جاباما
۲۷۵۷۲۹
۲ نظر
۵۱۹۵
۲ نظر
۵۱۹۵
پ

بیماری کی روش چیست؟

بازی ایران و گوام تمام شده بود و همه منتظر بودند سرمربی تیم ملی از بازی خوب تیمش حرف بزند اما کارلوس کی روش حرفی زد که خیلی ها را نگران کرد؛ اینکه وقتی به ایران برگردد، در جلسه ای با علی کفاشیان درباره ادامه همکاری اش صحبت می کند.

هفته نامه سلامت - لیلی خرسند: بازی ایران و گوام تمام شده بود و همه منتظر بودند سرمربی تیم ملی از بازی خوب تیمش حرف بزند اما کارلوس کی روش حرفی زد که خیلی ها را نگران کرد؛ اینکه وقتی به ایران برگردد، در جلسه ای با علی کفاشیان درباره ادامه همکاری اش صحبت می کند.

در حالی که روزنامه ها و خبرگزاری ها در حال گمانه زنی بودند که این بار رییس فدراسیون و کی روش سر چه چیزهایی به مشکل خورده اند، نایب رییس فدراسیون، شاید برای اینکه جلوی شایعات احتمالی را بگیرد، گفت مشکلی نیست و کی روش کسالت دارد و می خواهد به مرخصی برود. همین جلسه استارت همه شایعات را زد. این بار همه خبرنگاران دست به کار شدند تا ببینند کی روش چه کسالتی دارد. خبری که سایت کاپ داد، همه را شوکه کرد: ابتلای کی روش به سرطان معده!

بیماری کی روش چیست؟

با اینکه مسوولان فدراسیون بارها خبر مربوط به سرطان معده کی روش را تکذیب کردند اما شایعه همچنان دست به دست می شد و کسی به حرف های اسلامیان اهمیت نمی داد که گفته بود: «من اصلا نمی دانم این خبر از کجا درآمده. هر روز یک حرفی برای این بنده خدا در می آورند. این خبرها کذب محض است. البته بیماری در سن ما و ایشان طبیعی است. هر کسی ممکن است بیمار شود. مشکل یک بیماری جزیی بود که کی روش را رنج می داد و خدا را شکر رفع شده است.»

شایعه سرطان معده

سرطان معده اصلی ترین بیماری ای بود که در گمانه زنی های اولیه برای کی روش تشخیص داده بودند. بعضی ها از ابتلای او به IBD (بیماری روده تحریک پذیر) نوشتند و بعضی ها از IBS (سندرم روده تحریک پذیر) اما همه اینها در حد گمانه زنی باقی ماند و کی روش جوابی به این شایعات نداد و حرفی از بیماری اش نزد.

با این حال، در همان جلسه ای که قرار بود برای ادامه همکاری اش با کفاشیان حصبت کند، از او خواست پیگیری کند تا مشخص شود چه کسانی شایعه ابتلای او به سرطان معده را سر زبان ها انداخته اند. کسانی که در این جلسه بودند، گفتند کی روش نگران بوده که این خبر به خانواده اش برسد و آنها نگران وضعیت سلامت اش شوند.

خبر جراحی کولون

گمانه زنی ها درباره بیماری کی روش بعد از اعتراض های او هم ادامه داشت. این بار خبرگزاری خبرآنلاین، گزارشی از وضعیت بیماری او داد که طبق آن، او جراحی کلون انجام داده است. خبر آنلاین نوشته بود: «سرمربی تیم ملی ایران به دلیل دل دردهای شدیدش مجبور شد به پزشک مراجعه کند.

پس از عکسبرداری ها و آزمایش های متعدد مشخص شد او مشکلاتی در روده اش دارد و باید هر چه سریع تر روده اش را جراحی کند. پزشکان به کارلوس کی روش گفتند باید جراحی کولون انجام دهد تا بخشی از روده بزرگ او برداشته شود. سرمربی تیم ملی هم در سفر آخرش به پرتغال که اتفاقا حدود ۳ ماه به طول انجامید، در بیمارستان بستری بود و جراحی کولون انجام داد.

بیماری کی روش چیست؟

کی روش عملی پیش گیرانه انجام داده تا با برداشته شدن کولون ملتهب از احتمال پیشروی بیماری اش به سمت یک بیماری سخت درمان جلوگیری شود. حالا هم برای ادامه درمان، او به کمی استراحتی بی استرس نیاز دارد.

او شرایطش را برای کار کم دردسر و بدون حاشیه در ایران به علی کفاشیان گفته است و حالا باید فدراسیون فوتبال شرایطی را فراهم کند تا او برای رساندن تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۸ که آخرین ماموریتش در تهران خواهد بود، با آرامش خاطر به کارش برسد.» کی روش و فدراسیون فوتبال هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده اند. به نظر می رسد این گزارش از بیماری کی روش به واقعیت نزدیک تر باشد.

نه سرطان معده، نه سرطان کولون

دکتر امید رضایی، فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی، معتقد است که در طب نمی توان بیماری یک فرد را با حدس و گمان تشخیص داد و همیشه برای تشخیص قطعی به شرح حال و معاینه بالینی نیاز است، با این حال او می گوید: «از ظواهر امر این طور به نظر نمی رسد که کی روش سرطان معده داشته باشد. این را می شود از ظاهر او نیز حدی زد.

اولین چیزی که در بیماران مبتلا به سرطان معده دیده می شود، کاهش وزن ناگهانی است، در حالی که از ظاهر او نمی آید که وزنی از دست داده باشد. ضمن اینکه درمان سرطان معده نیز مستلزم شیمی درمانی است و باز از ظواهر امر بر نمی آید که او در این مدت شیمی درمانی انجام داده باشد؛ چرا که ریزش مو یکی از عوارض اصلی شیمی درمانی است که در او دیده نمی شود.»

در گزارش خبر آنلاین به این نکته اشاره شده است که احتمالا سرمربی تیم ملی در ۳ ماهی که به مرخصی رفته بود، جراحی کولون انجام داده اما دکتر رضایی، این احتمال را نیز بعید می داند: «مشکل کولون (روده بزرگ) اگر به مراحل پیشرفته ای رسیده باشد که نیاز به جراحی پیدا کند، بیمار حتما باید شیمی درمانی هم دریافت کند اما ظاهر کی روش نشان نمی دهد که او بعد از جراحی، شیمی درمانی کرده باشد. اگر مشکل ایشان جدی بود و نیاز به جراحی داشت، الان در ایران هم باید شیمی درمانی اش را ادامه می داد که این کار را نمی کند.»

بیماری کی روش چیست؟

دکتر رضایی معتقد است اگر کی روش بیماری ای هم داشته باشد، بعید به نظر می رسد بیماری اش حاد باشد: «احتمال دارد بیماری مختصری داشته؛ مثلا زخمی یا انسدادی داشته و جراحی کرده.» بسیاری از منتقدان فوتبالی سرمربی تیم ملی، شایعه بیماری او را نوعی بازی رسانه ای از سوی خبرنگاران نزدیک به کی روش می دانند که هدفش پرهیز از خرده گیری به مرخصی های طولانی مدت اوست.

کی روش شب اولین روز آذرماه به کشورش پرتغال برگشت. بعضی ها مهلت این مرخصی را ۴ ماه اعلام کرده اند؛ تا فروردین ماه سال آینده که تیم ملی هیچ بازی انجام نمی دهد. اما کفاشیان گفته که او برای ۵۰ روز به مرخصی رفته و دی ماه در مسابقات تیم امید در مقدماتی المپیک کنار این تیم است.

درباره بیماری کی روش

دکتر شهرام آگاه*: این روزها خبرهای سربسته ای از بیماری سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در نشریه ها خبرگزاری ها منتشر شده که موجی از نگرانی عمومی نسبت به سلامت کارلوس کی روش به همراه داشته است.

در خبرها آمده بود که ایشان مدتی از دل درد رنج می برده و به دنبال آن و در سفری که به زادگاهش داشته، تحت عمل جراحی قرار گرفته و بخشی از روده اش هم برداشته شده است. هرچند در علم پزشکی نمی توان براساس شنیده ها قضاوت کرد و تشخیص قطعی با معاینه بالینی و شرح حال و آزمایش های لازم میسر می شود اما با توجه به علائمی که درباره ایشان گفته شده، می توان گانه زنی هایی داشت و حدس هایی زد. معمولا دل درد حاد اگر همراه با برداشتن بخشی از روده بزرگ او باشد، می تواند احتمال ابتلا به تومور کولون (خوش خیم یا بدخیم) را مطرح کند.

حالا اگر این دل درد با برداشتن بخشی از روده باریک همراه باشد، شانس ابتلا به ایسکمی عروقی که منجر به از بین رفتن بخشی از بافت روده باریک هم شده باشد به ذهن متبادر می شود.

این در حالی است که ابتلا به انسداد یا پیچ خوردگی روده هم می تواند منجر به دل درد شود و در مواردی با برداشتن بخشی از روده توام شود. در هر صورت، ذکر مجدد این نکته ضرورت دارد که تمام این موارد صرفا حدس و گمان های طبی است که ممکن است مطابق با واقع نباشد.

* فوق تخصص گوارش و کبد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بابا بنده خدا خودش هنوز زنده است نیازی نیست این همه پیش داوری کنید.

    • رضا

      به نظر من کیروش چند پله کلاس کاری تیم ملی ایران رو بالا برده. با آرزی سلامتی واسه سرمربی تیم ملی ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج