۲۷۶۶۶۲
۳ نظر
۵۰۶۱
۳ نظر
۵۰۶۱
پ

قهرمان های نگون بخت سریال های ایرانی

الگوی سریال های طولانی درباره مشکلات و سختی های یک کاراکتر زن، در میان مجموعه های ترکی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هم به وفور وجود دارد. به نظر می رسد اینچنین درام، به طور کلی در دنیا جذاب است.

هفته نامه همشهری جوان: کیمیا اولین شخصیتی نیست که در مسیر زندگی اش با گره های ریز و درشت زیادی مواجه می شود و هر لحظه مشکلی برایش پیش می آید. تلویزیون پیش از او هم دختران زیادی را نشان داده که قصه دراماتیک زندگی شان با انواع و اقسام دشواری ها مثل شکست عاطفی، مرگ اعضای خانواده، آوارگی و ... همره بوده است؛ دخترانی که هر کدام شب های زیادی روی آنتن بوده اندو برای دوره ای قهرمان های نگون بخت مردم به حساب می آمدند.

قهرمان های نگون بخت سریال های ایرانی

این کاراکترها آنقدر در ذهن مردم مانده اند که بازیگران آنها را هم دیگر به اسم همان کاراکتر می شناسند. هنوز بیشتر مردم مرجان محتشم را با نقش خانوم کوچیک می شناسند، نرگس محمدی برایشان ستایش است و پوپک گلدره نرگس (حتی خیلی ها ستاره اسکندری را نرگس دومی عنوان می کنند!) لیست جمع و جوری که می بینید، تعدادی از معروف ترین دخترهایی هستند که در این سال ها ما شاهد زجر کشیدن هایشان بودیم و سختی های مسیر زندگی شان را با هم دیدیم. مسلما اگر جای بیشتری داشتیم، این کاراکترها هم بیشتر می شدند. عجالتا این شما و این قهرمان های نگون بخت تلویزیون.

الگوی سریال های طولانی درباره مشکلات و سختی های یک کاراکتر زن، در میان مجموعه های ترکی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان هم به وفور وجود دارد. به نظر می رسد اینچنین درام، به طور کلی در دنیا جذاب است. نکته قابل توجه اینجاست که معمولا به پرداخت این سریال ها توجهی نمی شود و صرفا همه چیز روی بدبختی های کاراکتر زن می چرخد.

کاراکتر ناهید در سریال «نفس گرم» هم می تواند نمونه خوبی برای مجموعه زنان بدبخت باشد. البته ناهید، نقش اصلی سریال نیست اگر نه به واسطه موج مشکلات و سختی هایی که از بچگی همراهش بوده، دست کمی از این زنان ندارد.

اولین مواجهه ایرانی ها با داستانی درباره مصیبت های یک زن، از زمان پخش سریال «سال های دور از خانه» شروع شد. در واقع اوشین اولین کاراکتر زنی بود که مردم لحظه به لحظه با مشکلات و سختی هایش جلو آمدند و شیفته اش شدند. هر جور بلا و مصیبتی که فکرش را بکنیم توی زندگی اوشین وجود داشت.

هانیکو برخلاف اوشین، خیلی بدبخت نبود. مهمترین نکته جذابیت سریال، سختکوشی و تلاشی بود که برای رسیدن به درجه های بالا از او می دیدیم. پدرش یک سامورایی بسیار سختگیر بود و در کودکی و نوجوانی وضعیت چندان خوبی نداشت. مدام کتک می خورد و زور می شنید اما با سختی درس خواند و به وضعیت خوبی رسید.

ستایش - ستایش

قهرمان های نگون بخت سریال های ایرانی

* بازیگر: نرگس محمدی

* تعداد قسمت ها: ۷۴ قسمت

* درجه بدبختی: *****

* بلایا و سختی هایی که در طول سریال متحمل شده: ستایش را می توان نماد بدبختی دختران در سریال های پس از انقلاب نامید. او هر مدل بدبختی را که امکانش بود، تجربه کرد. از رابطه عاشقانه با پسری که خانواده اش او را قبول نداشتند تا ازدواج بدون رضایت پدر و مادر، مرگ برادر، مرگ مادر، زندان افتادن و مرگ همسر، بزرگ کردن فرزندان به تنهایی، فرار از دست پدرشوهر، آوارگی در شهرهای مختلف و ... این مواردی که اینجا قطار کردیم فقط بخشی از بدبختی های ستایش بود که در فصل اول به سرش آمد!

* سختی ها در چه برهه ای از زندگی کاراکتر اتفاق افتاده: از زمانی که داستان زندگی ستایش را دیدیم، او روزهای آخر مدرسه را می گذراند و در حال ورود به دوره جوانی و دوران عاشقی بود. از همان ابتدا مراسم نامزدی اش به هم می خورد، بعد برادرش می میرد، در ادامه با ازدواج با پسر حشمت فردوس زندگی اش را دچار چالش می کند و این بلایا همینطور با فوت همسر و کشمکش با حشمت فردوس ادامه پیدا می کند.

* موفقیت سریال: ستایش با توجه به تمی که داشت و با وجود تمام کاستی ها و گاف های ریز و درشتش جزو کارهای پرمخاطب سیما بود. میزان موفقیت این سریال به قدری بود که فصل دوم آن را هم ساختند.

* اتفاقی که برای بازیگر افتاد: نقش ستایش برای نرگس محمدی مصداق ره صد ساله را یک شبه رفتن بود. او که پیش از این سریال فقط چند نقش فرعی در فیلم های سینمایی بازی کرده بود، بعد از این سریال به یکی از بازیگران اصلی سریال های تلویزیونی تبدیل شد.


نرگس - نرگس محتشم

قهرمان های نگون بخت سریال های ایرانی

* بازیگر: زنده یاد پوپک گلدره / ستاره اسکندری

* تعداد قسمت ها: ۷۶ قسمت

* درجه بدبختی: *****

* بلایا و سختی هایی که در طول سریال متحمل شده: دختر جوان یتیمی که در خانه ای که عموی شان موقتا به آنها داده با مادر و خواهر کوچکش زندگی می کند. در میانه قصه مادرش هم می میرد. او خواهری سرکش به نام نسرین دارد که برای زندگی مرفه و به روز تقلا می کند و برای همین با پسر پولداری به نام بهروز طرح دوستی می ریزد. کشمکش نرگس با محمود شوکت، پدر بهروز و همینطور باز شدن پای نرگس به پرونده قتل زن شوکت و ... از بدبختی های او بود.

* سختی ها در چه برهه ای از زندگی کاراکتر اتفاق افتاده: تمام ماجراها مربوط به دوره جوانی و پیش از ازدواج نرگس بود.

* موفقیت سریال: نرگس، اولین سریال ملودرام شبانه تلویزیون در شب های تابستان ۸۵ بود. این سریال که با هزینه ای کم و در حدود ۸۰ قسمت توسط مسعود بهبهانی نیا - نویسنده کیمیا - نوشته و به وسیله سیروس مقدم، کارگردانی شد با جذب بیشتر از ۹۰ درصد مخاطب، یکی از پرمخاطب ترین سریال های تاریخ تلویزیون لقب گرفت.

* اتفاقی که برای بازیگر افتاد: بدون شک تراژیک ترین شخصیت محبوب تلویزیون ایران همین نرگس بود. نقشی که صاحب دو بازیگر شد. اول پوپک گلدره، نقش نرگس را بازی کرد که در میانه ساخت سریال، تصادف کرد و درگذشت.

با فوت گلدره، ستاره اسکندری جای او را گرفت. نرگس، هم مرحوم گلدره را شناساند، البته دیرهنگام و هم باعث شد اسکندری که پیش از این بین تئاتری ها شناخته می شد، محبوبیتی فراگیر و تلویزیونی بیابد.


آوای باران - باران

قهرمان های نگون بخت سریال های ایرانی

* بازیگر: آزاده زارعی

* تعداد قسمت ها: ۴۰ قسمت

* درجه بدبختی: *****

* بلایا و سختی هایی که در طول سریال متحمل شده: شخصیت باران از آن کاراکترهایی بود که زندگی اش با بدبختی شروع شده بود. او از همان بچگی بین کودکان کار رشد می کند و با اینکه پدری بقایت مایه دار دارد اما گرفتار شدن پدرش توسط پلیس ترکیه و بعد نامردی دختر عمه اش و دسیسه ای که همسر دایی اش می چیند، باعث می شود باران از خانه فرار کند و گرفتار آدمی به نام شکیب شود که رییس گدایان است و به گدایی، فروشندگی در خیابان و حتی دزدی بیفتد!

* سختی ها در چه برهه ای از زندگی کاراکتر اتفاق افتاده: باران جزو معدود کاراکترهایی است که ما از بچگی او خبر داریم. او از همان طفولیت، زندگی اش را به عنوان یک کودک خیابانی استارت زد.

* موفقیت سریال: آزاده زارعی هم اولین تجربه بازیگری در سریال را با نقش اصلی سریال آوای باران آغاز کرد. او پیش از این نقش در چهار فیلم سینمایی حضور داشت اما بعد از آن فقط در یک فیلم بازی کرده است و باران برای او خیلی خوش یمن نبوده.

* اتفاقی که برای بازیگر افتاد: این سریال هم با توجه به تمی که داشت و مصیبت هایی که بر سر کاراکتر اصلی اش آمد و البته بازی خوب یکی دوتا از بازیگرانش مثل مهران احمدی در شب هایی که پخش می شد، خیلی روی بورس بود.


پس از باران - خانوم کوچیک

قهرمان های نگون بخت سریال های ایرانی

* بازیگر: مرجان محتشم

* تعداد قسمت ها: ۳۷ قسمت

* درجه بدبختی: *****

* بلایا و سختی هایی که در طول سریال متحمل شده: خانوم کوچیک در این سریال از اول وارد داستان نشد اما از زمانی که سریال به روایت زندگی او پرداخت، به قهرمان اصلی قصه تبدیل شد و اتفاقاتی که در مسیر زندگی اش رخ داد سوژه اصلی ماجرا شد. او با اینکه یک رعیت زاده بود، به اصرار خانواده اش زن دوم ارباب روستا شد تا برای او پسری به دنیا بیاورد. او در دوران پس از ازدواجش به شدت از طرف مادر و برادر هوویش به روش های مختلف تحقیر شده و نهایتا هم فرزندی که به دنیا آورد یک دختر بود. در آخر هم بعد از کشته شدن همسرش، آواره شد و از خانه خان بیرونش کردند.

* سختی ها در چه برهه ای از زندگی کاراکتر اتفاق افتاده: مشکلات خانوم کوچیک از عنوان جوانی و همان روزهایی که با ارباب ازدواج کرد آغاز شد و تا دوران میانسالی زندگی اش را دیدیم.

* موفقیت سریال: مرجان محتشم که پیش از بازی در این سریال سابقه کمی در فعالیت های هنری داشت، خیلی زود مطرح شد اما پس از آن به جز یک فیلم سینمایی (رز زرد)، دو تله فیلم و یک سریال درجه دو در هیچ کار شاخص دیگری حضور نیافت.

* اتفاقی که برای بازیگر افتاد: طبق یک رأی گیری که برنامه گلخانه شبکه سه چند هفته پیش انجام داد، سریال پس از باران هنوز هم جزو پرطرفدارترین سریال های تلویزیون به حساب می آید.


خاک سرخ - لیلا

قهرمان های نگون بخت سریال های ایرانی

* بازیگر: لاله اسکندری

* تعداد قسمت ها: ۱۳ قسمت

* درجه بدبختی: *****

* بلایا و سختی هایی که در طول سریال متحمل شده: لیلا در اوج سرخوشی است و می خواهد با کسی که دوستش دارد، ازدواج کند اما در شب عروسی می فهمد که پدر و مادرش، افراد دیگری هستند. او سراغ آنها را می گیرد و تا خرمشهر که درگیر جنگ شده می رود. در میانه راه، همسرش با بمباران جنگنده های عراقی کشته می شود و او، تنها به شهری غریب می رود. در آنجا مادرش را می یابد اما پدرش اسیر عراقی ها می شود و فقط می توانند از بین دیواری همدیگر را ببینند.

* سختی ها در چه برهه ای از زندگی کاراکتر اتفاق افتاده: در سن جوانی و بعد از مراسم عروسی اش

* موفقیت سریال: اولین سریال ابراهیم حاتمی کیا مثل فیلم هایش حال و هوای جنگی داشت و بر پایه بازی پرویز پرستویی و داستان هاچ زنبور عسل وارش شکل گرفته بود. این سریال با وجود داستانی جذاب، چندان در پرداخت موفق نبود و برای همین، مسیر سریال سازی حاتمی کیا با سریال بعدی یعنی حلقه سبز، متوقف شد.

* اتفاقی که برای بازیگر افتاد: لاله اسکندری با این سریال وارد تلویزیون شد. او در ۲۷ سالگی اش این نقش را بازی کرد و بیشتر از قبل دیده شد؛ طوری که در این ۱۳ سال، در هفت سریال دیگر هم بازی کرد. او پیش از خاک سرخ نقش های کوتاهی در دو فیلم سینمایی متولد مهر و شراره داشت.


گذر از رنج ها - دنیا

قهرمان های نگون بخت سریال های ایرانی

* بازیگر: شیوا طاهری

* تعداد قسمت ها: ۳۷ قسمت

* درجه بدبختی: *****

* بلایا و سختی هایی که در طول سریال متحمل شده: در «گذر از رنج ها» مشکلات و سختی های کاراکتر قبل از به دنیا آمدن شروع می شود. مادرش در بدترین شرایط زایمان می کند و همان موقع از دنیا می رود. او می ماند و یک پدر که وضع مالی خوبی هم ندارد، برای همین هم در جوانی مجبورش می کنند در خانه یک مهندس کارگری کند.

درست موقعی که تصمیم می گیرد باسواد شود و به معلم روستا علاقه پیدا می کند وادارش می کنند به عقد پسر خان دربیاید و برای او بچه به دنیا بیاورد. با مرگ پسر خان شرایط عوض می شود. او بالاخره به پسر مورد علاقه اش می رسد اما هنوز چند وقت نگذشته، متوجه می شود او بیماری لاعلاجی دارد و خیلی زود هم می میرد.

* سختی ها در چه برهه ای از زندگی کاراکتر اتفاق افتاده: داستان کل زندگی دنیا را دربر می گیرد. از قبل از به دنیا آمدن او تا زمان مرگ.

* موفقیت سریال: سریال به هیچ عنوان نمره قبولی نگرفت. درست است که مخاطبان زیادی آن را به خاطر داستان جذابش دنبال کردند اما طولانی بودن سریال و ریتم بسیار کند آن همه را خسته کرد.

* اتفاقی که برای بازیگر افتاد: شیوه ظاهری در اولین حضورش به عنوان بازیگر، چندان موفق ظاهر نشد. در واقع نتوانست ستاره این سریال نام بگیرد و اثر خاصی در کارنامه اش داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جواد

      همه ما دچار افسردگی و حس بدبختی شدیم یکی جلوی صدا و سیما رو بگیره ما به حس خوب امید نیاز داریم نه بیچارگی

    • راضیه

      فقط بلدن فیلم هایی از جنس بدبختی بسازن

    • بدون نام

      کیمیا و تنهایی لیلا رو یادتون رفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج