۲۸۰۶۳
۱ نظر
۵۰۲۲
۱ نظر
۵۰۲۲
پ

با راه‌های مختلف برای از بین بردن جای زخم و جوش آشنا شوید

هیچ‌چیز بیشتر از جای یك زخم نمی‌تواند پوست را زشت كند و فرد را آزار دهد اما خوشبختانه این روزها با پیشرفت علم پزشكی راه‌حل‌های زیادی برای درمان و كمرنگ كردن این اسكارها وجود دارد.


با راه‌های مختلف برای از بین بردن جای زخم و جوش آشنا شوید


برترین ها: ماندن جای جوش یا زخم می‌تواند كاملا به زیبایی پوست آسیب بزند و آن را از یكنواختی و یكدستی خارج كند. البته بعضی از اسكارها آنقدر بزرگ و پهن است كه نه‌تنها زیبایی صورت را خراب می‌كند بلكه آزاردهنده و زشت‌ هم می‌شود. جوشگاه‌ها و اسكارها یك بیماری تلقی نمی​شود ولی می‌توان برای بهبود ظاهر آن اقدام درمانی انجام داد.

با راه‌های مختلف برای از بین بردن جای زخم و جوش آشنا شوید

مهم‌ترین مرحله در درمان آنها، مشورت دقیق با متخصص پوست است تا معلوم شود چه خصوصیتی از جوشگاه بیشتر بیمار را آزار می‌دهد و مناسب‌ترین راه درمان آن كدام است. به هر حال تاكید پزشكان این است كه جوشگاه‌ها با هم متفاوت و هر یك نیازمند روش درمانی خاص هستند.

اسكار یعنی چی؟

به محل جوش خوردن زخم‌ها كه در اثر تصادفات، اعمال جراحی و بیماری‌ها ایجاد می‌شود اسكار یا جوشگاه می‌گویند كه جزئی از روند طبیعی ترمیم زخم در بدن است. هرچه پوست بیشتر آسیب ببیند و ترمیم آن بیشتر طول بكشد، جوشگاهی كه به‌جا می‌ماند، نمایان‌تر است. به‌طور معمول جوشگاه ابتدا به‌طور فزاینده برجسته شده و سپس به‌تدریج كمرنگ می‌‌شود. بسیاری از جوشگاه‌هایی كه ۳ ماه پس از پیدایش بدشكل به‌نظر می‌رسد، با مرور زمان ممكن است كاملا وضعیت رضایت‌بخشی پیدا كند.


چه اسكارهایی بیشتر نمایان هستند

وضعیت ظاهری جوشگاه بستگی به عوامل متعددی از جمله رنگ، قوام، عمق، طول، عرض و جهت آن دارد. شكل‌گیری جوشگاه همچنین بستگی به سن و محل آن روی بدن یا صورت دارد. به‌عنوان مثال در افراد جوان، جوشگاه برجسته‌تر و بزرگ‌تر از افراد مسن است. پوست روی استخوان فك محكم‌تر از پوست روی گونه است كه باعث واضح‌ترشدن جوشگاه در آن می‌شود. اگر اسكار فرورفته باشد، پوست سایه‌دار به‌نظر می‌رسد و اگر برجسته باشد روی پوست اطراف سایه می‌اندازد. اگر جوشگاه عمود بر خطوط طبیعی پوست باشد كاملا واضح می‌شود، زیرا از نمای طبیعی پوست تبعیت نمی‌كند.


آیا برای ازبین‌بردن اسكارها به جراحی نیاز است؟

امروزه روش‌های متعددی توسط متخصصان پوست برای بهبود یا حتی بهترشدن منظره جوشگاه به‌كار می‌رود. بیشتر این عمل​ها در كلینیك‌های پوست و با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. تنها برای ترمیم اسكارهای شدید مانند سوختگی‌های وسیع نیاز به بیهوشی عمومی و بستری‌شدن در بیمارستان است اما عموما درمان جوشگاه مستلزم عمل​های جراحی سنگین و پرعارضه نیست. در این روش پوست را از قسمت جوشگاه برداشته و از پوست سالم (معمولا پوست پشت گوش) جایگزین آن می‌كنند.


آیا می‌توان اسكارها را كامل از بین برد؟

روش‌های جدید می‌تواند تغییراتی در طول، پهنا یا جهت جوشگاه ایجاد كرده یا جوشگاه‌های فرورفته را بالا آورده و انواع برجسته را مسطح كند اما هیچگاه جوشگاه را كاملا از بین نمی‌برد و هیچ روش جادویی وجود ندارد كه پوست را به وضعیت اولیه قبل از پیدایش جوشگاه برگرداند. روش‌های اصلاح جراحی می‌تواند در ظاهر پوست بهبود ایجاد كند اما خود آثاری در پوست به جای می‌گذارد كه البته بهتر از جوشگاه اولیه است. علاوه‌براین باید به یاد داشت كه رنگ جوشگاه را نمی‌توان تغییر داد، اگرچه با گذشت زمان كمرنگ‌تر می‌شود اما اختلاف رنگ آن با پوست طبیعی همیشه باقی است و تنها می‌توان با مصرف مواد آرایشی به‌طور موقت آنها را محو كرد.


برای بهبود اسكارهای وسیع روشی وجود دارد؟

برداشتن جوشگاه با جراحی مناسب‌ترین روش برای جوشگاه‌های پهن یا طویل است. برداشتن جوشگاه و به‌هم رساندن لبه‌های زخم، روش خوبی است برای درمان جوشگاه كه مبتنی بر خاصیت بالای ارتجاعی پوست است. جوشگاه‌های پهن را می‌توان برداشت و دوباره بخیه كرد به‌نحوی كه خط جوشگاه باریك‌تر شود. درباره اسكارهای طویل، جراحان پوست از برش‌های نامنظم استفاده می‌كنند كه خط جوشگاه را كوتاه‌تر به‌نظر برساند تا كمتر به‌نظر بیاید. گاهی‌اوقات با جراحی می‌توان جهت یك اسكار را طوری تغییر داد كه تمام یا قسمتی از آن در مسیر خطوط طبیعی پوست قرار گیرد و كمتر به چشم بیاید. با همین روش می‌توان جوشگاه‌ها را به مناطقی كه كمتر به چشم می‌آید (مثل لابه‌لای خط رویش مو یا خط محل تلاقی بینی و گونه‌ها) منتقل كرد تا دیده نشود.


با راه‌های مختلف برای از بین بردن جای زخم و جوش آشنا شوید

برای ازبین‌بردن جای آكنه‌ها چه كنید

سایش پوست روش مناسبی در اصلاح جوشگاه‌های ظریف یا بی‌نظمی‌های خفیف سطح پوست است. همچنین بهترین روش در درمان جوشگاه‌های جوش غرور جوانی (آكنه) است. در این روش از یك ابزار كه به سرعت می‌چرخد برای برداشتن لایه‌های سطحی پوست به نوعی كه پوست و جوشگاه را یكدست و همسطح كند، استفاده می‌شود. باید توجه داشت كه سایش پوست در بعضی از انواع جوشگاه‌ها تاثیرات بسیار خوبی دارد ولی برای همه انواع آن مناسب نیست. این روش در موارد زیر نتیجه رضایت‌بخشی به بار آورده است: جوشگاه‌های پس از جوش‌های غرور جوانی، آبله مرغان یا آبله، خالكوبی‌ها، چین و چروك‌ها و اسكارهای اعمال جراحی.


حتی لیزر هم پوست را كاملا صاف نمی‌كند

لیزرهای مختلفی در درمان جوشگاه به‌كار رفته‌اند. براساس نوع جوشگاه باید دستگاه لیزر مناسب انتخاب شود. باید توجه داشت كه درمان با لیزر معمولا كامل نیست و امكان برگرداندن پوست محل جوشگاه به حالت پوست طبیعی قبل از آسیب وجود ندارد. لیزرهای معمول برای درمان اسكار شامل لیزرهای PDL ,fractional یا conventional Co2 است.

با راه‌های مختلف برای از بین بردن جای زخم و جوش آشنا شوید


از سابیدن پوست چیزی شنیده‌اید؟

سایش پوست روشی مطمئن است كه با استفاده از ابزارهای مختلف (از برس‌ها گرفته تا لیزر) صورت می‌گیرد كه البته نتایج آنها تفاوت زیادی با هم ندارد. در واقع دست ماهر یك متخصص پوست است كه ماشین را هدایت می‌كند و با به‌كار بردن آن در جهت‌های صحیح سطح پوست، می‌تواند جوشگاه‌ها را بدون اینكه جوشگاه جدیدی بر جای بگذارد، بردارد. برخی پزشكان برای كاهش درد، تمام سطح پوست را با یخ سرد كرده و برخی دیگر از بی‌حس‌كننده‌های موضعی یا انواع داروهای مسكن استفاده می‌‌كنند. مراقبت‌های خاصی نیز بعد از عمل الزامی است كه توسط پزشك شما توضیح داده خواهد شد. بیماران معمولا 3-2 هفته بعد از عمل و گاهی حتی پس از یك هفته می‌توانند به سر كار خود بازگردند. سایش پوست بیشترین تاثیر درمانی را در پوست صورت دارد و در نواحی دیگر بدن احتمال كندی ترمیم، بر جای ماندن قرمزی یا حتی جوشگاه بعد از عمل بیشتر است.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهناز

      سلام من دوماهه ک جای خال کنار چشمم برداشتم خال سطحی و ریز بود ولی جاش الان گود شده باید چکار کنم خیلی ناراحتم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج