۲۸۵۶۴۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

کری: چند روز تا گام پایانی برجام مانده

نشریه کنگره آمریکا در مطلبی نوشت که احتمالا پس از اجرای توافق هسته‌ای، کاخ سفید برخی تدابیر را برای مجازات ایران اتخاذ خواهد کرد، تدابیری که پیش از این برای اجرای توافقنامه هسته‌ای از اجرای آن خودداری کرده بود.

خبرگزاری تسنیم: نشریه هیل به نقل از جان کری وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده است که فاصله تا گام نهایی در این روند چند ساله ممکن است ممکن است تنها چند روز دیگر باشد.
وی در جمع خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا، تصریح کرد: من فکر می کنم که آن روز خواهد آمد، شاید زودتر نه دیرتر.

سرعت سریع آمریکا برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران در شرایطی است که کنگره با این مساله مخالف است و نمایندگان مخالف، دولت اوباما را متهم کرده‌اند که در برابر رفتارهای تحریک آمیز تهران، واکنش مناسب و قاطعی را نشان نداده است. نمایندگان منتقد بر این باورند که دولت اوباما، تهران را به خاطر آزمایش موشک‌های بالستیک به طور مناسبی مجازات نکرده است.

ایران همچنین کشتی‌هایی را به نزدیکی یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی در آب‌های بین‌المللی فرستاده است و نتوانسته است از ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در برابر اعتراضاتی که علیه اعدام شیخ نمر صورت گرفته، محافظت نماید.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کاخ سفید طرح اولیه خود برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر آزمایش‌های موشکی را پس گرفته است، اقدامی که به باور آمریکا نقض قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است.

اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طی هفته جاری گفت: این تمایل وجود داشته است، کنگره اعلام کرده است که باید اقدامی اتخاذ شود.

هفته آینده مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در خصوص طرحی رای گیری کند که مانع از لغو تحریم‌های بانک‌های ایرانی توسط دولت آمریکا خواهد شد، مگر اینکه آمریکا بتواند تایید کند که این بانک‌ها در برنامه موشک بالستیک و تامین مالی تروریسم نقش ندارند.

به نظر می‌رسد طرح کنگره با مخالفت شدید و قاطع کاخ سفید روبرو خواهد شد چرا که به شدت در تناقض با توافق هسته‌ای است. دموکرات‌های کنگره حتی کسانی که با توافق هسته‌ای مخالفت کرده‌اند، تاکنون حاضر به حمایت از این طرح جدید مجلس نمایندگان نشده‌اند.

الیوت انگل نماینده ارشد دموکرات کمیته امور خارجی در این باره گفت: این اقدام واقعا شانسی برای تبدیل شدن به قانون ندارد. کنگره یک فرصت برای رای دادن به توافق هسته‌ای با ایران داشت و ما این فرصت را از دست دادیم. من از این نگران هستم که ما دقیقا در همان مسیری حرکت کنیم که در برنامه بهداشت و سلامت دولت اوباما طی کردیم.

علاوه بر این طرح، نمایندگان آمریکایی همچنین به دنبال اتخاذ اقدامات دیگری برای مجازات ایران هستند تا نشان دهند فشارها بر دولت آمریکا به این زودی پایان نخواهد یافت. گروهی متشکل از نمایندگان هر دو حزب طرحی را معرفی کرده‌اند تا دولت اوباما را مجبور به اعمال تحریم‌ها علیه ایران به خاطر حمایت از تروریسم و موشک‌های بالستیک کند.

پیش از آنکه تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، بازرسان بین‌المللی باید پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای خود را تایید کنند. برچیدن هزاران سانتریفیوژ، کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده و سایر گام‌های لازم برای قطع دسترسی ایران به بمب هسته‌ای از جمله این موارد به شمار می‌رود.

جان کری گفت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به وی اعلام کرده است که تهران با سرعت هرچه تمام تر برای نهایی کردن تعهدات خود تلاش می‌کند.

دولت آمریکا تاکید کرده است که آزمایش موشک‌های بالستیک و ادامه بازداشت زندانیان آمریکایی خارج از مفاد توافقنامه هسته‌ای خواهد بود.

گری سیمور استاد دانشگاه هاروارد و مشاور سابق کنترل تسلیحات کاخ سفید گفت: دولت آمریکا آشکارا به شدت نگران این مساله است که اگر روز اجرای توافق خیلی سریع فرانرسد، اتفاقی بیفتد که در نهایت منجر به فروپاشی و از بین رفتن توافق شود.

وی پیش بینی کرد: احتمالا پس از اجرای توافق هسته‌ای، کاخ سفید برخی تدابیر را برای مجازات ایران اتخاذ خواهد کرد، تدابیری که پیش از این برای اجرای توافقنامه هسته‌ای از اجرای آن خودداری کرده بود.

وی افزود: دولت آمریکا می‌خواهد نشان دهد که توافق هسته‌ای نمی‌تواند تضمینی برای ادامه اقدامات و فعالیت‌های غیر هسته‌ای ایران باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج