۲۷۶۶۸۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

صادق زیبا کلام و چالش «نمایندگان پولی»

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران، پول را از مهمترین عامل تعیین کننده در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست.

ایرنا: صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران، پول را از مهمترین عامل تعیین کننده در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست.

زیباکلام در نشستی با موضوع انتخابات و جایگاه مجلس در نظام سیاسی ایران، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد اظهار کرد: نقش تعیین کننده پول در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تدریج از مجلس سوم به بعد افزایش یافته و هرچقدر به مجلس نهم نزدیک می شویم این نقش پررنگتر می شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا برخی کاندیداها برای پیروزی در انتخابات مبلغ بسیاری را هزینه می کند، گفت: بدیهی ترین پاسخ این است که این گونه افراد پیش بینی می کنند که در چهار سال نمایندگی می تواند این مبالغ را جبران و از مواهب مادی خوبی برخوردار شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص جایگاه مجلس در نظام های دموکراتیک، اظهار کرد: مهمترین کارویژه مجلس را می توان در امر نظارت بر قوه مجریه دانست که این امر به اصل پاسخگویی که از اصول مهم دموکراسی است، بازمی گردد.

زیباکلام با بیان اینکه مجلس، قلب یک نظام مردم سالار به شمار می رود، گفت: اگر در رسالت مجلس خللی وارد شود و نتواند آن را به خوبی انجام دهد آن نظام مردم سالار با مشکل جدی روبرو می شود.

وی با اشاره به چگونگی کارکرد مجلس در تاریخ معاصر ایران، افزود: مجلس در ایران همواره با کشمکش های آشکار و پنهان جریان های خودرای درگیر بوده که با نگاهی به تاریخ می توان به شدت و ضعف قدرت مجلس در دوره های مختلف پی برد.

زیباکلام تصریح کرد: مجلس چهاردهم که پس از شهریور ۱۳۲۰ شکل گرفت را می توان از آزادترین دوره های مجلس در کشور دانست که نمایندگان این مجلس حاضر نشدند نفت شمال را تقدیم روسیه کنند و بر احقاق حق مردم پافشاری کردند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: بعد از کودتای 28 مرداد سال 32 تا پیروزی انقلاب اسلامی مجلس روند افولی را طی کرد و جایگاه و رسالت حقیقی خود را از دست داد.

زیباکلام افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مجلس با افت و خیزهایی مواجه بوده که می توان گفت مجلس نهم از دوره هایی است که نمایندگان آن در برابر عملکرد قوه مجریه سکوت کرده و رسالت حقیقی خود را انجام نداده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: نظارت ضعیف مجلس بر سیاست های قوه مجریه، اصل پاسخگویی را در یک نظام مردم سالار نقض کرده و آن را با مشکل روبرو می کند.
زیبا کلام تصریح کرد: بی شک بررسی نقش مجلس بدون توجه به اصول یک نظام دموکراتیک و مردم سالار بحث ناقصی است.

وی ادامه داد: در تعریف دموکراسی و نظام مردمسالار، قرائت های مختلفی وجود دارد که در این میان تکیه بر رای و نظر مردم مهمترین اساسی دموکراسی قلمداد می شود.

زیبا کلام گفت: رای و نظر مردم در عزل و نصب حاکمان، تعیین حدود و اختیارات حاکمان بر اساس قوانین و پاسخگویی حکمان در برابرنهادهای ناظر از اصول اساسی و حداقلی یک نظام دموکراتیک است.

وی با اشاره به انتخابات آتی مجلس، خاطرنشان کرد: انتظار این است که در تایید صلاحیت کاندیداها به نحوی عمل شود که شاهد شکل گیری یک مجلس کارآمد باشیم.

گفتنی است ، در پایان سخنرانی دکتر زیباکلام برنامه پرسش و پاسخ دانشجویی انجام گرفت.
این برنامه به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در تالار امام خمینی (ره) این دانشگاه برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج