۲۷۹۷۰۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وقتی دیگر آنتی بیوتیک جواب نمی‌دهد

دانشمندان انگلیسی اعلام کرده‌اند یک باکتری کشف شده که در مقابل تمامی آنتی بیوتیک‌های رایج مقاوم است، حتی در مقابل کولیستین.

مجله دیجی کالا - فرزانه احسانی مؤید: دانشمندان انگلیسی اعلام کرده‌اند یک باکتری کشف شده که در مقابل تمامی آنتی بیوتیک‌های رایج مقاوم است، حتی در مقابل کولیستین.

این باکتری ماه گذشته در چین پیدا شده و حالا آزمایش‌های بیش‌تر، نوع مشابهی از همین مقاومت را در نمونه‌های گرفته شد از عفونت‌های انسانی هم پیدا کرده‌اند.

وقتی دیگر آنتی بیوتیک جواب نمی‌دهد

کولیستین (Colistin) نام آنتی بیوتیکی است که وقتی هیچ انتی بیوتیک دیگری اثر نکند، پزشکان از آن به عنوان آخرین مهره‌ی موثر در درمان افراد استفاده می‌کنند. باکتری‌ای که پیدا شده در مقابل این دارو مقاوم است و این خیلی چالش‌برانگیز است.

جالب‌تر این‌که پزشکان فکر می‌کردند سه سال طول می‌کشد تا باکتری مقاوم به کولیستین از چین به انگلستان برسد. اما دو موسسه‌ی «سلامت عمومی انگلستان» (Public Health England) و «سازمان سلامت انسان و حیوان» (Animal and Plant Health Agency) آزمایش روی نمونه‌هایی که داشتند را آغاز کردند.

اولی ۲۴ هزار نمونه‌ای که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ داشت را بررسی کرد و در ۱۵ مورد از آن‌ها وجود باکتری مذکور را تایید کرد. ضمن این‌که در برخی نمونه‌ها باکتری «سالمونلا» (Salmonella) و «ای. کولی» (E. Coli) هم مشاهده شد.



وقتی دیگر آنتی بیوتیک جواب نمی‌دهد
نحوه‌ی انتشار باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک
‌‌
موسسه‌ی دوم هم در سه مزرعه‌ی نگهداری خوک، این باکتری را مشاهده کرد.

البته این خبر زیاد هم باعث تعجب نشده چون قبلا موردهای مشابهی در اروپا، آسیا و آفریقا دیده شده بود. این‌ها عفونت‌های غیر قابل درمان هستند، چون ظاهرا هیچ آنتی بیوتیکی دیگر روی این‌ها جواب نمی‌دهد. این دوره‌ی جدید «آخرالزمان آنتی بیوتیک‌ها» می تواند صنعت داروسازی را صدها سال به عقب برگرداند.

نمونه‌ی DNA مقاوم در برابر کولیستین (ژن mcr-1) می‌تواند خیلی سریع در بین گونه‌ها منتشر شود و کار را به جایی برساند که دیگر پزشکان قادر به کنترل و درمان‌اش نباشند.

اما راه‌هایی هم برای پیش‌گیری از ابتلا به این باکتری عنوان شده که یکی‌شان پختن درست و کامل غذاهاست.

علت انتشار این باکتری در چین، استفاده‌ی بیش از اندازه از آنتی بیوتیک‌ها در صنعت کشاورزی این کشور اعلام شد. به علاوه خبر رسید که در انگلستان هم ۸۳۷ کیلوگرم کولیستین در سال ۲۰۱۴ به مزرعه‌دارها فروخته شد. باید جلوی این مصرف بی‌ررویه هرچه سریع‌تر گرفته شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج