جاباما
۲۸۲۵۶۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

بازار دارو در تصرف آرژانتینی ها

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، عنوان کرد: با وجود تولید بعضی از داروهای مصرفی در درمان سرطان و رضایت پزشکان، شاهد واردات همان دارو از کشور آرژانتین به بهانه انجام مطالعات بالینی هستیم این در حالی است که این دارو هنوز مجوز تجویز و استفاده در کشور مبدا (آرژانتین) را ندارد، جای بسی تاسف است که کشور ما حیاط خلوت مطالعه داروی آرژانتین شده است.

خبرگزاری آنا: رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، عنوان کرد: با وجود تولید بعضی از داروهای مصرفی در درمان سرطان و رضایت پزشکان، شاهد واردات همان دارو از کشور آرژانتین به بهانه انجام مطالعات بالینی هستیم این در حالی است که این دارو هنوز مجوز تجویز و استفاده در کشور مبدا (آرژانتین) را ندارد، جای بسی تاسف است که کشور ما حیاط خلوت مطالعه داروی آرژانتین شده است.

دکتر فریدون مهبودی با اعلام این خبر افزود: متاسفانه در دولت گذشته، سازمان غذا و دارو، جولانگاه شرکت‌های تولید نما قرار گرفت و این شرکت‌ها به بهانه فرآیند انتقال تکنولوژی، مجوز واردات گرفتند در حالی که به جای تولید، تنها داروهای فوق را در داخل کشور بسته بندی و توزیع می‌کردند.

وی با توجه به اینکه دولت یازدهم در راستای قانونمند کردن حمایت از تولید داخل، سهم داروهای برند خارجی را حدود پنج درصد از سهم بازار داخل کشور تعیین کرده است، خاطرنشان کرد: این شرکت‌های دارویی که از دولت قبل مجوز دارند با ایجاد جو کمبود دارو و تحریک بیماران و برخی پزشکان و تعدادی از نمایندگان مجلس و با ایجاد فشار بر دولت تلاش می‌کنند، سهم بیشتری را از بازار تصاحب کنند.

به گفته دکتر مهبودی؛ اهرم خارجی برای کاهش قیمت نفت و محدودیت در تولید این فرآورده به عنوان تنها منبع ارزی، شرایط اقتصادی کشور را زیر فشار قرار می‌دهد و تلاش از جانب دیگر نهادها برای اجازه واردات بیشتر به دارویی که در داخل کشور تولید می‌شود، بیش از پیش به سازمان غذا و دارو فشار وارد کرده و سهم تولید داخلی را در نتیجه آن کاهش می‌دهد.
19 قلم داروی بیوتکنولوژی در کشور تولید می‌شود

وی اضافه کرد: هم اکنون در دنیا ۱۶۰ قلم داروی بیوتکنولوژی در حال تولید است که از این تعداد ۱۹ دارو در ایران تولید می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران یادآور شد: تولید داروهای بیوتکنولوژی در کشور سبب شده، ایران در بین کشورهای آسیایی و شمال آفریقا مقام سوم را بعد از ژاپن و کره جنوبی به دست آورد و پیش بینی می‌شود، طی 4 سال آینده تعداد داروهای بیوتکنولوژیک در کشور به بالای 32 قلم افزایش یابد. داروهایی که در اکثر آنها ایران دومین تولید کننده در دنیاست.

وی با توجه به اینکه فعالیت شرکت‌های تولید نما در دولت گذشته شرایطی را فراهم کرده که هنوز گریبانگیر نظام سلامت کشور است، تصریح کرد: نمونه‌ای از این دست اقدامات در سال ۱۳۸۹ صورت گرفت که مجوز واردات سه داروی اکتووکس، اکتوفرون و اکتوریف برای یک شرکت داخلی صادر و آن شرکت متعهد شد، ظرف مدت یک سال (پایان سال ۱۳۹۰) فرآیند انتقال تکنولوژی و کل فرآیند تولید را در داخل کشور انجام دهد، ولی پس از گذشت پنج سال از آن تعهد قانونی و با توسل به بهانه جویی­‌های پی‌درپی، این انتقال تکنولوژی همچنان صورت نگرفته است و متاسفانه تعداد معدودی از پزشکان به علت بی­‌اطلاعی از واقعیت فعالیت این گونه شرکت‌ها، مورد سوء استفاده آنان قرار می­‌گیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج