۲۸۴۳۶۵
۵۰۵۸
۵۰۵۸
پ

قدم زدن بین قفسه‌های بازار موبایل، تبلت و لپ‌تاپ

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

۲۰ سال پیش اگر می‌گفتیم امکان صحبت کردن در خارج از منزل و در هر نقطه از شهر و کشور از طریق تلفن بی‌سیم امکان‌پذیر است، هیچ کدام باور نمی‌کردیم...

همشهری ۶ و ۷ - فاطمه شیخ‌علیزاده: خیلی دور نرویم؛ ۲۰ سال پیش اگر می‌گفتیم امکان صحبت کردن در خارج از منزل و در هر نقطه از شهر و کشور از طریق تلفن بی‌سیم امکان‌پذیر است، هیچ کدام باور نمی‌کردیم...

خیلی دور نرویم؛ ۲۰ سال پیش اگر می‌گفتیم امکان صحبت کردن در خارج از منزل و در هر نقطه از شهر و کشور از طریق تلفن بی‌سیم امکان‌پذیر است، هیچ کدام باور نمی‌کردیم.

اگر به روزنامه‌نگاری می‌گفتید که دیگر نیاز نیست برای تحویل مطلب حتما در محل روزنامه حاضر باشید، بازهم تعجب می‌کرد! مگر می‌شد در دنیای کاغذی روزنامه و مجله از کاغذ و قلم خبری نباشد؟
همراهتان را كجا پیدا كنید؟

اگر هم می‌پذیرفتیم که چنین چیزی ممکن است، آن را داستانی شبیه داستان‌های ژول‌ورن تصور می‌کردیم! حالا زندگی کردن بدون تلفن همراه و بعد از آن دستگاه‌هایی مانند تبلت، لپ‌تاپ و... غیرممکن است. بخش عمده‌ای از ارتباط‌های ما به واسطه این ابزارها برقرار می‌شود.

برای همین قدم زدن در بازار موبایل و دیدن آخرین مدل گوشی‌های همراه و دیگر وسایل الکترونیک، نوعی تفریح است؛ حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید.به همین دلیل این بار بازارگردی ما به قدم زدن بین قفسه‌های بازار موبایل در چند گوشه تهران اختصاص دارد.

علاء‌الدین اولین غول موبایل

یكی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازارهای موبایل ایران، پاساژ علاء‌الدین است. این پاساژ در خیابان جمهوری تهران، تقاطع خیابان حافظ قرار دارد.

علاء‌الدین در سال ۸۰ افتتاح شد و از همان موقع به عنوان مرکز خرید گوشی موبایل و لوازم جانبی کارش را شروع کرد. کیوان کفایتی یکی از فروشنده‌های این پاساژ است که سال‌هاست در اینجا مشغول به کار است.

او در مورد اینکه چطور اینجا تبدیل به بازار موبایل شد می‌گوید: «حاج رضا علاء‌الدین صاحب و مالک تمام مغازه‌های این پاساژ است. مغازه‌ها یا اجاره‌ داده شده ‌ یا تنها سرقفلی آنها به فروش رسیده است.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

قبل از سال ۸۰ یعنی قبل از ساخته شدن پاساژ در محل فعلی، اینجا کارگاه تولید پلاستیک بود که آن هم متعلق به حاج رضا بود اما او تصمیم گرفت که با شراکت ملک پشت کارگاهش، پاساژ کامپیوتر بسازند.»

او ادامه می‌دهد:«در جریان این تصمیم دو تغییر اتفاق افتاد. یکی اینکه شریک حاج رضا از ادامه کار انصراف داد و سهمش را به خود حاج رضا فروخت و دیگر اینکه با داغ شدن بازار موبایل در همان سال‌ها تصمیم بر این شد که بازار موبایل به جای بازار کامپیوتر راه‌اندازی شود.

البته در اوایل کار اینجا دو طبقه بود و طبقه‌های بعدی به مرور به پاساژ اضافه شدند.» کفایتی در مورد سلیقه امروز مشتریان برای انتخاب موبایل می‌گوید:«‌قبل از ورود سیستم‌‌اندروید به بازار،تنها چیزی که مورد نظر مشتریان بود.

کیفیت صدا، دوربین، حجم حافظه داخلی موبایل و قابلیت ارتقای حافظه بود اما درحال حاضر مدل‌ها متنوع شده است. در حال حاضر مشتریان بیشتر طالب گوشی‌های آی‌فون هستند.»

امید قهرمانی یکی دیگر از فروشنده‌های قدیمی پاساژ است.او در صحبت‌هایش در مورد مشکلات این پاساژ می‌گوید:« با توجه به شلوغی همیشگی این پاساژ و رفت و آمد زیاد آن، بعد از سال‎ها پله برقی‌ها مشکل پیدا کرده‌اند. مشکل تهویه و گرمایش و سرمایش هم به قوت خود باقیست.»‌

اپل واچ، پدیده جدید

اگر اهل تکنولوژی باشید و حواس‌تان به بازار تازه‌ها باشد، حتما شنیده‌اید که ساعت هوشمند برند اپل وارد بازار ایران شده است! اپل واچ، همانطور که از نامش پیداست، شبیه ساعت است و درست مثل آن به دست بسته می‌شود.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

اما نکته جالب اینکه تمام اطلاعات روی گوشی آی‌فون از طریق بلوتوث به آن منتقل شده و می‌توان از آن به عنوان یك ابزار كمكی استفاده کرد.برای مثال با آن می‌توانید شماره بگیرید،پیامک بزنید ‌ یا حتی اینستاگرام‌تان را چک کنید.

۱.۷۰۰.۰۰۰ تومان

لوازم جانبی موبایل هم دارند

طبقه سوم تا پنجم پاساژ علاء‌الدین به لوازم جانبی موبایل اختصاص دارد.اگر قصد خرید این لوازم را دارید،می‌توان گفت اینجا یكی از بهترین و کامل‌ترین مرکز خرید لوازم جانبی موبایل است.

بعضی از لوازم جانبی ویژگی‌های خاصی دارند که باز هم در علاء‌الدین می‌توانید آنها را پیدا کنید. برای مثال در طبقه ششم هندزفری‌های خاصی هست که قیمت آنها حدود ۴۰۰ هزار تومان است. کیفیت پخش صدای آنها بالاست و پاور بانک برای شارژ هم دارند.

‌قیمت بعضی لوازم جانبی با توجه به اصل و فرع بودن آن ، قیمت آن هم متغیر است.

شارژرهای یدک

۱۵ تا ۱۰۰ هزار تومان

انواع هدفون، هندزفری و هدست

۵۰ هزار تا یک و نیم میلیون تومان

‌پاوربانک‌های مخصوص

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

‌در بین لوازم جانبی موبایل در این پاساژ این وسیله هم پیدا می‌شود.پاوربانک‌ها وسیله‌ای هستند که همراه گوشی آن را برای شارژ شدن به برق می‌زنند.در خیابان و در جایی که دسترسی به پریز برق نیست اگر شارژ موبایل‌تان تمام شد می‌توانید گوشی‌ را به پاور بانک وصل کنید و به وسیله آن گوشی‌تان را شارژ کنید.

۳۵ تا ۱۲۰ هزار تومان

‌مونوپاد در علاء‌الدین

‌ اگر اهل سلفی‌ گرفتن باشید ‌كه حتما هستید! می‌دانید «مونوپاد»‌ از نان شب هم واجب‌تر است! در این پاساژ نهایتا با ۵۰ هزار تومان می‌توانید یکی از این مونو پادها را تهیه و با گرفتن عکس‌های سلفی خاطره‌‌سازی كنید.

۵۰ هزار تومان

‌فلش در علاء‌الدین

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

‌ انواع فلش مموری و یو. اس. بی هم از دیگر اقلام موجود در بازار هستند. قیمت آنها از ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان متغیر است. یکی از انواع فلش‌های جدید که پرکاربرد و پر‌طرفدار شده است، فلش «او .تی. جی» است.

این فلش‌ها از یک سمتش به پی. سی و لپ تاپ و از سر دیگرش به گوشی‌های‌اندروید یا تبلت‌ها وصل می‌شود.از این طریق به راحتی و بدون نیاز به کابل می‌توانید اطلاعات‌تان را جابه جا كنید.

البته این به شرطی است كه گوشی‌اندروید شما این امكان را داشته و در برنامه‌اش تعریف شده باشد. بعضی از گوشی‌ها این قابلیت را ندارند؛ یعنی یو. اس .بی را نمی‌خوانند. قیمت این فلش‌های جدید بسته به مارك و حافظه متغیر است.

از ۴۰هزار تومان به بالا

‌قاب در علاء‌الدین

‌ در طبقه ششم مرکز خرید علاء‌الدین اکثر مغازه‌ها فروشنده قاب موبایل و تبلت هستند. انواع قاب‌های جدید سیلیکونی ژله‌ای در طرح‌های متنوع و همچنین قاب‌های ساده برای هر گوشی در بازار پیدا می‌شود.

آقای مجد یکی از فروشنده‌های این قسمت درمورد این قاب‌ها می‌گوید:« تقاضای قاب موبایل در بازار این روزها اینقدر زیاد است که بیشتر از هر لوازم جانبی دیگری در این پاساژ قاب موبایل به فروش می‌رسد.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

طرح‌های کارتونی و عروسکی هم فروش زیادی دارند. در واقع این قاب‌ها که از آنها قبلا فقط برای حفاظت از گوشی در برابر ضربه استفاده می‌شد درحال حاضر جنبه تزئینی هم پیدا كرده‌اند. قیمت آنها هم از ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.

گران‌ترین قاب‌ها، قاب‌های پاور بانکدار و قاب‌هایی با جنس کربن هستند. قاب‌های کربنی در کارخانه اصلی تولید گوشی،‌ ساخته می‌شوند.»

از ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان

در این بازار چه خبر است؟

بازار علاء‌الدین هشت طبقه است. طبقه اول و همکف آن ویژه خرید گوشی است. بنابراین اگر به قصد خرید گوشی آمده‌اید، همین جا می‌توانید کالای مورد نظرتان را بخرید.

اگر حوصله کنید بعد از این دو طبقه سری به بقیه طبقات دیگر علاء‌الدین بزنیم. به هر حال برای گشت و گذار آمده‌اید و بهتر است پاساژ را کامل ببینید. وارد پاساژ که می‌شوید، سمت راست‌تان یعنی در اولین مغازه‌های طبقه همکف فقط گوشی برند اپل خواهید دید.اگر قصد خرید آی‌فون دارید، می‌توانید همین جا کار را تمام کنید.

البته دیدن بقیه مغازه‌ها هم ضرری ندارد چون آی‌فون در همه مغازه‌ها پیدا می‌شود.انواع آی‌پد و تبلت‌های مختلف هم در تمام مغازه‌های موبایل فروشی وجود دارد.برای همین بهتر است قبل از آمدن به پاساژ هدف خریدتان را مشخص کنید.به این ترتیب خرید کار سختی نیست.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

قبل از اینکه اینجا بیایید می‌توانید سری هم به سایت‌های مختلف بزنید و از قیمت‌ها و کیفیت هر دستگاه آگاه شوید. به این ترتیب می‌توانید بعد از مشورت با فروشنده تصمیم‌تان را نهایی کنید. اما شلوغی اینجا به شما اجازه نمی‌دهد در مغازه تجزیه و تحلیل کرده و بعد خرید کنید.

نگران قیمت‌ها هم نباشید.با هر بودجه‌ای که درنظر گرفته باشید، حداقل چند مدل موبایل در بازار خواهید دید.اینجا از گوشی‌های ساده تا آخرین مدل‌‌اندروید و آی‌او‌اس را پیدا خواهید کرد.

البته یك نكته را در نظر بگیرید كه در پاساژ علاء‌الدین فاصله شما از سطح زمین با قیمت اجناس رابطه غیر مستقیم دارد و هر چه به طبقات بالاتر بروید قیمت محصولات- بیشتر مدل‌های متفرقه- كاهش پیدا می‌كند.

قیمت

در بازار علاء‌الدین گوشی‌هایی مثل سامسونگ اس‌۶ یا نوت ۵ طرفداران بیشتری دارند و قیمت این‌دو مدل به دو و نیم میلیون تومان می‌رسد. درباره برند اپل هم، اس ۶ طرفداران بیشتری دارد و قیمت آن نیز حدود سه میلیون تومان است.

البته که باید به وضعیت بازار هم دقت کنید اما باز هم تصمیم‌گیرنده نهایی شما هستید. پس خوب بگردید و قیمت‌ها و مدل‌ها را بررسی کنید.

بازار موبایل ایرانیان

پاساژ موبایل ایرانیان کمی پایین‌تر از پاساژ علاء‌الدین و در همان نزدیکی، یعنی زیر پل حافظ است. این مركز در سال‌های اخیر به‌عنوان مرکز خرید موبایل افتتاح شده است.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

شاید با خودتان فکر کنید وجود دو بازار موبایل در نزدیکی هم در شهر بزرگی مثل تهران چه مفهومی‌‌دارد؟‌ بهتر نبود یكی از آنها در سمت دیگری قد علم می‌كرد؟‌ اما وقتی بدانید دنیای این دو پاساژ کاملا با هم متفاوت است و هر کدام کارایی خاص و مشتری خاص خودشان را دارند،‌ پاسخ سوال‌تان را گرفته‌اید.

ایرانیان چه بود و چه شد؟

سازنده پاساژ ایرانیان و پاساژ یافت‌آباد یک نفر است. سرمایه‌دار اصلی این مجموعه‌ها فردی به نام ‌آقای انصاری از سهامداران و بنیانگذاران بانک آینده و همچنین سازنده بازار مبل یافت‌آباد است. البته در ساخت این دو مجموعه موبایل سهامدارانی هم شركت داشتند. پاساژ ایرانیان در سال ۸۸ به بهره‌برداری رسید.

یکی از ویژگی‌های مهم پاساژ ایرانیان ۹ طبقه پارکینگ آن است. این پاساژ در پنج طبقه تجاری طراحی شده است که دو طبقه بالایی علاوه بر فروشگاه‌های گوشی موبایل، شامل انواع ال سی دی و دوربین‌های دیجیتال و لپ‌تاپ هم دارند.

هر گوشی قابل بررسی است

در بازار مدرن ایرانیان فرصت دارید که حتی اگر تا رسیدن به مرکز خرید تصمیم‌تان را برای خرید گوشی نگرفته باشید،‌گوشی‌ها را از نزدیك ببینید و با آنها كمی‌كار كنید و بعد تصمیم بگیرید.

در این بازار هر فروشگاه، نمایندگی یک گوشی خاص است.برای مثال یک فروشگاه فقط نمایندگی سامسونگ بوده و محصولات سامسونگ را دارد.فروشگاه دیگر ال‌جی؛ ‌دیگری اپل؛ ‌بعدی هوآوی و خلاصه برندهای دیگر. در هر نمایندگی گوشی‌های مختلف روز بازار روی میزهای بزرگ به حالت شارژ به برق متصل بوده و روشن هستند.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

در کنار هر گوشی امکانات آن نوشته شده است. در واقع هر سوالی که شما می‌خواهید از فروشنده بپرسید و هر چیزی در مورد امکانات گوشی می‌خواهید، به صورت مکتوب نوشته شده است. با این طراحی در فروشگاه‌ها شما به‌راحتی می‌توانید تصور عینی نسبت به انواع مدل‌های جدید پیدا کنید.

با توجه به اینکه در این پاساژ همه فروشگاه‌ها نمایندگی هستند، مشتریان از امکان استفاده از خدمات پس از فروش بهره‌مند می‌شوند. به همین دلیل قیمت گوشی‌های این پاساژ نسبت به سایر بازارها کمی بالاتر است.

لوازم جانبی هم دارند

در این پاساژ لوازم جانبی موبایل به‌اندازه پاساژ علاء‌الدین در دسترس نیست. در واقع حجم لوازم جانبی در این بازار خیلی محدود است.به این صورت که بعضی از مغازه‌ها یک ویترین کوچک را به لوازم جانبی اختصاص داده‌اند. یکی از مشخصه‌های این بازار که خیلی از مشتریان را به اینجا می کشاند؛ غرفه‌های خدمات پس از فروش است.

این غرفه‌ها که جایی شبیه باجه‌های بانک طراحی شده‌، انواع خدمات لازم را برای دارندگان برندهای مختلف به مشتریان ارائه می‌كنند.هر برند، نمایندگی خدمات پس از فروش خاص خودش را دارد.

مشکلات مربوط به قطعات موبایل‌ها و همچنین اشکالات به وجود آمده در برنامه‌های‌اندروید از جمله کارهایی است که در اساس برنامه این غرفه‌ها وجود دارد. اگر گارانتی موبایل‌تان به پایان نرسیده باشد می‌توانید از این خدمات به صورت رایگان بهره‌مند شوید.

اینجا محل استراحت است

این پاساژ تا ساعت ۹ شب بیشتر باز نیست. بنابراین اگر برای خرید به بازار موبایل می‌روید،‌حواس‌تان باشد كه زودتر انتخاب كنید. اما اگر كارتان طول كشید و احساس گرسنگی كردید نگران نشوید. كافی است سوار آسانسور بشوید و به طبقه آخر این پاساژ بروید.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

در اینجاكافی‌شاپ و رستوران‌های خوب و شیكی در انتظار شما هستند. با خیال آسوده بنشینید و از غذا یا نوشیدنی و كیك‌های كافی‌شاپ لذت ببرید. اگر هم دوست دارید بعد از خرید تجربه گردش بهتری داشته باشید می‌توانید كمی‌‌قدم بزنید و با كمی‌‌پیاده‌روی و هواخوری به پارك شهر برسید.

از كجا برویم؟‌

ایستگاه متروی «‌حسن‌آباد»‌ نزدیك‌ترین ایستگاه به بازار موبایل است. بنابراین از هر خط متروی شهر تهران كه به این ایستگاه برسید،‌ به راحتی و با قدم زدن از روی سنگفرش و پیاده راه این میدان می‌توانید به پاساژ بزرگی كه كاملا مشخص است،‌ برسید. اگر هم با خودروی شخصی برای خرید می‌روید،‌نگران جای پارك نباشید به این دلیل كه خود پاساژ پاركینگ رایگان دارد.

مرکز خرید موبایل یاران

یکی از مراکز خرید موبایل در تهران مرکز یاران در غرب تهران است. این مرکز در بلوار آیت الله کاشانی واقع شده است تا دسترسی اهالی غرب تهران برای خریدن موبایل راحت‌تر باشد. برای رفتن به این مرکز باید از فلکه دوم صادقیه وارد بلوار کاشانی شوید.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

نرسیده به چهارراه اباذر در سمت چپ بلوار ، این پاساژ را خواهید دید. البته این مسیر چندان طولانی نیست و حتی می‌توانید حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید تا به این پاساژ برسید.

در پاساژ چه خبر است؟

پاساژ یاران دارای سه طبقه تجاری است که منحصرا به فروش موبایل و لپ‌تاپ و قطعات کامپیوتری اختصاص دارد.این سه طبقه شامل طبقه زیر همکف،همکف و اول است.در طبقه زیر همکف بیشتر مغازه‌ها خدمات تعمیر موبایل و لپ‌تاپ ارائه می‌دهند یا فروشنده لوازم جانبی لپ‌تاپ و موبایل هستند. از جمله قاب گوشی، انواع باتری و شارژر‌های لپ‌تاپ و انواع شارژر و هندزفری موبایل.

تولد این پاسا‍‌ژ

پاساژ یاران در سال ۷۹ توسط فردی به نام آقای آذرتاش ساخته شده و از همان ابتدا به کار کامپیوتر اختصاص داشته است؛ هر چند در ابتدا فقط فروش کیس‌های کامپیوتر در مغازه‌ها انجام می‌شده و الان حدود ۱۰ سالی است که بیشتر مغازه‌ها به موبایل اختصاص یافته‌اند.در حال حاضر حدود ۶۰ درصد مغازه‌های این پاساژ به اشخاص غیر واگذار شده است.

مغازه‌های این پاساژ ۱۲ و ۱۴ متری هستند و همان زمانی که پاساژ ساخته شده بود قیمت فروش این مغازه‌ها در طبقه همکف حدود ۳۰ میلیون تومان بوده و حتی این رقم در طبقات دیگر یعنی اول و زیرهمکف به نصف این مبلغ هم رسیده بود.

در حال حاضر قیمت فروش این مغازه‌ها در طبقه اول حدود ۳۰۰ میلیون تومان و در طبقات دیگر حدود ۲۰۰ میلیون تومان است.آقای پازوکی یكی از كسبه بازار درباره كار در این پاساژ می‌گوید:

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

« در حال حاضر کار کردن در این پاساژ با مغازه اجاره‌ای کمی سخت است.در واقع به دلیل مراجعه کم مشتریان به این مرکز نسبت به دیگر مراكز و همچنین با وجود پرداخت اجاره بها دخل و خرج مغازه‌داران به سختی با هم جور در می‌آید. اما برای مغازه‌داران که به فکر اجاره سر ماه نیستند ماجرا فرق می‌کند و کسب و كار بهتر است.

قیمت اجاره‌ها در طبقه همکف ماهی پنج میلیون تومان به ازای ۱۰ میلیون تومان پول پیش است اما این قیمت برای طبقات اول و زیر همکف حدود یک و نیم میلیون تومان با همین مبلغ ودیعه است.»

قیمت ‌ها را بدانیم

قیمت این اقلام با پاساژ علا‌ءالدین تفاوت چندانی ندارد.البته بعضی قاب‌های فانتزی موبایل در این مرکز نسبت به پایتخت کمی گران‌تر بوده و قیمت آن به قیمت اجناس پاساژ پایتخت نزدیک‌تر است.

اما اگر به قصد خرید موبایل به این مرکز آمده‌اید بهتر است عمده وقت خود را در طبقه همکف پاساژ بگذرانید،هر چند در طبقات دیگر هم مغازه‌های موبایل فروشی وجود دارد.قیمت گوشی‌های موبایل در این بازار هم کمی از قیمت گوشی‌های پاساژ علاء‌الدین بیشتر است اما در حقیقت به پای قیمت‌های پاساژ ایرانیان نمی‌رسد.

برای مثال نوت۵ سامسونگ در این بازار دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد اما در بازار ایرانیان همین مدل ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر است.علت ارزان‌ بودن این اجناس در پاساژ یاران این است که بعضی کالاها فاقد گارانتی هستند و همچنین شرایط مدرن انتخاب در پاساژ ایرانیان راحت‌تر است.

در طبقه اول پاساژ علاوه بر لوازم جانبی و گوشی‌های موبایل چند مغازه فروش سی دی آموزشی هم وجود دارد.در این مغازه‌ها انواع سی‌دی‌هایی که برنامه‌های مختلف رشته‌های گوناگون درسی را دارند؛ موجود هستند.

بازار موبایل یافت‌آباد و بازار شرق

یكی دیگر از بزرگ‌ترین بازارهای موبایل تهران همین دو بازار هستند. وجود بازار موبایل یافت‌آباد در میان انبوه بازارهای مبل آن منطقه خالی از لطف نیست. بازار موبایل یافت‌آباد در محله امامزاده حسن، تقاطع بزرگراه سعدی و خیابان معلم، جنب پارکینگ طبقاتی بازار مبل شماره ۲ واقع شده است.

این بازار بعد از بازار موبایل ایرانیان و توسط صاحبان اصلی آنجا ساخته شده و هر چند مساحت آن بزرگ‌تر از پاساژ ایرانیان است اما سبک مغازه‌ها و نمایندگی‌های آن درست شبیه بازار ایرانیان طراحی شده است. این پاساژ در سال ۹۲ افتتاح شد.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

تفاوت این پاساژ با بازار ایرانیان این است که در این پاساژ چهار طبقه علاوه بر نمایندگی‌های مختلف فروشگاه‌هایی هم وجود دارند كه متعلق به برند خاصی نیستند و انواع موبایل‌ها را دارند.

شرایط ارائه خدمات در این پاساژ هم مانند دیگر پاساژهاست و می‌توانید با گشت زدن در آن آنچه را كه مد نظر دارید،‌بخرید.

گردش و خرید

در طبقه سوم این پاساژ، کافی شاپ و رستوران در بین فروشگاه‌ها وجود دارد. به این ترتیب هرلحظه كه فكر كردید خسته شده‌اید،‌ می‌توانید خوراكی‌ بخورید و به خرید و گشت زدن ادامه دهید. نكته جالب این مغازه‌های كوچك خوراكی، تناسب نوشیدنی‌ها و خوردنی‌های آن با فصل است.

یکی دیگر از خصوصیات بازار موبایل یافت‌آباد این است که در قسمتی از طبقه چهارم این پاساژ ، موزه بازار مبل قرار دارد و مشتریان می‌توانند بازدید از موزه مبل را به عنوان یک تفریح در روزی که قصد خرید گوشی موبایل دارند در برنامه‌شان قرار دهند.

نمایندگی‌ها در طبقه چهارم

طبقه چهارم این پاساژ هم محل نمایشگاه موبایل است که هر شش ماه یک بار همزمان با برگزاری نمایشگاه موبایکلس برگزار می‎شود و فروشگاه‌های خود پاساژ یافت‌آباد با راه‌اندازی غرفه‌هایی برای خود؛ محصولات جدید و پرفروش را همراه با لوازم جانبی در معرض نمایش و فروش قرار می‌دهند.

در این نمایشگاه‌ها به مشتریان تخفیف می‌دهند. خانم صداقتی که متصدی نمایندگی یكی از این شركت‌هاست درباه برپایی این نمایشگاه‌ها می‌گوید:«‌آخرین دوره این نمایشگاه در اردیبهشت ۹۴ برگزار شد.

معمولا هر شش ماه یک بار این مراسم برپا می‌‌شود.ممکن است دوره بعدی نمایشگاه نزدیك عید نوروز باشد.این نمایشگاه به شدت مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است، به دلیل اینکه مشتریان می‌توانند کالای مورد نظرشان را با همان کیفیت در بررسی کالا و شناخت خدمات و همچنین با گارانتی با قیمت کمتر خریداری کنند و از خدمات پس از فروش هم بهره‌مند شوند.»‌

كوچك و كارا

علاوه بر تمام بازارهای ذکر شده موبایل؛ یک بازار موبایل کوچک به نام بازار موبایل «شرق» واقع در چهارراه خاقانی پایین‌‌تر از میدان شقایق در شرق تهران وجود دارد. این بازار بزرگ نیست اما برای مشتریان شرق تهران، مكان مناسبی برای خرید است.

هر چند تعداد نمایندگی‌های موجود در این پاساژ چندان زیاد نیست اما محصولات با گارانتی شرکت در فروشگاه‌های این پاساژ به راحتی پیدا می‌شوند. همچنین چند فروشگاه در اینجا هستند که خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

چند فروشگاه فروش لوازم جانبی موبایل هم وجود دارد که با وجود وسعت کم، تقاضای مشتریان را برآورده می‌کنند.

بازار موبایل چارسو

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

یکی دیگر از بازار موبایل هایی که در سال های اخیر در تهران ساخته شده و یک پروژه عظیم هم محسوب می شود بازار موبایل چارسو است که در پاییز سال ۹۳ به بهره برداری رسید و در تقاطع خیابان جمهوری و حافظ قرار دارد و در واقع به مرکز ایرانیان و پاساژ علاء الدین خیلی نزدیک است.تعداد زیادی از واحدهای تجاری این مرکز قبل از راه اندازی پیش فروش شده بود و داشتن سرقفلی یا اجاره نامه از بندهای آیین نامه این مرکز است.

در این مرکز ۳۳۰ باب مغازه وجود دارد و وجود پارکینگی با ظرفیت هزار ماشین یکی از ویژگی‌‌های مورد توجه این بازار است؛ چرا که پارک ماشین در خیابان شلوغ جمهوری یکی از مهم‌ترین دغدغه های مشتریان است.

این پاساژ در هفت طبقه طراحی شده که طبقه هفتم آن پردیس سینمایی است و مشتریان می توانند در روزی که قصد خرید گوشی موبایل دارند برای تفریح خود هم برنامه ریزی کنند.

علاوه بر این یک طبقه هم به طور کامل به فود کورت اختصاص دارد یعنی مشتریان می توانند انواع غذاهای دلخواه خود را در این غذاخوری بزرگ سفارش دهند.هر چند در این مرکز لوازم خانگی و وسایل صوتی تصویری هم دیده می شود اما از طبقه اول تا چهارم بیشتر مغازه ها منحصرا به فروش گوشی موبایل اختصاص دارند.تردد در این پاساژ با توجه به وجود ۱۶ دستگاه پله برقی در نقاط مختلف همه طبقات نسبت به پاساژ علاء الدین راحت تر است.

همچنین تعداد مغازه های آن از پاساژ ایرانیان بیشتر است و شاید اینجا برای کسانی که در روز خرید می خواهند مدل گوشی مورد نظر خود را با مشورت فروشندگان انتخاب کنند جای مناسبی به نظر برسد.طبقه منفی یک به خدمات کامپیوتری و فروش لپ‌تاپ اختصاص دارد و در طبقه همکف نمایندگی شرکت های مختلف قرار دارند.

قیمت گوشی های موبایل در طبقه همکف با توجه به اینکه نمایندگی هستند از طبقات دیگر کمی بالاتر بوده و تقریبا هم قیمت گوشی های موبایل در بازار ایرانیان است.

ابتدای میرداماد،‌پایتخت تبلت

در طبقه دوم پاساژ ‌پایتخت علاوه بر موبایل و تبلت در بعضی از مغازه‌ها لپ‌تاپ هم به فروش می‌رسد. اما اینجا یک قسمت کوچک در زمینه فعالیت فروش لپ‌تاپ است.

بنابراین اگر فقط قصد خرید لپ‌‌تاپ دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم مستقیم به سمت «‌مجتمع پایتخت»،‌ در تقاطع میرداماد،‌ ولیعصر سفر كنید. مجتمع کامپیوتر پایتخت به عنوان مرکزی فعال در حوزه آی. سی .تی در ایران و خاورمیانه است .
همراهتان را كجا پیدا كنید؟

این مرکز در سال ۷۴ در بلوار میرداماد،‌ تقاطع ولیعصر تهران ساخته شد و فروشگاه‌های آن شامل تجهیزات رایانه‌ای مانند لپ‌تاپ و قطعات آن،‌ تجهیزات جانبی،‌ فلش مموری و حتی گوشی‌های تلفن همراه است. با هم گشتی در این بازار می‌زنیم.

در بازار چه خبر است؟

همان‌طور كه توضیح داده شد، ‌این مجتمع بیشتر وی‍ژه فروش لپ‌تاپ است. بنابراین در همه طبقه‌های آن فروشگاه‌های متعلق به نمایندگی‌های مختلف لپ‌تاپ را می‌بینید.

اما در تمام طبقات مغازه فروش موبایل هم هست كه خیالتان از بابت اصل بودن محصولات راحت است. همه این مغازه‌ها لوازم جانبی لپ تاپ، ‌فلش، ‌قاب موبایل، هندزفری، اسپیكر و... هم دارند. بنابراین اگر حتی به این وسایل هم نیاز دارید،‌ دست خالی از پایتخت بیرون نمی‌روید.

اینجا می‌توانید دوربین عكاسی هم بخرید. به این دلیل كه نمایندگی چند مارك معتبر دوربین هم،‌همین جاست. نكته مهم درباره فروش لپ‌تاپ‌ها گارانتی آنهاست. همه آنها با ضمانت‌نامه به فروش می‌رسند. بنابراین نگران این مورد هم نباشید.

پایتخت از كجا به پایتخت آمد؟

برای كشف راز پایتخت،‌ سراغ یكی از مغازه‌داران قدیمی‌‌این پاساژ كه در طبقه اول پایتخت مغازه دارد، ‌رفتیم. او از حدود ۲۰ سال پیش تا به حال اینجاست. به این معنی كه از روز تاسیس آن فعالیتش را در این پاساژ آغاز کرده است.

بهروزی درباره تاریخچه فعالیت این پاساژ می‌گوید: «حدود سال ۷۰ بود که کلنگ ساخت این پاساژ خورده شد. قبل از این در این مکان تعدادی فروشگاه در مجاورت چند خانه مسکونی قرار داشت که سازندگان این پروژه آنها را خریداری و تجمیع کردند.

آقای شفیعی سرمایه گذار اصلی این پروژه بود که هنوز هم دفتر کارش در طبقه پنجم پاساژ است. او هنوز هم مدیریت پاساژ را به عهده دارد.»‌

بهروزی در ادامه می‌گوید:«‌سال ۷۴ بود که اینجا به بهره‌برداری رسید اما در وهله اول به صورت مرکز تخصصی رایانه‌ای آغاز به کار نکرد، بلکه انواع مغازه‌های عطر و ادکلن،گل‌فروشی و لباس‌ در اینجا شروع به فعالیت كردند.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

در کنار اینها چند تایی هم مغازه در زمینه رایانه فعالیت داشتند. گرایش مشتریان به مغازه‌های فروش رایانه و تقاضای زیاد در این زمینه باعث شد از سال ۷۸ اینجا رسما به عنوان مرکز تخصصی فروش رایانه و لوازم جانبی معرفی شود.»

مجتمع کامپیوتر پایتخت به عنوان مرکزی فعال در حوزه آی. سی .تی در ایران و خاورمیانه معرفی شده است.این مرکز در سال ۷۴ ساخته شد و فروشگاه‌های آن شامل تجهیزات رایانه‌ای مانند لپ‌تاپ، قطعات رایانه‌ای و همچنین گوشی‌های تلفن همراه است.

پاساژ پایتخت مجتمع تجاری هشت طبقه‌ای است که چهار طبقه آن متعلق به بخش اداری و شرکت‌ها و چهار طبقه دیگر آن تجاری است که شامل همین مغازه‌های حوزه دیجیتال است.

در طبقه همکف نمایندگی بزرگ برند سامسونگ درست روبروی در ورودی در وسط سالن برپاست که انواع محصولات جدید گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ و خدمات پس از فروش آنها را معرفی و ارائه می‌كند. هنگام ورود به این مجموعه اولین مغازه‌ای که به چشم شما خواهد خورد، مغازه بزرگ «هدست» است که انواع هدست و هندزفری‌های آخرین مدل در اینجا پیدا می‌شود.

در مجموع قیمت محصولات این مغازه تفاوت چندانی با آنچه در پاساژ دیدیم ندارد اما تفاوت خرید از این مغازه با مغازه‌های پاساژ علاء‌الدین در این است که اینجا به صورت تخصصی فقط روی هدست کار شده است.

بنابراین می‌توانید جنس مورد نظرتان را خیلی سریع‌تر پیدا کنید اما در پاساژ علاءالدین شاید لازم باشد کمی بیشتر در میان انبوه اجناس در هر مغازه به دنبال کالای مورد نظرتان بگردید.

در مغازه‌ها چه دارند؟

در بقیه مغازه‌های طبقه اول پاساژ پایتخت، خصوصا مغازه‌هایی که به در ورودی نزدیک‌تر هستند؛ بیشتر از هر چیز محصولات اپل به چشم می‎خورد.اگر قصد خرید گوشی آی‌فون یا آی‌پد را دارید آدرس را درست آمده‌اید.

قیمت انواع گوشی‌ها در این بازار و همچنین قیمت انواع مدل‌های اپل از بازار ایرانیان کمی پایین‌تر است؛ چرا که سهولت خرید در بازار ایرانیان بیشتر است و اینجا باید تمام اطلاعات را از فروشنده‌ها بپرسید.

با توجه به اینکه این مکان جایی تخصصی برای خرید لپ تاپ و کامپیوتر است و به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید رایانه شناخته شده است، بسیاری از مغازه‌های طبقه اول به صورت تخصصی در زمینه لپ‌تاپ و پی‌سی فعالیت می‌کنند و لوازم جانبی اینها را هم دارند.

در طبقه زیر همکف هم تقریبا تمام مغازه‌ها فروشگاه‌های لپ تاپ و کامپیوتر یا فروشگاه لوازم جانبی و این‌گونه دستگاه‌ها هستند. اما اگر دنبال برندهای مختلف گوشی موبایل یا لوازم جانبی گوشی هستید باید طبقه اول و دوم و سوم را به‌خوبی بگردید.

در طبقه اول چند مغازه فقط قاب گوشی‌های مختلف را می‌فروشند.با توجه به اینکه این مغازه‌دارها خودشان اجناس مذکور را وارد می‌کنند، قاب‌هایی که در این مغازه‌ها می‌بینید در هیچ یک از مراکز خرید موبایل نخواهید دید.به عنوان مثال گوشی گلکسی نوت ۵ سامسونگ.

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

با توجه به اینکه یکی از جدید‌ترین مدل‌های برند سامسونگ است؛به سرعت قاب‌های متنوعی برای آن به بازار آمده است. اما در این مغازه‌ها فقط برای این یک مدل، بالای ۲۰ مدل قاب وجود دارد.

قیمت این قاب‌ها از ۴۰ هزار تومان شروع شده و قاب‌های نگین‌دار ممکن است تا ۲۰۰ هزار تومان هم برسد.البته در نظر داشته باشید که تعداد مغازه‌های گوشی فروشی در طبقه سوم نسبت به طبقات اول و دوم هم کمتر است و در این طبقه اکثر فروشگاه‌ها در زمینه کامپیوتر و لپ‌تاپ فعالیت دارند.

یکی از فروشنده‌ها درباره قیمت مغازه‌های این پاساژ می‌گوید:« در سال‌های اولی که مغازه‌دارها در این پاساژ شروع به کار کردند با ۹ میلیون تومان می‌شد مغازه خرید.اما حالا همان مغازه‌ها حداقل سه میلیارد تومان قیمت دارند.

البته ممکن است مغازه‌های طبقه همکف گران‌تر هم باشند.»‌ او در مورد قیمت اجاره‌ها می‌گوید:«حدود قیمت اجاره در این پاساژ به این صورت است که ودیعه یا همان پول پیش بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون و اجاره‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون است. در مورد مغازه‌های همکف این رقم ممکن است بالاتر هم باشد.»

گردش با لپ‌تاپ

اصلا مگر خرید بدون خوردن خوراكی و گردش معنا دارد؟‌ به‌ویژه اگر كوچولوها را هم همراه‌تان آورده باشید. بنابراین وقتی وارد پایتخت شدید به این چند مورد حتما سر بزنید.

اول اینكه در همه طبقه‌های آن دستگاه‌هایی برای نوشیدنی وجود دارد. بنابراین سرگرمی‌خوب بچه‌ها مهیاست. كافی است پول داخل دستگاه بیندازند و نوشیدنی مورد نظرشان را دریافت كنند. پا به طبقه دوم مجتمع كه بگذارید بوی سیب‌زمینی سرخ كرده به مشام‌تان می‌رسد.

اینجا باز هم برای بچه‌ها یك گنج است! یك پرس سیب‌زمینی داغ در این سرما حتما به بچه‌ها می‌چسبد. این بخشی از گردش پایتخت است. اما اگر به قصد خوردن شام،‌رفتن به كافی شاپ یا حتی گردش در پارك آمده‌اید،‌ همین اطراف چند رستوران خوب و كافی‌شاپ وجود دارد.

علاوه براینكه می‌توانید بعد از خرید دوباره سوار بی‌.آر.تی شده و به سمت پارك ملت بروید. راه دیگر هم سوار شدن به مترو و طی یك ایستگاه و رسیدن به پارك آب و آتش، پل طبیعت و لذت بردن از هوای پاك و طبیعت بعد از خرید است.

چه كسانی چه طرحی را دوست دارند؟

موبایل و انتخاب آن گذشته از كیفیت به زیبایی آن هم بستگی دارد. اما درباره خرید وسایل جانبی این نكته جدی‌تری است. اگرچه هزینه اصلی به خرید موبایل مرتبط است اما هزینه‌های خرید وسایل جانبی آن هم كم نیست.

یكی از فروشندگان وسایل جانبی در این مجتمع توضیح می‌دهد:«‌قیمت قاب‌ها و دیگر وسایل جانبی برند اپل گران‌تر از بقیه برندهاست. اما این به معنی ارزان بودن آنها نیست. وسایل جانبی از قاب و روكش محافظ و... گاهی تا ۵۰۰ هزار تومان هم برای خریدار هزینه برمی‌دارد. اما اغلب افرادی كه موبایل می‌خرند روی انتخاب وسایل جانبی آن هم حساس هستند.»

او ادامه می‌دهد:« در انتخاب خانم‌ها و آقایان تفاوت‌هایی وجود دارد كه البته طبیعی است. آقایان بیشتر به دنبال لوازم جانبی ساده با رنگ‌های ساده و تك رنگ هستند و بر عكس خانم‌ها به ویژه دختر خانم‌های جوان مدل‌های خاص‌تر را می‌پسندند.

هم خانم‌ها و هم آقایان به دنبال كیفیت هستند و بعد طرح و رنگ و... برای‌‌شان مهم است. این تفاوتی است كه از چند سال پیش به این طرف می‌توان در وضعیت خرید و انتخاب مردم دید. مردم هزینه می‌كنند و در مقابل به دنبال خرید خوب هستند.»

همراهتان را كجا پیدا كنید؟

این فروشنده لوازم جانبی در ادامه توضیح می‌دهد:«‌در بین رنگ‌ها و طرح‌های مختلف معمولا ساده‌ها زودتر به فروش می‌رسند. بعد از آن طرح‌دارهای ساده و سنگین و بعد هم انواعی كه طرح‌های خاصی دارند،‌طرفدار دارند.

علاوه براین بعضی افراد تا سه قاب برای موبایل یا تبلت می‌خرند و بسته به جایی كه می‌روند یكی از آنها را استفاده می‌كنند. مواردی هم بوده كه فرد برای ست كردن رنگ كاور موبایل یا تبلت آن را خریده است اما این موارد خیلی كم است.

آنهایی كه چند قاب می‌خرند،‌ معمولا به كیفیت یكی از آنها كه بیشتر كاربرد دارد،‌دقت می‌كنند و بعدی‌ها را به خاطر طرح و رنگش انتخاب می‌كنند. پسرها معمولا رنگ‌های ساده یا ساده با طرح‌های خاص مانند طرح شخصیت‌های كارتونی را ترجیح می‌دهند. اما بازهم طرح‌های ساده برای‌‌شان جایگاه خاص‌تری دارد.»

از كجا برویم؟‌

از آنجایی كه شب جمعه سمت ولیعصر به‌ویژه ولیعصر بالا كمی‌‌شلوغ است،‌بنابراین راحت‌ترین كار،‌ پارك كردن خودروی شخصی در منزل و استفاده از وسیله نقلیه عمومی‌‌برای رفتن به مجتمع پایتخت است.

مسیر اول با مترو است. از هر نقطه شهر كه سوار مترو شوید كافی است سفرتان را در ایستگاه «میرداماد»‌ خاتمه دهید. سپس با یك خط كرایه كه درست بیرون از مترو مسافر سوار می‌كنند،‌ ابتدای خیابان میرداماد،‌ از سمت ولیعصر،‌پیاده شوید. مجتمع پایتخت روبه‌روی شماست.

مسیر دیگر استفاده از خط «بی.‌آر.‌تی»‌است. با این وسیله هم درست تقاطع بلوار میرداماد- ولیعصر پیاده شوید. چند قدم جلوتر، ‌در سمت راست شما ساختمان عظیم‌الجثه مجتمع پایتخت پیداست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج