۲۷۹۶۵۳
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

کنگره آمریکا: از حساب ایران برداشت کنید

قانونگذاران آمریکایی در اقدامی ناقض اصل تفکیک قوا، با امضای طرحی از دیوان عالی آمریکا خواسته‌اند حکم به برداشت ۱.۷۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی ایران دهد.

خبرگزاری فارس: قانونگذاران کنگره آمریکا و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود در حال فشار بر دیوان عالی آمریکا جهت صدور رأی برای برداشت پول از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی ایران هستند.

جمعی از قانونگذاران آمریکا، با تهیه طرحی موسوم به «دادگاه‌یار»، (Amicus curiae)، در حال انجام اقداماتی برای برداشت ۱.۷۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی ایران و پرداخت آن به عنوان غرامت به کسانی شده‌اند که «قربانیان تروریسم ایران» خوانده شده‌اند.

«گروه مشورت حقوقی فراحزبی» در مجلس نمایندگان آمریکا، که هیئتی شامل رئیس این مجلس و رهبران حزب اکثریت و اقلیت آن است، روز چهارشنبه ۲۳ دسامبر (دوم دی‌ماه) طرح «دادگاه‌یار» را ارائه کرده و آن را به امضای ۲۲۶ قانونگذار کنگره، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی رسانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هدف از تهیه طرح‌های دادگاه‌یار در نظام حقوقی آمریکا کمک به دادگاه در فرایند رسیدگی به یک پرونده حقوقی با ارائه اطلاعات تخصصی است.

۲۲۶ قانونگذار آمریکایی با امضای این سند اصطلاحاً مشورتی، از دیوان عالی آمریکا خواسته‌اند فرجام‌خواهی بانک مرکزی ایران در پرونده برداشت ۱.۷۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده این بانک را رد کرده و به پرداخت این مبلغ به «قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ بیروت» و «بمب‌گذاری برج‌های خبر، در سال ۱۹۹۶ در عربستان» حکم دهد.

ایران هر گونه دخالت در انفجار سال ۱۹۸۳ در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت که به مرگ ۲۴۱ سرباز آمریکایی منجر شد را رد کرده است.

اتهام‌پراکنی درباره نقش ایران در بمب‌گذاری برج‌های خبر هم در حالی مطرح شده که «ویلیام پری»، وزیر دفاع آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون»، در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد به این نتیجه رسیده‌اند که بمب‌گذاری کار القاعده بوده و نه ایران.

بانک مرکزی ایران پیشتر اقدامات مشابه نمایندگان کنگره برای ورود به این پرونده را ناقض اصل تفکیک قوا دانسته است. کنگره آمریکا، در مقابل مدعی است با ایفای نقش‌های مشورتی در پرونده‌هایی از این دست از محدوده‌های اختیاراتش به موجب قانون اساسی آمریکا فراتر نرفته است.

«پاول رایان»، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای که روی وب‌سایتش قرار گرفته از دیوان عالی آمریکا خواست طرف ۱۳۰۰ آمریکایی که به ادعای او «قربانیان تروریسم ایران» هستند را بگیرد. وی همچنین از ۲۲۶ عضو کنگره که طرح مورد نظر را امضا کرده‌اند، تشکر کرد.

شبکه خبری «بلومبرگ» نیز روز چهارشنبه در گزارشی، این پرونده را یکی از حوزه‌های مورد توافق میان کاخ سفید و کنگره آمریکا درباره ایران دانسته است.

«باراک اوباما» مرداد ماه سال جاری، در پاسخ به «دیوان عالی آمریکا» که خواستار اظهار نظر دولت واشنگتن درباره این پرونده شده بود از این دادگاه خواسته بود درخواست تجدید نظر بانک مرکزی ایران را رد کرده و مبلغ ۱.۷۵ میلیارد دلار را از حساب این بانک برداشت کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر کس به طریقی دل ما میشکند.بیگانه جدا دوست جدا میشکند.
      دزدی های هزار میلیادری داخلی مانند 3000 میلیارد تومان و . . . کم نیست که از حق بیت المال در خارج هم برداشت شود.
      البته در کل برای ما مردم عادی فرقی نمیکند یک ریال از این دارایی ها سهم مردم نمیشود. کجا میرود؟ فقط خدا میداند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج