۲۸۳۳۹۳
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

رنگ رخساره خبر می‌دهد از درد درون!

تا به حال به اين موضوع دقت كرده‌ايد كه بعضي وقت‌ها پوست با تغييرات ظاهري كه نشان مي‌دهد، می‌خواهد پيامي را به ما برساند كه ما از آن بي‌خبر يا در اكثر مواقع بي‌توجه هستيم؟!

مجله سیب سبز - رزیتا اشتری: تا به حال به اين موضوع دقت كرده‌ايد كه بعضي وقت‌ها پوست با تغييرات ظاهري كه نشان مي‌دهد، می‌خواهد پيامي را به ما برساند كه ما از آن بي‌خبر يا در اكثر مواقع بي‌توجه هستيم؟! نقطه‌هاي تيره‌رنگ يا تغيير رنگ پوست روي بدن ما یا حتی بعضی جوش‌های مشکوک ممكن است به‌دليل تغييراتي باشد كه درون ما اتفاق افتاده است.

از قرص‌هاي ناباروري گرفته تا حساسيت‌هاي غذايي و برآمدگي‌هاي روي پوست همه و همه سعي دارند ما را از وجود برخي مشكلات باخبركنند، اما در اين مطلب ما با چند مورد آشنا مي‌شويم كه روي پوست ما تاثيرات منفي مي‌گذارند؛ به‌عنوان مثال خواهيم فهميد علت به‌وجود آمدن برخي توده‌هايپوستی، جوش ها و حتی بروز مجدد برخی ضایعات پوستی که قبلا فروکش کرده اند اما حالا دوباره برگشته اند، چیست؟!

رنگ رخساره خبر می‌دهد از درد درون!

داروهاي هورموني ‌مصرف مي‌كنيد؟

يكي از مهم‌ترين دسته‌هاي دارويي داروهاي هورموني است. اين داروها قادرند عادت ماهانه نامنظم را تنظيم كنند؛ حتي در برخي اوقات براي جلوگيري از بروز آكنه يا پيشگيري از برخي سرطان‌ها مصرف اين داروها توسط پزشك تجويز مي‌شود. به هر حال داروهاي ضدبارداري يا همان داروهاي هورموني ممكن است باعث بروز ملاسما در فرد مصرف‌كننده شوند.

ملاسما به لكه‌هاي تيره قهوه‌اي يا خاكستري‌رنگ گفته مي‌شود كه بيشتر شبيه خال‌هاي ريز قهوه‌اي رنگ هستند. اما چرا ملاسما به‌وجود مي‌آيد؟ داروهاي هورموني باعث افزايش ملانين رنگدانه‌هاي تيره پوست مي‌شوند. البته غير از داروهاي هورموني عوامل ديگري هم ممكن است باعث بروز چنين عارضه پوستي شوند، ازجمله اشعه ماوراءبنفش خورشيد، مصرف برخي داروهاي اعصاب، كيست‌هاي متعدد تخمدان‌، اختلال تيروئيدي (كم‌كاري تيروئيد و پركاري تيروئيد) و... حتي عوامل ارثي و خانوادگي هم در بروز اين خال‌هاي قهوه‌اي‌رنگ دخيل هستند.

متاسفانه هر دو هورمون موثر ‌يعني استروژن و پروژسترون در بروز اين مشكل مرتبط هستند كه باعث به‌وجود آمدن ملاسماي پوستي مي‌شوند، اما بهتر است بدانيد تا زماني كه فرد از داروهاي هورموني استفاده مي‌كند، اين لكه‌هاي پوستي باقي خواهند ماند و احتمال دارد چندين سال طول بكشد تا آنها به‌طور كامل از بين بروند. اما درمورد راه‌هاي درمان بايد با پزشك متخصص مشورت شود، زيرا ابتدا بايد عامل اصلي به‌وجود آمدن اين لكه‌ها مشخص شده سپس طبق آن، درمان درست به‌کارگرفته شود. اما به‌طور كلي مي‌توان با كمك درمان‌هاي دارويي ازجمله مصرف داروهاي موضعي يا با استفاده از روش‌هاي لايه‌برداري و ليزردرماني اين ضايعات پوستي را درمان كرد.

باردار هستيد؟

بارداري دوراني است كه خانم‌ها در آن دچار تغييرات هورموني مي‌شوند. اين تغييرات هورموني روي پوست‌شان هم تاثير مي‌گذارد كه معروف به ماسك بارداري يا همان ملاسماي دوران بارداري است. خيلي از زنان باردار با مشاهده خال‌هاي قهوه‌اي‌رنگ دچار ترس و استرس مي‌شوند. در‌صورتي كه اين تغييرات در دوران بارداري شايع است، اما نگران نباشيد چراكه بعد از زايمان اين زایده‌هاي پوستي از‌بين خواهند رفت.

ملاسما بيشتر در ناحيه گردن، بازوها و كشاله ران بروز پيدا مي‌كند. يكي ديگر از تغييرات پوستي در دوران بارداري بروز نقطه‌هاي قرمز‌رنگ در بعضي قسمت‌هاي بدن است، اما بازهم جاي نگراني نيست؛ چرا‌كه در اين دوران گردش خون در طول بارداري افزايش پيدا مي‌كند كه مي‌تواند باعث شكل‌گيري عروق ريز زيرپوست شود.

در دوران بارداري توصيه مي‌شود تا جايي كه امكان دارد مادران باردار از مصرف دارو خودداري كنند، اما درمان‌هاي دارويي ايمني وجود دارد كه با استفاده از آنها مي‌توان مشكل آكنه را درمان كرد. اين داروها حاوي اسيدهاي ميوه و آلرژيك اسيد است. با اين حال توصيه می‌شود تا بعد از زايمان مادر صبر كند و از دارويي استفاده نكند؛ اگر بعد از زايمان اين تغييرات پوستي ناشي از بارداري از بين نرفتند آن زمان براي درمان اصلي اقدام كند.

كمبود ويتامين دارید؟

كمبود ويتامين عوارض زيادي براي اعضاي بدن به‌خصوص پوست و مو به‌همراه دارد كه اصلی‌ترین آن خشكي پوست است كه باعث پر‌رنگ شدن فوليكول‌هاي مو روي پوست مي‌شود كه به‌صورت نقاط تيره و سخت به‌نظر مي‌رسد. يكي ديگر از عوارض كمبود ويتامين در بدن تيره شدن پوست اطراف چشم است. ويتامين‌هاي‌A‌،‌B،‌‌C و روي (زينك) براي حفظ سلامت و ظاهر پوست لازم و ضروري هستند، اما نكته مهم اين است كه دستگاه گوارش و كبد بايد سالم باشند زيرا در غير اين صورت باعث مي‌شود بدن به‌درستي اين ويتامين‌ها را جذب نكند.

رنگ رخساره خبر می‌دهد از درد درون!

دوست داريد پوست‌تان تيره يا برنزه باشد؟

لكه‌هاي پوستي و ‌كك و مک یکی از عوارض حمام آفتاب است . این عارضه بر اثر سه تابش مختلف نور خورشيد يعني UVB، UVA و مادون قرمز به‌وجود مي‌آيد. تا اينجاي مطلب را همه افراد به آن آگاه هستند اما نكته ديگري كه بايد غير از كك و مك و چين و چروك‌ها ذكر كنيم، افزايش رنگدانه‌هاي پوست و فعاليت بيشتر ملانويست‌هاست. آفتاب اگر به‌صورت مستقيم و بدون محافظ به پوست تابيده شود علاوه بر مشكلات نام‌برده باعث بروز لكه‌هاي روشن به‌نام هايپوملانوزيست مي‌شود.

اگر لكه‌اي سفيد روي پوست ايجاد شود آسيب پوست در اين مواقع خيلي بيشتر از زمان‌هايي است كه لكه‌هاي تيره به‌وجود مي‌آيند، چرا‌كه رنگدانه‌هاي سفيد پوست از‌بين مي‌روند، ‌اما اگر سلول‌هاي ملانويست‌ها آسيب ببينند و فوليكول‌هاي مو را تحت‌تاثير قرار دهند، ممكن است پوست‌هاي مرده وپروتئين‌هاي آسيب‌ديده باعث به‌وجود آمدن جوش‌هاي برجسته و سرسياه يا سفيد روي پوست شوند.

اما خطرناك‌ترين عارضه‌، سرطان پوست است. براي همين توصيه مي‌شود افراد به‌خصوص كساني كه پوست سفيدي دارند درمعرض مستقيم آفتاب قرار نگيرند. همچنين علاوه بر استفاده از ضدآفتاب، از مرطوب‌كننده‌ها استفاده كنند، رژيم غذايي سالم داشته باشند و ورزش انجام دهند.

درد داريد و داروي مسكن استفاده مي‌كنيد؟

ايبوپروفن يكي از داروهاي پرمصرفي است كه در درمان درد، تب و التهاب بسيار موثر است. اما استفاده مداوم از آن باعث به‌وجود آمدن كهير، راش (زایده‌هاي پوستي قرمزرنگ) و آلرژي‌هاي مختلف پوستي مثل حساسيت به نور و... مي‌شود. همچنين داروهاي ديگري مثل آنتي‌مالارياها، ضدصرع، داروهاي ضد‌جنون و... مي‌توانند در شكل‌گيري رنگدانه‌هاي پوستي اختلالاتي ايجاد كنند. البته اين اختلالات بي‌ضرر هستند و بعد از قطع مصرف دارو ازبين خواهند رفت. براي همين اگر درمورد مصرف دارويي نگران هستيد كه براي‌تان عوارض پوستي ايجاد نكند، توصيه مي‌شود قبل از مصرف با پزشك متخصص خود در اين زمينه مشورت داشته باشيد.

بعد از تماس با اين مواد دست‌هاي خود را بشوييد!

بعضي مواد يا گياهان هستند كه مواد خاصي ازجمله ماده شيميايي فروكومارين دارند. پوست فرد اگر با اين مواد برخورد كند و بعد از آن درمعرض نور آفتاب قرار گيرد ممكن است باعث واكنش پوستي و التهاب به‌عنوان فيتوماتيس هايپرپيگمانتشين شود. البته اين مشكل بيشتر روي پوست‌هاي آسيب‌ديده اتفاق مي‌افتد. علائم اين حساسيت به اين صورت است كه پوست به رنگ قهوه‌اي تغيير مي‌كند و فرد حس آفتاب سوختگي دارد. كرفس، هويج وحشي، جعفري و مركبات ازجمله ليمو و برگ درخت انجير شامل اين ماده شيميايي يعني فروكومارين هستند. براي جلوگيري از بروز اين آسيب‌ها بهتر است دست‌ها و پاهاي خود را بعد از تماس با اين گياهان و ميوه‌ها بشوييد.

متخصصان پوست و مو چه می‌گویند؟

دكتر مسعود داوودي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه بقيه‌الله اين نكات را تاييد مي‌كند. همچنين در ادامه به چند مورد ديگر كه به پوست آسيب جدي مي‌رسانند، اشاره مي‌كند.

در معرض دود هستید؟

اگر توجه كرده باشيد افرادي كه سيگار را ترك مي‌كنند، بعد از مدتي می‌گویند پوست‌شان شفاف‌تر و جوان‌تر از دوراني شده كه از دخانيات استفاده مي‌كرده‌اند. با اين حال علاوه بر اينكه سيگار روي قسمت‌هاي مختلف بدن ازجمله، قلب، ريه، مغز و... تاثير مي‌گذارد روي پوست هم تاثيرات منفي باقي مي‌گذارد. نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ‌های خونی شده و این امر از جریان مناسب خون در مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند.

اگر مویرگ‌هایی که در حقیقت مسئول تغذیه پوست هستند، قادر نباشند وظیفه خود را به نحو درست انجام دهند، چین و چروک‌ها و علائم بیشتر و عمیق‌تر پیری زودرس در سطح پوست به‌وجود می‌آید. همچنين اگر توجه داشته باشيد افرادي كه سيگار مي‌كشند دچار مشكلات پوستي ازجمله زخم يا التهاب پوستي می‌شوند و ديرتر از افراد غيرسيگاري بهبود پيدا مي‌كنند، چرا‌كه سیگار، جریان خون و اکسیژن دریافتی پوست را کاهش می‌دهد. همچنين يك تحقيق انجام شده كه در آن دوقلوی همسان را با یکدیگر مقایسه کردند. یکی از دوقلوها سیگاری بوده و دیگری سیگار نمی‌کشیده و مشخص شده وقتي اين قل‌ها به ۵۰‌سالگي مي‌رسند، قلي كه سيگاری بوده نسبت به قل ديگر ۱۰سال پيرتر به‌نظر مي‌رسيده است.

رنگ رخساره خبر می‌دهد از درد درون!

سولاریوم رفته‌اید؟

از عوارض آفتاب گفته شد اما هنوز خيلي از افراد از اين موضوع آگاه نيستند که ضرر سولاريوم دو چندان بيشتر از آفتاب است. خيلي‌ها فكر مي‌كنند چون ساعت بيشتري در آفتاب هستند، عوارضش بيشتر از سولاريومي است كه فقط فرد ۱۰ الي ۱۵دقيقه در دستگاه قرار مي‌گيرد، اما چرا افرادي كه از سولاريوم استفاده مي‌كنند درصد ابتلا به سرطان پوست در آنها دو برابر بيشتر از افراد عادي است؟

آفتاب از طيف‌هاي مختلف نوري تشكيل شده است و به‌همين دليل تا‌حدودي فرد قادر نيست به مدت خيلي طولاني در مقابل آن قرار بگيرد. اما اين دستگاه نور خالص شده ماوراءبنفش است و به‌دليل اينكه خبري از نور ماوراءقرمز و طيف‌هاي ديگر نوري در آن نيست افراد به‌راحتي مي‌توانند در مقابل اين نور قرار بگيرند و ‌درصد ابتلا به بيماري‌هاي پوستي از‌جمله سرطان را در خود بالا ببرند. همچنين خيلي از افراد ممكن است ادعا كنند چند سالي است كه از سولاريوم استفاده مي‌كنند اما خبري از بيماري‌هاي پوستي در آنها نبوده است. در مقابل بايد به اين افراد گفت که سرطان جزء بيماري‌هايي است كه با تاخير بروز مي‌كند و در كوتاه‌مدت خود را نمايان نمي‌كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج