۲۸۳۱۲۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

یک الگوی غذایی مناسب برای همه گروه ها

خانم‌‌های گیاهخوار سالم‌ترند

حتما شما هم در بین دوستان، افراد فامیل یا همكاران تان افرادی را دید‌ه‌اید كه گیاهخواری را در پیش گرفته‌اند و در هر شرایطی به غذا‌های گوشتی لب نمی‌زنند. به هر حال هر فردی برای این سبك زندگی‌اش دلیلی دارد.

مجله زندگی ایده آل: حتما شما هم در بین دوستان، افراد فامیل یا همكاران تان افرادی را دید‌ه‌اید كه گیاهخواری را در پیش گرفته‌اند و در هر شرایطی به غذا‌های گوشتی لب نمی‌زنند. به هر حال هر فردی برای این سبك زندگی‌اش دلیلی دارد. بعضی‌ها دل‌شان به حال حیوانات می‌سوزد یا در اثر اتفاق یا تماشای ذبح حیوان دیگر به گوشت لب نمی‌زنند.

گروهی دیگر هم برای سلامت بیشتر گوشت نمی‌خورند اما گیاهخواری اصول و مقرراتی دارد كه بعضی‌ها سفت و سخت به آن پایبند هستند و دسته ای دیگر آن را چندان سفت و سخت نمی‌گیرند. نكته دیگری كه در این زمینه وجود دارد این است كه ممكن است به دلیل حذف گوشت از برنامه غذایی بدن گیاهخواران با كمبود‌‌هایی روبه‌رو شود. دكتر نیاز محمدزاده هنرور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره گیاهخواری و تامین نیاز‌های بدن به شما توضیح می‌دهد و بعضی از ابهامات را برای‌تان روشن می‌كند.

خانم‌‌های گیاهخوار سالم‌ترند

سبزیجات، مخزن سلامت هستند

سبزیجات و میوه‌ها منبع سرشاری از ریز مغذی‌‌های مورد نیاز بدن هستند كه با داشتن فیبر، سلامت دستگاه گوارش و قلب و عروق را تضمین می‌كنند. توصیه‌‌های سال‌‌های اخیر مبنی بر محدودیت مصرف گوشت‌ها و منابع حیوانی به منظور پیشگیری از خطرات بیماری‌های مزمن، منجر به این شده كه افراد گرایش نسبتا بالایی نسبت به گیاهخواری پیدا كنند كه این البته به شكل‌های گوناگون رایج است.

گیاهخواران مطلق دچار كمبود كلسیم و كم خونی می‌شوند؟

دسته‌ای از گیاهخواران كه مطلق نامیده می‌شوند، هیچ محصول گیاهی حتی عسل را كه ناشی از فعالیت زنبور است، مصرف نمی‌كنند. در این گروه احتمال كمبود‌هایی نظیر ویتامین B۱۲ وجود دارد. همچنین در بسیاری موارد گیاهخواران مطلق نگرانی‌‌هایی در ارتباط با كمبود آهن و كلسیم دارند. در این ارتباط باید گفت آهن موجود در رژیم غذایی این افراد از نوع«غیرهم » است كه فیبر و اگزالات موجود در سبزیجات از جذب آن ممانعت می‌كند ولی ویتامینC فراوان موجود در رژیم غذایی این گروه منجر به افزایش قابل ملاحظه‌ای در جذب آهن غیرهم موجود در برنامه غذایی‌شان می‌شود و جای نگرانی نیست. در ارتباط با كلسیم نیز فیبر از بازدارنده‌‌های قوی جذب كلسیم است ولی به دلیل عدم دریافت پروتئین حیوانی دفع ادراری كلسیم در این گروه بسیار پایین است؛ لذا احتمال كمبود كلسیم نیز در آنها بالا نیست.

كاهش شیوع سرطان در خانم‌‌های گیاهخوار

فیبر موجود در رژیم غذایی گیاهخواران به ویژه فیبر محلولی كه در انواع میوه‌ها وجود دارد، منجر به دفع استروژن آزاد از بدن خانم‌ها می‌شود؛ در نتیجه كاهش خطرسرطان سینه در این گروه جنسی را به دنبال دارد. تاثیرات مثبت فیبرها حتی بعد از دوران یائسگی از طریق تاثیر بر مسیر‌های غیر استروژنی نیز ادامه می‌یابد. این مكانیسم‌ها كاملا منطبق بر نتایج حاصل از مطالعات سرطان سینه است كه نشان دهنده شیوع بسیار پایین سرطان پستان در خانم‌های گیاهخوار است.

گیاهخواری با گوشت اضافه!

دسته‌ای جدید از گیاهخواران كه به گروه گیاهخواران منعطف شهرت دارند، به صورت ماهانه یا شاید با فواصل بیشتر گوشت قرمز مصرف می‌كنند. این الگوی غذایی كاملا مشابه هرم غذایی مدیترانه‌ای است كه سال‌هاست به عنوان روشی برای كاهش التهاب و بیماری‌های قلبی-عروقی درنظرگرفته می‌شود.

خانم‌‌های گیاهخوار سالم‌ترند

اگر اصولی باشد، خطری ندارد

پیروی از رژیم گیاهخواری دردوران نوجوانی، كودكی و بارداری یا شیردهی همواره دغدغه‌‌هایی از نظر احتمال كمبود‌هایی كه فرآیند رشد یا بارداری را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد مورد بحث و كنكاش قرار گرفته است ولی بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان گفت كه برنامه غذایی گیاهخواری كه به صورت اصولی و علمی برای هر شخص با در نظرگرفتن سن، جنس و فعالیت بدنی او تنظیم شده باشد در كنار برخی مكمل‌هایی كه متخصص تغذیه بر اساس نیازمندی‌‌های همان سن تجویز می‌كند، می‌تواند تضمین كننده سلامت هریك از این گروه‌‌های در معرض خطر باشد.

یك الگوی غذایی مثبت

گیاهخوارانی كه از شیر یا تخم‌مرغ به عنوان تنها گروه غذایی حیوانی بهره می‌گیرند، الگوی غذایی نسبتا مناسبی- بدون نگرانی از كمبودها حتی ویتامین B۱۲ - دارند. عدم مصرف گوشت قرمز، ماهی و مرغ یكی از نكات مثبت پیشگیری كننده از انواع سرطان‌هاست چرا كه چربی‌‌های موجود در گوشت به ویژه گوشت قرمز منجر به تولید تركیبات سرطانزا می‌شود؛ بنابراین عدم مصرف این گروه غذایی یكی از نكات مثبت و قابل توجه در الگوی غذایی مذكور است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یک وگن

      گیاهخواری بهترین رژیم غذایی هست
      هیچگونه کمبودی هم نداره و بسیار کامل هست
      می تونید افرادی را ببینید که ده ها سال هست گیاهخوار هستند و مشکل کمبود آهن و ... ندارن
      این همه مکمل ب 12 که هست همش مال گیاهخوار ها که نیست !
      مطمئن باشید در گیاهخواری مطلق زندگی سالم تر و شاداب تری خواهید داشت

    • حمید ناظمی

      روبرو شدن آگاهانه با واکنشهای درمانی و عوارض زودگذر ...

      در مدت دورههای درمان، چه با میوهخواری و خامخواری، چه با روزه آب و آبمیوهها، با عوارض زودگذری روبرو میشوید که باید آنها را واکنشهای جسم برای دستیابی به درمان خودش بدانیم. این واکنشها، روندها و فرآیندهایی هستند که اتفاقات درون بدن را نشان میدهند. در همه این واکنشهای درونی جسم، تلاش و کوشش او برای تمیز کردن اندامها و بافتها، هدف عمده است و ساختن دوباره اندامها و بافتها، هدف فرعی میباشد. برخی از این عوارض زودگذر عبارتند از اسهال مداوم، استفراغ، تهوع، سردرد، کمردرد، گرسنگی بی پایان، خلط گلو، آبریزش بینی، سوسو کردن مچ پا، جوش قرمز بر روی چهره و کمر و سینه، لاغر شدن فوری، تب و لرز شبانه، سینه درد، خارش پوست، گزگز زبان، ایجاد غده های زیر پوستی، ترش کردن، بوی بد دهان، گاز گند دادن، بازتاب معده، و غیره که همه آنها، نشانه درمان پیوسته و خوب شدن جسمتان و ریختن لجن به بیرون است

      هشدار: بیماران با احساس واکنشها و یا دیدن عوارض، گرفتار تردید و هراس میشوند. آنان خیال میکنند که دچار بیماری شدند، در حالیکه همه این واکنشها و عوارض، نشانه های درمان و علائم شفا هستند

      برای فهم آسان آن، داستان تمیز کردن خانه پیش از عید نوروز توسط مادران را به یاد بیاورید. شاید فرزندان یا شوهران هنگام برگشتن به خانه، اعتراض بکنند که اتاقهای خانه، خیلی بهم ریخته و کثیف شده است ولی اگر دقت کنند، خواهند فهمید که این نامرتبی و نامنظمی، به طور موقتی و زودگذر است زیرا بهمریختگی اسبابها و وسایل و کثیف شدن هوای اتاق، دلیلی برای گناهکار بودن مادر خانه نیست.، او برای نظافت اتاقها راهی ندارد جز انجام کارهایی که به ظاهر، نابسامانی دیده میشوند ولی در باطن، ساماندهی هستند. به هر حال، پس از گذشت زمان، اتاقها تمیز میشوند و اسباب و وسایل ایشان، مرتب میگردد و خانه برای روزهای عید، پاکیزه خواهد بود. شما، این داستان را نمونه کاملی از درمان خودتان بدانید. زیرا همه عوارضی که مشاهده میکنید مانند جوشهای قرمز صورت و سینه، یا واکنشهایی که احساس میکنید مانند سوسو کردن پاها یا گزگز زبان یا فوری لاغر شدن، و همچنین همه دردهایی که میکشید مانند سردرد و پادرد و سینه درد، همگی، علائم نظافت عضلات بدن و نشانه های تمیزکاری اندامهای جسم است. شما هرگز نباید با دیدن آنها نگران بشوید و بترسید. چون همه آنها موقتی و کوتاه مدت هستند. آن عوارض، در زمانی حدود چند ساعت یا چند روز به وجود آمده و سپس ناپدید میشوند. آنها تمیزکاری انجام شده توسط جسم هوشمند شما هستند. هر بار که نگران شدید با پاسخگوی گیاهخوار تماس بگیرید یا اینکه دستان خودتان را به سمت آسمان برده و از خدا بخاطر آنکه درمان خودش را فرو میفرستد، سپاسگذاری و تشکر نمایید. چنین التماس بکنید: ای خدای درمان بخش، از تو برای این تمیزکاریها، سپاسگذارم، پس برای دردهایش، شکیبا میمانم و بر نگرانیهایم، پیروزی دارم

      در این اوقات، شاید بخواهید به بیمارستان و نزد پزشکان بروید. ولی آنها از داروهای شیمیایی، تجهیزات گرانبهای پزشکی و بستری شدن شما در آنجا، حمایت میکنند. آنها از علم تغذیه چیزی نمیدانند یا به آن بی اعتنا هستند. آنها هم مانند شما بیماریهای گوناگون دارند. اگر بر روی تختهای درمانگاه، بستری بشوید، آنوقت هر روز، شما را با خوراکهای پخته حیوانی، پذیرایی میکنند و شاید کارتان به مرگ ناگهانی بیانجامند. بنابراین یا پیش پزشکان نروید یا اگر میروید به حرفهایشان اهمیت جدی ندهید و عمل نکنید

      نکته ضروری: دفترچه ای بردارید و همه خاطرات و مشاهداتتان را مانند یک دانشمند، یادداشت بکنید تا دانش را به زنجیر بکشید

      هنگامی که شما با دردهای کوتاه مدت و عوارض زودگذر و واکنشهای بازسازی، به طور آگاهانه روبرو بشوید، آنوقت شکیباتر و ماندگارتر، راههای درمان خودتان را خواهید پیمود و هرگز اجازه نمیدهید تا دیگران با گفته های منفی و تهدید و ارعاب، یا شخص خودتان با هراسهای ناگهانی، با افکنده شدن تردیدها و پرسشها، به دوران جهل و نادانی گذشته و رخدادهای غلطهای غذایی قبلی و اشتباهات تغذیه، بازگردید و جسمتان را گرفتار آلودگیها بکنید


      بنابراین همیشه با پاسخگوی گیاهخوار در تماس تلفنی بمانید و از او، پیوسته بپرسید...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج