جاباما
۲۸۱۰۴
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

این میمون های عجیب در حال انقراض هستند

از میان تمامی گونه ­های در خطر انقراض، میمون­ پوزه­ دار ماداگاسکار (لمور) بیش از همه در معرض تهدید قرار دارد. ارزیابی جدیدی که بر روی این پستاندار انجام گرفته است نشان می­ دهد که آنها در معرض خطرترین مهره­ دار روی کره زمین به شمار می­ روند.

زیست بوم: از میان تمامی گونه ­های در خطر انقراض، میمون­ پوزه­ دار ماداگاسکار (لمور) بیش از همه در معرض تهدید قرار دارد. ارزیابی جدیدی که بر روی این پستاندار انجام گرفته است نشان می­ دهد که آنها در معرض خطرترین مهره­ دار روی کره زمین به شمار می­ روند.

در کارگاه آموزشی کمیسیون بقای گونه­ های اتحادیۀ بین­ المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) که در هفته گذشته در آنتاناریوو پایتخت ماداگاسکار برگزار شد، کارشناسان به این نتیجه رسیدند از میان ۱۰۳ گونۀ شناخته شدۀ این نوع میمون، ۹۱ گونۀ آن در معرض تهدید قرار دارد که از این میان ۲۳ گونه در فهرست قرمز IUCN به عنوان گونه­ های «به شدت در معرض خطر»، ۵۲ گونه «در معرض خطر» و ۱۹ گونه نیز «آسیب­ پذیر» قلمداد شده­ اند در مقایسه با ارزیابی قبلی که در سال ۲۰۰۵ انجام گرفته افزایش چشمگیری را نشان می دهد. لمور از پستانداران بومی ماداگاسکار به شمار می آید که تنها در این کشور یافت می­ شود.

این میمون های عجیب در حال انقراض هستند

نتایج جمع­ بندی به عمل آمده در این کارگاه آموزشی باعث شگفتتی کارشناسان شده چرا که نشان می­ دهد ماداگاسکار دارای بالاترین نسبت گونه­ های درمعرض خطر در مقایسه با سایر کشورهای جهان است. فقر و شرایط ناپایدار سیاسی موجب گسترش قطع بی­ رویه درختان در جنگل های استوایی این کشور که زیستگاه اصلی این گونه محسوب می­ شوند شده است و همین مسأله نیز بقای این گونه را به شدت به مخاطره افکنده است.

علاوه بر این شکارچیان غیرمجاز نیز یکی دیگر از عوامل تهدید کنندۀ بقای لمورها به شمار می ­آیند. از آنجا که تنوع زیستی بی­ نظیر ماداگاسکار مهمترین جاذبۀ توریستی این کشور به شمار می رود، انقراض این گونه می­ تواند مشکلات اقتصادی قابل ملاحظه­ ای را نیز بر این کشور تحمیل کند.

از میان گونه­ های لمور که در کارگاه آموزشی IUCN به عنوان گونه­ های به شدت در معرض خطر معرفی شدند، ایندری (Indri) بزرگترین گونۀ این حیوان به شمار می­ رود که به خاطر ویژگی وفاداری مادام العمر به جفت خود معروف است و نزد مردم ماداگاسکار حیوان مقدسی به شمار می­رود. آنان اعتقاد دارند این حیوان برادر باستانی انسان است. همچنین کوچکترین پستاندار جهان با وزن تنها ۳۰ گرم تحت عنوان موش لمور مادام برث (Madam Berth's mouse lemur)، و لمور سیاه چشم آبی از دیگر اعضای این خانواده محسوب می ­شوند.لمور تنها گونۀ پستاندار غیر از انسان به شمار می رود که دارای چشمهای آبی رنگ است.

گفتنی است در این کنفرانس یک خبر خوب هم مطرح شد و آن شناسایی گونۀ جدیدی از این پستاندار در منطقۀ مارولامبو در شرق ماداگاسکار است که به تازگی توسط یک گروه آلمانی به سرپرستی پیتر کاپلر شناسایی شده اما هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است. از سال ۲۰۰۰ تا به حال ۴۰ گونه لمور جدید شناسایی شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ياس كبود

      موجوداتي كه توي تالاب انزلي هم زندگي مي كردند ، با ساختن بزرگراه و خط راه آهن از زيستگاهشون آواره شدند.
      قو ها و پليكان هايي كه به اين مكان مهاجرت ميكردند هم در خطر انقراض هستند.
      اگه ميتونيد بيايد براي كشور خودمون كمي وقت بگذاريد و راه چاره اي بينديشيد.

      پاسخ ها

      • هستی

        موافقم+++++++

      • بدون نام

        گوش شنوایی نیست

      • یاس کبود

        ممنون هستی جان وandrya عزیز.

    • andrya

      manam kamelan bahat movafegham YAS aziz...
      (+++++++++...)

    • سام

      این حیوانات تالاب انزلی هم به سرنوشت صدها هزار پلیکان و درنا و پرندگان دیگری که دیگر اثری از آنها در دریاچه ارومیه نیست دچار خواهند شد.

    • سحر

      خودتون تیتر رو بخونید!!

      در معرض انقراض ترین پستاندار زمین +عکس

      یعنی چی؟ انقراض ترین

    • زیبا

      چه چشششمایی داره !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج