۲۸۲۳۷۵
۳۷ نظر
۵۰۰۴
۳۷ نظر
۵۰۰۴
پ

تصمیم ویژه برای «یارانه نقدی»

با کاهش قابل توجه قیمت نفت، دخل و خرج دولت ناموزون شد و حتی پرداخت حقوق کارمندان دولت هم به مشکل خورد. در این بین اخباری از توقف پرداخت یارانه نقدی به شکل موجود از ابتدای سال ۹۵ به گوش می رسد.

خبرگزاری تسنیم: خبرهایی که این روزها از وضع دخل و خرج دولت منتشر می شود حکایت از آن دارد که حساب و کتاب کابینه یازدهم به مشکل خورده و مهمترین دلایل آن هم کسب درآمد ناکافی از محل نفت و مالیات است.

کاهش قیمت نفت از سال گذشته تا کنون به شدت درآمدهای ایران را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که برخی مقامات نفتی اعلام می کنند درآمد ماهانه نفت کشور از یارانه نقدی ماهانه هم کمتر شده است.

در حال حاضر درآمد ماهانه نفتی کشور با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به قیمت ۲۹ دلار، ماهانه در حد ۹۰۰ میلیون دلار می شود که با احتساب دلار ۳۶۰۰ تومانی درآمد ریالی کل فروش نفت ۳۲۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که هزینه دولت بابت پرداخت یارانه نقدی در هر ماه به حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان می رسد.

هرچند عدم لغو تحریم ها هم نقش مهمی در کاهش درآمدهای دولت داشته است ولی هم اکنون وضع دخل و خرج کابینه به جایی رسیده که پرداخت حقوق کارمندان دولتی هم برای دولت مشکل شده است.

این خبری بود که موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تسنیم داده و با اشاره به کسری بودجه دولت در سال جاری گفته: در یکی دو ماه اخیر حقوق کارمندان به‌موقع پرداخت نشده و این نگرانی به وجود آمده که دولت در ماه‌های آخر سال نیز با کمبود نقدینگی‌ نتواند حقوق کارمندان را سر وقت پرداخت کند.

علاوه بر این آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان میدهد که سهم بودجه عمرانی طی سه ماهه نخست سال ۹۴ صفر بوده است و این یعنی کف درآمدی دولت کفاف هزینه های عمرانی را نمی دهد.

گزارش نماگرهای اقتصادی بهار ۹۴ که بانک مرکزی منتشر کرد، نشان می‌دهد عملکرد عمرانی دولت روحانی در سه‌ماهه اول سال جاری تنها ۳۹میلیارد تومان بوده است، این در حالی است که بودجه عمرانی مصوب امسال ۴۷هزار و ۳۹۰میلیارد تومان است.

بنابراین طبق آمار رسمی بانک مرکزی، عملکرد عمرانی دولت روحانی در بهار امسال کاهش ۹۹.۴درصدی داشته است. همچنین فعالیت عمرانی دولت روحانی از محل بودجه ۹۴ در فروردین صفر، در اردیبهشت ۳۵ میلیارد تومان و در خرداد هم ۴ میلیارد تومان بوده است.

همانطور که آمار رسمی و البته درآمدهای نفتی با توجه به افت قیمت جهانی نفت نشان می‌دهند دولت یازدهم از نظر درآمدی به شدت به مشکل خورده و این مشکل زمانی حاد می شود که دولت مجبور باشد هر ماه ۳۴۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی بپردازد.

هر چند دولت بنا داشت تا پایان امسال یارانه نقدی ۶ میلیون نفر از ثروتمندان را قطع کند ولی تاکنون قطع یارانه ۳ میلیون نفر اعلام رسمی شده و هنوز مشخص نیست که سیاست حذف یارانه نقدی اغنیا به کجا رسیده و دولت از این محل چه میزان صرفه جویی کرده است.

آنچه مسلم است دولت یازدهم برای ادامه پرداخت نقدی یارانه ها در سال ۹۵ باید برنامه ای ویژه داشته باشد؛ البته هنوز مشخص نیست که دولت چه برنامه ای برای ادامه پرداخت نقدی در سال آینده خواهد داشت و چه پیشنهادی را در این زمینه در قالب لایحه بودجه ۹۵ به مجلس ارائه خواهد داد.

اما این موضوع بارها از سوی دولتی ها اعلام شده که دولت توان پرداخت یارانه نقدی را ندارد و حتی از شب های پرداخت یارانه نقدی در هر ماه به عنوان شب مصیبت عظما هم یاد کرده اند.

بنابراین مشخص نیست که تکلیف ادامه پرداخت یارانه نقدی در سال آینده چه خواهد شد ولی آنطور که نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه کشوری اعلام کرده "اجرای قانون هدفمندی یارانه ها لزوماً به معنای افزایش قیمت حامل ها نیست و ما می توانیم با روند موجود ادامه دهیم اما نحوه توزیع منابع موجود را تغییر دهیم".

همچنین نوبخت در جایی دیگر اعلام کرده "دولت تمایل ندارد هدفمندی یارانه‌ها به رویه‌ای که تاکنون اجرا شده، ادامه پیدا کند."

البته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود: "باید هدفمندی یارانه‌ها را در برنامه ششم ادامه دهیم اما این هدفمندی یارانه‌ها با آنچه از ابتدا اجرا شد، متفاوت خواهد بود. با وجود اصلاحاتی که در دولت یازدهم اعمال شده است، به‌خاطر شرایطی که در جامعه وجود دارد، هنوز موفق به اصلاح کامل نشده‌ایم".

در تازه ترین اظهارنظرها هم محمدحسن پیوندی معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه سال آینده برای اقتصاد کشور به دلیل بازی مصرف‌کنندگان با قیمت نفت خام سال بسیار سختی خواهد بود گفته بود: با این حجم درآمد نفتی دولت توان پرداخت یارانه‌های نقدی را هم نخواهد داشت.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که دولت در لایحه بودجه ۹۵ چه تصمیمی برای ادامه هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی یارانه ها گرفته است ولی از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که با توجه به وضع درآمدی، دولت برای سال آینده عزمی جدی به منظور حذف یارانه گروه های پردرآمد خواهد داشت.

با این حساب می توان حدس زد که یکی از گزینه های روی میز دولت یازدهم برای ادامه هدفمندی یارانه ها همانطور که قبلا هم گفته اند حمایت گروه های کم درآمد و حذف یارانه اغنیا باشد البته دولتی ها در سال جاری و سال قبل هم قصد اجرای این سیاست را داشتند ولی ریسک حذف یکباره یارانه گروه های بالای درآمدی را قبول نکردند ولی با وضع پیش رو و افت شدید درآمدها یکی از راه های اصلی دولت حذف گسترده یارانه بگیران و حمایت از اقشار ضعیف خواهد بود.

البته در کنار حذف یارانه گروه های بالای درآمدی گزینه افزایش قیمت حامل های انرژی هم روی میز دولت است که باید دید درمورد آن چه تصمیمی خواهد گرفت و دست آخر مجلسی ها چه قانونی را برای ادامه هدفمندی یارانه ها در قالب بودجه ۹۵ وضع خواهند کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما که اقتصادمون به نفت متکی نیست!پس چرا با ارزون شدنش باید تو دردسر بیفتیم :-/

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونموقع که میگفتن قیمت بنزین باید شناور باشه بالا میبردن الان چرا داره پایین امد خبری نیست

      • عباس

        متاسفانه در ادعا وابسته نیستیم ولی در عمل وابستگی صد در صدی داریم

    • توتو

      اینا همش بدلیل اینکه دلار 6هزارتومنی رو 3600 تومن نگه داشته وتی بحال روزی که فنرش روی 10هزار تومنی در بره

    • بدون نام

      قیمت نفت و بنزین تو کل دنیا پایین اومده بعد برا ما حامل های انرژی میخواد بره بالا.یارانمونم حذف میکنن.رکودم که فقط تو بخش کلید سازی نداریم .روحانی متشکریم!!!

    • عدالت

      تا این نوبخت یارانه هارو قطع نکنه اروم نیمشه

    • زن سرپرست خانواده

      منطقی و معقول اینست که شرایط پرداخت آب و برق و گاز هم به همان بهای قبل از یارانه ها، بازگردد. در غیر اینصورت باز هم فشار مضاعف به طبقه کارگر و کارمند جماعت و در واقع "این به دور از انصاف است"...........

      پاسخ ها

      • فاطمه اکبری

        انصاف برای دولت مردان معنائی ندارد ....

    • بدون نام

      شنیدی میگن دیوانه ای سنگی در چاه میاندازد صد آدم عاقل نمی تونه آن را در بیاورد داستان یارانه دادن وعواقب آن یک معضل شده برای کشور ودولت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این کشور و دولتی که شما دم از آن میزنید اگر برای هر نفر از جامعه در هر ماه 5میلیون یارانه هم اختصاص بدهد بازم کم که نمی آورد اضاف هم میاورد این حرفهایی که از این دولتمردان بدر میاید همش یک دروغ واهی بیش نیست.هروجب خاک از ایران مثل طلا میماند چه رسد معادن نفتو گاز بکنار

      • ناشناس

        دولت روحانی زمان روی کار آمدن مدعی این بود که نبایدتمام تکیه دولت روی نفت باشد،اما حالا....
        جالب اینجاست که این دولت راستگو هم هست
        حالا هم تنها راه جبران کسری بودجه این است که دستشان را توی جیب مردم ببرند....
        و باز افراد دیگری متهم به دیوانگی ودروغگویی و....هستند!!!!

    • بدون نام

      بنظر من جلوی ضرر را هر وقت بگیر ی بنفع است این کار از اول مثل خیلی از کارها در

    • بدون نام

      بعد از انتخابات و در سال 95 یارانه را قطع میکنند . این حرفها برای گول زدن مردمه . اگه راست میگن جلوی اختلاسها را بگیرن که مملکتو نابود و ورشکسته کرده .

    • user

      خدا انسان را افرید و انسان هم توجیه کردن را .اینا دلیل نمیشه . یه زمان نفت را 9 دلار میفروختیم وضع خیلی بهتر از این بود . سفره ملت خالی از نانه . مگه خالی را میشه خالیتر کرد . . شما یارانه را قطع کنید چه افتضایی بار میاد . در ضمن مگه 25 میلیارد دلار نگرفتید .

    • بدون نام

      سلام اگر دولت یارانه پولدارها را حذف می کرد دلمان خوش بود یارانه فقط به فقط کسانی راحذف کرده که امارشان را داشته واین افراد کسانی جز کارمندان نبوده اند بطور مثال بنده خودم کارمند(پایین ترین حقوق بین کارمندان دولت را داریم) وخانمم معلم وهر دو ما 25 سال سابقه داریم خوب طبیعتا بعد از 25 سال دونفر کار کردن یک اپارتمان 300 میلیونی در جنوب شهر حق مان است (با کلی بدهی وقسط)که داشته باشیم وماشینمان هم 405 است ایا ما پولدار هستیم که دریافتی جفتمان به دو نیم میلیون نمی رسد ودر شرایطی که فرزندمان هم دانشجو است پس دولت سراغ پولدارها نرفته بلکه به سراغ کسانی رفته که امارشان را براحتی داشته است خواهشمند است یک گزارش اماری در این رابطه بگیرید بنده افرادی را سراغ دارم که ماهیانه ده تا دوازده میلیون در امد دارند ولی یارانه شان قطع نشده است چون دولت از این افراد اماری ندارد افرادی هستند برابر اپارتمان ما فقط پول رهن اپارتمان بالای شهر داده است ولی این افراد چون مستاجرند باید یارانه بگیرند.کاش دولت بر اساس حسابهای بانکی کار میکرد.

      پاسخ ها

      • حمید

        دوست عزیز کارمند این یارانه طرحی از پایه غلط است بقول بزرگی این مبنای گدا پروری است روزی که احمدی نژاد گفت یارانه خواهیم داد این ملت جشن گرفتند غافل از اینکه این دادنها یه جایی گرفتن دوبله سوبله و چند برابری خواهد داشت از طرفی باعث گردید تمام طرح های عمرانی در کشور فلج شوند.

    • بدون نام

      شما که عرضه پرداخت یارانه و تصمیم گیری به نفع ملت ندارین بجای دست کردن تو جیب ملت بی زبون جاتون رو به آدمهای کار بلد بدین

    • احمد

      این هم بهانه خوبی است تا از مصیبت عظما خلاص شوید همه اش بهانه است

    • رضوی

      راست میگن حقوق 40میلیونی وزرا رو کم کنن اینا از اول شروع دولت با یارانه مردم مشکل داشتن از ریخت و پاش های خودشون کم کنن

      پاسخ ها

      • حمید

        دقیقا آقای رضوی درست میفرمایید به نظر من این حقوق های نجومی دو اشکال اساسی داره اول اینکه در مجموع کارمندان رده بالا و وزرا را حساب کنیم رقم درشتی میشود دوم اینکه وقتی برنامه ریزان و گردانندگان رده بالا حقوق های نجومی میگیرند هیچگاه درد طبقات طبقات پایین را درک نخواهند کرد به عبارت عامیانه هیچگاه شکم سیر از حال شکم گرسنه خبری نداره.

    • بدون نام

      ماهی 8 دلار آقای ...... می گرفت از نفت
      وضع بهتر بود و بازار هم بهتر بود

    • بدون نام

      نمیدونم چه ربطی داره این پول یارانه رو که از افزایش قیمت حامل های انرژی از خود مردم گرفتن .حالا نمیتونن بدن

    • جواد

      من الان دوساله بیکارم کارگر ساختمانم,تاالان اندوخته سالهای قبلی را خوردیم تمام شده,دانشجو, دبیرستانی وبچه کوچک هم داریم,دیروز فیش اومدواسه اب همراهش یک نامه که تا ۲۴ساعت درصورت عدم پرداخت ابمون قطع میشه,,خوب طبیعتا چندروزدیگه گاز وبرق,به نظرتون چکارکنم بچه ام رو دانشگاه نمیفرستم مشکلی نیس مشکل فقط حقوق کارمنداست توروخدا کارمندای خوب بدل نگیرند,نفت روبفروشید بدید به.......

    • جواد

      من الان دوساله بیکارم کارگر ساختمانم,تاالان اندوخته سالهای قبلی را خوردیم تمام شده,دانشجو, دبیرستانی وبچه کوچک هم داریم,دیروز فیش اومدواسه اب همراهش یک نامه که تا ۲۴ساعت درصورت عدم پرداخت ابمون قطع میشه,,خوب طبیعتا چندروزدیگه گاز وبرق,به نظرتون چکارکنم بچه ام رو دانشگاه نمیفرستم مشکلی نیس مشکل فقط حقوق کارمنداست توروخدا کارمندای خوب بدل نگیرند,نفت روبفروشید بدید به.......

    • ایرانی

      متاسفم برای دولتی که فقط به فکر پولدارا هست یارانه حق مردم است تازه به جای طرح سلامت باید یارانه نقدی به مردم می دادند حالا همون هم می خوان قطع کنند درود بر همان احمدی نژاد خودمان

    • محمد فامیل دور

      بهترین حالت برای اداره مملکت همون حالت قبل از یارانه نقدیست ، مجددا دولت یارانه را روی حامل های انرژی آب ، برق ، گاز و تلفن خودش متقبل بشه و این یارانه های نقدی را برداره ، اگر میخواد کمک کنه ان تعداد از خانوار های بی درامد را ببره تحت پوشش بهزیستی .

    • حسین عامل

      با سلام
      همیشه این دولت می خواهد از جیب مردم مایه بگذارد مخصوصا اقشار ضعیف که الان با وجود دریافت یارانه قادر به پرداخت قبوض برق و گاز و تلفن و آب و فاضلاب و عوارض شهرداری بر نمی آیند چه برسد به اینکه این مبلغ ناچیز یارانه را که خیلی از مردم روی آن حساب می کنند مخصوصا قشر جوان و کم درآمد این مملکت . مملکت ما منابعی دیگر به جز نفت دارد مثل مس سرچشمه و منابع غنی گاز و اورانیوم و دیگر معادن که در این مجال وقت نام بردن از آنها نیست . همه اقلام سفره ما مردم از وقتیکه یارانه (سوبساید) را دولت احمدی نژاد قطع نمود 10 برابر شده و بجای آن به هر نفر از اعضاء خانواده مبلغ 40 هزار تومان یارانه اختصاص گرفت و حالا می خواهند همین مبلغ را که ما بیشتر اوقات یک مبلغی هم رویش می گذاریم و قبوض ارسالی را پرداخت می کنیم خلاصه از انصاف به دور است که دولت ما خودش و دستگاههای دولتی را عریض و تویل نموده و بودجه های بزرگی به چیزهایی اختصاص گرفته که در اولویت زندگی مردم نیست اگر اینها بودجه را که می خواهند بنویسند اول از بهداشت و معاش مردم و بعد آموزش و پرورش و بعد بیایند به چیزهای فرعی برسند پول برای همه چیز باقی می ماند ولی متاسفانه ارگان های مختلف بودجه مملکت را می قاپند و چیزی باقی نمی گذارند که مملکت را دولت بچرخاند

      پاسخ ها

      • حمید

        آقای عامل اینو گقته باشم که هر کسی سوزن این ها را بخوره میبایست از آن طرف جوالدوز پس بده . خود دانید ...

    • هموطن

      چطور بود زمانی که نفت را گران می فروختید و ولخرجی می کردید نمی گفتید مردم هم سهم دارند تا پس از این همه گرانی که از بی کفایتی همین حضرات با گول زدن مردم با پول اندک یارانه ها بوجود آورند سراغ پول فقرا آمدید.

      پاسخ ها

      • حمید

        هم وطن عزیز همیشه کاسه کوزه ها سر فقرا شکسته میشه شما در نظر بگیرید طرف 100 میلیارد وام کم بهره گرفته حالا که فرار کرده دیدن برای صد میلیارد فقط ده میلیارد وثیقه گذاشته عوضش حالا اومدن دستورالعمل پرداخت وامهای 10 20 میلیونی را سخت تر کردن.

    • reza

      فقط میخواستن بنزین وبرق وگازوبرق روزیادکنن که یارانه دادن چندوقتی سرگرممون کنن

    • عبدالله

      حتما دولت تدبیر و امید این مشکل رو برطرف می کنه. شک نکنیدا. حتما حلش می کنه. فقط یه 100 روزی بهش مهلت بدین تمومه. شاه کلیده لامصصصببببب....

    • عزیز

      ما هم انسانیم به اقای نوبخت بگین یارانه ما را قطع کنید این هم صدقه سری بچه هامون باشه اشکالی نداره من پراید مدل 80 دارم .3ماه خرابه .ولی اقای نوبخت شاستی بلند سوار میشن .باز هم ما شدیم مصیبت عضما برای ایشان.

    • بدون نام

      متاسفانه دولت اقای روحانی و تاوانش را خودش در انتخابات اسفند و مردم بیچاره در روزگار پیش رو خواهند پرداخت.اقای روحانی را چه کسی وادار کرده بود که تا جا گرم کرد سبد کالا برای همه علم کند و با ان شیوه اجرای و با ان گز نکرده بریدنش از ادامه اش باز بماند؟!اقای روحانی را کی وادار کرده بود که به همان شیوه احمدی نژاد یارانه به همه بدهد و روزی یومیه خلق الله را این گونه گران و گرانتر کند؟!اقای روحانی و وزیر اقتصادش را کی وادار کرده بود به که در اندک زمانی پس از ثبت نام برای یارانه دروغگویان را مشخص و چنین و چنان خواهیم کرد و پس از دوسال هیچ حرکتی در برابر دروغگویان بزرگ نتوانسته انجام بدهد و فقط با گرانتر کردن بهای قبضها مردم بینوا را نقره داغ کرده است؟!اقای روحانی با مردم سیاست بازی کرده است

    • حسن

      مگه محل درآمد يارانه نقدي از حذف يارانه‌ها (سوبسيد) كه خيلي بيشتر بر مردم متحمل شده است نمي‌باشد پس چرا به نفت و غيره ربط مي‌دهند!!!!!؟

    • بدون نام

      احمدی نژاد را برگردونید تا قیمت نفت بشه 180دلار.این روحانی قدمش نحس بود.همه جارا نابود کرد .

    • بدون نام

      نمي دانم اينهايي كه الان حرف ازعدالت مي زنند ازخاوري و23هزار ميليارد وبذل وبخششهاي بيت المال را به افراد خاص درزمان دولت قبلي سكوت مي كردند وباحرفهايي مانند هالهي نور و پول يارانه ها از طرف امام زمان (عج) مي باشدوهزاران حرفهاي ديگر سكوت مي كردند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج