۲۸۵۳۳۵
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

نیت‌ خوانی کیهان از تصمیم سید حسن

حسین شریعتمداری، مديرمسئول کیهان، در سرمقاله روز گذشته خود به حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان اشاره کرد و تلویحا از او خواست از ادامه حضور در انتخابات خبرگان انصراف بدهد. او در این سرمقاله به رمزگشايي از چرایی شرکت‌نکردن سیدحسن خمینی در آزمون اجتهادی خبرگان پرداخته است.

روزنامه شرق: حسین شریعتمداری، مديرمسئول کیهان، در سرمقاله روز گذشته خود به حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان اشاره کرد و تلویحا از او خواست از ادامه حضور در انتخابات خبرگان انصراف بدهد. او در این سرمقاله به رمزگشايي از چرایی شرکت‌نکردن سیدحسن خمینی در آزمون اجتهادی خبرگان پرداخته است.

شریعتمداری درنهایت در توصیه‌ای به سیدحسن از او خواسته از رقابت‌های خبرگان کناره‌گیری کند. او به قاعده «احتمال» اشاره کرده است؛ منظور شریعتمداری از احتمال، نظر تازه شورای نگهبان درباره بررسی اجتهاد نامزدهایی است که در آزمون خبرگان غایب بوده‌اند. شورای نگهبان اعلام کرده راه‌های دیگری به غیر از آزمون برای بررسی احراز اجتهاد نامزدهای خبرگان وجود دارد. شریعتمداری این را قاعده احتمال و استثنا نامیده و گفته اگرچه ممکن است شورای نگهبان درباره برخی از نامزدها از این استثنا استفاده کند ...

اما بهتر است نوه امام از این قاعده صرف‌نظر کند تا مبادا شائبه استثناشدن برای نوه امام در نزد مردم داخل و خارج فراهم شود. شریعتمداری در اينجا از سیدحسن می‌خواهد که از رقابت‌های خبرگان کناره‌گیری کند تا مشمول قاعده احتمال و استثنا نشود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد که برخلاف روزهای گذشته، این روزها احتمال احراز صلاحیت حجت‌الاسلام سيدحسن خمینی رو به افزایش است. شاهد مدعی مواضع اخير شورای نگهبان درباره نامزدهای غایب در جلسه آزمون اجتهادی است. سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته اعلام کرد: «بنا بر اعلام نظر آیت‌الله مؤمن، عضو فقهای مجلس خبرگان رهبری، ممکن است در ادامه بررسی صلاحیت‌ها، داوطلبی که در آزمون شرکت نکرده است، شرایط اجتهادش محرز شود و بتواند در ادامه مسیر انتخابات حضور داشته باشد».

درحالي‌كه سخنگوي شوراي نگهبان از نام‌بردن نامزد خاصي خودداري كرده و از احتمال احراز اجتهاد با راه‌هايي غير از آزمون كتبي براي همه نامزدها سخن گفته است، خطی که کیهان تلاش کرده در سرمقاله خود پررنگ کند و البته بعد از سوی برخی رسانه‌های همسو پیگیری شد، اتهام «استثنا قائل‌شدن برای سیدحسن خمینی» است. همین خط را روز گذشته خبرگزای‌هاي تسنیم و فارس با قوت پیگیری کرده و در گفت‌وگو با بعضی از استادان حوزه سعی کردند اين‌گونه القا كنند كه اجتهاد کسانی که در آزمون كتبي اجتهاد شرکت نکرده‌اند، حتما احراز نخواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در روزهای گذشته تأکید کرد شركت در آزمون فقط یکی از راه‌های احراز اجتهاد است و راه‌های دیگری هم دراین‌باره وجود دارد و آن اقناع فقهای شورای نگهبان درباره اجتهاد نامزدی است که در آزمون شرکت نکرده است. تسنیم روز گذشته با تقطيع سخنان سخنگوی شورای نگهبان، تیتر «عدم ‌شرکت داوطلب در آزمون ابزار احراز اجتهاد را از فقها سلب می‌کند» را براي گزارش جلسه ابراهيميان با خبرنگاران برگزيد.

احتمالات تكذيب‌شده

سرمقاله‌نویس کیهان البته احتمالات و اخبار زیادی را در سرمقاله روز گذشته درباره سیدحسن خمینی مطرح کرد که بخش‌هایی از آن قبلا تکذیب شده بود و بخش‌هایی هم روز گذشته تکذیب شد. بااین‌حال شریعتمداری در نوشتار خود مدعي است آنچه نوشته با شواهد بسیاری همراه است.

سرمقاله‌نویس در ابتدای نوشتار خود آورده که «... اخبار دقیقی در دست است که نشان می‌دهد نه‌فقط از آقای سیدحسن خمینی نیز مانند سایر نامزدها برای شرکت در آزمون مجلس خبرگان دعوت شده است، بلکه، دعوت اختصاصی از ایشان هم صورت گرفته است، ازجمله اینکه؛ یکی از اعضای برجسته هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان در تماس با فرزند محترم یادگار امام(ره) از وی برای حضور در آزمون دعوت کرده است و حال آنکه این تماس برای سایر نامزدهای خبرگان وجود نداشته است. تاریخ و محل انجام آزمون نیز از طریق پیامک به شماره تلفن همراهی که ایشان اعلام کرده بود ارسال شده است. زمان و مکان آزمون هم در تماس تلفنی با دفتر آقای سیدحسن خمینی به اطلاع ایشان رسیده است،... بنابراین عدم دعوت از آقای سیدحسن خمینی نمی‌تواند توضیح قابل قبولی برای خودداری ایشان از حضور در آزمون باشد..»

اعضای برجسته خبرگان: ما تماسی با سیدحسن نداریم

اما سایت «انتخاب» برای اینکه مشخص شود کدام عضو هیأت‌رئیسه با سیدحسن خمینی تماس گرفته، موضوع را از پنج عضو هیأت‌رئیسه خبرگان پیگیری کرد که پنج عضو هیأت‌رئیسه اعلام کردند با سیدحسن تماسی نداشته‌اند. در همین رابطه آیت‌الله سیداحمد خاتمی گفت: «بنده در هیچ زمینه‌ای با ایشان تماس تلفنی نداشته‌ام». آیت‌الله موحدی‌کرمانی هم گفت: «هیچ تماسی درمورد دعوت از حاج‌حسن‌آقا جهت شرکت در امتحان با ایشان برقرار نکرده‌ام». دفتر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی هم در پاسخ به این پرسش انتخاب، اعلام کرده است: «در ماه‌های اخیر هیچ تماس تلفنی میان معظم‌له و یادگار امام صورت نگرفته است».

آیت‌الله دری نجف‌آبادی هم چنین گفته است: «مسئله دعوت از حاج‌حسن‌آقا ارتباطی به بنده ندارد و بنده با ایشان تماسی نگرفته‌ام. البته نظر بنده این است که ایشان لزومی نداشت در امتحان شرکت کنند ولی نظر نهایی با شورای نگهبان است». و درنهایت یکی از نزدیکان آیت‌الله حسینی‌بوشهری هم این‌گونه گفته است: «این مسئله ارتباطی با ایشان ندارد که بخواهند دراین‌زمینه سخن بگویند و تماس برقرار کنند».

اما شاید مهم‌ترین تکذیبی که در‌این‌باره صورت گرفت، تکذیب تماس تلفنی حجت‌الاسلام رئیسی و توضیح آیت‌الله یزدی رئیس مجلس خبرگان دراین‌باره است. به گزارش انتخاب، يكى از نزديكان آيت‌الله يزدى در گفت‌وگويى كوتاه اعلام كرد: «آيت‌الله يزدى قصد داشتند با سيدحسن خمينى تماس بگيرند اما منصرف شدند و تماسى برقرار نشد».

او در پاسخ به اين سؤال كه آيا آيت‌الله يزدى در آن مكالمه مى‌خواسته‌اند از يادگار امام برای شركت در آزمون دعوت كنند؟ گفت: «نمى‌دانم، بنده صرفا مى‌دانم كه آيت‌الله يزدى مى‌خواستند تماس بگيرند ولى منصرف شدند».

دفتر سيدحسن خمينى هم با تأييد اين خبر گفت: روز دوشنبه (یک روز قبل از برگزاری آزمون اجتهادی) از دفتر آيت‌الله يزدى تماسى حاصل شد ولى وقتى مى‌خواستيم ميان ايشان و حاج‌حسن آقا ارتباط تلفنى را وصل كنيم، دفتر آيت‌الله يزدى اعلام كرد ايشان منصرف شده‌اند و فرموده‌اند: مشكلى بوده كه رفع شده است. اين عضو دفتر نوه امام اعلام كرد پس از آن تماس، ديگر هيچ تماسى ميان اين دو بزرگوار رخ نداده است.

همچنین، حجت‌الاسلام رئيسى، عضو ديگر هيأت‌رئيسه خبرگان، هم دراین‌باره گفت: بنده در زمينه دعوت از حاج حسن آقا هيچ‌گونه اقدامى نكرده‌ و با ايشان تماس نگرفته‌ام.

شریعتمداری در ادامه این سرمقاله نوشته:

«... به وضوح و بدون کمترین تردیدی می‌توان نتیجه گرفت که عدم حضور فرزند محترم یادگار امام در آزمون خبرگان به علت بی‌اطلاعی ایشان از زمان و مکان آزمون! یا دعوت‌نشدن از مشارالیه برای شرکت در آزمون نبوده و نمی‌تواند باشد. بلکه جناب آقای سیدحسن خمینی، با اراده و تصمیم قبلی در آزمون شرکت نکرده است. اما، چرا؟!»

اما درباره این بخش از توضیحات کیهان باید یادآور شد که برادر سیدحسن، یعنی سیدعلی خمینی تأکید کرد: « دعوت رسمی از سیدحسن برای شرکت در آزمون علمی خبرگان به‌عمل نیامده و ایشان پیامک یا دعوت‌نامه‌ای دراین‌باره دریافت نکرده‌اند». همچنین برخلاف آنچه کیهان مدعی شده که عدم حضور سیدحسن در آزمون به‌منزله انصراف او از ادامه حضور در خبرگان است، سیدعلی خمینی همچنین انصراف برادر خود از ادامه حضور در خبرگان را هم تکذیب کرده بود. سخنگوی شورای نگهبان یعنی نجات‌الله ابراهیمیان هم در‌این‌باره گفته بود: «شرکت‌نكردن در آزمون به معنای انصراف از کاندیداتوری نیست».

کیهان در ادامه سرمقاله خود به تحلیل عدم حضور سیدحسن در آزمون خبرگان پرداخته و نوشته است: «برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که فرزند یادگار امام (ره)، شرکت در آزمون را - با پوزش از ایشان و صرفا به عنوان گمانه‌ای که مطرح شده است- دون‌شأن خود تلقی کرده و جایگاه علمی خویش را بی‌نیاز از آزمون دانسته‌اند! این گمانه نمی‌تواند قابل‌قبول باشد، چراکه مطابق قانون، همه نامزدهای خبرگان ملزم به شرکت در آزمون هستند و تنها کسانی که با حکم حضرت امام (ره) یا رهبر معظم انقلاب به مسئولیتی که لازمه آن مجتهدبودن است، منصوب شده‌اند، نیازی به آزمون ندارند و از سوی دیگر، شخصیت‌هایی که از آقای سیدحسن خمینی سابقه بسیار بیشتری در تدریس خارج اصول داشته‌اند، در آزمون کنونی شرکت کرده یا در گذشته آزمون داده‌اند...».

شورای نگهبان: راه‌های دیگری برای احراز صلاحیت وجود دارد

کیهان در حالی تأکید کرده که همه نامزدها ملزم به شرکت در آزمون هستند که در اطلاعیه شورای نگهبان آمده بود اعضای سابق و فعلی خبرگان و آنها که قبلا آزمون اجتهادی داده و نمره قبولی کسب کرده‌اند، نیازی به شرکت در آزمون ندارند. سخنگوی شورای نگهبان البته در روزهای بعد از برگزاری آزمون تکمله‌ای را هم به بیانیه خود زد و با استناد به نظر آیت‌الله مؤمن، از فقهای شورای نگهبان که مسئول برگزاری آزمون است، گفت «داوطلبی که در آزمون شرکت نکرده است، شرایط اجتهادش محرز شود و بتواند در ادامه مسیر انتخابات حضور داشته باشد». راه‌های دیگر احراز اجتهاد هم طبق آنچه برخی از روحانیون و استادان حوزه اشاره کردند، توجه به سوابق تدریسی و نوارهای کلاس‌های درس نامزد اشاره‌شده و نیز کتب و مقالات فرد مزبور است. به گفته غرویان و رهامی، زمانی که برای دو یا سه نفر از فقهای شورای نگهبان، اجتهاد نامزد از طرقی که ذکر شد، احراز شود، اجتهاد برای شورای نگهبان محرز شده است.

نیت‌خوانی کیهان از تصمیم سیدحسن

اما آنچه کیهان در ادامه سرمقاله خود به آن پرداخته، همان خطی است که از ابتدای اعلام نامزدی سیدحسن خمینی از سوی جریان مخالف او به راه افتاد؛ یعنی تلاش برای القاي اینکه سیدحسن خمینی از سوی جریانی که هاشمی آن را هدایت می‌کند، برای حضور در رقابت‌های خبرگان نامزد شده است. کیهان البته سعی کرده نامی از هاشمی نبرد و تنها به واکاوی این جریان بپردازد و آن را به حوادث بعد از سال ٨٨ نسبت دهد. او در ادامه درباره علت مهمی که به‌نظر خود، سیدحسن را از حضور در جلسه امتحان منع کرده، پرداخته و چنین نوشته است: «... تنها یک علت دیگر باقی می‌ماند که می‌تواند فرزند یادگار حضرت امام (ره) را از شرکت در آزمون خبرگان منصرف کرده باشد و آن، خروج هوشمندانه از دامی است که سیاست‌بازان آلوده پیش پای ایشان پهن کرده بودند.

فقط یک نیم‌نگاه به هویت برخی از کسانی که این روزها پرچم حمایت از نامزدی آقای سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان را روی دست گرفته و زیر این پرچم سینه می‌زدند، به‌وضوح نشان می‌دهد که برخی از آنها - تأکید می‌شود برخی از آنها و نه همه آنان- نه‌فقط کمترین ارادتی به حضرت امام(ره) ندارند بلکه در کارنامه سیاسی آنان، نمونه‌های فراوان و غیر‌قابل‌انکاری از مخالفت آشکار با خط نورانی و مقدس آن بزرگوار و تلاش برای کم‌رنگ‌کردن آن نیز دیده می‌شود. افراد و جریانات آلوده‌ای که با ادعای تقلب در انتخابات ٨٨ در نقش ستون پنجم دشمن ظاهر شده بودند... این‌گونه افراد چگونه می‌توانند داعیه حمایت از نامزدی فرزند یادگار امام (ره) در انتخابات خبرگان را داشته باشند؟! این نامعادله تنها در یک حالت قابل‌توضیح است و آن سوء‌استفاده جریان آلوده یادشده از انتساب آقای سیدحسن خمینی به بیت معظم حضرت امام(ره)، اما، چگونه؟! بخوانید!.. بنابراین حمایت این جریان آلوده از نامزدی آقای سیدحسن خمینی می‌تواند با این انگیزه صورت پذیرفته باشد که عبور از خط امام(ره)- یعنی یکی از شاخصه‌های جریان آلوده مورداشاره- را به فرزند یادگار آن حضرت نیز نسبت دهند! و این همان دام خطرناکی است که به آن اشاره شد و خودداری آقای سیدحسن خمینی از حضور در آزمون خبرگان را می‌توان اقدامی حساب‌شده برای دورشدن از دام مورداشاره تلقی کرد».

منع کیهان برای سیدحسن

کیهان اما در مهم‌ترین بخش سرمقاله خود هدفش از این همه مقدمه‌چینی را ابراز کرده و از سیدحسن می‌خواهد انصراف دهد. او در بخش پایانی سرمقاله خود می‌نویسد: «این روزها نظریه‌ای با قید «احتمال» مطرح شده است که شاید اجتهاد کسانی که در آزمون شرکت نکرده‌اند نیز از طریق دیگری احراز شود. این فرمول هرچه باشد و برای هریک از داوطلبان شرکت‌نکرده در آزمون قابل‌بررسی باشد، به دلیلی که اشاره می‌شود، مصلحت نیست درباره فرزند یادگار حضرت امام(ره) به‌کار گرفته شود، زیرا می‌تواند این توهم را در افکار عمومی پدید آورد که شورای محترم نگهبان برای فرزند یادگار امام(ره) استثنا قائل شده است! و حال آنکه «توهم استثنا» با ساحت مقدس امام راحل و بینش و منش آن بزرگوار هم‌خوانی ندارد...».

پاسخ مهاجری به شریعتمداری

روز گذشته محمد مهاجری، سردبیر سایت خبرآنلاین که در سابقه خود همکاری در روزنامه کیهان را دارد، در پاسخ کوتاهی که به سرمقاله کیهان داده، نوشته است: «حتما خاطر مبارک جناب آقای شریعتمداری مستحضر هست که حتی اگر جناب سیدحسن خمینی از سوی فقهای شورای نگهبان مستثنا شود، اولین استثنا نیست، زیرا پدر ارجمند و بزرگوار ایشان هم (با اینکه ظاهرا کرسی درس خارج نداشت) از سوی فقهای معظم شورای نگهبان برای عضویت در خبرگان پذیرفته شدند و قطعا جناب آقای شریعتمداری با آن تصمیم مخالفتی نداشتند و بزرگان کشور نیز آن را بخردانه دانستند. ضمن اینکه قاعده‌ای که یک بار استثنا بردارد... لازم دیدم نکته‌ای را که ایشان از آن غفلت کرده‌اند، عرض کرده باشم. همین». همین‌جا باید اضافه کرد آیاتی از جمله فقیهی، اعرابی و غروی هم هستند که از استادان حوزه و برخی هم از اعضای جامعه مدرسین بوده‌‌اند که در آزمون شرکت نکرده‌‌اند و چنانچه صلاحیت آنها تأیید شود، آیا این به‌منزله استثنا قائل‌شدن شورای نگهبان برای این اعضاست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      بهر حال قدرت معادلات خودشو داره و اتفاقا بد نیس که یه روزنامه نگار زیاده خواهی یک نامزد رو به دلیل جایگاه ویژش به چالش بکشه.

    • بدون نام

      کیهان یعنی سوهان روح و روان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج