توصیه‌های طب سنتی برای فرار از سرما
۲۸۵۷۱۵
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰
۱۷۶۳۴ 
فصل سرما برای افراد اصطلاحا سرمایی سخت خواهد گذشت. اما شاید راهی غیر از بخاری، شوفاژ و... برای گرم نگه داشتن بدن وجود داشته باشد. این راه چیزی نیست جز تغذیه؛ آن هم به سبك سنتی.
مجله زندگی ایده آل - سارا میرشجاعی: حتما شما هم افرادی را دیده‌اید كه آغاز فصل سرما برای‌شان برابر با چند ماه سرما و لرزش است. این افراد هرقدر هم كه لباس‌های گرم بپوشند، باز هم احساس سرما دارند و بدن‌شان از سرما می‌لرزد. انگار كه هیچ‌وقت گرم نخواهند شد؛ مگر اینكه هوا گرم شود. فصل سرما برای افراد اصطلاحا سرمایی سخت خواهد گذشت. اما شاید راهی غیر از بخاری، شوفاژ و... برای گرم نگه داشتن بدن وجود داشته باشد.

این راه چیزی نیست جز تغذیه؛ آن هم به سبك سنتی. بله، طب سنتی برای در امان ماندن افراد سرمایی از سرما تغذیه ویژه‌ای را پیشنهاد می‌كند. دكتر سعید صانعی، متخصص طب سنتی توصیه‌هایی دارد كه می‌تواند شما را از سرما حفظ كرده و زمستان مطبوعی را برای‌تان به ارمغان بیاورد.

حریف ننه سرما شو!

چه كسانی از سرما یخ می‌زنند؟

افرادی كه طبع سرد یا تنگی عروق دارند به دلیل اینكه انرژی كمتری به بافت‌های‌شان می‌رسد، در فصل سرما با وجود لباس‌های گرم، باز هم احساس سرما و لرز دارند. به علاوه افرادی كه متابولیسم پایینی دارند، افراد كم‌تحرك و چاق بیشتر با این مشكل دست و پنجه نرم می‌كنند.

كسانی هم كه آب زیادی در بدن‌شان تجمع یافته و ورم بافت‌های بدن را تجربه می‌كنند نیز در همین دسته قرار می‌گیرند. این افراد باید در فصل سرما بیشتر غذاهایی مصرف كنند كه درجه حرارت خون را بالا می‌برد و اصطلاحا خون را صفراوی می‌كند. این غذاها احساس گرمای بیشتری به افراد می‌دهد؛ غذاهای با طبع گرم از جمله این غذاها هستند.

 برای گرم نگه داشتن بدن چه چیزهایی نخورید؟

برای گرم نگه داشتن بدن باید از غذاهایی كه طبع سردی دارند، پرهیز كنید یا اگر تمایل دارید غذاهای با طبع سرد را هم مصرف كنید، آنها را با مصلحات شان میل كنید. ماست، دوغ، خیار، كاهو، قارچ، اسفناج، آلو و غذاهای سردمزاج مثل گوشت گوساله، مرغ، برنج سفید، آرد سفید، سیب‌زمینی و. . . می‌تواند احساس سرما را در بدن ایجاد كند.

به علاوه لازم است بدانید غذاهای چرب هم می‌توانند احساس سرما در بدن ایجادكنند. غذاهایی كه بسیار چرب هستند، خون را از سمت اندام‌ها به سمت اندام‌های گوارشی كشانده و باعث احساس سرما در بدن می‌شوند. مورد بعدی میوه‌های تابستانی است كه این میوه‌ها هم طبع سردی دارند و حتی اگر به صورت خشك شده مصرف شوند (مثل برگه زرآلو، آلو بخارا و. . . ) باز هم بدن را خنك می‌كنند و برای فصل سرما مناسب نیستند.

 بفرمایید چای!

اگرچه نوشیدن چای گرم در فصل سرما جایگاه ویژه‌ای دارد اما از آنجا که چای طبع سردی دارد، بنابراین آن را با هل یا دارچین مصرف كنید. به علاوه می‌توانید چند نخ پرچم زعفران را با چای سیاه یا چای سبز بنوشید و از عطر و گرمای آن لذت ببرید.

سقز به جای آدامس

سقز هم از جمله گرمابخش‌های بدن است. كسانی كه عادت به جویدن آدامس دارند، می‌توانند در فصل سرما آن را با سقز جایگزین كنند تا گرمای بیشتری را برای بدن‌شان تامین كنند.

 آجیل بزن گرم شی!

مغزهای آجیل مثل گردو، بادام، فندق، پسته و. . . می‌توانند به تولید انرژی و گرمای بدن كمك بزرگی كنند. می‌توانید این مغزها را در طول روز به اندازه چند عدد مصرف کنید تا علاوه بر انرژی كافی در طول روز، بدن‌تان را هم گرم نگه دارید.

حریف ننه سرما شو!

صبح را با كندر آغاز كنید

كندر هم یكی از مواردی است كه مصرف آن هنگام صبح می‌تواند گرمای مطبوعی برای بدن به ارمغان بیاورد. برای مصرف كندر باید به اندازه یك نخود از آن را یك‌ساعت در دهان نگه‌داشته، بمكید و سپس آن را قورت دهید.

 میوه‌های گرمسیری مرهم سرما

برای آنكه بتوانید در سرمای زمستان دوام آورده و گرم باشید، میوه‌های گرمسیری مثل خرما، نارگیل، انبه، موز و. . . را نیز در برنامه غذایی زمستانی خود جای دهید.

 معجون گرمابخش

انواع مغزها شامل پسته، گردو، بادام و. . . را به شكل پودر درآورید. آن را با دو قاشق عسل یا چند عدد خرما و یك عدد موز تركیب كرده و یك لیوان شیر به آن اضافه كنید. حالا یك لیوان معجون انرژی‌زای طبیعی دارید كه می‌تواند برای‌تان گرمای لذت‌بخشی را همراه داشته باشد. 

اسپند را دود نكن، آن را بخور

خوردن یك قاشق چایخوری اسپند نیز نقش گرمادهی فوق‌العاده‌ای برای بدن دارد. می‌توانید اسپند پودرشده را قبل از خواب با یك لیوان آب بخورید؛ البته این مورد را نمی‌توانید هر اندازه كه می‌خواهید مصرف كنید و باید اندازه را نگه دارید.

و باز هم عسل، درمان درد است. . .

همراه صبحانه خوردن عسل را فراموش نكنید. عسل یك گرمابخش فوق‌العاده است كه از خواص بی نظیر آن هم می‌توانید بهره ببرید. مویز و خرما هم تاثیر گرما‌بخشی زیادی دارند.

 سرما را با فلفل پشت سر بگذار

فلفل هندی و غذاهای تند هم می‌توانند به حفظ گرمای بدن در روزهای سرد كمك‌كننده باشد. این غذاها میزان صفرا را افزایش داده و خون بیشتری را به اندام‌ها می‌رسانند. به‌طور كلی می‌توانید غذاها را در فصل سرما همراه فلفل مصرف كنید.

حریف ننه سرما شو!

 دمنوشی برای فرار از سرما

یك تكه زنجبیل، چند عدد برگ نعنا، یك عدد لیمو عمانی سوراخ شده و تكه‌ای چوب دارچین (به اندازه یك انگشت) را همراه با چهار لیوان آب جوش در قوری ریخته و بگذارید به مدت نیم ساعت دم بكشد. هنگام نوشیدن این معجون به آن نبات یا عسل اضافه كرده و میل كنید. این دمنوش یكی از نوشیدنی‌های انرژی‌بخش، نشاط‌آور و گرمابخش است.

 دمنوشی از گیاهان گرمابخش

برای تهیه یك دمنوش فوق‌العاده می‌توانید آویشن، كاكوتی، نعنا و گل گاوزبان را مخلوط كنید و بگذارید دم بكشد و آن را با نبات بنوشید. این دمنوش طراوت و گرمای مطبوعی برای‌تان به همراه خواهد آورد.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
05:49 - 1397/10/09
سلام واقعا عالی بود من وخانوادم رو نجات دادین ازاین مشکل
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج