۲۸۵۷۷۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

لاریجانی: مصلحت نیست در جریانی باشم

علی لاریجانی سرانجام به حرف و حدیث‌ها پیرامون نحوه شرکتش در ائتلاف اصولگرایان پایان داد.

روزنامه شهروند: علی لاریجانی سرانجام به حرف و حدیث‌ها پیرامون نحوه شرکتش در ائتلاف اصولگرایان پایان داد. او روز گذشته در دیدار با اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت گفت: چنانکه به آقای موحدی (آیت‌الله موحدی‌ کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز) گفته‌ام از جریان روحانیت حمایت می‌کنم و آن را اصیل می‌دانم، اما این‌که شخصا در جریانی حضور داشته باشم به‌مصلحت نیست که رئیس قوه مقننه در جریانی حضور داشته باشد، لذا من نظراتم را گفته‌ام، چنانکه درست نیست رئیس قوه مجریه نیز در سازوکار سیاسی قرار گیرد.

به این ترتیب بحث مربوط به شرکت لاریجانی در ائتلاف با سایر اصولگرایان را می‌توان پایان یافته تلقی کرد و با این حال مشخص نیست چرا برخی از اصولگرایان همچنان اصرار داشتند وانمود کنند لاریجانی در لحظات آخر به این ائتلاف خواهد پیوست و تاییدات لازم در این زمینه را هم از وی گرفته‌اند.

او در زمینه دیدارهایش با رهبر معظم انقلاب نیز با لحنی شکایت‌آمیز گفته است: دیدارها با حضرت آقا به‌صورت مرتب است و در این زمینه زیاد از ما حرف نقل می‌شود و جز خود ما همه درباره ما اظهار نظر می‌کنند؛ با این حال بحث حضرت آقا دغدغه انقلاب است. اما جز دلایلی که رئیس مجلس برای شرکت نکردنش در ائتلاف با اصولگرایان ذکر کرده، به گفته برخی مفسران دلایل دیگری را هم در این میان می‌توان دخیل دانست. ازجمله این‌که ترکیب کلی اعضای ائتلاف را نمی‌توان چندان به مذاق لاریجانی خوشایند دانست. سخنگوی ائتلاف غلامعلی حداد عادل است.

مردی که در دوره‌های متعدد مهم‌ترین رقیب لاریجانی برای تصدی‌گری ریاست پارلمان بوده و در این راه حمایت بخشی از رسانه‌ها و نمایندگان اصولگرا را نیز همراه داشته است. اگر لاریجانی می‌توانست با حداد عادل کنار بیاید جمع شدن نظرات او یا نمایندگانش با نظرات علیرضا زاکانی بعیدتر به نظر می‌رسید. زاکانی اخیرا گفته است که مسئولیت کمیته اجرایی را برعهده دارم و با جمعی از دوستان انجام وظیفه می‌کنیم و الحمدلله آن سازوکارها با مشارکت همه کسانی که در ائتلاف هستند شکل گرفته و دنبال می‌شود. روابط او و لاریجانی ازجمله پرتنش‌ترین روابط میان نمایندگان در مجلس نهم بوده است و بعید به نظر می‌رسید حتی خوشبین‌ترین اصولگرایان هم امید داشته باشند این دو یا مجموعه‌های نزدیک به آنان بتوانند در جریان ائتلاف با یکدیگر کنار بیایند.

به جز علیرضا زاکانی و حسین فدایی، روابط میان لاریجانی و جبهه پایداری هم چندان گرم نبوده است. چنانکه مرتضی آقا‌ تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در مصاحبه با مجله رمز عبور مدعی شده علی لاریجانی ماجرای حمله به وی در روز ٢٢ بهمن و در شهر قم را منتسب به اطرافیان آیت‌الله مصباح ‌یزدی می‌داند.

مرتضی آقا تهرانی که از روحانیون نزدیک به آیت‌الله مصباح‌ یزدی است به رمز عبور گفته است: آیت‌الله مصباح به من فرمودند که به آقای لاریجانی بگو به والله‌العلی‌العظیم من در این قصه نه خودم از قبل خبر داشتم نه همان موقع می‌دانستم، بعد به من خبر دادند که چه شده است. اصلا به من ربطی ندارد، ولی آقای لاریجانی همه برخوردهایش حاکی از این است که شخص آقای مصباح این کار را کرده که بسیار برای خودش بد است. برای خود آقای لاریجانی این کار خیلی زشت است. واقعا دلم می‌سوزد. حاج‌آقا که اساسا اهل این حرف‌ها نیست قسم خورد که به او بگو که بیخودی در دلش نماند و خیال نکند من کرده‌ام. ربطی به من ندارد. در این قصه کاری نداشتم.

در جریان بررسی برجام در مجلس نیز نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری آشکارا در زمره مخالفان نظرات لاریجانی قرار گرفتند و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت این کدورت‌ها تنها به دلیل ائتلاف برای انتخابات تبدیل به شراکت و همکاری شود.

علی لاریجانی در دیدار با اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت همچنین نقدهایش نسبت به ساختار قوه مقننه را مطرح کرده و حالا مشخص شده است که مهم‌ترین حامی طرح استانی شدن انتخابات یا طرح احزاب، خود وی در مجلس بوده است. دو طرحی که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام آنها را رد کرده‌اند.

او گفته است: نمی‌توان انتظار داشت در مجلس عام، همه ٢٩٠ نماینده، ایده‌پرداز باشند اما حداقل حدود ٨٠ نفر باید دارای ایده و خلاق باشند، همچنین نمی‌توان با شعارزدگی وارد انتخابات شد، بلکه باید ورزیدگی فکری و بلوغ سیاسی در افراد وجود داشته باشد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره دو مجلسی شدن نظام نیز گفته است: فی‌الحال قانون اساسی اجازه این امر را نمی‌دهد هرچند که در نظام‌هایی که دو مجلس وجود دارد به‌خاطر تضعیف مجلس عام نیست، بلکه به‌خاطر تقویت مجلس است، لذا مجلسی در راستای غنی کردن مجلس دیگر روی کار می‌آید. در همین راستا تلاش داشتیم انتخابات را به‌صورت استانی برگزار کنیم که شورای نگهبان آن را رد کرد، همچنین این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و رد شد.

او همچنین گفته است: کنار این، قصد داشتیم وزن احزاب را در انتخابات بالا ببریم که این مورد هم در مجمع مورد پذیرش قرار نگرفت، لذا این مسأله خیلی در دستور کار نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج