جاباما
۲۸۰۲۰۹
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

رونق بازار سیاه در فضای مجازی ایران

امروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی چون تلگرام، فیس بوک و واتس آپ در ایران توانسته اند با به دست آوردن جایگاه ویژه ای در جامعه تا حد بسیاری بر زندگی و نحوه عملکرد افراد تاثیر گذاشته و بسیاری از نیازهای روزمره زندگی انسان را برطرف کنند.

هفته نامه عصر ارتباط - علی نعمتی: امروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی چون تلگرام، فیس بوک و واتس آپ در ایران توانسته اند با به دست آوردن جایگاه ویژه ای در جامعه تا حد بسیاری بر زندگی و نحوه عملکرد افراد تاثیر گذاشته و بسیاری از نیازهای روزمره زندگی انسان را برطرف کنند.

از نکات مثبت پیشرفت و فناوری نوین بسیار گفته شده؛ از دستیابی به آخرین مطالب علمی و رویدادهای خبری گرفته تا انجام بسیاری از کارهای روزانه به وسیله اینترنت اما این تمام مطلب نیست. روی دیگر سکه، این است که امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی، کم نیستند سودجویان و تبهکارانی که فعالیت شان غیرقانونی بوده و از این فرصت و فضای ایجاد شده، نهایت بهره برداری را کرده اند.

اکنون با شکل گیری دنیای مجازی به موازات دنیای حقیقی، دیگر نیازی نیست راه دوری رفت، سراغ نشانی شان را گرفت و با هزار ترس و دلهره به دنبال شان گشت. امروزه فعالیت های غیرمجاز و مشاغل زیرزمینی از دنیای پنهانی شان رخت بر بسته و به فضای مجازی مهاجرت کرده اند.

رونق بازار سیاه در فضای مجازی ایران

امروزه می توان تنها با یک کلیک ساده در صفحه رایانه ها، با یک اشاره ساده انگشت روی صفحه گوشی های هوشمند و تبلت ها وارد دنیای پرهیاهویی شد که آنها مقابل چشمان ما به تصویر کشیده اند. از فروش انواع وسایل غیرمعمول گرفته تا انواع آموزش های خطرناک و ممنوعه و بازاریابی کارهایی مانند ازدواج موقت، ماساژورهای غیرمجاز، تاتوکارها، دی جی و ...؛ موضوعی که تاکنون موجب به وجود آمدن تجربه های ناخوشایند، کلاهبرداری و اقدامات مجرمانه زیادی نیز شده است.

از سایت های فروش اجناس یک بار مصرف تا همسریابی غیرمجاز

به هر حال این روزها در فضای وب فارسی و شبکه های اجتماعی و موبایلی و غیره به هر آنچه به دنبال آن هستیم می رسیم؛ از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد!

اینجا دیگر جای صحبتی نمی ماند، همه چیز مشخص است. از سایت های غیرمجاز همسریابی و ازدواج موقت گرفته تا سایت ها و وبلاگ های فراوانی که هر آنچه را مد نظر داشته باشید برای فروش دارد و تاسفبارتر آنکه بیشتر این سایت ها علاوه بر داشتن شماره تلفن همراه، دارای شماره حساب رسمی بانکی نیز هستند که خریدار در هر سن و در هر شرایطی تنها با یک اعلام درخواست و واریز وجه، کالای مورد نظر خود را سفارش داده و به وسیله پست دریافت می کند.

علاوه بر خطر وفور کالاهای تقلبی و به قولی یک بار مصرف که به صورت قاچاق وارد کشور شده و به اقتصاد خانواده ها و دولت لطمه می زنند، وجود و فروش انواع کالاها و محصولات مخصوص بزرگسالان که متاسفانه افراد کم سن و سال هم می توانند به راحتی به این سایت ها دسترسی داشته باشند و حتی سفارش دهنده برخی از این وسایل باشند، زنگ خطری است که با طمع و سودجویی صاحبان این سایت ها که تنها به فروش بالا و درآمد خود توجه دارند به صدا درآمده است.

فروش انواع وسایل تقلبی و بی کیفیت بهداشتی و فیلم های آموزشی و غیراخلاقی که به راحتی در دسترس همگان است و علاوه بر ضرر کلان اقتصادی به مردم و دولت، افت و انحراف فرهنگی جامعه را نیز موجب شده است.

رونق بازار سیاه در فضای مجازی ایران

فروش گسترده وسایل جاسوسی

چندی پیش در گزارشی به فراوانی سایت ها و فروش وسایل غیرمجاز جاسوسی پرداختیم که به راحتی امنیت اجتماعی و حریم شخصی را زیر سوال برده بود؛ هر چند از زمان انتشار آن گزارش تاکنون برخی از این سایت ها فیلتر شده است اما هنوز تعدادی از آنها به فعالیت خود ادامه می دهند و به راحتی نسبت به فروش وسایلی چون انواع دوربین های جاسوسی، دستگاه شنونده و غیره اقدام می کنند.

آموزش ساخت وسایل و مواد خطرناک

با جستجویی ساده با کلکسیونی از خطرناک ترین آموزش های خشن و غیراخلاقی که به راحتی امنیت اجتماعی و اخلاقی جامعه را هدف قرار داده اند مواجه می شویم.

وجود فیلم و دستورالعمل های غیرمتعارف آموزشی چون ساخت مواد بیهوشی، بمب و حتی انواع مواد مخدر در خانه یکی از نمونه آموزش های غیرمجاز و خطرناکی است که پیشنهادهای ارائه شده از سوی موتورهای جستجو گویای این مطلب است و به راحتی برای عموم کاربران در دسترس است و لزوم توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

از انجام ماساژ و تاتو در منزل تا دی جی خانم برای پارتی

چندی پیش یکی از رسانه ها به درج گزارشی از تماس با یکی از تاتوکارهای (خدمات خال کوبی) فعال در شبکه های اجتماعی پرداخت و نوشت مرد جوانی است که می گوید در یکی از سالن های آرایشی مردانه در منطقه ۱۰ تهران کار تاتو انجام می دهد و برایش فرقی هم ندارد که مشتری هایش مرد باشند یا زن.

رونق بازار سیاه در فضای مجازی ایران

آقای تاتوکار اصرار دارد مانند خیلی های دیگر در خانه شخصی این کار را انجام نمی دهد و توصیه می کند اگر قصد تاتو داریم ابدا سراغ تاتوکارهایی که سالن ندارند نرویم!

به گفته وی قیمت نوشتن کلمه مادر روی انگشت ۱۵۰ هزار تومان، یک گل کوچک به ابعاد چهار سانتیمتر روی بازو ۲۰۰ هزار تومان و طرح گوشواره در لاله گوش ۲۰۰ هزار تومان است. اما نکته مهم این است که خانم ها این روزها علاقه زیادی به تاتو (خال کوبی) پیدا کرده اند و به طور میانگین این آقای تاتوکار، سه جلسه در هفته مشتری خانم دارد.

در نمونه ای دیگر یکی از صفحه های تبلیغات اینترنتی و اینستاگرامی، صفحاتی است که برای مراسم عروسی، جشن تولد و پارتی دی جی معرفی می کند، قیمت دی جی خانم برای سه ساعت بین یک میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون تومان است و فرقی نمی کند مجلس زنانه باشد یا مختلط!

در همان جستجو چشم مان به ماساژور آقا و خانم در منزل افتاد. این بار هم یک خانم جوان پاسخگوی ما است و خیلی سریع اطلاعاتش را پشت سر هم ردیف می کند؛ اینکه موسسه آنها ماساژور خانم و آقا دارد و محدودیت جنسیتی هم برای انتخاب ماساژور ندارند و یک خانم می تواند ماساژور آقا یا خانم درخواست کند. قیمت هم البته بین ساعتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در نوسان است.

چه کسی مسئول است؟

اینها تنها چند نمونه کوچک از کسب و کاری است که مشاغل زیرزمینی در فضای مجازی ایران برای خودشان ساخته اند؛ دنیایی که نظارت بر آن و کنترل محتوای آن مربوط به یک ارگان نیست بلکه مربوط به کل جامعه است.

امروزه بخش عمده ای از جوانان و نوجوانان ما در فضای مجازی با تهدیداتی مواجه شدند که علاوه بر لزوم فعالیت وسیع تر و سریع تر دستگاه های مختلف فرهنگی، بالاخص پلیس فتا، حضور پررنگ و فعال خانواده ها در فرهنگ سازی و آموزش نوجوانان را نیز می طلبد تا از این رهگذر بتوان از بروز مشکلات گسترده فرهنگی در جامعه جلوگیری کرد.

سرانجام اینکه اگر کم کاری کنیم، کودکان، نوجوانان و جوانان را در فضای بی مرز مجازی و میان سودجویان رها کرده و زمینه انحراف و آسیب سرمایه های آینده کشور را تشدید می کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج