۲۸۱۷۶۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ربات «همدم اجتماعی» هم آمد +عکس

این ربات دارای شخصیت مستقل است و طراحی شده تا در نقش «همدم اجتماعی» یا دستیار شخصی ایفای نقش کند.

ایسنا: دانشمندان دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با رونمایی از یک ربات انسان‌نمای جدید به نام «نادین» گام دیگری در توسعه ربات‌های انسان‌نما برداشتند.

ربات «همدم اجتماعی» هم آمد +عکس

این ربات دارای شخصیت مستقل است و طراحی شده تا در نقش «همدم اجتماعی» یا دستیار شخصی ایفای نقش کند.

برخی از سازندگان ربات، با احتیاط در حال توسعه ربات‌های انسان‌نما هستند. ایده‌ ساخت این ربات‌ها از این نگرش سرچشمه می‌گیرد که ربات‌ها رفتاری نظیر انسان دارند که این شباهت زیاد گاهی سبب ایجاد احساس ناخوشایند در انسان‌ها می‌شود. این احساس برخی از محققان را به تجدیدنظر در مورد چگونگی تعامل ما با ربات‌ها در آینده واداشته است.

«نادین» محصول دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی نانیانگ است و به عنوان همتای سازنده خود استاد نادیا تالمن طراحی شده است. موهای او کمی خشن و چشم‌هایش بی‌روح است، اما درست مثل مخترعش همیشه به هنگام احوالپرسی لبخند می‌زند. این ربات در ملاقات‌های بعدی، اسم شما و مکالمه قبلی که با شما داشته است را به یاد می آورد.

ربات نادین دارای حالات و احساسات مختلف است و در شرایط مختلف می‌تواند شاد یا غمگین باشد و در ضمن از حافظه خوبی برخوردار است.

هر چند این ربات در حال حاضر در نقش یک مسؤول پذیرش در دانشگاه صنعتی نانیانگ ایفای نقش می‌کند، اما دانشمندان امیدوارند که ارتقای بیشتر تراشه‌های سیلیکونی، حسگرها و محاسبات این ربات سبب شود تا در آینده توسعه ربات‌های اجتماعی مانند نادین افزایش یابد و بتوان از آنها به عنوان یک دستیار رباتیک در خانه‌ها و ادارات و یک همدم برای جوانان و افراد مسن استفاده کرد.

دانشمندان دانشگاه «نانیانگ» همچنین در کنار نادین، از یک ربات به نام «ادگار» رونمایی کردند. «نادین» برای داشتن یک نقش حمایتی در کنار صاحبش طراحی شده است و «ادگار» با اجازه دادن به کاربران برای کنترل آن از راه دور از هر نقطه در جهان، موانع جغرافیایی را از بین می‌برد.

«ادگار» حرکات کاربران را از طریق وب کم‌های تخصصی ثبت کرده و آنها را مجددا نمایش می‌دهد . این حرکات شامل حرکات قسمت بالای بدن و حالات چهره می‌شود که بلادرنگ در صورت «ادگار» نمایش داده می‌شود. او همچنین دارای یک وب کم است که از طریق آن می‌تواند با مردم ملاقات کرده و به برقراری مکالمه بپردازد.

محققان بر این باورند که توسعه ربات‌هایی نظیر ادگار در آینده می‌تواند سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها شود.

برخی شرکت‌های خصوصی به توسعه این ربات تمایل نشان دادند و هدف بعدی دانشمندان نیز یافتن شرکایی برای آوردن این فناوری به بازار است.

ربات «همدم اجتماعی» هم آمد +عکس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج