۲۷۵۹۲۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

«چله» نشینی میوه و آجیل در بازار

هر چند بازارها براي استقبال از يلدا آماده مي‌شوند اما هنوز انگيزه‌هاي خريد در ميان مردم تقويت نشده است.

روزنامه اعتماد: هر چند بازارها براي استقبال از يلدا آماده مي‌شوند اما هنوز انگيزه‌هاي خريد در ميان مردم تقويت نشده است.

كم‌كم ميوه‌فروشي‌ها بارهاي تازه هندوانه و پرتقال و انار را تحويل مي‌گرفتند تا در قفسه‌هايي جاي دهند كه به زودي با خريد‌هاي شب يلدا آزاد مي‌شوند.

قيمت هر كيلو هندوانه در حال حاضر سه هزار تومان است اما پيش‌بيني مي‌شود نزديك شدن به موعد مصرف خاص آستانه زمستان قيمت‌ها را با تغييراتي مواجه كند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد زير سايه سنگين ركود حاكم بر بازار ايران و كاهش تقاضاي عمومي، حتي بازار شب يلدا نيز موقعيتي متفاوت از گذشته را تجربه مي‌كند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت آجيل شب يلدا نسبت به سال گذشته اندكي كمتر است. آنها كه سال گذشته آجيل با كيفيت را به قيمت‌هايي در حدود ٦٠ تا ٧٠ هزار تومان مي‌خريدند، اين روزها مي‌توانند هر كيلو آجيل را با قيمت ٤٠ هزار تومان تهيه كنند.

كاهش قيمت آجيل در حالي رخ داده است كه قيمت برخي از انواع خشكبار وارداتي به دليل افزايش نرخ دلار، گران‌تر از گذشته شده است.

فروشندگان سطح شهر مي‌گويند اين كاهش قيمت مي‌تواند تحت تاثير حركت ديرهنگام بازار به دليل نزديكي ايام عزاداري ماه صفر باشد. بسياري از فعالان صنفي معتقدند بايد از امروز بازار را رصد كرد چون كم‌كم خريدهاي مردم آغاز مي‌شود و بازار در شب منتهي به يلدا داغ‌ترين ساعات خود را پشت سر مي‌گذارد اما بارهاي باقيمانده از اين شب، ساعاتي بعد با قيمت‌هايي بسيار نازل به فروش مي‌رسد. براي كساني كه نه براي تزيين سفره يلدا بلكه براي مصرف شخصي اين اقلام را مي‌خرند.

بساط آجيل‌فروشان هم داغ داغ است. آنها به تازگي اتيكت جديدي را به سبد آجيل‌هاي فروشگاهي خود اضافه كرده‌اند و آجيل شب يلدا را با قيمت‌هاي متنوعي تبليغ مي‌كنند. آن دسته از آجيل‌هايي كه ارزان‌تر به فروش مي‌رسد، باسلوق و مويز بيشتري دارد و آن دسته ديگر كه قيمت گران‌تري دارند، از مغز بادام و پسته بيشتري برخوردار هستند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در هفته باقيمانده تا يلدا و در شرايطي كه تقاضا براي آجيل در پايين‌ترين سطح خود قرار دارد، قيمت پسته اكبري به ۵۲ هزار تومان، پسته فندقي به ۴۸ هزار تومان، پسته كله قوچي به ۵۲ هزار تومان، بادام به ۶۰ هزار تومان، پسته صادراتي به ۶۲ هزار تومان و فندق به ۵۸ هزار تومان رسيده است.
آن‌گونه كه رييس اتحاديه خشكبار مي‌گويد: افزايش قيمت دلار در روزهاي گذشته بر قيمت خشكبار به ويژه بخشي كه از خارج وارد مي‌شود، كمي تاثير گذاشت و قيمت آنها را بالا برده اما قيمت برخي از اقلام مانند تخمه ژاپني ۲۰ تا ۲۵ درصد و پسته ۷ تا ۸ درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافته است و در مجموع حدود ۷ درصد كاهش قيمت نسبت به سال گذشته داريم.

از سوي ديگر، تخمه كدو ۲۴ تا ۳۱ هزار تومان، بادام هندي ۵۵ هزار تومان، فندق با پوست ۳۵ هزار تومان، فندق بدون پوست ۶۰ هزار تومان، كشمش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و باسلوق ۲۲ هزار تومان در سطح شهر به فروش مي‌رسد.

قيمت آجيل ۴ مغز ۵۶ تا ۷۸ هزار تومان و آجيل مخصوص شب يلدا كه تركيبي از خشكبار مصرفي اين ايام بوده و با تغيير در تركيب، مي‌توان نرخ را متعادل‌تر كرد، از ۴۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان در تغيير است. قيمت هر كيلوگرم شيريني دانماركي ۱۲ هزار تومان، شيريني‌تر ۱۶ هزار تومان، شيريني- دسر ۱۸ هزار تومان و انواع شيريني مخلوط ۱۶ هزار تومان است.

خودنمايي ميوه‌هاي يلدايي در بازار

هر چند خريدها هنوز آغاز نشده و بازار سردي زمستان را پيش از موعد احساس مي‌كند اما كمتر ميوه‌فروشي در سطح شهر اين روزها انار و هندوانه در بساط ندارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت ميوه نيز در سال جاري پايين‌تر از قيمت‌ها در سال گذشته است. در حالي كه سال گذشته قيمت هر كيلو پرتقال در هفته منتهي به يلدا در حدود ٤٥٠٠ تومان بود، اين روزها هر كيلو پرتقال در حدود ٤٢٠٠ تومان به فروش مي‌رسد. نارنگي‌هايي كه سال گذشته ٥ هزار تومان به فروش مي‌رفتند، امسال ٤٤٠٠ تومان قيمت دارند. انار، ميوه خاص يلدا نيز ٣٠٠ توماني ارزان‌تر از سال گذشته است. هر كيلو انار سال گذشته در مرز ٥ هزار تومان ايستاده بود اما امسال انارها غالبا حول و حوش ٤٥٠٠ تومان فروخته مي‌شوند.

انگور نيز كه پاي ثابت برخي خانواده‌ها براي تزيين يلداست، ٢٠٠ توماني ارزان‌تر از سال گذشته شده است. پارسال انگورهاي زمستاني ٥٢٠٠ تومان و امسال پنج هزار تومان فروخته مي‌شوند.
همچنين رييس اتحاديه فروشندگان ميوه نيز در اين رابطه اعلام كرده كه هندوانه‌هاي شب چله در حال ذخيره‌سازي، براي عرضه در روزهاي آينده است اما هر كيلوگرم هندوانه ميناب دو هزار تومان توسط بارفروشان و سه هزار تومان توسط دلال‌ها به مغازه‌داران به فروش مي‌رود.

هندوانه سال گذشته نيز قيمت‌هايي در اين حد و اندازه داشت. به نظر مي‌رسد ركود سنگين بازار حتي مصرف خرد را نيز كاهش داده است و يلداي امسال در صورت تداوم همين وضعيت يلداي ارزان‌تري نسبت به سال گذشته خواهد بود.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد تقاضاي خصوصي به طور بي‌سابقه‌اي در بازار ايران فروكش كرده است. هر چند صنايع بزرگ و توليدات بادوام نظير لوازم خانگي و خودرو و... همگي تحت تاثير اين ركود سنگين و كاهش تقاضا روزهاي سختي را پشت سر مي‌گذرانند، بررسي‌ها نشان مي‌دهد دامنه ركود به خرده‌فروشي‌ها نيز وارد شده است و حالا تقاضاي ميوه و آجيل و ساير كالاهاي خرد مصرف نيز كاهش يافته است.

انتظار ارزاني مدت‌هاست بازار ايران را تحت تاثير خود قرار داده است اين
در حالي است كه فعالان و دست‌اندركاران و تصميم‌گيران بارها تاكيد كرده‌اند كه امكان ارزان شدن كالاها نيست و بهتر است تقاضا به تعويق نيفتد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج