جاباما
۲۸۱۱۴۶
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۱۳)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ نصب پرچم داعش در کرمانشاه؟!

بتازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که اینطور ادعا می‌کند: « پرچم داعش بر روی پل لب آب استان کرمانشاه به اهتزاز در آمد و اول بامداد پرچم توسط نیروی انتظامی پایین آورده شد. هنوز فرد خاصی در این رابطه دستگیر نشده. رسانه‌های تلویزیونی در مورد اهتزاز این پرچم سکوت کرده‌اند و هنوز خبری از آن را رسانه‌ای نکرده‌اند. بنا به ضبط دوربین‌های مداربسته اطراف پل، این پرچم ساعت ۳ بامداد برافراشته شده است».

ستاد مبارزه با چرندیات (13)

واقعیت

نصب پرچم داعش در استان کرمانشاه صحت ندارد. تصاویر فوق نیز مربوط می‌شود به خودکشی نافرجام یک دختر 18 ساله در کرمانشاه در سال گذشته که تصاویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

ستاد مبارزه با چرندیات (13)

ستاد مبارزه با چرندیات (13)

واقعاً نمیتوان تصور کرد که در ذهن شایعه سازانی که دست به چنین اقداماتی میزنند، چه میگذرد! حداقل ای کاش پیش از اقدام برای شایعه سازی ، اندکی در کار با فتوشاپ و برنامه های گرافیکی هنر کسب کنند تا جرمشان در شایعه پراکنی خلاصه شود و توهین به قدرت بینایی مردم به اتهاماتشان اضافه نگردد!


سوژه دوم؛ آیا هک کردن تلگرام ممکن است؟

احتمالا بار ها با پیام تبلیغاتی با مضمون هک کردن اکانت تلگرامِ شخص مورد نظرتان مواجه شده اسد، پیام هایی جذاب و وسوسه کننده که ممکن است شما را به کلیک کردن روی لینک ها موجود در پیام ترغیب کرده باشد!

نمونه ای از این پیام ها:

ستاد مبارزه با چرندیات (13)

این ادعا دستمایه تحقیقات یکی از متخصصان ایرانی امنیت وب (آقای هوشمند) شده است و حالا ایشان نتایج تحقیقاتشان را در سایتشان منتشر کرده اند. نتایجی که نشان میدهد امکان هک کردن نرم افزار تلگرام خیلی خیلی پایین است و این اپلیکیشن به این راحتی قابل هک نیست و تا حالا نمونه موفقی از هک تلگرم به صورت مستقیم دیده نشده است. هک‌ها اکثرا با استفاده از فریب کاربر و گرفتن دسترسی به اکانت بوده و یا نصب یک بدافزار روی گوشی. گسترش ترس و استفاده از بخش پلید آدم‌ها برای پولدار شدن انگیزه و هدف اصلیِ موجود در پشت این پیام هاست.

مطلب کامل را می توانید در سایت ایشان با استفاده از لینک انتهای مطلب بخوانید اما خلاصه کلام:

۱- با بررسی مشتخصات ثبت کننده این دامنه‌ها به یک اسم رسیدم که پشت این سایت‌ها و نمونه‌های دیگری است. س . الف که با آدرس ایمیل Eghtesadefarsi@gmail.com سایت رو ثبت کرده. هرچند سعی کرده با اسم تقلبی john loo و با آدرس امریکا این دامنه رو ثبت کنه اما فراموش کرده که ایمیل هم می‌تونه اطلاعات زیادی از هویت فرد رو لو بده.

۲- جناب آقای س. الف ظاهرا شغل شریفشون فروش هک همه چیز هست. از تلگرام تا کلش آو کلنز.

ستاد مبارزه با چرندیات (13)

۳- تحقیقات من نشون می‌ده که اصولا کار ایشون بالا بردن بازدید تقلبی از سایت‌ها و درآمد از این راه است. و تمام ادعا های هک و افزایش جم در کلش آو کلنز و غیره دروغ می باشند

ایشان برای اینکه شما را برای بازدید از سایتهایش بکشاند از این مطالب منتشر می کند.

مطلب کامل را در سایت آقای هوشمند بخوانید.


سوژه سوم؛ فرش ایرانی یا کاشی های رومی!

شایعه کشف و پیدا شدن فرش ۱۴۰۰ ساله ایرانی در ترکیه در پیج‌های مختلف می‌تازد . شایعه ای که با دستمایه قرار دادن غرور ملی و تحریک حس افتخار به تاریخ کشور، دستمایه گروه های تلگرامی و پیج های فیسبوکی قرار گرفته است.

ستاد مبارزه با چرندیات (13)

اما عکس فوق مربوط به فرش نیست و نوعی از هنر موزائیک مربوط به یونان باستان است .

تصاویر نزدیکتر نشان می‌دهد که نوشته‌ها رومی ست و ربطی به شاهزاده ایرانی ندارد:

ستاد مبارزه با چرندیات (13)

شهر «زوگما» مربوط به دوره اسکندر و حدود ۳۰۰سال قبل از میلاد و به واسطه کاشی‌های موزاییکی معروفش در وبسایت‌های توریستی ترکیه شناخته می‌شود.

ستاد مبارزه با چرندیات (13)


سوژه چهارم؛ سید محمد شریفی در برابر جاشوا بل!

ابتدا شما را به خواندن متن شایعه دعوت میکنیم:

"یکی از صبح‌های سرد دی ماه ، مردی در متروی تهران ویولن می‌نواخت. او به مدت ۴۵ دقیقه، ۶ قطعه از باخ را نواخت. در این مدت، تقریباً دو هزار نفر وارد ایستگاه شدند. بیشتر آنها سر کارشان می‌رفتند. بعد از سه دقیقه یک مرد میانسال، متوجه نواخته شدن موسیقی شد. او سرعت حرکتش را کم کرد و چند ثانیه ایستاد، سپس عجله کرد تا دیرش نشود. ۴ دقیقه بعد: ویولنیست، نخستین پولش را دریافت کرد. یک زن پول را در کلاه انداخت و بدون توقف به حرکت خود ادامه داد. ۵ دقیقه بعد: مرد جوانی به دیوار تکیه داد و به او گوش داد. سپس به ساعتش نگاه کرد و رفت.۱۰ دقیقه بعد: پسربچه‌ی سه‌ ساله‌ای در حالی که مادرش با عجله دستش را می‌کشید، ایستاد. ولی مادرش دستش را محکم کشید و او را همراه برد. پسربچه در حالی که دور می‌شد به عقب نگاه می‌کرد و ویولنیست را می‌دید. چند بچه‌ی دیگر هم کار مشابهی کردند، اما همه‌ی پدرها و مادرها بچه‌ها را مجبور کردند که نایستند و سریع با آنها بروند. ۴۵ دقیقه بعد: نوازنده بی‌توقف می‌نواخت. تنها شش نفر مدت کوتاهی ایستادند و گوش کردند. بیست نفر پول دادند، ولی به مسیر خود بدون توقف ادامه دادند. ویولینست در مجموع ۱۴۵۰۰ تومان کاسب شد. یک ساعت بعد: مرد نواختن موسیقی را قطع کرد.هیچ‌کس متوجه قطع موسیقی نشد. بله. هیچ‌کس این نوازنده را نمی‌شناخت و نمی‌دانست که او «سَیّد محمّد شریفی» است؛ یکی از بزرگ‌ترین موسیقی‌دان‌های دنیا. او یکی از بهترین و پیچیده‌ترین قطعات موسیقی را که تا حال نوشته شده، با ویولن‌اش که ۳۵ میلیون تومان می‌ارزید نواخته بود. تنها دو روز قبل، سَیّد محمّد شریفی در برج میلاد کنسرتی داشت که قیمت هر بلیط ورودی‌اش به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان بود. این یک داستان واقعی است. روزنامه‌ی همشهری در جریان یک آزمایش اجتماعی با موضوع ادراک، سلیقه و ترجیحات مردم، ترتیبی داده بود که سَیّد محمّد شریفی به صورت ناشناس در ایستگاه مترو بنوازد. سؤالاتی که بعد از خواندن این حکایت در ذهن ایجاد می‌شوند: در طول زندگی خود چقدر زیبایی در اطرافمان بوده که از و نتیجه‌ای که از این داستان گرفته می‌شود: اگر ما یک لحظه وقت برای ایستادن و گوش فرا دادن به یکی از بهترین موسیقی‌دان‌های دنیا که در حال نواختن یکی از بهترین موسیقی‌های نوشته شده با یکی از بهترین سازهای دنیاست نداریم، … از چند چیز خوب دیگر در زندگی‌مان غفلت کرده ایم؟؟؟"

ستاد مبارزه با چرندیات (13)

اما واقعیت چیست؟

واقعیت تقریباً همان است! با این تفاوت که این اتفاق در واشینگتن افتاده! روزنامه‌ی «واشینگتن پست» مجری آن بوده و نوازنده، شخصی است به نام «جاشوا بل» که او را در عکس می‌بینید. او آن روزحدود ۱۵۰ دلار درآمد داشت، درحالی که سه روز قبل در تالار اپرای بوستون هر صندلی برای گوش دادن به نوارندگی گروهش ۱۰۰ دلار قیمت داشت. ویولون او به قیمت ۳/۵ میلیون دلار خریداری شده و …

شایان ذکر است که با بررسی‌های آنلاین ، نوازنده‌ای به نام سید محمد شریفی نیافتیم!

مقاله‌ی «جین واینگارتن» را در سایت واشینگتن پست ببینید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یلدا

      ماجرای جاشوا بل خیلی باحال بود.

    • بدون نام

      عالی بود

    • بدون نام

      مرسي . اين بخش رو خيلي دوست دارم . وقعا زحمت ميكشيد . خسته نباشين

    • محمدرضا

      اون تلگرامه خیلی چرت و پرت بود :) تابلو کار نکنید :دی الان من یه محصول بیارم بفروشم 1000 نفر دیگه هم بفروشن من میشم متقلب؟ :) بعد ادرس ایمیل دقیقاً چه ربطی داره؟ هوییزم بگیری ادرسش این نیست. کلا دنبال بازدید هستید مثل اینکه هوشمند جان :دی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج