۲۸۰۷۸۹
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

کشف جدید کاوشگر چینی در ماه

در حالی که ساختار تشکیل دهنده‌ی زمین، در همه جای آن حدودا یکسان است، رگلیتی که سطح ماه را تشکیل داده است، نقطه به نقطه فرق می‌کند.

مجله دیجی کالا - امیرحسین میرزایی: دو سالی است که از فرود کاوشگر چینی «یوتو» (Yutu) روی ماه می‌گذرد و این کاوشگر توانسته است نوع سنگ جدیدی کشف کند. بر اساس نتایج تحقیقاتی که اخیرا در نشریه‌ی Nature Communications منتشر شده است، ساختار جدید سنگ‌های کشف شده، اطلاعات بیشتری از چگونگی ساخته شدن ماه می‌دهد.

کشف جدید کاوشگر چینی در ماه

از ۴۰ سال پیش تا به حال، هیچ ماه‌نوردی با فرود نرم روی ماه ننشسته بود و ماه‌نورد یوتو بعد از ۴۰ سال توانست این کار را انجام دهد. کاوشگر Chang-e ۳ و یوتو هر دو در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۳ میلادی به نرمی روی سطح ماه فرود آمدند. در حالی که ماه‌نورد یوتو، رکورد طولانی‌ترین زمان ماندن روی سطح ماه را دارد، در این مدت زمان کار زیادی انجام نداده است. این ماه نورد تنها چند روز پس از فرودش، با مشکلات فنی مواجه شد و سیستم‌های‌اش از کار افتادند.

با این حال، یوتو توانست صخره‌ها و سنگ‌های اطراف‌اش را بررسی کند. داده‌های این بررسی‌ها، به تازگی به زمین فرستاده شده است. منابعی هم که یوتو پیدا کرده، باعث حیرت دانشمندان شده است. در حالی که کاوشگرهای امریکایی و روسی که در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی به ماه رفت بودند، سنگ‌هایی با درصد تیتانیوم بسیار بالا یا بسیار پایین پیدا کرده بودند، سنگ‌هایی که یوتو بررسی کرده است، میزان تیتانیوم متعادلی دارند. گزارش‌ها هم‌چنین می‌گوند که این سنگ‌ها دی‌اکسید آهن بسیار زیادی دارند.

محققان می‌گویند در حالی که ساختار تشکیل دهنده‌ی زمین، در همه جای آن حدودا یکسان است، رگلیتی که سطح ماه را تشکیل داده است، از نقطه به نقطه فرق می‌کند. سنگ‌هایی که یوتو بررسی کرده است هم‌چنین در مجاورت یک دهانه‌ی برخورد کوچک روی ماه بوده‌اند. این دهانه‌ی برخورد که صد میلیون سال پیش به وجود آمده، می‌تواند سنگ‌های دوره‌های مختلف ماه را در خود جای داده باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج