جاباما
۲۸۱۰۵۱
۲ نظر
۵۰۲۹
۲ نظر
۵۰۲۹
پ

ستاره‌هایی که در سال ۲۰۱۵ برای همیشه رفتند

سال ۲۰۱۵ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و مثل هر سال، سینمای جهان تعدادی از ستاره‌های قدیمی و جدیدش را در ماه‌های گذشته از دست داده است.

وب سایت آی سینما - آیدا تدین: سال ۲۰۱۵ به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و مثل هر سال، سینمای جهان تعدادی از ستاره‌های قدیمی و جدیدش را در ماه‌های گذشته از دست داده است.

بعضی از این ستاره‌ها مانند آنیتا اکبرگ و مارین اوهارا چهره‌های نمادین دهه ۱۹۵۰ و آخرین بازماندگان عصر طلایی هالیوود بودند و بعضی هم مانند وس کریون و کریستوفر لی با وحشتی که بر پرده سینما خلق کردند، در یاد و خاطره علاقمندان سینمای وحشت ماندگار شدند.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند

جیمز هورنر آهنگساز محبوب «تایتانیک» در حادثه‌ای تراژیک درگذشت و عده‌ای از ستاره‌ها هم به دلیل از کار افتادگی و کهولت سن از دنیا رفتند. به همین بهانه، نگاهی انداخته‌ایم به مطرح‌ترین چهره‌های سرشناس دنیای سینما که در سال ۲۰۱۵ برای همیشه از میان ما رفتند.

راد تیلور

این بازیگر استرالیایی‌تبار که بیش از همه برای بازی در «پرندگانِ» آلفرد هیچکاک و «ماشین زمان» اچ. جی. ولز به شهرت رسیده بود، ۷ ژانویه در سن ۸۴ سالگی و بر اثر حمله قلبی در لس آنجلس درگذشت.

او از اواسط دهه ۱۹۹۰ به بعد، به ورطه کم‌کاری افتاد اما در سال ۲۰۱۰، تیلور با بازی در نقش وینستون چرچیل در «حرامزاده‌های بی‌آبرو» ساخته کوئنتین تارانتینو اجرایی درخشان و به‌یادماندنی از خود به جا گذاشت.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند


آنیتا اکبرگ

این بازیگر سوئدی که بیش از همه برای بازی در «زندگی شیرینِ» فدریکو فلینی شناخته می‌شود 11 ژانویه در سن 83 سالگی درگذشت.

او در سال 1956، برای بازی در فیلم کلاسیک «کوچه خون» ساخته ویلیام ای. ولمن جایزه گلدن گلوب را به عنوان نویدبخش‌ترین ستاره نوظهور سینما دریافت کرد. اکبرگ یکی از نمادین‌ترین چهره‌های زن سینمای کلاسیک بود.

علاوه‌بر «زندگی شیرین» که شهرتی جهانی را برای این بازیگر سوئدی رقم زد، او در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های معروفی مانند «جنگ و صلح» به همراه ادری هپبورن، «هنرمندان و مدل‌ها» به همراه جری لوییس و دین مارتین و «تعطیلات پاریس» به همراه باب هوپ ایفای نقش کرده است.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند


مارین اوهارا

این بازیگر ایرلندی در بسیاری از فیلم‌های شاخص عصر طلایی هالیوود مانند «معجزه در خیابان سی و چهارم»، «مرد آرام» و «ریو گرانده» ساخته جان فورد ایفای نقش کرده است.

اوهارا یکی از آخرین ستاره‌های بازمانده از عصر طلایی هالیوود به شمار می‌رفت که 24 اکتبر در سن 95 سالگی در خانه‌اش واقع در آیداهوی امریکا درگذشت. او بازیگری بود که قابلیت‌های حقیقی‌اش را در فیلم‌هایی همچون «دره من چه سرسبز بودِ» جان فورد و «مامور ما در هاوانا» ساخته کارول رید به نمایش گذاشت.

اوهارا در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ایش با کارگردان‌های مختلفی از جمله آلفرد هیچکاک و کریس کلمبوس کار کرد اما بیش از همه، همکاری با جان فورد بود که او را به چهره‌ای شناخته‌شده بدل ساخت، به ویژه فیلمی مانند «مرد آرام» که در آن نقش مقابل جان وین را بازی کرده است.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند


کریستوفر لی

او دومین «دراکولا»ی معروف قرن بیستم بود که به عنوان ستاره سینمای وحشت و علمی-تخیلی شناخته می‌شد.

این بازیگر انگلیسی 11 ژوئن در سن 93 سالگی درگذشت، در حالی که بازی‌های به‌یادماندنی‌اش در نقش‌هایی مانند کاراکتر شرور فیلم جیمز باند «مردی با تپانچه طلایی» برای همیشه در خاطر هوادارانش می‌ماند.

او در سری فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» در نقش شخصیتی به نام «کنت دوکو» ظاهر شده و در سری فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» در نقش سارامون جادوگر سفید بازی کرده است.

اما لی بیش از همه با نقش «کنت دراکولا» به شهرت رسید. او در 10 فیلم در نقش کنت دراکولا جلوی دوربین رفته که اولین حضور او در نقش این کاراکتر افسانه‌ای به فیلم «وحشت دراکولا» (1958) باز می‌گردد. با این حال، او سابقه‌ای طولانی‌تر در ایفای نقش‌های ترسناک داشت و اولین حضور ترسناکش بر پرده سینما با بازی در فیلم «نفرین فرانکشتاین» (1957) رقم خورد.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند


عمر شریف

این بازیگر جسور و جذاب مصری یکی از سرشناس‌ترین ستاره‌های دنیای سینما در سال‌های دهه 1960 به شمار می‌رفت. شریف با بازی‌های ماندگارش در فیلم‌های کلاسیک «دکتر ژیواگو»، «لارنس عربستان» و «دختر شوخ» به شهرتی بین‌المللی دست یافت. در واقع همه چیز از سال 1962 و همزمان با نمایش «لارنس عربستان» با بازی پیتر اُتول آغاز شد.

فیلم موفقیتی جهانی برای سازندگانش به ارمغان آورد و شریف را به نخستین بازیگر عرب تبدیل ساخت که شهرتش زبانزد خاص و عام شده بود. حضور کاریزماتیک او در این فیلم حماسی، نامزدی اسکار بهترین بازیگری را در سال 1963 برایش به همراه داشت. شریف خیلی زود تبدیل به یکی از پرمشغله‌ترین بازیگران هالیوود شد.

اولین نقش اصلی او در سینما به فیلم انگلیسی‌زبان «دکتر ژیواگو» (1965) باز می‌گردد که بعد از «لارنس عربستان» دومین جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگری را برایش به ارمغان آورد. این بازیگر برجسته در روز 10 ژوییه در بیمارستانی در قاهره مصر بر اثر حمله قلبی در گذشت. در ماه مه اعلام شد که شریف از بیماری آلزایمر رنج می‌برد.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند


جیمز هورنر

هورنر آهنگساز موفق فیلم‌های معروفی مانند «تایتانیک» و «آواتار» در روز 22 ژوئن در سن 61 سالگی درگذشت. این آهنگساز برنده اسکار در یک سانحه هوایی جان باخت و به این ترتیب با مرگی تراژیک از دنیا رفت.

هورنر که یک خلبان تعلیم‌دیده بود در زمان وقوع حادثه در هواپیمای تک‌موتوره‌اش تنها بود. او ساخت موسیقی متن فیلم‌های موفق دیگری مانند «بیگانه»، «آپولو 13» و «ذهن زیبا» را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

هورنر یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آهنگسازان فیلم در سه دهه گذشته محسوب می‌شود و قطعه به‌یادماندنی او در فیلم «تایتانیک» که با صدای سلن دیون اجرا شده، تبدیل به پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی فیلم تمام دوران‌ها شد و 30 میلیون نسخه از آن در سراسر دنیا به فروش رسید.

او برای بیش از 100 فیلم سینمایی آهنگسازی کرد و سازندگان فیلم‌های بلاک‌باستری اغلب در پی جلب رضایت او برای همکاری بودند.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند


رابرت لاجا

او را با بازی در نقش رییس مافیای مواد مخدر و تبهکار در فیلم‌های گانگستری مانند «صورت‌زخمی» و «شرف خانواده پریتزی» می‌شناختند. رابرت لاجا یکی از درخشان‌ترین اجراهای خود را در کمدی «بزرگ» و با بازی در برابر تام هنکس به نمایش گذاشت.

چهره خشت و صدای زمخت لاجا باعث شده بود در نقش شخصیت‌های تبهکار یا مرموز بر پرده سینما ظاهر شود. او در درام جنایی «صورت‌زخمی» ساخته برایان دی‌پالما نقش شخصیتی به نام فرانک لوپز سرکرده باند قاچاقچیان مواد مخدر میامی را ایفا کرده است.

لاجا در سال 1985 برای در تریلر «Jagged Edge» نامزد دریافت جایزه اسکار شد. او با بازی در درام «یک‌نفر آن بالا مرا دوست دارد» وارد دنیای سینما شد و در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ایش در بیش از 60 اثر تلویزیونی و سینمایی ظاهر شد. لاجا در روز 4 دسامبر در سن 85 سالگی درگذشت.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند


جک لارسن

او با بازی در نقش جیمی اولسن خبرنگار در اولین سریال تلویزیونی «سوپرمن» به شهرت رسید. لارسن از سال 1952 تا 1958 در شش فصل از «سوپرمن» جلوی دوربین رفت. لارسن 21 سپتامبر گذشته در سن 87 سالگی در خانه‌اش واقع در لس‌ آنجلس امریکا از دنیا رفت.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند


وس کریون

کریون استاد سینمای وحشت و کارگردان فیلم‌های موفقی مانند «جیغ» و «کابوس در خیابان الم» بود که 30 اوت در سن 76 سالگی از دنیا رفت. این کارگردان اسطوره‌ای ژانر وحشت برای خلق کاراکتر نمادین و ماندگار «فردی کروگر» و همچنین «صورت‌روح» در فیلم «جیغ» به شهرت رسید.

کریون در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ایش بسیار پرکار بود. او علاوه‌بر کارگردانی و نویسندگی، تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی، کارگردانی سریال و رمان‌نویسی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

کریون پیش از این که پا به دنیای سینما بگذارد و کارش را در مرحله پس‌تولید فیلم‌ها آغاز کند، به تدریس علوم انسانی در دانشگاه مشغول بود.

او در سال 1984، «کابوس در خیابان الم» را نویسندگی و کارگردانی کرد. رابرت انگلاند در نقش کروگر در این فیلم ظاهر شد و جانی دپ با بازی در این فیلم رفته‌رفته پا به دنیای سینما گذاشت.

این فیلم اسلشر سوررئال پایه‌گذار سبک «واقعیت رویایی» بود که توسط فیلمسازان ژانر وحشت در سال‌های دهه 1980 به کار می‌رفت و به تاسیس استودیوی فیلمسازی مستقل «نیو لاین سینما» کمک شایانی کرد.

ستاره‌هایی که در سال 2015 برای همیشه رفتند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • shirin

      چرا تو آمریکا اینقد زیاد عمر میکنن؟
      همه بالای 80 سال مردن بجز یکی که تو سانحه هوایی مرد

    • حمیدرضا

      و اما مرگ ....
      پایان همه چیز؛ زیبایی، شهرت، پول و ... و ... و.
      اگر همه چیز تمام شده باشد که هیچ، اما اگر جهانی دیگر در انتظار ما باشد (شک نفرمایید که نباشد که حتماً هست) داستان به گونه دیگری خواهد بود. تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج