جاباما
۲۷۷۴۴
۴ نظر
۵۰۳۵
۴ نظر
۵۰۳۵
پ

روحیه عالی!

پیرترین دانشجویی که در ۸۳ سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد

مرد سالخورده گزارش ما اوایل هفته گذشته با مدرک کارشناسی علوم اجتماعی از دانشگاه آزاد تبریز فارغ التحصیل شد. او می خواهد باز هم درسش را ادامه دهد و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم سیاسی بگیرد.

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد

همشهری سرنخ: در 72 سالگی وارد دانشگاه شد و 10 سال طول کشید تا فارغ التحصیل شود. او بازنشسته وزارت کشور است و تا چند سال پیش در فرمانداری شهرستان عجب شیر کار می کرد، جالب است بدانید که او تا به حال یک کتاب نوشته و چندین بار هم در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نامزد شده است.

مرد سالخورده گزارش ما اوایل هفته گذشته با مدرک کارشناسی علوم اجتماعی از دانشگاه آزاد تبریز فارغ التحصیل شد. او می خواهد باز هم درسش را ادامه دهد و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم سیاسی بگیرد.

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد

۲۵ بار کنکور

میرقنبر حیدری شیشوان متولد ۱۳۰۹ در روستای شیشوان تبریز است، او ۳۷ سال پیش دیپلمش را در رشته ادبیات و علوم انسانی گرفت و از همان سال خودش را برای کنکور آماده کرد اما قبول شدن او در کنکور به همین راحتی ها اتفاق نیفتاد: «اولین بار در سال ۱۳۵۵ کنکور دادم اما قبول نشدم بعد از آن هم بارها در کنکور شرکت کردم ولی قبول نشدم. کار می کردم و هر وقت فرصتی پیش می آمد درس می خواندم، خیلی تلاش کردم تا قبول شوم اما بارها در کنکور رد شدم تا اینکه بعد از ۲۵ بار کنکور دادن سال ۱۳۸۰ موفق شدم از سد کنکور عبور کنم.»

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد

حیدری آن زمان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کرد. او علاوه بر کار و درس خواندن باید از همسر نابینای خود هم نگهداری می کرد: «همسرم با وجود مشکلاتش، مدام مرا تشویق به درس خواندن می کند. سال ۱۳۷۶ چشمش آب مروارید آورد و بینایی یکی از چشم هایش را از دست داد.»

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد

به گفته میرقنبر، چشم دیگر همسرش هم خیلی ضعیف است برای همین نمی تواند به خوبی از خودش مراقبت کند. چندین سال به این شکل گذشت تا اینکه آقا میرقنبر بالاخره توانست در رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد جهرم قبول شود: «دانشگاه جهرم به محل زندگی ام دور بود، برای همین کلی دوندگی کردم تا توانستم با کمک مسوولان دانشگاه، انتقالی گرفته و به دانشگاه آزاد تبریز بیایم.»

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد

ورود به دانشگاه

میرقنبر که وارد دانشگاه شد، حضور در کلاس درسی که همکلاسی هایش چند دهه از خودش کوچکتر بودند برایش مشکل بود: «من ۶ نوه و ۲ نتیجه دارم، اما بیشتر همکلاسی هایم هنوز حتی ازدواج هم نکرده اند، با دانشجوهای دیگر خیلی تفاوت سنی داشتم، آنها خیلی زودتر از من درس ها را یاد می گرفتند. برای همین باید بیشتر تلاش می کردم، البته ناگفته نماند که همکلاسی هایم کمکم هم می کردند.»

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد

دانشجوها و اساتید به میرقنبر احترام می گذاشتند و از هر کمکی که از دستشان برمی آمد دریغ نمی کردند. تا قبل از اینکه پیرترین دانشجوی کشور فارغ التحصیل شود، هفته ای ۴ روز به دانشگاه می رفت برای همین باید برنامه ریزی دقیقی برای خودش می کرد: «ساعت ۵ صبح از خواب بلند می شدم چرا که از خانه تا دانشگاه ۱۲۰ کیلومتر راه بود.»

من فالگیر نیستم

میرقنبر خاطرات زیادی هم از رفت و آمد به دانشگاه دارد که برایمان یکی از خواندنی ترین هایش را تعریف می کند: «فکر کنم سال ۱۳۸۵ بود، در حال رفتن به سمت دانشگاه بودم، همانطور که کتاب هایم را زیر بغل گرفته و در یکی از میادین شهر منتظر اتوبوس ایستاده بودم یک خودروی سواری نگه داشت و گفت: «آقای فالگیر لطفا فال مرا بگیر من هم گفتم فال بین نیستم دانشجو هستم و این هم کتاب هایم است نه وسایل فال بینی.»

میرقنبر بعد از اینکه به راننده گفت دانشجوست از او خواست که لطف کرده تا دانشگاه او را برساند: «اما مرد راننده بدون هیچ توجهی راه خود را گرفت و رفت.» میرقنبر برای دانشگاه رفتن و کسب علم زحمات زیادی کشیده و مشکلات زیادی را از سر راهش برداشته است: «خداوند در قرآن کریم امر کرد بخوان، یعنی دستور به تعلیم داده، برای همین من هم با تمام سختی هایی که سر راهم وجود داشت درس خواندم.»

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد

فراز و نشیب زندگی

اگر پای حرف های میرقنبر بنشینید، او می تواند ساعت ها از ماجراها و خاطراتی که برایش اتفاق افتاده برایتان بگوید. جالب است بدانید که این مرد با اراده، تا به حال کتاب هم نوشته است.

«فراز و نشیب زندگی» عنوان کتابی است که میرقنبر در آن، خاطرات زندگی اش را نوشته و سرگذشت خود را بازگو کرده است: «در این کتاب من از دوران کارمندی ام در فرمانداری عجب شیر و بازنشستگی خود نوشته ام.»

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد


حیدری شیشوان برای انتشار کتابش هم زحمت زیادی کشیده چرا که بیشتر ناشرها به او جواب منفی می دادند: «چاپ این کتاب به هیچ وجه آسان نبود. من به دلیل مشکلات مالی مجبور شدم کتاب را با شمارگان 300 جلد به چاپ برسانم.»

هر چند که میرقنبر نتوانست کتاب را با شمارگان دلخواه خودش منشر کند اما انتشار همین چند جلد کتاب باعث شد کارگردان جوانی با او آشنا شده و زندگی او را تبدیل به فیلم کند.

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد

رئیس جمهور میرقنبر

میرقنبر می گوید در زندگی همیشه طرفدار مظلومان بوده است و برای اینکه بتواند به آنها کمک کند حتی تصمیم گرفته که در انتخابات ریاست جمهوری هم نامزد شود: «من حتی بعد از بازنشستگی هم چون احساس مسوولیت می کردم، تصمیم گرفتم وارد کار اجرایی شوم، چون کارمند وزارت کشور بودم و در امور اجرایی معلومات داشتم، به همین خاطر در ۵ دوره انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ثبت نام کردم و تقاضای نامزد شدن دادم.»

میرقنبر حتی بعد از ثبت نام کردن برای خودش هم تبلیغات به راه انداخت: «بعد از ثبت نام به روستایمان رفتم و خودم را معرفی کردم و گفتم به من رأی بدهید تا مشکلاتتان را برطرف کنم. من با دوچرخه به روستاهای نزدیک محل زندگی می رفتم و برای خودم تبلیغ می کردم. در کل ۲۲۵۰ رأی در ۵ دوره انتخاباتی مجلس شورای اسلامی به دست آوردم.»



ماجرای ثبت نام و نامزد شدن میرقنبر برای مجلس و انتخابات سبب شده تا زندگی او به سوژه ای برای ساخت یک فیلم مستند تبدیل شود. این فیلم با عنوان «رئیس جمهور میرقنبر» حتی در جشنواره های لوکارنوی سوئیس و یوکوهامای ژاپن اکران شد: «این فیلم سال ۱۳۸۲ به کارگردانی سید محمدرضا شیروانی کارگردان انجمن سینمای جوان ساخته شد. فیلم ۸۰ دقیقه است و در دو جشنواره خارجی به نمایش درآمد. موقع اکران این فیلم در سوئیس، از من دعوت کردند در آنجا باشم و برای همین یک هفته به آن کشور رفتم.»

میرقنبر جواب معادله

میرقنبر درحالی که می خندد از خاطره فراموش نشدنی دیگری برایمان می گوید که به یکی از امتحانات دانشگاه او مربوط می شود: «سال ۱۳۸۶ آزمون ریاضی داشتیم و من منتظر برگه های امتحان بودم، وقتی برگه های امتحان را آوردند من تنها توانستم به ۲ تا از سوال ها جواب بدهم و بقیه زمان امتحان را بیکار نشستم. »

دانشجوی سالخورده هر چه به ذهنش فشار آورد نتوانست به سوال دیگری پاسخ بدهد: «وقتی که دیگر اطلاعاتی برای جواب دادن به این سوالات نداشتم، فکری به ذهنم رسید و در جواب یکی از معادله ها نوشتم، جواب معادله برابر است با دانشجوی ۷۷ ساله میرقنبر حیدری شیشوان.»

پیرترین دانشجویی که در 83 سالگی موفق به گرفتن لیسانس شد


هرچند که میرقنبر در آن امتحان نمره نیاورد اما با کمک اساتید و دانشجوهای دیگر آن درس را در ترم های بعد پاس کرد. اوایل هفته گذشته میرقنبر تمامی واحدهای درسی خود را در رشته کارشناسی علوم اجتماعی با موفقیت پاس کرد و قرار است در چند روز آینده مراسم جشن فارغ التحصیلی این مرد سالخورده در دانشگاهش برگزار شود اما آرزوهای میرقنبر تمام شدنی نیست: «برای کارشناسی ارشد می خواهم در رشته علوم سیاسی شرکت کنم. می خواهم درسم را ادامه بدهم تا به مملکتم خدمت کنم.»

آقای حیدری در کنار کارگردان فیلم «رئیس جمهور میرقنبر» او برای اکران این فیلم یک هفته به سوئیس رفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زنده باد به این همت

    • kimia

      افریییییییییییییییین افریییییییییییییین
      اراده بسیار بسیار قوی داشته.بعد ما فقط به پیرمرد خارجی که ماشین میکشه افرین میگیم.امیدوارم در کارشناسی ارشد هم موفق باشن.
      بعضیا یاد بگیرن.!توی این سن مرحبا داره واقعا .مرسی مرسی دلم میخواس برم باهاش صحبت کنم.واااااااااای عالیه!!!!!!!خدا همه رو تو زندگیشون موفق کنه......!دلم میخواد همه برای سلامتی این بابابزرگ موفق و بااراده یه صلوات بلند بفرستن.
      الهم صل الا محمد و اله محمد و اجرن فرجهم

    • سپیده

      من واقعا بهشون از ته دل تبریک میگم ولی یه سوال ایشون با مدرک دیپلم تو وزارت کار میردن؟؟؟؟؟بعد تازه کاندیدا هم بودن؟؟؟؟اعتماد به نفسش واقعا قابل تحسینه به امید موفقیت های بیشترشون

    • بدون نام

      خیلی خوشم اومد احسنت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج