۲۷۶۹۴۵
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

شناسایی جاسوس هزار چهره در ايران

منابع مطلع می گویند: کمال- ف که در سال ۹۱ به جرم جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی انگلیس به بیش از ۷ سال زندان محکوم شد؛ یک مورد نادر در فعالیت های اطلاعاتی محسوب می شود چرا که وی هم زمان با سفارتخانه بیش از ۳۵ کشور در تهران مرتبط بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: منابع مطلع می گویند: کمال- ف که در سال ۹۱ به جرم جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی انگلیس به بیش از ۷ سال زندان محکوم شد؛ یک مورد نادر در فعالیت های اطلاعاتی محسوب می شود چرا که وی هم زمان با سفارتخانه بیش از ۳۵ کشور در تهران مرتبط بوده است.

حدود یک هفته قبل، منابع خبری گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه وزیر خارجه انگلیس از ایران خواسته است یک تبعه ایرانی-انگلیسی را که در ایران به جرم جاسوسی دستگیر و محکوم شده است، آزاد کند.

پیگیری های منابع مطلع نشان می دهد: وی فردی است با نام کمال- ف که دادگاه، اتهام وی مبنی بر جاسوسی برای دولت های متخاصم به ویژه انگلستان را قطعی تشخیص داده است.

اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که متهم از سرمایه داران پیش از انقلاب و عضو حزب جبهه ملی بود و پس از پیروزی انقلاب از کشور خارج شد و تمام سرمایه خود را به انگلیس برد و به کارهای ساختمانی و سرمایه گذاری در بانکها و بورس های اروپایی پرداخت.

پس از پایان جنگ تحمیلی و ازدواج با همسر دوم خود - مهین فرزانه بیوه آقای اعلم از پزشکان دربار پهلوی که او نیز به سبب ارتباط با جریان انحرافی و به ویژه پریوش سطوت (همسر حسین فاطمی)، عامل سرویس جاسوسی MI۶، مدتی را در بازداشت به سر می برد.

کمال-ف در سال ۶۹-۱۳۶۸ به طور مشکوکی به ایران بازگشت و فعالیتهای اقتصادی خود را در حوزه های نفت و انرژی آغاز کرد.

وی پس از ورود به ایران و در دوره جدید در حوزه نفت فعال شد و با توجه به داشتن ارتباطات پنهان خارجی، از طریق عوامل داخلی به حوزه مدیریت کلان نفت و انرژی کشور نزدیک شد و ضمن ایجاد شبکه در حوزه نفت، به مرور بستر لازم جهت حضور شرکت های خارجی در ایران را فراهم کرد.

وی تخصص ماموریتی خود را در شرکت آمریکایی دانیال جانسون دریافت کرد و مشاور ارشد شرکتهای نفتی و مالی بین المللی فعال در غرب آسیا و ایران ازجمله

شرکت پتروناس مالزی از سال ۷۴ تا ۹۱

شرکت آلبرتا انرژی AEC از کانادا به مدت ۳ سال

شرکت تجاری ماروبنی ژاپن بیش از ۴ سال

کمپانی سرویس نفت آمریکایی BAKER HUGHES بیش از ۵ سال

شرکت انگلیسی بیکر ایسترن (Baker Istern) بیش از ۶ سال

شرکت آلمانی OIL TANKING فعال درکارهای مخازن وترمینال به مدت ۳ سال

شرکت فرانسوی ARTHUR D'LITTLE فعال در حوزه مالی، به مدت یکسال بوده است.

کمال-ف ارتباطات وسیعی که با شرکت های مالزیایی داشته، دانشجویان و افراد مستعد را شناسایی و آنها را به دانشگاه تکنولوژی پتروناس مالزی (UTP) معرفی می کرد که بیشتر این افراد، از فرزندان مدیران و مسئولان ارشد در وزارت نفت و خارجه بوده اند.

هدف این فرد این بود که با توجه به قابلیت، تخصص و مهارتی که این افراد به لحاظ علمی در حوزه نفت و انرژی کسب می نمودند، سمتهای آینده نظام در این حوزه ها را با استفاده از آنها و در راستای پیشبرد اهداف مشترک خود و بیگانگان در اختیار بگیرد.

متهم با جفری جیمز کاردار سفارت انگلیس در تهران- که عنصر مشهور سرویس جاسوسی انگلیس است - از سال ۱۹۹۳ مرتبط بود و با اتمام دوره مأموریت هر سفیر به سفیر بعدی معرفی می شد.

وی در پی این ارتباطات بارها به این سفارتخانه تردد نمود و با تمام سفرای انگلیس از جمله ریچارد دالتون- افسر اطلاعاتی سرویس MI۶ ، سایمون گس، نیکولاس براون و با دیگر اعضاء سفارت مانند هیلتون (وابسته بازرگانی سفارت)، جان استیل (تبعه انگلیس)، استیو فارلو (تبعه انگلیس) و ... در ارتباط بود و آنها را به منزل خود دعوت و به منزل آنان نیز تردد داشت.

وی به عنوان یک عنصر نفوذی در وزارت نفت تلاش می کرد که عقد قراردادها و پروژه های بخش نفت و گاز ایران را با شرکت های انگلیسی تسهیل کند.

او در ازای این خدمات نمایندگی یک شرکت انگلیسی را با واسطه گری هیلتون مامور سفارت در تهران دریافت کرد و علاوه بر آن، در ازای همکاری با جان استیل در شرکت انگلیسی بیکر ایسترن و تلاش در جهت پیشبرد اهداف این شرکت و دیگر شرکت های انگلیسی در ایران، ماهیانه مبلغ کلانی به عنوان دستمزد دریافت می کرد.

بررسی ها و اسناد مکشوفه نشان می دهد کمال-ف فعال در تهیه اطلاعات زیر و ارسال آن به محافل غربی و آمریکایی بوده و از جمله اطلاعات زیر را به طرف غربی منتقل کرده است:

- تهیه نقشه و حتی قرادادهای برخی از پالایشگاه ها و پتروشیمی ها

- نقشه های میادین نفت و گاز و خطوط گازی سراسر کشور

- میزان پیشرفت کارها در پروژه ها، میادین و چاه های اکتشاف

- رصد مداوم فعالیتها، پروژه ها و قرادادهای وزارت و شرکت نفت

- تمامی اخبار و اطلاعات مرتبط با صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران

- تهیه چارت همه قسمت های وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، شرکت نفت و گاز و شرکت های تابعه که حتی تعدادی از این چارت ها مربوط به تغییرات آینده شرکت نفت و پیش بینی این تغییرات بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م الف شهرآسوب

      چشم آقای زنگنه روشن که فرش قرمز برای اجنبی پهن میکند

    • ایوب

      سلام، شما نوشتید که کاردار سفارت انگلیس در سال 1993 جفری جیمز بوده، بررسی که شد دیوید ردوی بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج