چرا لاغر نمی‌شم؟

ابتكار به خرج بدهيد

رژيم‌هاي لاغري مختلف برنامه‌هاي غذايي خاص براي هر روز هفته دارند. اگر اين رژيم بيش از يك ماه طول بكشد قطعا غذاهاي هر روزه دل را مي‌زند و رژيم با شكست تمام مي‌شود اما بهترين راه مقابله با تكرار، خلاقيت و ابتكار است؛ مثلا اگر مرغ را با پياز و آبليمو مخلوط مي‌كنيد يك‌بار هم آن را با سس سويا يا رب انار يا رب آلوچه مخلوط كنيد و بگذاريد بخارپز شود.

سبزيجات بخارپز را هم مي‌توانيد با روغن زيتون و سركه بالزاميك يا سركه‌خرما طعم‌دار كنيد. اگر مرغ را به صورت آبپز يا بخارپز مي‌خوريد براي اينكه با طعم متفاوتي روبه‌رو شويد آن را با كمي سير و پياز و سس‌سويا مخلوط و بعد از يك ساعت كباب كنيد. نگذاريد مزه‌ها براي‌تان تكراری شود. اگر رژيمي را با علاقه ادامه ندهيد، قطعا در آن موفقيتي به دست نمي‌آوريد.

به خودتان جايزه ندهيد

لطفا تا وقتي به وزن مورد نظرتان نرسيده‌ايد براي خودتان جايزه نخريد. درست است كه پروسه‌ای طولاني را پشت سر مي‌گذاريد و احتياج به روحيه داريد اما جايزه‌هاي وسط راه نه‌تنها به شما كمك نمي‌كند، بلكه باعث مي‌شود كالري‌هاي اضافه به بدن‌تان برسانيد و كار را براي خودتان سخت‌تر از قبل كنيد.

اگر آخر هفته كه روي ترازو رفتيد از وزني كه كم كرديد، راضي بوديد به خودتان قول ندهيد كه حالا با يك ساندويچ همبرگر يا يك كيك شكلاتي به خودم جايزه مي‌دهم. به خودتان قول بدهيد؛ فقط زمان آن را كمي عقب‌تر بيندازيد. توي ذهن‌تان هم مدام به جايزه فكر كنيد؛ مثلا به خودتان قول دهيد وقتي اين پنج كيلوی آخر را کم کردید و وزنتان به عدد ايده‌آل رسيد يك روز مي‌رويد خريد و كلي چيزهاي كم‌كالري مي‌خوريد.

با شكم خالي به ‌مهماني نرويد

از ميز رنگارنگ پر از پلو و خورش، كباب، سالاد، نوشيدني‌ها و دسرهاي مختلف به هيچ‌وجه نمي‌توان صرف‌نظر كرد اما مي‌توانید تا حدودي خودتان را كنترل كنيد. حواس‌تان باشد همين ‌مهماني‌ها هستند كه با كالري‌هاي اضافه كلي وزن بدن‌تان را بالا مي‌برند. بايد براي مبارزه با جاذبه ميز غذا‌هاي مختلف، قبل از رفتن به ‌مهماني حتما يك عدد تخم‌مرغ آبپز يا يك واحد ميوه بخوريد. يك تخم‌مرغ آبپز يا ميوه فقط ۶۰ کیلو كالري دارد اما همين مقدار كالري باعث افزايش انرژي در شما و البته احساس سيري مي‌شود. اگر با شكم گرسنه به ‌مهماني برويد سیگنالي كه از طرف غذاها به مغز شما فرستاده مي‌شود، خيلي خطرناك است و ممكن است يك دست‌انداز بزرگ در رژيم غذايي‌تان ايجاد كند.

با هيجان فيلم، كالري نخوريد

سينما رفتن و فيلم ديدن يا در خانه پاي تلويزيون سريال نگاه كردن اصلا كار بدي نيست اما بايد حواس‌تان به كالري‌هايي كه در زمان تماشاي فيلم و سريال به بدن‌تان مي‌رسانيد، باشد. اگر با كساني به سينما مي‌رويد كه قبل از شروع فيلم يك نايلون پر از خوراكي می‌خرند، حتما بايد جای‌تان را از آنها جدا كنيد و حداقل ۱۰ صندلي آن طرف‌تر بنشينید.

پس چرا لاغر نمی‌شم؟

نوشيدني، شكلات و تنقلاتي كه در هر سئانس فيلم مي‌خوريد خيلي بيشتر از آن چيزي كه فكر مي‌كنيد باعث اضافه وزن مي‌شود. اگر در خانه سريال تماشا مي‌كنيد و زماني كه هيجان‌تان بالا مي‌رود با عجله غذا و تنقلات مي‌خوريد هم بايد در پايان ماه منتظر عددهاي عجيب و غريبی روي ترازو باشيد. اگر دوست داريد زمان تماشاي فيلم و سريال دهان‌تان بجنبد قبل از شروع فيلم براي خودتان يك ظرف كوچك سالاد ميوه درست كنيد يا ذرت بو داده بدون افزودني بخوريد.

در رستوران جوگير نشويد

وقتي به رستوران مي‌رويد حواس‌تان به غذاهايي كه سفارش مي‌دهيد، باشد. اين موضوع كه حالا يك‌بار به رستوران آمده‌ام و هرچه دلم مي‌خواهد مي‌خورم و يك‌بار كه كاري نمي‌كند و. . . سر آغاز شروعی دوباره است. وقتي به رستوران مي‌رويد چند ثانيه نفس عميق بكشيد و بعد منو را با دقت نگاه كنيد و غذايي كه به رژيم غذايي شما نزديك است، انتخاب كنيد.

سبزيجات و سالاد مي‌تواند انتخاب اول شما باشد. كباب بدون برنج و ماهي هم انتخاب خوبي است. نوشيدني اول شما هم بايد آب باشد. در رستوران سعي كنيد بيشتر با دوستان‌تان حرف بزنيد و خيلي آرام غذا بخوريد در كمال ادب هم به دوستان‌تان كه ديس غذاي‌شان را به طرف شما گرفته‌اند و تعارف مي‌كنند كه يك قاشق چيزي نمي‌شود، نه بگوييد.

اول فكر كنيد و بعد غذا بخوريد

قبل از اينكه چيزي بخوريد اول فكر كنيد و ببينيد نياز به خوردن اين غذا داريد يا نه؛ مثلا اگر صبحانه خورده‌ايد و به سر كار رفته‌ايد و همكاران‌تان مشغول خوردن صبحانه هستند و از شما دعوت مي‌كنند به آنها ملحق شويد، اول فكر كنيد كه آيا گرسنه‌ايد و آيا بدن‌تان آن يك لقمه زيادي را احتياج دارد يا نه؟

باورتان مي‌شود همين لقمه‌هاي اضافي و تكه‌هاي كوچك شيريني، كلوچه و شكلات باعث مي‌شود در روز ۶۰ كالري اضافه به بدن‌تان وارد كنيد و در آخر ماه دو كيلو و نیم هم روي وزن‌تان بيايد؟پس قبل از اينكه به تعارف دوست و همكارتان جواب مثبت دهيد به اين فكر كنيد كه چقدر گرسنه هستيد و بدن‌تان به آن تكه اضافي احتياج دارد يا نه؟

لطفا دير به تختخواب نروید

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادي هستيد كه معتقدند هرچه بيشتر بيدار بمانند و به خودشان عذاب دهند، بيشتر هم لاغر مي‌شوند بايد بگوييم سخت در اشتباه هستيد. نتايج پژوهشي كه در دانشگاه كلمبيا انجام شده نشان مي‌دهد افرادي كه فقط سه تا چهار ساعت در شب مي‌خوابند بيشتر سراغ غذاهاي ناسالم مثل فست‌فودها، كيك، شيريني و تنقلات پركالري مي‌روند اما افرادي كه بين ۸ تا ۹ ساعت مي‌خوابند اين مشكل را ندارند.

مغز وقتي با كمبود خواب مواجه مي‌شود براي رفع خستگي دنبال جذب كربوهيدرات‌هاي زود جذب و در نتيجه شيريني، هله و هوله و غذاهاي پركالري مي‌رود. پس حواس‌تان باشد چه ساعتي به تختخواب مي‌رويدچون خواب كافي با وزن ايده‌آل رابطه مستقيمی دارد.

پس چرا لاغر نمی‌شم؟

صبحانه هم بخوريد

اين جمله را بايد با طلا نوشت، قاب كرد و به ديوار زد: «هيچ‌وقت وعده صبحانه را حذف نكنيد.» متخصصان تغذيه معتقدند رژيمي مناسب و سالم است و البته به نتيجه مي‌رسد كه در آن وعده صبحانه به صورت ويژه در نظر گرفته شود. محققان دانشگاه ويرجينيا براي بررسي اثر صبحانه بر وزن، ۹۴ زن چاق را انتخاب كردند و رژيم غذايي و به‌خصوص وعده صبحانه در اين افراد در يك دوره زماني مشخص مورد بررسي قرار گرفت.

نتایج نشان داد افرادي كه صبحانه مي‌خورند ۲۱ درصد از وزن بدن خود را در يك دوره رژيم مشخص از دست مي‌دهند اما كساني كه صبحانه نخورده‌اند يا صبحانه نامناسبي خورده‌اند، فقط سه درصد از وزن بدن‌شان كمتر از قبل شده است. پس اگر مي‌خواهيد از رژيم‌تان نتيجه‌ای مطلوب بگيريد، صبحانه بخوريد و براي نان، ميوه، تخم‌مرغ و لبنيات جاي ويژه‌اي در نظر بگيريد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج