۲۷۵۶۶۴
۱۸ نظر
۵۰۰۹
۱۸ نظر
۵۰۰۹
پ

شایعه ورود سرمای منفی ۴۵ درجه به ایران

«ال‌نینو آخر آذر به خاورمیانه می‌رسد»، «٣٠ آذرماه امسال موج سرمای عظیمی به کشور می‌رسد که یک‌ماه ادامه خواهد داشت و دمای هوا حتی در گرمسیرترین نقطه کشور به منفی ٤٥ درجه خواهد رسید» و «سازمان هواشناسی جهانی، وقوع این پدیده را بی‌سابقه خوانده و به تمامی نیروهای امدادی ازجمله صلیب‌سرخ اعلام آماده‌باش کرده است.

روزنامه شهروند: «ال‌نینو آخر آذر به خاورمیانه می‌رسد»، «٣٠ آذرماه امسال موج سرمای عظیمی به کشور می‌رسد که یک‌ماه ادامه خواهد داشت و دمای هوا حتی در گرمسیرترین نقطه کشور به منفی ٤٥ درجه خواهد رسید» و «سازمان هواشناسی جهانی، وقوع این پدیده را بی‌سابقه خوانده و به تمامی نیروهای امدادی ازجمله صلیب‌سرخ اعلام آماده‌باش کرده است و هم‌اکنون بسیاری از کشورهای منطقه درحالت آماده‌باش به سر می‌برند».

اینها بخشی از پیام بلندی است که در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و به مردم نسبت به وقوع پدیده ال‌نینو و سرمای شدید بی‌سابقه هشدار می‌دهد. پیامی که حتی به مردم توصیه کرده است که با توجه به این‌که مسئولان ایرانی وقوع این پدیده درکشور را تکذیب کرده‌اند، به‌طور خودجوش اقدام به جمع‌آوری مواد اولیه و ضروری شامل آب، نفت، آذوقه کافی و کمک‌های اولیه کنند تا در سرمایی که قرار است از پایان پاییز، کشور را تحت‌تأثیر قرار بدهد، آماده باشند. در ادامه این پیام آمده است که «این موج سرما همراه با توده هوای بارشی است که با توجه به همراه داشتن ابرهای تراز میانی جو تا پایان این پدیده، یعنی تا یک‌ماه خورشید در آسمان پنهان خواهد شد.»

این پیام نگرانی‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی با خود همراه کرد. بسیاری سرمای این روزها و برف پاییزی که پس از سال‌ها پایتخت‌نشینان را شگفت‌زده کرد، شاهد وقوع ال‌نینو و آمدن سرمای بی‌سابقه در آخرین روزهای پاییز می‌دانند. حتی پیش‌بینی ورود سامانه جدید بارشی از امروز به کشور را هم پیش‌درآمدی برای وقوع موج سرمای شدید می‌دانند. این درحالیست که مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم‌ دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی، سرمای شدید ناشی از پدیده ال‌نینو در ایران تکذیب می‌کند، «این شایعه که ال‌نینو موجب بروز سرمای شدید درکشور می‌شود، نادرست است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که زمستان عادی پیش‌رو داریم.»

با این وجود، این پیام‌ها از آماده‌باش بسیاری از کشورهای خاورمیانه و همسایگان ایران همچون، بحرین، امارات، ترکیه و... برای مواجهه با این پدیده خبر می‌دهند. مجید آزادی دراین‌باره می‌گوید: «ال‌نینو پدیده‌ای است که در اقیانوس آرام شکل می‌گیرد، بنابراین اثرات آن وارد برخی کشورها می‌شود و این‌که گفته می‌شود ال‌نینو وارد کشور خواهد شد، کاملا غیرعلمی و نادرست است.» او ادامه می‌دهد: «ال‌نینو یک دور پیوند است، به این معنا که این پدیده در بخشی از کره‌زمین رخ می‌دهد و روی تمام زمین تاثیر می‌گذارد اما این‌که شایعه شده قرار است وارد کشور شود و مردم سرمای شدیدی را تجربه کنند، صحیح نیست.»

مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی، با طرح پرسشی مبنی بر این‌که آیا اثر ال‌نینو به ایران می‌رسد، می‌گوید: این امر صحیح است اما نه به آن صورت که در شبکه‌های اجتماعی گفته شده، زیرا ال‌نینو به تنهایی قادر به ایجاد سرمای شدید نیست بلکه باید با دیگر دور پیوندی‌ها که مهم‌ترین آنها NAO، MJO و امواج عرض‌های میانی هستند، هماهنگ شود.» آزادی یادآوری می‌کند که «محاسبات نشان می‌دهد این دور پیوندی‌ها درکنار هم قرار نمی‌گیرند و در این زمستان اتفاق خاصی مانند سرمای بیش از حد برای ایران رخ نمی‌دهد بلکه زمستان عادی پیش‌بینی شده است.»

او در ادامه تأکید می‌کند که «دقیق‌ترین روش برای اندازه‌گیری دور پیوندی‌ها استفاده از مدل‌های عددی است که به این وسیله وضع یک فصل یا یک‌ماه را پیش‌بینی می‌کنند و تمام این محاسبات با این روش انجام شده است.» هرچند که هواشناسی ایران در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بارها و بارها، خبر وقوع ال‌نینو و سرمای شدید درکشور را تکذیب کرده و اعلام کرده است که «امسال زمستانی عادی پیش‌رو داریم»، اما وقوع طوفان تهران که هواشناسی نتوانست آن را پیش‌بینی کند و نسبت به وقوع آن هشدار بدهد، باعث شده مردم به تکذیب این خبرها و شایعات توجهی نکنند. خبرهایی که به گزارش‌های جهانی استناد می‌کنند که معلوم نیست درست است یا خیر، اما نسبت به سرمای بی‌سابقه و وحشتناک هشدار می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در مورد آنفلوانزا هم سازمان بهداشت جهانی هشدار داده بود ولی گفتن شایعه ست و این حرفها الانم 46 نفر متاسفانه بعلت بی برنامگی جان خودشونو از دست دادن

      پاسخ ها

      • حمید

        بهر صورت امیدوارم که این موضوع صحت نداشته باشد زیرا که با وضعیتی که در کشور شاهد هستیم در برخی مناظق کپسول گاز 30 هزار تومان و نفت اگر پیدا شود 20 لیتری 25 هزار تومان قطعا در صورت بروز چنین پدیده ای کشور شاهد مرگ و میر و مشکلات فراوانی خواهد گردید.

    • بدون نام

      پارسال همین موقع بود که گفتند یه پیشگوی چینی گفته آخر آذر پایان دنیاست! ظاهرا کسانی که این شایعات رو میسازند فقط دنبال یه چیزند:خراب کردن شب یلدا و گرفتن خوشی از مردم ایران..... .

    • سلام

      یه سلامی بدیم به مسئولی که اومده پدیده ال نینو رو که خود هواشناسی جهانی نامگذاری کرده نه تنها دوباره تعریف کرده بلکه اعلامیه کاشف آنرا نیز تکذیب کرده ...
      سلام قشنگ
      مسئولین اگه میخواین مردم از سرما بمیرن بگینا تعارف نداره که

      پاسخ ها

      • غــــــــــز ل

        درودی هم به شما بگیم ایشون نگفتن النینو نیست درود خواننده ی بینا!!!
        ایشون گفتن النینو در اقیانوس آرام روی میده و واکنش آن بر کشورها بروز میده که بارشهای پی در پی را در بر می گیره و سرما و یخبندون اونجور که مردم می گن نیست باید پدیده هایی به گرد هم بیان تا با همدستی واکنشهای پدید آمده از النینون سرمای سخت رو بسازه!!!
        دانشمند شما یه کم خوندنتون و بهتر کنید می دونید چی درسته چی نیست .....
        بارش هست سیل شاید باشد ....ابری بودن هوا برای چندین روز پیاپی و بارش باران و برف هست سرمای آنچنانی که گرمتین جاها تا ۴۵ درجه زی ۰ بره نیست!!!!!
        هشدار هم هست چون مدم رو پیشتر هم هشدار داده بودن برای سیل ....وبارش سنگین برف شاید!!!!

      • حمید

        نظر غز محترم این جور که پیداست شما از افراد زیادی خوشبین کشورمان هستید . مرد حسابی یه سیل کوچیک میاد 30 هزار نقر دربدر میشن حالا اگه یه کمی شدیدتر باشه ببین این مملکت به چه روزی می افته .

    • ناشناس

      هواشناسی داخلی اصلا درست پیش بینی نمیکنه چون دستگاههای پارازیت نمیگذارند که درست پیش بینی شود. من از هواشناسی جهانی اینترنتی استفاده میکنم و هرچی پیشبینی کرده دقیقا همون شده. هفتگی پیشبینی میکنه و دقیق.

      پاسخ ها

      • غـــــــــز ل

        پیش بینی در یک یا دو ماه هم هست و بارش چندین روز پی در پی برف را هم پیش بینی کرده به ویژه در نیمه ی دوم دی ماه گر چه سرمای آنچنانی سخت را هرگز !!!

      • آرش

        غل جان شما مشکلت با نظر دیگران چیه ؟ شاید مردم دوست دارن نگران زندگی کنن ! رابطه خواصی با هواشناسی داری که اینقدر سنگ به سینه میرنی ؟

    • یک مخاطب

      باید منتظر باشیم و ببنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • هرمز درختچی

      خوب که چی

      شماهم دامن بزن به این شایعات چ

    • ریحانه

      اخه خیلی دولت قابل اعتمادی داریم که حرفاشو باور کنیم؟ وعده های خودشو عمل نکرده اونوقت تکذیب هواشناسی جانی رو از این دولت باید قبول کرد؟ اعتماد به نفسشون باعث حیرته!

    • بدون نام

      نمیدونم چرا نباید مردم از حقیقت آگاه بشوند خوب اینطوری که بهتره این دیگه چه سیاستیه

    • کیان

      اگر یک روده راست در بیانات بعضی مسوولین ذیربط برای حقیقت گویی به مردم پیدا شود اینقدر با شک . تردید به خبرها بذل عنایت نمیشود؟!

    • محمدحسین شعبانی

      سلام
      بعضیا خیلی الکی خوشن!
      خصوصا تو شهرما ''کرمان'' یه بار میگن :امشب زلزله میاد ۷ ریشتر,
      یبار: بیمارستان ..... سفارش ۷۰۰ هزار کفن داده,
      یبار:نسترو داموس گفته شب آخر دنیاست, کل ماشااله رمال هم تایید کرده,
      یبار فلان یبار بهمان,


      بابا بیخیال , ول کنید این توهمات رو , اگه اینجور پیش بریم دوسال دیگه '' نعوذ بالله' دین و مذهب و خدا رو همبا اینترنت و تایید و تکذیب میکنید,
      انشاالله امسال یک بارندگی مناسب بشه تا از این خشکسالی در بیایم,
      رضاییم به رضای پروردگار,
      عزت زیاد

      پاسخ ها

      • رضا

        شما زیادی خوشید!
        کافیه یک سری به سایت لرزه نگاری کشوری داشته باشید، روزی نیست که در آن دو زمین لرزه 3 و 3/5 در کرمان نداشته باشیم!!!
        احتمال وقوع زمین لرزه مشابه سال 1383 در کرمان زیاد است؛ خصوصا ده سال بیشتر از زمین لرزه ویرانگر هفت ریشتری بم گذشته که بالغ بر هفتاد هزار کشته داشت!

    • امیر خوزستان

      امان از این شایعات
      هیچ فکر کردید اگر چنین سرمایی بیاد اول اگر سرما ما را نکشد نگران کننده تر از سرما
      اول آب در چنین سرمایی یخ زده وتمام لوله های آب را می ترکاند ویا آب یخ می زند و هیچ کاری نمی توان کرد دو برق و گازبطور یقین قطع خواهد شد تمام مواد غذایی در
      فروشگاهها یخ زده خواهد شد بطور قطع سوخت خودروها در دمای اععلام شده یخ
      خواهد زد بطوری که پیش بینی شده بفرض
      اگر چنین رویدادی اتفاق بیفتد هیچ وسیله ای تردد نخواهد کرد این تنها پیش بینی است
      نگران نباشید آب از اب تکان نخواهد خورد چند سال پیش قرار بود دنیا به آخر برسد تنها شایعه ای بیش نبود امان از شایعات

      پاسخ ها

      • رضا

        پس چطور در قطب شمال و سیبری که مردم زندگی می کنند در دمای 45 درجه زیر صفر!!
        شاید ایران چنین امکاناتی برای مقابله ندارد؛ مخصوصا با چنین ساخت و سازهای بی برنامه و غیر اصولی!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج