۲۸۰۱۵۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

فغانی: رفتن به جام جهانی سخت است

روز پنجشنبه دبیرکل موقت فیفا با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های عضو، اسامی داورانی که پتانسیل قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه (آقایان) و جام جهانی ۲۰۱۹ فرانسه (بانوان) را دارند، اعلام کرد.

روزنامه شرق: روز پنجشنبه دبیرکل موقت فیفا با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های عضو، اسامی داورانی که پتانسیل قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه (آقایان) و جام جهانی ۲۰۱۹ فرانسه (بانوان) را دارند، اعلام کرد. در بین این داوران نام علیرضا فغانی از کشورمان که چند روز از قضاوتش در فینال جام جهانی باشگاه‌ها می‌گذرد هم دیده می‌شود. فغانی که در جام جهانی ٢٠١٤ برزیل به عنوان داور ذخیره حضور داشت، امیدوار است با توجه به تجربه‌ای که از آن رقابت‌ها به ‌دست‌ آورده و بازی‌های حساسی مانند فینال جام ملت‌های آسیا ٢٠١٥ و فینال جام جهانی باشگاه‌ها که قضاوتش به او سپرده شده و همچنین عملکرد قابل‌قبولی که داشته، بتواند این روند خوب را ادامه دهد و در جام جهانی ٢٠١٨ روسیه قضاوت کند. حضور فغانی در بین داوران آسیایی که شانس حضور در جام جهانی ٢٠١٨ روسیه را دارند، بهانه‌ای شد تا با او صحبت کنیم.

‌اسامی داورانی که کاندیدای قضاوت در جام جهانی ٢٠١٨ روسیه هستند، اعلام شد و نام شما هم در این میان دیده می‌شود. فکر می‌کنید جدی‌ترین رقیبان آسیایی‌تان برای رسیدن به روسیه کدام داوران باشند؟

دوره قبل جام جهانی چهار داور اصلی و یک داور ذخیره از آسیا برای حضور در این رقابت‌ها انتخاب شده بودند. اما هنوز مشخص نیست چند داور از آسیا در جام جهانی ٢٠١٨ قضاوت می‌کنند. درحال‌حاضر نام هفت داور به عنوان کاندیدای قضاوت در جام جهانی و نام سه داور جوان به عنوان داور ذخیره اعلام شده است. همه داوران که نام آنها اعلام شده، شرایط خوبی دارند و دارای آمادگی بدنی و ذهنی مناسبی برای قضاوت در جام جهانی هستند.

‌شما در دوره گذشته به عنوان داور ذخیره در جام جهانی حضور داشتید، فکر می‌کنید چند درصد شانس برای قضاوت در این دوره از بازی‌ها را دارید؟

همه داورانی که انتخاب شده‌‌اند، خوب هستند. در این بین آقای روشن ایرماتوف ازبکستانی تجربه حضور در دو جام جهانی را در کارنامه خود دارد که طبیعتا شرایطش متفاوت است. شش داور دیگر هم همگی به یک اندازه شانس قضاوت درجام جهانی را دارند. عملکرد داوران در کلاس‌ها و بازی‌هایی که در تورنمنت‌های مختلف قضاوت می‌کنند، تأثیر زیادی در انتخاب‌شدن آنها برای حضور در جام‌جهانی دارد. به نظر من رقابت خیلی سختی برای حضور در جام جهانی جود دارد.

‌اگر کمک داور شما اشتباهی در بازی‌های بین‌المللی کند خطری برای حضور شما در جام جهانی هم به وجود می‌آورد؟

برای بازی‌ها، داورها به صورت تیمی انتخاب می‌شوند، اما اگر در کار تیمی شخص کمک داور اشتباه کند فقط او کنار می‌رود و داور بازی دچار جریمه نمی‌شود؛ البته اگر فقط یک نفر اشتباه کرده باشد این اتفاق می‌افتد، در غیر این‌صورت اگر هر دو با هم اشتباه کنند، تیم داوری جریمه می‌شود.

‌چند مرحله غربالگری برای حضور داوران در جام جهانی وجود دارد؟

دوره قبل سه کلاس برای داوران وسط، یک کلاس برای کمک‌داوران و یک کلاس برای داوران و کمک‌داوران با هم گذاشته شد و عملکرد داوران در تورنمنت‌های مختلف فیفا که از جمله آنها می‌توان به جام جهانی جوانان اشاره کرد، بررسی شد و در نهایت داوران برای حضور در جام جهانی انتخاب شدند.

‌فکر می‌کنید مسئولان فدراسیون فوتبال چه کمکی می‌توانند به علیرضا فغانی در راه رسیدن به جام جهانی فوتبال کنند؟

ما نیاز به کمک خاصی نداریم و از همه التماس دعا داریم.

‌صحبت‌های مختلفی در مورد مبالغی که شما از حضور در جام جهانی و جام باشگاه‌های جهان گرفته‌اید، شده است چقدر پول برای حضور در این رقابت‌ها گرفته‌اید؟

٥٠ هزار دلار برای حضور در جام جهانی به داورها داده‌‌اند و برای جام باشگاه‌های جهان هم مبالغ مختلف بوده است که با توجه به مدت حضور هر داور در این بازی‌ها به او داده‌اند.

اینکه گفته می‌شود به دلیل مشکلاتی که بابت تحریم‌ها وجود داشت پول‌های شما پرداخت نشده است، درست است؟

بله. نه‌تنها پولی را که باید از جام جهانی می‌گرفتیم، به ما نداده‌‌اند بلکه در چند سال گذشته من و سایر داوران ایرانی نتوانسته‌ایم پول‌هایی را، که برای قضاوت در مقدماتی جام جهانی باید به ما می‌دادند، دریافت کنیم.

‌ شما تنها داور ایرانی هستید که فینال جام ملت‌های آسیا و جام جهانی باشگاه‌ها را قضاوت کرده‌اید، فکر می‌کنید قضاوت کدام بازی برای شما سخت‌تر بود؟

هر بازی حساسیت خاص خودش را دارد و هر بازی را میلیون‌ها بیننده تلویزیونی نگاه می‌کنند و نمی‌توان بازی‌ها را در این سطح با هم مقایسه کرد. تلاش کردم در هر دو بازی بهترین عملکرد را داشته باشم و فکر می‌کنم نمره قبولی برای قضاوت در این بازی‌ها گرفتم.

‌در مورد صحنه گل اول بارسلونا در فینال جام جهانی باشگاه‌ها مقابل لیورپلاته برخی کارشناسان اعتقاد داشتند که مسی در آن صحنه مرتکب هند شده است، بعد از دیدن فیلم بازی چه نظری درباره تصمیم خود دارید؟

من نباید در مورد تصمیم‌گیری‌های خودم در مطبوعات صحبت کنم. در هر بازی تصمیمات درست و اشتباه وجود دارد. اما تصمیم من در آن صحنه مورد قبول واقع شد و بعد از بازی هم در مورد اینکه تیم داوری در آن صحنه اشتباه کرده است، صحبتی نشد.

‌فکر می‌کنید چرا داوران ایرانی در خارج از کشور راحت‌تر از داخل کشور قضاوت می‌کنند؟

در داخل کشور بعد از بازی معمولا برخی مسئولان تیم‌ها، مدیران، مربیان و بازیکنان داور بازی را مقصر باخت خود می‌دانند. بحث شخص بنده نیست بلکه باید شرایط آسایش، امنیت‌خاطر کلی داوران در لیگ برتر مهیا شود تا داوران بتوانند عملکرد خوب خودشان را در سطح بین‌المللی در لیگ برتر هم داشته باشند.

‌حرفی مانده که بخواهید بزنید؟

من در پایان می‌خواهم از تمامی کسانی که در این مدت به من زنگ زده‌‌اند و پیامک داده‌‌اند، تشکر کنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج