جاباما
۲۷۸۲۹
۲۴ نظر
۵۲۱۲
۲۴ نظر
۵۲۱۲
پ

چگونه می توان کم خونی را درمان کرد؟

كم‌خونی یك بیماری(یا یك حالت) شایع است كه ممكن است هركسی دچار آن شود اما این بیماری در زنان و دختران بیشتر دیده می‌شود. در كم‌خونی تعداد گلبول‌های قرمز كمتر از میزان طبیعی است یا شكل آنها و عملكردشان دچار مشكل است.


چگونه می توان کم خونی را درمان کرد؟

برترین ها: كم‌خونی یك بیماری(یا یك حالت) شایع است كه ممكن است هركسی دچار آن شود اما این بیماری در زنان و دختران بیشتر دیده می‌شود. در كم‌خونی تعداد گلبول‌های قرمز كمتر از میزان طبیعی است یا شكل آنها و عملكردشان دچار مشكل است كه در نتیجه میزان رسیدن اكسیژن به بافت‌ها كاهش می‌یابد و علائم آن بروز می‌كند

چگونه می توان کم خونی را درمان کرد؟

اگر ضعف و بی‌حالی دارید

ضعف، سرگیجه و بی‌حالی شكایت‌های عمومی‌ هستند كه هركسی این شكایت‌ها را داشته باشد ممكن است كم‌خون باشد اما حتما هم اینگونه نیست كه هر فردی سرگیجه یا ضعف یا بی‌حالی داشته باشد حتما كم‌خونی دارد. اگر كسی زود احساس خستگی كند، باید آزمایش خون بدهد تا اگر كم‌خون باشد آن را درمان كند. نشانه‌های معمول كم‌خونی این است كه فرد در طول زمان احساس می‌كند قابلیت‌های فیزیكی‌اش كاهش پیدا می‌كند. مثلا اگر قبلا با ۴۰ تا پله بالا رفتن احساس خستگی نمی‌كرده اما حالا با ۱۵ تا ۲۰ پله نفس كم می‌آورد و این می‌تواند نشانه‌ای از كم‌خونی باشد. احساس اختلال حواس، از بین رفتن تمركز، كم شدن حافظه، رخوت، اختلال در خواب و در خانم‌ها اختلالات قاعدگی و ضعف و بی‌حالی از علائم آن است.


همه علت‌هایی كه آهن كم می‌آورید

شایع‌ترین علت كم‌خونی در جهان و از جمله در ایران كمبود آهن است، وقتی كسی آهن ذخیره‌شده در بدنش را در طول زمان از دست بدهد و با مواد غذایی و مكمل‌ها جایگزین نشود، فرد دچار یك بالانس یا تعادل منفی از آهن خواهد شد و نمی‌تواند آهن از دست رفته را جبران كند. كمبود آهن خودش را با كم‌خونی نشان می‌دهد، به دلیل اینكه بیش از نیمی از آهن بدن در داخل گلبول قرمز است و وقتی كسی آهن از دست می‌دهد، گلبول‌های قرمز او كاهش پیدا می‌كند. كل ذخایر آهن بدن بین 3 تا 4 گرم است كه نصفی از آن در گلبول‌های قرمز است و نصف دیگر در ذخایر بدن است. كسی كه دچار كمبود آهن در رژیم غذایی خود است؛ یعنی از مواد حاوی آهن مثل گوشت، جگر، حتی بعضی اوقات سبزیجات محروم است و نمی‌تواند آهن اضافی به شكل مكمل به بدن خود را برساند كه البته این علت شایع كم‌خونی فقر آهن در جهان نیست. شایع‌ترین علت آن، این است كه كسی آهن از دست بدهد یا گلبول‌های قرمز از بدنش خارج شود كه به‌طور رایج در قاعدگی‌های خانم‌ها دیده می‌شود، بنابراین شاید علت كمبود آهن و كم‌خونی زنان به​دلیل از دست دادن بیش از حد خون است و می توان گفت افراد در معرض خطر عمدتا خانم‌هایی هستند كه با قاعدگی‌های شدید و حجیم ماهانه آهن زیادی از دست می‌دهند.از دلایل دیگر هم این است كه كسی در دستگاه گوارش آهن از دست بدهد؛ یعنی به‌علت زخم‌معده، زخم روده، بواسیر، تومورهای دستگاه گوارش و ضایعات التهابی دستگاه گوارش خونریزی آشكار یا پنهان داشته باشد. از دلایل دیگر هم اختلالات جذب آهن است چون جذب آهن ابتدای روده باریك است و هر بیماری‌ای كه روده باریك را تهدید كند می‌تواند مانع جذب طبیعی آهن شود و فرد باوجود اینكه آهن كافی مصرف می‌كند، چون نمی‌تواند آهن را ابتدای روده باریك جذب كند، مستعد فقر آهن خواهد شد.


فقط با جگر و گوشت نمی‌شود

افرادی كه خون كمی را از دست می‌دهند، مثل آقایان، افراد بالغ و خانم‌هایی كه عادت ماهانه نمی‌شوند، مواد غذایی معمول كفایت می‌كند؛ برای مثال خوردن معمولی گوشت در روز. ولی برای خانم‌هایی كه قاعدگی شدید دارند یا در سنین بارداری هستند، با غذای معمولی آهن لازم تامین نمی‌شود یا باید گوشت خیلی زیاد در رژیم غذایی آنها باشد.

مثلا روزی ۳۰۰، ۴۰۰ گرم گوشت كه چنین حجم غذایی باورنكردنی است یا با خوردن جگر آهن را تامین كنند كه این زیاده‌روی در مصرف جگر هم مضرات زیادی دارد. گریپ فروت هم هیچ نقشی در درمان كم‌خونی ندارد. دل و جگر ذخایر آهن زیادی دارد ولی اگر كسی كم‌خون باشد و بخواهد با جگر آن را جبران كند، در این صورت باید روزی ۳-۲ كیلوگرم جگر بخورد كه زیان آن بیشتر از منفعتش است.

در هر حال تكیه بر مواد غذایی حیوانی مثل دل و جگر برای درمان كم‌خونی خیلی منطقی نیست ولی در رژیم غذایی هر انسانی این مواد باید در حد متعارف گنجانده شود.


همه دختران باید قرص آهن بخورند؟

هر دختر جوانی كه به سن بلوغ می‌رسد شروع به از دست دادن آهن می‌كند. اگر قاعدگی شدید نباشد و گوشت كافی به‌خصوص- گوشت قرمز- در رژیم غذایی گنجانده شود، در سال‌های اول شروع قاعدگی معمولا نیاز به آهن مكمل نیست ولی بعد از 6- 5 سال از شروع قاعدگی فرد ذخایر آهن خود را از دست می‌دهد كه باید قرص آهن را جایگزین كند كه در این مواقع بعضی مراجع پزشكی پیشنهاد كردند كه اگر در هفته، 2 تا 3 قرص آهن مصرف شود، ذخایر را كافی نگه می‌دارد. خانم‌های باردار باید بدانند، تقریبا یك‌پنجم ذخایر آهن بدن خود را در جریان بارداری از دست خواهند داد و لازم است كه از 4- 3 ماهگی بارداری كه جنین دیگر بزرگ شده است و به آهن نیاز دارد، برای ساختار خونی و تكمیل فعالیت بیولوژیك خود آهن استفاده كنند.


با آزمایش خون، كم‌خون نمی‌شوید

در یك آزمایش خون حداكثر ۵‌تا ۱۰ سی‌سی از خون فرد گرفته می‌شود، مثل برداشتن یك قطره از دریا. چون كل خون یك انسان نزدیك به ۵ لیتر است و در آزمایش فقط یك‌هزارم خون را از بدن خارج می‌كنند و هرگز پیش نمی‌آید كه كسی با یكی،‌ دوبار آزمایش دادن در ماه دچار كم‌خونی شود ولی بعضی اوقات از بیماران بدحالی كه مثلا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و از صبح تا شب از آنها آزمایش می‌گیرند، ممكن است در یك روز ۵۰ سی‌سی خون گرفته شود در این صورت بدیهی است كه فرد در درازمدت دچار كم‌خونی می‌شود.


یخ دوست دارید؟ شاید آهن كم دارید

كسانی كه كمبود آهن دارند، یك اختلال روانشناختی در آنها ایجاد می‌شود كه به‌طور ناخواسته علاقه به خوردن برنج خام، یخ و حتی به خاك پیدا می‌كنند كه در اصطلاح عامیانه در علم پزشكی به آن «پیكا» یعنی آشغال‌خواری گفته می‌شود و این نشانه تمایل فرد به آهن است كه از یك انحراف روانشناختی او را به سمت خوردن این مواد می‌كشاند كه این كار را سخت‌تر می​كند چون این برنج خام یا همان یخ مانع جذب همان اندك آهن وارد شده به روده می‌شود و كم‌خونی فرد افزایش پیدا می‌كند ولی به محض مصرف قرص آهن و شروع درمان در عرض چند هفته، فرد تمایل خود را به این انحراف غذایی از دست می‌دهد و به رژیم غذایی قبل باز می‌گردد.


آزمایش خون برای تشخیص كم‌خونی قبل از بارداری

اگر زنی ذخایر آهن خودش را تامین نكرده باشد و هیچ وقت آهن نخورده باشد قاعده این است كه قبل از بارداری یك آزمایش خون بدهد و به متخصص زنان مراجعه كند تا برای او آزمایش‌هایی تجویز كند، از جمله آزمایش خون كه اگر كم‌خونی دارد و دلیلش هم فقر آهن باشد زودتر به خوردن آهن اقدام كند.


آمپول‌های بی‌دلیل

تزریق ویتامین B كمپلكس و B12 باعث برطرف شدن كم‌خونی نمی شود اما به‌طور كلی این یك فرهنگ غلط رایج در تمام جوامع از جمله كشور ماست كه مردم هر مشكلی دارند زیر سر ویتامین‌ها می‌دانند و فكر می‌كنند با مصرف ویتامین‌ها مشكل آنها برطرف خواهد شد. كسانی كه به‌طور شناخته‌شده‌ای كمبود ویتامین B12 یا ویتامین‌های موجود در گروه B را دارند از مصرف این دارو‌ها بهره خواهند گرفت ولی بقیه نه، یعنی ممكن است 95درصد این ویتامین‌ها را غلط استفاده كنند كه قاعدتا منفعتی نخواهد داشت و زیانی هم نمی‌بینند. ویتامین مكمل را به هیچ كس پیشنهاد نمی​كنیم مگر پزشك معالج فرد متوجه شود كه او كمبود ویتامین دارد یا افراد خاصی كه به هیچ وجه از میوه‌ها و مواد غذایی حاوی ویتامین بهره نمی‌گیرند اما در حیطه آهن، مصرف آهن مكمل برای خانم‌های باردار، خانم‌هایی كه عادت ماهانه شدیدی دارند توصیه می​شود.


همه دختران و پسران جوانی كه قصد ازدواج دارند باید آزمایش خون دهند

یك نوع خفیف تالاسمی در جامعه پخش است كه ۳-۲درصد از مردم جامعه تالاسمی مینور دارند و هیچ وقت هم علامتی ندارد یعنی فرد زندگی طبیعی خود را ادامه می‌دهد و هیچ وقت تشخیص داده نمی‌شود و اگر موقع ازدواج هم تشخیص داده نشود و با یك دختری ازدواج كند كه او هم تالاسمی مینور داشته باشد، ۲۵درصد احتمال دارد كه بارداری در این زوج باعث به دنیا آمدن نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور شود. تالاسمی ماژور مشكلاتی دارد كه خانواده، فرزند و جامعه را به تباهی خواهد كشاند بنابراین جزء قوانین كشوری است كه باید این آزمایش بین همه افراد در آستانه ازدواج انجام شود. اگر هر دو تالاسمی داشته باشند و این بیماری تشخیص داده شود، آنها می‌توانند با هم ازدواج كنند ولی از آزمایش‌های پیش از بارداری باید استفاده كنند تا درصورت بارداری، نوع جنین مبتلا را در چند هفته اول تكوینش در داخل رحم شناسایی كنند و اجازه سقط از مراجع قانونی را بگیرند تا در بارداری بعدی فرزند سالمی به دنیا بیاید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نیوشا

      ولی من شنیدم که روزی 1 عدد قرص آهن لازمه مخصوصا برای خانومها!!!!!!!

      پاسخ ها

      • ن

        بله من تازه رفتم دکتر روزی یک عدد اسید فولیک تجویز کرده ممنون.

    • رزصورتی

      چه موادی ویتامین ‏Bزیادی دارند

    • adianeha

      من کم خون است مدت سه ماه قرص های آهن خوردم اما الآن هم من احساس خستگی و ضعفی دارم هنگامیکه مطالعه میکنم هیچ جذب خوب ندارم بتشویش استم رهمنای بکنین باید چی بکنم

    • شهلا

      داروی برای کم خونی شدیدآیاخطردارد

    • شهلا

      داروی برای کم خونی شدیدآیاخطردارد

    • maral

      کم خونی دارم متاسفانه از قرص آهن نمیتوانم استفاده کنم ... علت اینکه یبوست و چاقی میآورد . لطفاً راهنمایی کنید از کدام دارو استفاده کنم که مکمل آهن باشد و همچین مشکلاتی هم نداشته باشد

    • جمال عبادی

      سلام وقتی که جایی می روم احساس سرگیجه و تهوع می کنم خواهشا منو راهنمایی کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم قبل رفتن یک قرص فرفولیک بخور بهتر میشی

    • negar

      من که هر موقع کم خونی گرفتم متوجه نشدم چون بدنم قویه

    • حسین

      باسلام ببخشید کم خونی امینو درمانی هم داره.که بشه ریشه شکن شد...

    • بدون نام

      شما مطالبى گذاشتين كه حتى بعضى از متخصصين ازشون هيچ اطلاعاتى ندارند،خدا قوت

    • نسرین

      سلام.من کم خونی تالاسمی دارم باخوردن هرروز قرص های آهن رفع میشه؟؟

    • روح اله

      با سلام و خسته نباشید
      من خودم کم خونی ارثی دارم و نامزدم کم خونه و هموگلوبینش خیلی پایینه میخواستم بدونم ازدواج ما مشکل داره یا نه و در صورت بارداری بچه دچار بیماری تالاسمی یا بیماری دیگه خونی میشه یا نه خواهش میکنم جواب بدید.
      با تشکر

    • روح اله

      با سلام و خسته نباشید
      من خودم کم خونی ارثی دارم و نامزدم کم خونه و هموگلوبینش خیلی پایینه میخواستم بدونم ازدواج ما مشکل داره یا نه و در صورت بارداری بچه دچار بیماری تالاسمی یا بیماری دیگه خونی میشه یا نه خواهش میکنم جواب بدید.
      با تشکر

    • محسن

      با سلام
      میشه از آسپرین برای کم خونی استفاده کرد

    • محممد

      سلام خسته نباشید من می خوام با دختر خالم ازدواج کنم وکم خونی مینور دارم آیا میتونم با دختر خالم ازدواج کنم از شما درخواست عاجزانه دارم ممنون

    • بدون نام

      من پسر عمویم می نور ومن کم خون میتونیم با هم ازدواج کنیم

    • بدون نام

      چراکسی جواب سوالهارو نمیده؟؟

    • بدون نام

      اگ تا ۱ماه قرص بخوریم کم خونی رفع می شه

    • زینب

      سلام. من کم خونی. معمولی. دارم چگونه. از ببرم برای. همیشه. 11سالمه از قم

    • yas

      باسلام متشکر از شما می خواستم ببینم کسی که مبتلا به کم خونی نوع آنمی هستش برای درمان باید چه کار کنه؟

    • نا شناخته

      سلام من کم خونی ارثی دارم چگونه از بین ببرمش

    • راحله

      سلام.
      دوستانی که میگن قرص آهن باعث چاقی و یبوست میشه
      یه لیوان آب داخلش چند قطره آبلیمو بریزند اینطوری هم باعث جذب بهتر آهن میشه و هم عوارض نداره.
      در صورت امکان (از نظر مالی) قرص آهن خارجی مصرف کنید. یه راه دیگه هم هست مصرف چای سیاه رو کم کنید.
      و کلا هم می تونید به جای داروهای شیمیایی از خشکباری مثل زرد آلو استفاده کنید فوق العاده اس و تاثیرش دائمی هر یک زرد آلو خشک معادل سه تیکه جیگر یکی از دوستان من با زرد آلو کم خونی اش رو برطرف کرد. موفق باشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج