۲۷۸۶۳۳
۶ نظر
۵۰۴۶
۶ نظر
۵۰۴۶
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۱۲)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ ثبت امپراطوری پارس در گینس واقعیت دارد؟

بارها در مورد بزرگترین امپراتوری تاریخ از ما سوال شده است و حرف و حدیث‌هایی در این باب منتشر شده است . طبق وبسایت گینس بزرگترین امپراتوری تاریخ با توجه به درصد جمعیت؛ متعلق به هخامنشیان بوده که به "امپراتوری پارس" شناخته می‌شود. این امپراتوری بنا به تحقیقات (در زمان خودش) شامل حدود ۴۹.۵ میلیون از ۱۱۲ میلیون جمعیت جهان و بالغ بر ۴۴ درصد جمعیت جهان بوده است.


ستاد مبارزه با چرندیات (12)

امپراتوری پارس توسط کوروش بزرگ در ۵۵۰ سال پیش از میلاد بنیان نهاده شده و شامل آسیای مرکزی، خاورمیانه، حاشیه مدیترانه، افریقای شمالی و حتی بخش‌هایی از اروپا می‌شده است.

این رکورد در وبسایت گینس به عنوان "بزرگترین امپراتوری جهان با توجه به جمعیت" ثبت شده است .


سوژه دوم؛ "پومپه دیوس" سردار ایرانی ارتباطی به ناسزای "دیوث" ندارد!

از ناسزای "دیوث" تا "دیوس" سردار ایرانی. دوباره توطئه ای برای تخریب افتخارات آریایی کشف شد!

متن شایعه که حالا به پیامرسانهای تلگرام، وایبر و وآتس اپ هم رسیده است به این شرح است:

"اعراب ﺑﻪ ﻣﺎ ﺁﻣﻮﺧﺘﻦ ﮐﻪ ﺩﯾﻮﺙ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ "ﻣﺮﺩ ﺑﯽ ﻏﯿﺮﺕ" ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻭاﻗﻌا ﺩﯾﻮﺙ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﯽ ﻏﯿﺮﺕ؟؟؟
ﺍﺻﻶ‌ ﻣﯿﺪﻭﻧﯿﺪ ﺩﯾﻮﺙ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺯﺑﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺷﺪﻩ؟؟؟
ﺍﺻﻶ‌ ﻣﯿﺪﻭﻧﯿﺪ ﺩﯾﻮﺙ ﮐﯽ ﺑﻮﺩﻩ؟؟؟
دیوث ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﻋﺮﺏ ﻫﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﻭﺍﮊﮔﺎﻥ ﻟﻐﺖ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺁﻣﻮﺧﺘﻦ ﮐﻪ ﺍﺯ آﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻓﺤﺸﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﻨﯽ "ﻣﺮﺩ ﺑﯽ ﻏﯿﺮﺕ" است، ﯾﺎﺩ ﮐﻨﯿﻢ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩیوث ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ ﺑﺎ ﻏﯿﺮﺕ ﺑﺰﺭﮒ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ بوﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ جنگ هاﯼ ﭘﯿﺎﭘﯽ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﮔﯽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺎﺭ ﻫﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﮑﺴﺖ ﺩﺍﺩ.
ﻟﻄﻔﺂ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﺑﮕﺬﺍﺭید!!!"

ستاد مبارزه با چرندیات (12)

برای یافتن واقعیت این داستان کافی است نگاهی به لغت نامه دهخدا بیندازید. توطئه ای در کار نبوده است. ناسزای "دیوث" ریشه ای عبری یا سریانی دارد .

اما " پومپه دیوس " از سرکردگان پارتی در زمان ارد اول پادشاه اشکانی (و نه ساسانی) بوده است که اصلا عمرش کفاف شرکت در جنگ با اعراب را نمی داده است و به احتمال زیاد حتی روح اعرابی که در آن زمان به ایران حمله کردند از وجود او بی خبر بوده است! چه برسد به اینکه چنین انتقامی بخواهند بگیرند.


سوژه سوم؛ ارتباط آنفولانزای منشر شده در کرمان با گودبرداری های این شهر!

ابتدا متن شایعه:

"انفولانزا دروغ است!!
مسعولین محترم چرا راستشو نمیگید؟؟؟

گود برداری زیرگذرهای کرمان که باعث شده به قبرستان جزامیان قدیم نفوذ کنه باعث شده که گازهای سمی خارج شده وجان هموطنان مارا بگیرد. چرا شهرهای دیگر انفلونزا نمیگیرند؟؟؟ چرا تا حالا کسی بخاطر این بیماری نمرده بود؟؟؟
طبق منابع مشهود سه تن از اقازاده ها كشوري براي تجسس در قبرستان قديمي كرمان دست به اكتشاف زده باعث تكثير مرض جذام بين كارگران حفار شده اند و براي لاپوشاني و عدم محاكمه انقال وسيع جذام دست به شايعه انفولانزا خوكي زده اند! حال انكه دكتر دهقان معاون بيمارستان كرمان عنوان كرد زخم هاي سر باز كرده بر تن تني چند از مراجعه كنندگان جذام است نه انفولانزا!
مسعولین دروغهایتان را کم کنید به فکر راه چاره و محاكمه سه تن اقازاده بخاطر گسترش شيوه جذام باشيم نه شستن دست و روي خود"

ستاد مبارزه با چرندیات (12)

این شایعه که هر بار با ردش در شبکه های اینترنتی مدلی جدید پیدا می کند و برمی گردد هیچ مبنا و منبع صحیحی ندارد. مشخص نیست شایعه سازان این داستان چه کسانی هستند و دقیقا زیرگذرهای احداثی کدام منفعت ایشان را زیر سوال برده اند که اینهمه اصرار دارند ترس مردم از بیماری را به این مساله گره بزنند.

در نسخه قبلی آدرس دقیق گود برداری ها و حتی عمق گودبرداری (۵۰ متر) داده شده بود که با مشخص شدن دروغ بودن در این نسخه صرفا در یک خط به آن پرداخته شده است.

اما همچنان بزرگترین قسمت اشتباه داستان را عوض نکرده اند. ربط دادن آنفولانزا به جذام!

جذام یا خوره (به انگلیسی: Leprosy)، بیماری که همچنین با نام بیماری هانسن شناخته می‌شود، بیماری مزمن است که توسط باکتری مایکوباکتریوم لپره و مایکوباکتریوم لپروماتوسیس ایجاد می‌شود.

در ابتدا، عفونت‌های ناشی از این بیماری علائمی ندارند و به مدت ۵ تا ۲۰ سال به این صورت باقی می‌مانند.علائم این بیماری شامل گرانولوما دستگاه عصبی پیرامونی، دستگاه تنفسی، پوست، و چشم‌ها می‌شود. این علائم ممکن است باعث ناتوانی در حس درد و در نتیجه از دست دادن بخش‌هایی از دست و پا در نتیجه آسیب‌های مکرر شود. احساس ضعف و ضعف چشم همچنین ممکن است در بیمار ایجاد شود.

نکته دیگر اظهار نظر دکتر دهقان معاون بیمارستان کرمان!! است. یک اسم کلی آن هم معاون بیمارستان کرمان؟ چنین مطلبی واقعیت ندارد و در هیچ منبع خبری یافت نشد.


سوژه چهارم؛ جایزه حماقت داروین!

جایزه داروین نوعی جایزه کنایه‌آمیز است که به افرادی اعطا می‌شود که با مرگ یا عقیم‌کردن خود (توسط کارهای ابلهانه)، خود را از مسیر تکامل انسان‌ها خارج می‌کنند و به این ترتیب به مرغوبیت ژن انسان‌ها در طی فرایند تکامل کمک می‌کنند. با راه‌اندازی وب‌گاه در سال ۱۹۹۳ و سلسله کتاب‌هایی در سال ۲۰۰۰ توسط وندی نورث‌کات این جایزه حالتی رسمی‌تر یافت. وندی نورتکات دانشمند امریکایی بیولوژی مولکولی در سال ۱۹۸۵ جایزه داروین را بنیانگذاری کرد که فقط به احمقانه‌ترین رفتاری که موجب مرگ شوند اختصاص می‌یابد. این جایزه بلافاصله در میان دوستداران طنز سیاه در سراسر جهان طرفداران بی‌شماری پیدا کرد. در میان برندگان هستند افرادی که تلاش کرده‌اند ترقه را در مقعد خود نگه‌ دارند، کسانی که نشتی گاز را با فندک تست کرده‌اند و آنهایی که هوس کرده‌اند روی تاسیسات برق فشار قوی ادرار کنند.

ستاد مبارزه با چرندیات (12)

برندگان این جایزه از طریق نظر سنجی اینترنتی انتخاب می‌شوند که بیانیه این جایزه به این شرح است:

«با الهام از چارلز داروین، جوایز داروین یاد و خاطره افرادی را که با ایثار جان خودشان از مجموعه ژن‌های ما پاسبانی کردند گرامی‌ می‌دارد. برندگان جایزه داروین خودشان را با غیرعادی‌ترین کارهای ابلهانه از بین برده و به این‌ترتیب امکان بقای درازمدت گونه انسان‌ها را بالا بردند.»

اصل انتخاب طبیعی داروین در فرگشت، فرایندی است که در طی نسل‌های پیاپی، سبب شیوع آن دسته از صفات ارثی می‌شود که احتمال زنده ماندن و موفقیت زاد و ولد یک ارگانیسم را در یک جمعیت افزایش می‌دهند و در واقع گونه‌هایی باقی می‌مانند که از نظر سازگاری با محیط بیشترین توانایی را دارند. این توانایی البته در انسان باهوش به جنبه شعور او برای یافتن راهی برای ادامه بقا نیز بستگی داشته است. کسانی که دست‌اندرکار این جایزه هستند به مجموعه ژنهایی تحت عنوان «ژنهای اختلال در قضاوت»* اشاره می‌کنند. آنها می‌گویند «کسانی که به نحو احمقانه خودشان را به کشتن می‌دهند دارای چنین ژنی هستند و با مرگ آنها ژن حماقت از میان ذخیره ژنی بشر حذف می‌شود و شانس بشر برای بقا افزایش می یابد!».

در میان برندگان سال‌های گذشته موارد جالبی هست:

  • پنجره‌سازی که برای ضمانت شیشه‌های نشکن خودش را به شیشه کوبید و از طبقه ۲۶ به بیرون پرت شد.
  • مردی که به علت تشنگی مایع شیشه‌شور خورد و فکر کرد با ادرار دفع خواهد شد.
  • زوجی که تصمیم گرفتند روی یک صخره عکس سلفی بگیرند و برای بهتر شدن عکس عقب رفتند و ده‌ها متر سقوط کردند.
  • پسری که از روی یک پل ادرار کرد و وقتی کارش تمام شد به جای اینکه به سمت خیابان برود به سمت دره رفت.
برنده سال ۲۰۱۳

یک مرد ۴۳ ساله در خانه دوستش یک شیشه سُس سالسا دید که مایعی عجیب داخلش بود. او فکر کرد که احتمالاً نوشیدنی الکلی باشد و چند جرعه از آن نوشید اما متوجه شد که اشتباه کرده و بنزین نوشیده. او برای تمدد اعصابش یک سیگار روشن کرد و … بوم!

برنده سال ۲۰۱۴

یک جوشکار که تصمیم گرفت یک تانکر گاز مایع را جوشکاری کند. شدت انفجار به قدری بود که بقایای او را در فاصله ۴۰۰متری یافتند.

نامزدهای سال ۲۰۱۵
  • شخصی که آلت تناسلی خود را در یک رینگ تیتانیوم فرو کرده بود و دو روز تقلا کرد تا آن را خارج کند و از فرط خجالت به پزشک مراجعه نکرد. او بر اثر شدت جراحات وارده در روز سوم و هنگام ورود به اورژانس درگذشت.
  • دو هلندی که در ایستگاه قطاری در روتردام هلند شرط بستند که روی ریل قطار بخوابند و قطار از بالای سرشان عبور کند. یکی از آنها بلافاصله روی ریل خوابید و دیگری که ترسیده بود خودش را به کنار سکوی سوار شدن کشید و به دیوار چسبید. اما قطار با سرعت ۱۳۰ کیلومتر از چیزی که آنها فکر کرده بودند پایینتر و پهن‌تر بود. هر دو آنها در دم جان سپردند.
  • یک زوج که یک شب گرم در لندن هوس کردند که روی تراس همبستر شوند. مرد جوان در میانه راه خانم را روی نرده گذاشت و هر دو از طبقه ششم سقوط کردند.
  • یک مرد اهل پاکستان که تصمیم گرفته بود کابل برق فشار قوی را با اره بریده و بدزدد.
  • مردی که صوفی پاکستانی به او قبولاند که انسان شریفی است و می‌تواند او را بکشد و زنده کند، این مرد توسط «صوفی محمد» به قتل رسید و صوفی محمد نتوانست قسمت دوم ماجرا که قولش را داده بود به انجام برساند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آی کسایی که میگفتید کوروش وجود ندارد بیاید اینم مدرک دیگهنبینم حرف گنده بزنیدا

    • بدون نام

      کوروش کیه؟به اون چه ربطی داره؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نخوندی مطلبو پس چرا میای نظر میزاری؟ نگو که خوندم که اون بدتر میشه چون اگه چشاتو باز میکردی میفهمیدی کوروش کیه

    • علی

      اصلا اگر واقعیت این باشد که این دیوث و ان دیوس با هم فرق دارند باز ما انزجار و نفرت خودمونو از اعراب با افتخار روا میداریم
      در ضمن کند و کاو اقازاده ها کاملا صحت دارد ان هم به طرز فجیع،ولی انتقال ویروس از این طریق را گردن نمیگیرم،اخه ادم میره تو یه گور تنگی،نباید دروغ بگه...

    • aryan

      نفرا پراکنی نکن آقا.

    • golbahar

      اوه اینا ک جایزه داروینو گرفتن دیگه کی هستن بابا خخخخخخ مخصوصا مورد دوتا مونده ب آخر یعنی تصورشم احمقانس آدم نمیدونه بخنده یا گریه کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج