۲۷۸۹۰۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

بی نظمی را از سر راه تان بردارید

آشفتگی کارها باعث هدر رفتن انرژی و زمان شما خواهد شد بنابراین باید تلاش کنید این عامل مخرب را از زندگی تان، خصوصا زندگی شغلی تان حذف کنید.

ماهنامه همشهری تندرستی - ترجمه فریبا محدث: یک فضای کار آشفته و بی نظم، دشمن شماست و مانع از بروز توانایی های شما خواهد شد. آشفتگی کارها باعث هدر رفتن انرژی و زمان شما خواهد شد بنابراین باید تلاش کنید این عامل مخرب را از زندگی تان، خصوصا زندگی شغلی تان حذف کنید.

در این مطلب به بررسی دقیق و کامل این مسئله می پردازیم. هر وسیله و ابزاری حتی یک قلم، یک برگ کاغذ، موبایل، برگه های یادداشت، می توانند باعث آشفتگی فضای فعالیت شما و در نتیجه آشفتگی ذهن شوند زیرا هر گاه به این وسایل نگاه می کنید، ذهن شما به صورت غیر ارادی به سمت آنها منحرف خواهد شد و اگر این مسئله را با دقت تجزیه و تحلیل کنید، خواهید دید که همه آنها در کنار هم حجم بالایی از ذهن شما را اشغال خواهند کرد.

بی نظمی را از سر راه تان بردارید

در واقع ذهن شما به عنوان یک ابرکامپیوتر با این اشیا به عنوان «داده» برخورد می کند. این تنها یک بُعد از بی نظمی و آشفتگی محیط است، دقیقا مانند کامپیوتر، زمانی که مغز شما با داده های زیادی مواجه می شود، سرعت پردازش اطلاعاتش هم کم می شود، پس نظم باعث می شود که مغز شما فضای بیشتری برای انجام عملکردش داشته باشد و این باعث کارآیی بالاتر شما خواهد شد. کارآیی بالاتر مغز شما باعث می شود که شما خلاقیت لازم را برای انجام کارهایتان پیدا کنید. در ادامه به بررسی چگونگی انجام این کار می پردازیم.

گام اول: ذهن تان را خالی کنید

اگر فهرستی طولانی از کارها، برای انجام دادن دارید، باید برخی از آنها را شروع کنید و این فکر که سایر کارهای تان باقی مانده است، باعث کاهش سرعت شما خواهد شد. با این حال، برخی از کارهایی که فهرست کرده اید، فوریتی برای انجام آن وجود ندارد و می توانید برای مدتی آنها را کنار بگذارید و از سوی دیگر برخی کارهای فوری هستند و باید به سرعت آنها را انجام دهید و کنار بگذارید تا ذهن تان خالی از دغدغه انجام کارهای فوری شود.

بعد از این که این کارها را تمام کردید، خواهید دید که ذهن شما فضای بیشتری برای خلاقیت خواهد داشت و در صورتی که این کارها ناتمام باقی بمانند، مانند تکه ای چربی که ورودی قلب را مسدود کند، ذهن شما را مسدود خواهند کرد.

گام دوم: عوامل حواس پرتی را حذف کنید

تلویزیون و رادیو را خاموش کنید. در صورتی که واقعا می خواهید روی نوشتن تمرکز کنید، مودم اینترنت را نیز خاموش کنید. فقط یک پنجره جدید روی کامپیوتر خود باز کنید و فقط یک کار، یعنی نوشتن را انجام دهید. چند کارگی یکی از افت های خلاقیت است.

گام سوم: مرتب کردن

پتسی کلرمونت زمان یکه حرفه خود را به عنوان یک نویسنده و سخنران حرفه ای آغاز کرد، یک روش غیرمنتظره برای تمرکز روی کارش استفاده کرد. وی شروع به جستجوی مطلب، تمرین نوشتن، نوشیدن یک فنجان قهوه، راه رفتن و ... نمی کرد. همه از رفتار وی شگفت زده بودند؛ او ظرف ها را می شست.

حتما سوالات جدی در این باره در ذهن شما شکل گرفته است. او برای جهانیان پیامی داشت و به دنبال بیان این پیام بود. در آستانه شروع کار روی این پیام، او کار متفاوتی انجام داد. به اتاقش رفت و شروع به مرتب کردن رختخوابش کرد. او به هم ریختگی های محیط اطرافش را مرتب کرد و این طرز زندگی، در خلاقانه تر زندگی کردنش بسیار موثر بود.

من و شما باید چنین کاری انجام دهیم، این که پیام خود را به جهانیان برسانید، از صحنه جهانی آغاز نمی شود، بلکه از خانه، دفتر کار یا میز کارتان آغاز می شود. همه این به هم ریختگی ها را مرتب کنید و اتاقی برای خلاقیت ایجاد کنید.

بی نظمی را از سر راه تان بردارید

گام چهارم: اصل «کمتر، بیشتر است» را در زندگی تان اعمال کنید

کارها را ساده کنید و دستاوردهای بیشتری کسب کنید. زمانی که کاری پر اهمیت انجام می دهید همواره مطمئن شوید که تنها روی ملزومات هدف تان تمرکز کرده اید و از مطالب حاشیه ای عبور کرده اید. اگر یک بار این اصل را در زندگی تان اعمال کنید، خواهید دید که کارآیی شما بیشتر خواهد شد.

برای توضیح بیشتر این باور، یعنی بهره وری بیشتر با ساده کردن یک کار، دقت کنید که:

۱- در سادگی، قدرت است؛ کارهای ضروری و اصلی را انتخاب کرده و بقیه را کنار بزنید. آنقدر کار را برای خودتان آسان کنید که نتوانید دست رد به آن بزنید.

۲- با تغییر عادت های کوچک شروع کنید و گام های کودکانه بردارید.

۳- هر کاری را در یک زمان انجام دهید و از چندکارگی بپرهیزید که این کار، کارآیی شما را افزایش می دهد.

لقمه ای بزرگتر از دهان تان نگیرید و دست از حریص بودن بردارید. تکالیفی را بپذیرید که از عهده انجام آن برمی آیید. اگر بیشتر از ظرفیت تان کاری را بپذیرید، در نهایت عواقب بدی در انتظار شما خواهد بود.

برای اینکه واقعا کارآیی بالایی داشته باشید، هر گام را در یک زمان بردارید. یک توصیه دیگر این که مواردی را مطالعه کنید که به سلامت عقلی و قابلیت های فکری شما کمک کند.

بی نظمی را از سر راه تان بردارید

گام پنجم: یادداشت برداری روزانه

این یک گزینه معروف است، چرا که این گزینه جواب می دهد. یادداشت کردن روزانه عواملی که شما را آزار می دهند، به سازماندهی مجدد افکارتان برای مقابله با این مشکلات کمک می کند. حال این عامل می تواند از جنس جلسه، مشکلات زندگی شخصی، چالش های کاری و ... باشد که نوشتن این مشکلات می تواند به شما در طراحی استراتژی ها و پاسخ های جدید کمک کند.

بنابراین این مشکلات را روی یک تکه کاغذ یا به صورت رمز در کامپیوتر خود یادداشت کنید. کارهایی را که هر روز باید به اتمام برسانید، به ترتیب بنویسید و آنها را انجام دهید.

گام ششم: سیستم ذخیره ساز خود را سازماندهی کنید

راهی برای تنظیم محدودیت های کاری خود پیدا کنید و در این زمان از کارهای غیرمربوط به کارتان، از جمله ارسال پیام های بی مورد و غیرضروری بپرهیزید. زیرا به شدت به بهره وری شما آسیب خواهد زد. صرف نظر از کاری که می کنید، همواره شلوغی و در هم ریختگی های اجتناب ناپذیری در زندگی شخصی و شغلی تان وجود دارد. این وضعیت، ترمکز روی یک کار را سخت می کند.

بر اساس یافته های محققان موسسه علوم اعصاب دانشگاه پرینستون، مغز در زمان پردازش اطلاعات دارای محدودیت هایی است؛ بنابراین اگر شما فضا و حجم کارتان را زمانی که آشفته و غیرسازماندهی شده است، مدیریت نکنید، می تواند عملکرد کلی شما را کاهش دهد. شلوغی محیط می تواند تمرکز انسان را از کار اصلی پرت کند و در بدترین حالت، فرد از کار اصلی خود غافل شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا ممنون. عالی بود.

    • بدون نام

      واقعا ممنون. عالی بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج