۲۸۳۳۵۱
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

مدرسه ای با یاد و خاطره «نیما» در آستارا

مدرسه تاریخی حکیم نظامی آستارا به مدت دو سال میزبان نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی به عنوان آموزگار بود و حالا این مدرسه در دل خود هزاران خاطره دارد.

خبرگزاری ایرنا: مدرسه تاریخی حکیم نظامی آستارا به مدت دو سال میزبان نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی به عنوان آموزگار بود و حالا این مدرسه در دل خود هزاران خاطره دارد.

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج در ۲۱ آبان ۱۲۷۶ چشم به جهان گشود و در ۱۳ دیماه سال ۱۳۳۸ چشم از این دنیا فروبست.

اینک به این بهانه می خواهیم از مدرسه ای یاد کنیم که هزار و یک خاطره از نیمای شعر ایران در سینه اش به یادگار دارد.

مدرسه ای با یاد و خاطره «نیما» در آستارا

پر واضح است اگر امروز حکیم نظامی آستارا از درجه و اعتبار فرهنگی خاصی در منطقه برخوردار است یکی از دلایل روشن این امر تدریس دو ساله نیما در این مدرسه است.

ناگفته نماند خسرو گلسرخی از مبارزان دوره حکومت پهلوی و حمید نطقی بنیان گذار و پدر روابط عمومی ایران نیز از جمله افرادی بودند که دوران تحصیلی خود را در این مدرسه تاریخی سپری کردند.

اکبر اکسیر از شاعران برجسته آستارا در خصوص حضور نیما یوشیج در آستارا به خبرنگار ایرنا گفت: نیما یوشیج به عنوان معلم در مدرسه حکیم نظامی و عالیه جهانگیری همسر وی به عنوان مدیر مدرسه ای با عنوان تربیت بنات آستارا خدمات شایان توجه فرهنگی را در این شهرستان انجام داده اند.

وی با اشاره به اینکه اوایل سال ۱۳۰۰ اوج شکوفایی هنری نیما بود ، افزود: نیما منظومه افسانه خود را در سال ۱۳۰۱ خورشیدی سرود و پس از آن از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۱ با عزیمت به آستارا در مدرسه حکیم نظامی به تدریس پرداخت.

وی با اشاره به اینکه طبیعت بکر آستارا همواره در سروده های نیما جایگاه ویژه ای داشته است ، اضافه کرد: دوران خاص شکل گیری اندیشه نوگرایانه نیما یوشیج با سرودن زیباترین اشعارش در شهرستان آستارا اتفاق افتاد.

وی در ادامه با بیان اینکه نامه های نیما در کتاب هایی نظیر دنیا خانه من است و ستاره ای در زمین گردآوری شده است ، اظهار کرد: نیما در طول دوران تدریس خود شاگردان زیادی را در این شهرستان تربیت کرد .

مدرسه ای با یاد و خاطره «نیما» در آستارا

اکسیر در ادامه با بیان اینکه تمام جریان های اصلی شعر معاصر فارسی حرکت خود را مدیون انقلاب تحول نیما در حوزه شعر می دانند ، بیان کرد: نیما هیچ وقت در اشعار خود از نیازهای جامعه غافل نبوده و شاید همین امر دلیلی بر ماندگار بودن نامش باشد.

نیما با حضورش برگ زرینی را بر تاریخ فرهنگ آستارا افزود و حالا از آن دوران و خاطرات زیبایش مدرسه حکیم نظامی به سال تاسیس ۱۲۸۷ هجری خورشیدی باقیمانده است.

مدرسه ای که بند بند در و دیوارش شاهد عینی گذر تاریخ بوده و حالا بی صبرانه منتظر تبدیل شدن به موزه تخصصی است تا شاید برای همیشه در اذهان فرزندان این سرزمین کهن نفش بکشد.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در اوایل آذرماه امسال در سفر یک روزه خود به آستارا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به قدمت بیش از یکصد ساله مدرسه حکیم نظامی افزود: با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار، پیگیر کار مربوط به مرمت و ایجاد موزه در این مدرسه با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش گیلان هستیم.

رضا علیزاده اضافه کرد: قرارداد با پیمانکار در خصوص ایجاد موزه حکیم نظامی منعقد شده که در دهه فجر امسال، تکمیل و به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: در قالب آیین بهره برداری از این موزه ، همایشی نیز با هدف گرد هم آوردن مفاخر برجسته کشوری که در آن مدرسه به تحصیل پرداخته اند، برگزار می کنیم.

مدرسه حکیم نظامی در سال ۱۲۸۷ هجری خورشیدی بنیان گذاشته شده و در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۵۲۲۰ به ثبت رسیده است.

مدرسه ای با یاد و خاطره «نیما» در آستارا

تدریس نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو در سال های ابتدایی ۱۳۰۰ هجری خورشیدی و دانش آموختگی شخصیت های برجسته علمی ، فرهنگی و ادبی کشور از جمله سوابق درخشان آموزشی این مدرسه است.

مدرسه تاریخی حکیم نظامی با دارا بودن حیاط بزرگ ، بام های سفالی ، در و پنجره های چوبی و شومینه های چدنی ترکیبی از معماری اصیل و بومی منطقه را در خود دارد.

شهرستان ۸۶ هزار نفری آستارا در غرب استان گیلان واقع شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج