۲۸۶۲۵۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

Android یا iOS ، کدام برتر است ؟

امروزه کمتر کسی است که از اسمارت فون استفاده نکند و انبوهی از برنامه ها و بازی ها را بر روی تلفن همراه خود نداشته باشد .

وب سایت زوم تک - رضا آقامحمدی : امروزه کمتر کسی است که از اسمارت فون استفاده نکند و انبوهی از برنامه ها و بازی ها را بر روی تلفن همراه خود نداشته باشد . اگر کمی در این زمینه حرفه ای باشید ، حتما میدانید که در بازار اسمارت فونها و تبلتها ، جدا از برندهای تولید کننده ی خود دیوایس ، دو ابر کمپانی هستند که بازار سیستم عاملها را تسخیر کرده اند : گوگل و اپل .

گوگل با سیستم عامل اندروید و اپل با سیستم عامل آی او اس هردو بخش عمده ای از آمار را به خود اختصاص داده اند . اما اگر پیگیر اخبار این دنیای گسترده بوده باشید ، حتما میدانید که طرفداران این دو کمپانی همواره در حال رقابت و نشان دادن برتری سیستم عامل محبوبشان در برابر دیگری هستند .

Android  یا iOS ، کدام برتر است ؟

از سویی اندرویدی ها رقیب را به محدود کردن و انحصاری بودن محکوم میکنند و طرفداران اپل هم اندروید را به کپی کاری و تقلید از خودشان . اما واقعا کدام یک برتر هستند ؟ هنگام خرید دیوایس باید کدام را انتخاب کنیم ؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم به آنها تاحدودی پاسخ دهیم . ما تمام ویژگی های یک سیستم عامل همراه را در هشت قسمت دسته بندی کرده ایم و این دو سیستم عامل را در آن دسته با هم مقایسه کرده ایم .

نصب برنامه و بازی

iOS : شما برای اینکه بخواهید برنامه یا بازی بر روی دیوایستان نصب کنید ، باید از طریق اپ استور و به صورت آنلاین اقدام این کار رو انجام دهید . اما میتوانید دیوایس خودتان را جیلبریک کنید و برنامه ها و بازی های کرک شده رو به صورت رایگان نصب کنید . همچنین سرویسهایی نظیر Tongbu و ۲۵pp نیز وجود دارند که میتوانید بدون نیاز به جیلبریک از آنها برنامه نصب کنید . از لحاظ تنوع و عرضه ی جدیدترین بازی ها و برنامه ها ، این سیستم عامل نسبت به اندروید برتری نسبی دارد .

Android : شما میتوانید از طریق فروشگاه گوگل پلی و به صورت رسمی اقدام به نصب برنامه و بازی ها کنید . البته بعضی از برنامه ها و بازی های پولی نیز وجود دارند که با کمی جستجو میتوانید نسخه ی رایگان آنرا پیدا کنید و بر روی دیوایس خود نصب کنید . همچنین تعداد برنامه ها و بازی هایی که برای اندروید منتشر میشوند ، روز به روز درحال گسترش است و تعداد زیادی از آنها هم به زبان فارسی عرضه میشوند که در این زمینه نسبت به آی او اس ، برتری دارد .

طراحی و زیبایی ظاهر

Android  یا iOS ، کدام برتر است ؟

iOS : موضوع طراحی و زیبایی ، یک موضوع سلیقه ای است و به خود افراد بستگی دارد . اپل با عرضه ی iOS ۷ ، تحول عظیمی در سبک طراحی آی او اس ایجاد کرد . در این نسخه ، همه چیز دارای ظاهر تخت و Flat است و رنگهای سایه مانند نیز در همه جای آن پخش شده اند . البته تعدادی از کاربران iOS هم هستند که طراحی جدید را دوست ندارند و آنرا نمی پسندند . ظاهر پیشفرض آی او اس تقریبا غیر قابل تغییر است ، اما اگر دیوایس خود را جیلبریک کنید ، میتوانید تم های دیگری نیز نصب کنید و ظاهر را تغییر دهید .

Android : در اندروید نیز مانند iOS اختلاف نظر زیاد است . بعضی ها ظاهر آنرا می پسندند و بعضی ها آنرا خالی از هنر و طراحی میدانند . برتری اندروید در این زمینه ، امکان ایجاد هوم اسکرین با آیکونها و برنامه های دلخواه و به صورت جدا از صفحه ی اصلی برنامه ها میباشد . درواقع در این زمینه نیز اندروید آزادی بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار میدهد .

راحت بودن استفاده

iOS : در این زمینه ، iOS کمی از رقیب خود عقب است . شما برای جیلبریک کردن دیوایس ، نصب برنامه و یا انجام عملیات هایی نظیر ریستور و آپدیت ، شاید کمی به دردسر بیفتید و مجبور به تغییر کامل سیستم عامل شوید .

در کشور ما نیز به دلیل دانش کمتر کاربران و همچنین عدم پشتیبانی و خدمات فیزیکی اپل ، این مشکل بیشتر جلوه میکند . البته کابران خود آی او اس این قضیه را کمتر قبول دارند و قدرت سیستم عامل خودشون رو به راحتی استفاده از اندروید ترجیح میدهند !

Android : در اندروید اوضاع فرق میکند . شما میتوانید براحتی کارهایی نظیر آپدیت و یا تغییر سیستم عامل را انجام دهید . نصب برنامه ها و بازی ها نیز بسیار آسان است و میتوان از طریق خود دیوایس ، این کار را انجام داد . البته ضعف اندروید در این زمینه ، مشکلات مربوط به هنگ کردن و باگهای عملکردی است که در iOS کمتر به چشم می آید .

توسعه و برنامه نویسی

iOS : شما برای برنامه نویسی و توسعه ی این سیستم عامل ، باید یک اکانت ۹۹ دلاری از دولوپر سنتر اپل خریداری کنید و بعد هم با دانلود SDK مربوطه و دیگر ابزارها ، به برنامه نویسی بپردازید . اپل در این مورد هم سختگیرتر است و قوانین محکمی برای انتشار یک برنامه بر روی اپ استور خود وضع کرده است . در مورد عملکرد و اجرای برنامه ها نیز حساس است و نظرات زیادی بر روی برنامه ها دارد .

Android : در اندروید شما میتوانید با پرداخت ۲۵ دلار در سال ، برنامه ی خودتون رو بر روی گوگل پلی منتشر کنید . همچنین بدلیل وجود تعداد بیشتر بازارهای نسبتا رسمی برنامه برای اندروید ، شما میتوانید برنامه یا بازی خود را بر روی آنها هم منتشر کنید و مخاطبان بیشتری بدست بیاورید.

میزان رضایت کاربران

iOS : اکثر کاربران آی او اس ، بر روی سیتسم عامل خوشان تعصب خاصی دارند ، آنهم بدلیل کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپل است . در واقع اپل سعی کرده است تا در هر نسخه ، نسبت به نسخه ی قبلی تغییرات و بهبودهای بیشتری را انجام دهد .

Android : کاربران اندروید نیز رضایت نسبتا بالایی از سیستم عامل خود دارند . شاید اگر کمی مشکلات مربوط به هنگ کردنهای بی موقع و باگها برطرف میشد ، این رضایت افزایش نیز میافت .

Android  یا iOS ، کدام برتر است ؟

آپدیت و نصب نسخه ی جدید

iOS : کاربران iOS تنها میتوانند به آخرین ورژن عرضه شده آپدیت کنند و نمیتوانند مثلا ورژن یکی مانده به آخر را نصب کنند . دلیل آنهم مسائل مربوط به امنیت و برطرف شدن باگها در جدیدترین نسخه است .

همچنین اگر شما دیوایستان را جیلبریک کرده باشید ، دیگر نمیتوانید از طریق خود دیوایس آپدیت را انجام دهید و باید ابتدا از طریق برنامه ی آتیونز، آنرا ریستور و سپس آپدیت کنید .

Android : آپدیت اندروید به آخرین نسخه بسیار راحت تر است و معمولا هم حجم بسیار کمتری نسبت به ورژن جدید آی او اس دارد . البته میتوان عدم نوآوری های چشمگیر را صعف اندروید در این حوزه دانست .

همچنین ورژن های جدید اندروید ، برای طیف وسیعی از دیوایسها عرضه میشوند ، درحالیکه هر ورژن از آی او اس ، به طور اختصاصی برای تک تک آی دیوایسها منتشر میشود .

ویژگی های مخصوص

Android  یا iOS ، کدام برتر است ؟

iOS : اپل برای معرفی نسخه های اصلی آی او اس ( برای ۷ ، نه برای ۷.۰.۴ ) ، بک کنفرانی برگزار میکند و علاوه بر معرفی محصولات جدید ، iOS جدید را نیز عرضه میکند . به همین دلیل همه ساله و در این کنفرانس ها ، همه ی افراد توقع معرفی یک قابلیت فوق العاده را دارند که تاکنون نیز چنین بوده است و اپل در عرضه ی نوآوری و خلاقیت ، گوی سبقت را از تولید کنندگان دیوایسهای اندرویدی ربوده است .

Android : همانطور که گفتم ، اندروید در این زمینه کمی از رقیب دیرینه اش عقب است و در چند نسخه ی اخیر ، نوآوری های جزئی و محدودی داشته است .

هزینه ی استفاده

iOS : تنها دیوایسهایی که از سیستم عامل iOD استفاده میکنند ، محصولات خود اپل هستند که نسبتا نیز قیمتشان بالاست . همچنین بدلیل محدودیت نصب برنامه و بازی ، معمولا شما باید هزینه ی زیادی را هم در این زمینه خرج کنید ، مگر اینکه دیوایس خود را جیلبریک کنید و از برنامه ها و بازی های کرک شده استفاده کنید .

Android : در این زمینه اندروید کاملا برتر است . شما برای خرید یک دیوایس اندرویدی ، انتخابهای بسیار گسترده ای خواهید داشت و میتوانید مناسب با بودجه ی خودتان ، یک دیوایس را خریداری کنید و برنامه و بازی ها را هم به طور رایگان بر روی آن نصب کنید .

جمع بندی : در کل میتوان با تمام این نکات ، سیستم عامل اندروید و آی او اس را تقریبا هم رده دانست . هر دوی آنها با قدرت درحال فاصله گرفتن از رقبا هستند و دامنه ی انتخابهای ما را کاملا به خودشان محدود کرده اند . با توجه به این موضوع ، شما باید در هنگام خرید به این نکات توجه کنید و مناسبترین خرید را انجام دهید .

سیستم عامل اندروید ، ارزانتر و راحت تر است و برای خرید نیز ، لیست گزینه های زیادی برای شما وجود دارند ، اما درعوض باگها ، هنگ کردن های بی موقع و عدم نوآوری و زیبایی نیز در آن به چشم می آید .

دیوایس های iOS همگی جزو گرانقیمت ترین محصولات بازار هستند ، برای نصب برنامه محدودیت دارند ، ظرفیت ذخیره سازی آنها ثابت است و قابل افزایش نیست ، اما در مقابل کیفیت فوق العاده بالایی در طراحی و کارایی دارند و ابزارها و برنامه هایی هستند که تنها برای آنها عرضه شده است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      طبق توضیحات بالا ، کل سیستم عامل ios دارای ایراد است که با جیلبریک رفع می شود .پس کجای این دو سیستم عامل برابر هستند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج