۲۷۷۳۴۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

وضعیت نامعلوم مفقودان فاجعه منا

با گذشت نزدیک به ۳ ماه از فاجعه منا، اکنون وضعیت مفقودان این حادثه دردناک کاملا مشخص و اعلام شده است. از ۴۶۱ مفقود ایرانی، اکنون شناسایی ۹ نفر در داخل کشور و ۱۴ نفر در خارج از کشور باقی مانده است.

خبرآنلاین: با گذشت نزدیک به ۳ ماه از فاجعه منا، اکنون وضعیت مفقودان این حادثه دردناک کاملا مشخص و اعلام شده است. از ۴۶۱ مفقود ایرانی، اکنون شناسایی ۹ نفر در داخل کشور و ۱۴ نفر در خارج از کشور باقی مانده است.

هنوز شيرينی عيد سعيد قربان به جان مسلمانان جهان ننشسته بود كه خبر آمد: «منا قربانی گرفت». زمينی كه خود را آماده كرده بود تا جشن حاجی شدن زنان و مردانی را به تصوير بكشد كه ندای «لبیک» برای حق را بر زبان داشتند در صبح روز (پنجشنبه ۲ مهر ۹۴) به قربانگاهی تبديل شد كه صفحات تاريخ را تیره و تار کند.

ابتدا سازمان حج و زیارت اسامی کشته شده های ایرانی حادثه منا در رمی جمرات را ۴۳ نفر اعلام کرد. در این میان بعد از گذشت۳۰ ساعت از وقوع فاجعه صحرای منا و کشته و مصدوم شدن جمع زیادی از زائران بیت الله الحرام به ویژه زائران ایرانی، اسامی ۳۶۵ زائر مفقود شده این حادثه اعلام شد. آمار کشته شدگان ایرانی ۱۳۱ نفر و شمار مجروحان ایرانی هم به ۸۵ نفر رسید. برخی از حجاج ایرانی همچنان مفقود بودند که به کاروان های خود مراجعه نکردند.

۲ روز بعد از حادثه، تعداد کشته شده های ایرانی به ۱۳۶ نفر، آمار زائران مفقودی ۳۴۴ نفر و تعداد مجروحان ایرانی به ۱۰۲ نفر رسید. ۵ روز بعد، خبری مبنی بر آخرین آمار فاجعه منا منتشر شد؛ ۲۳۹ نفر کشته، ۲۴۱ نفر مفقود و ۱۴ مجروح هم به ایران اعزام شد.

بعدتر اين خبر با آماری اين چنينی كامل شد: تعداد جان باختگان و مفقودان ایرانی به ۴۶۱ نفر و مجروحان به ۱۵۹ نفر رسید. در این میان (۱۴ مهرماه) خبری مبنی بر شناسایی ۹۳ نفر از اجساد جان باختگان ایرانی منتشر شد.

۲۷ آبان ماه هویت ۲ نفر دیگر از مفقودان حادثه منا که در مقبره الشهدا در مکه به خاک سپرده شده بودند مشخص شد. رئيس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه با شناسایی این دو نفر تعداد مفقودان حادثه منا از ۱۹ نفر به ۱۷ نفرکاهش یافت، گفته بود: از هفته آینده اعزام خانواده های مفقودان حادثه منا برای انجام آزامایش دی ان ای و شناسایی آنها آغاز می شود.

فردای آن روز رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد: دو نفر دیگر از جانباختگان ایرانی فاجعه منا شناسایی شدند. او با بیان اینکه این دو پیکر نیز در میان دفن شدگان هستند، اعلام کرد: تعداد مفقودان و کسانی که از آنان اطلاعاتی در دست نداریم از ۱۷ نفر کاهش یافت.
پس از گذشت بیش از ۲ ماه، پیکر مرحوم غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان و همچنین ۳ نفر دیگر از جان‌باختگان فاجعه منا، نیز شناسایی شد و تعداد مفقودان به ۱۳ نفر رسید.

اکنون سازمان حج و زیارت کشور آمار نهایی مفقودان ایرانی فاجعه خونین مِنا را ۹ نفر اعلام کرد که با گذشت بیش از ۲ ماه از این واقعه تأسف­‌بار و جستجوی بی­‌وقفه و شبانه روزی تمامی بیمارستان­‌ها و مراکز درمانی در شهرهای مکه، جده و طائف و مناطق منا و عرفات، وضعیت مصدومان و مجروحان این حادثه دردناک کاملاً مشخص و اعلام شد.

در این میان، احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، (۲۴ آذرماه) در خصوص آخرین وضعیت شناسایی جانباختگان فاجعه منا گفت: شناسایی ۹ نفر در داخل کشور و حدود ۱۵ نفر در خارج از کشور باقی مانده است که با تلاش سازمان و پیگیری‌های مستمر این تعداد به مرور کاهش خواهد یافت.

اما هنوز وضعیت ۱۵ نفر از مفقودان فاجعه منا در خارج از کشور نامعلوم بود که (۲۵ آذرماه) خبر آمد «عمار انصاری»، از اعضای بعثه مقام معظم رهبری که در جریان فاجعه حج امسال در فاجعه منا مفقود شده بود، (سه‌شنبه ۲۴ آذر) با انجام آزمایش DNA در مکه مکرمه شناسایی شد.

متأسفانه در میان این پیکرهای شناسایی شده هنوز از آقای فولادگر خبری نیست که به گفته نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ممکن است با تطبیق نمونه‌های DNA به نتیجه قطعی برسیم؛ اما اگر در آن صورت نیز در بین جان‌باختگان فاجعه منا نباشند، دولت عربستان باید پاسخگو باشد.

حجت الاسلام سیدطه مرقاتی، مسئول کمیته حقوقی پیگیری فاجعه منا در پایان آخرین آمار قربانیان ایرانی در فاجعه منا را ۴۶۱ نفر بیان کرد و گفت: 382 نفر از جان باختگان در کشورمان دفن شده و ۶۹ نفر نیز در عربستان دفن شده اند که از این میان ۲۵ خانواده قربانیان با دفن عزیزان خود در عربستان موافقت کرده اند و تاکنون ۱۰ نفر از زائران نیز وضعیتشان مشخص نشده و این موضوع با انجام آزمایشات DNA در حال پیگیری است.

با این حال شواهد نشان می دهد از ۴۶۱ مفقود ایرانی در حادثه منا ۹ نفر در ایران و ۱۴ نفر در عربستان مفقود مانده اند. باور خبری كه عید قربان امسال را به كام همه تلخ كرد، سخت است. تعداد زیادی از حجاج در راه رمی جمرات با بی‌رحمی تمام ساعت‌ها در مسیر‌های بسته شده باقی ماندند و در نهایت گرما و تشنگی و كمبود اكسیژن و تنگی نفس جانشان را گرفت.

حالا خانواده اين ۲۳ نفر قطعا یک دنيا حرف برای گفتن با حاجی های شان دارند كه خالی شوند، اماحرف هايشان نا گفته باقی خواهد ماند تا مسافرانشان را در جهانی ديگر شايد ببينند و اين بار انان به استقبالشان بيايند و صحبت هايشان را بگويند و پاسخ هایی شنيدنی را بشوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج