۲۷۹۴۱۱
۵۰۳۴
۵۰۳۴
پ

تکنولوژی جدید در کاهش مصرف سوخت

محققان آمریکایی به روش نوینی برای مدیریت پیشرانه های پرحجم با تعداد سیلندر بالا دست یافته اند، تکنولوژی که می تواند مصرف سوخت خودروهای آینده را به شکل معنا داری کاهش دهد.

وب‌سایت دیجیاتو - سپهر زنگنه: این یک باور کلاسیک است که تعداد سیلندر بیشتر موتور خودرو به معنای مصرف بیشتر سوخت خواهد بود، اما واقعیت این است که در واقع حجم کلی پیشرانه در این رابطه نقش بازی می کند و تعداد سیلندر به تنهایی فاکتور چندان تعیین کننده ای در مورد میزان مصرف سوخت یک خودرو نیست.

تکنولوژی جدید در کاهش مصرف سوخت

به هر روی حالا محققان آمریکایی به روش نوینی برای مدیریت پیشرانه های پرحجم با تعداد سیلندر بالا دست یافته اند، تکنولوژی که می تواند مصرف سوخت خودروهای آینده را به شکل معنا داری کاهش دهد.

اساس این تکنولوژی بر مبنای روش قدیمی موسوم به "غیر فعال کردن سیلندرها در حالت عدم نیاز" است. به ندرت در شرایط متداول رانندگی نیاز به کل قدرت موتور وجود دارد، به همین جهت هم واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) می تواند با استفاده از این تکنولوژی دستور غیر فعال کردن نیمی از سیلندرها را در شرایط عدم نیاز صادر کند.

تکنولوژی جدید در کاهش مصرف سوخت

برای مثال در زمان رانندگی درون ترافیک سنگین یا حرکت با سرعت ثابت درو اتوبان، معمولا قدرت مورد نیاز بسیار کمتر از حداکثر توان تولیدی پیشرانه است، بنابراین در این شرایط پاشش بیشتر سوخت در جهت ادامه کار همه سیلندر ها عملا به معنای هدر دادن سوخت خواهد بود.

براساس تکنولوژی فعلی که عمدتا توسط خودروسازان آمریکایی استفاده می شود. ECU موتور می تواند چهار سیلندر از یک موتور هشت سیلندر یا سه سیلندر از یک موتور شش سیلندر را از مدار تولید قدرت خارج کند و بدین ترتیب مصرف سوخت لحظه ای موتور از نظر تئوری در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش می یابد.

تکنولوژی جدید در کاهش مصرف سوخت

با این وجود یک مشکل فنی در رابطه با توسعه بیشتر این تکنولوژی وجود دارد. موتورهای احتراق داخلی ساختار مکانیکی و هندسی نسبتا پیچیده ای دارند و در صورت عدم کارکرد متقارن از بالانس خارج شده و آسیب می بینند.

تکنولوژی جدید در کاهش مصرف سوخت

کاهش ۰.۴ لیتری مصرف سوخت و هشت گرمی آلایندگی با تکنولوژی غیر فعال کردن نیمی از سیلندرهای یک موتور چهار سیلندر

برای مثال در یک موتور چهار سیلندر متداول اگر با قطع جریان برق ارسالی به شمع ها، حتی یکی از سیلندر ها را از مدار جرقه زنی و تولید قدرت خارج کنید، متوجه لرزش شدید و صدای نا متوازن و کارکرد غیر معمول آن خواهید شد.

حالا محققان آمریکایی روشی را تحت عنوان "Tula's engine optimizing Dynamic Skip Fire" برای جنرال موتورز توسعه داده اند که می تواند غیر فعال شدن چندین سیلندر به صورت همزمان را مدیریت کند.

تکنولوژی جدید در کاهش مصرف سوخت

با این تکنولوژی حتی می توان هفت سیلندر از یک موتور هشت سیلندر را از مدار تولید قدرت خارج کرد، اما نحوه مدیریت سیلندرها بسیار پیچیده خواهد بود و طبیعتا بروز هرگونه عیبی در این سامانه می تواند به آسیب دیدگی جدی موتور منجر شود.

تکنولوژی جدید در کاهش مصرف سوخت

به هرحال واقعیت این است که کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به قیمت پیچیده شدن تکنولوژی خودروهای امروزی حاصل شده است و به جز طراحی نرم افزارهای پیشتبان برای ممانعت از آسیب دیدن موتور، راه حل دیگری برای این مشکل وجود ندارد.

براساس پیش بینی ها می توان انتظار داشت که از سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه خودروهای تولید انبوه با این تکنولوژی تازه باشیم، فناوری ای که می تواند مصرف سوخت و آلایندگی را به خصوص در شرایط رانندگی ترافیکی چندین درصد کاهش دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج