۲۸۶۵۸۴
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

آلودگی هوا سه سال از عمرتان کم می کند

درهمین روزهایی که آلودگی هوا هرچند روز یک‌بار میهمان ناخوانده آسمان شهر می‌شود، دیروز روسای سه سازمان اصلی درحوزه آلودگی هوا زیر یک سقف گردهم آمدند، وزیر بهداشت، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهردار تهران گفتند که آلودگی هوا راه‌حل دارد و تهران هم می‌تواند مثل دیگر شهرهای جهان هوای سالم و پاک داشته باشد.

روزنامه شهروند: درهمین روزهایی که آلودگی هوا هرچند روز یک‌بار میهمان ناخوانده آسمان شهر می‌شود، دیروز روسای سه سازمان اصلی درحوزه آلودگی هوا زیر یک سقف گردهم آمدند، وزیر بهداشت، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهردار تهران گفتند که آلودگی هوا راه‌حل دارد و تهران هم می‌تواند مثل دیگر شهرهای جهان هوای سالم و پاک داشته باشد.

مرکز همایش‌های صداوسیما دیروز میزبان متخصصان و مسئولان درحوزه کاهش آلودگی هوا و صدا بود. آنها که در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گرد هم آمده بودند، بار دیگر از روند افزایشی آلاینده‌ها در هوای تهران و دیگر شهرهای کشور انتقاد کردند و گفتند در این زمینه سخنرانی و نگرانی فایده ندارد و باید کاری کرد که هوای تهران و دیگر شهرها از این وضع خارج شود.

حسن قاضی‌زاده‌‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخستین سخنران همایش دیروز بود که اجرای برنامه‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوا درهمه دستگاه‌ها را خواستار شد: «باید برای کاهش آلودگی هوا کاری کنیم، حتی اگر این کارها سخت باشد.»

به گفته او بخشی از مشکلات شهر تهران راه‌حلی ندارد و به همین دلیل است که: «ما مدام باید به مردم تهران وعده بدهیم که پایتخت را منتقل می‌کنیم و این وعده دادن‌ها در سال‌های بعد هم ادامه پیدا می‌کند اما در مورد هوا می‌توانیم کاری کنیم که بیشتر از این محیط‌زیست و هوای تهران تخریب نشود. بلکه مردم کمی آسوده‌تر شوند.»

او درباره آمار مرگ‌ومیر و تأثیر آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه گفت: «در وزارت بهداشت اطلاعاتی در این زمینه داریم و گزارش‌هایی هم به من اعلام شده است. می‌دانم که از من انتظار دارید اطلاعات مرتبط با همین موضوع را این‌جا اعلام کنم، اما ترجیح می‌دهم آمارها فعلا اعلام نشود. چون از روش‌هایی که این آمارها و نتایج آن حاصل شده، مطمئن نیستم.»
به گفته وزیر بهداشت، آلودگی هوا در هر‌سال چند‌میلیارد دلار خسارت اقتصادی به کشور می‌زند و همچنین پیامدهای اقتصادی آن متوجه تک‌تک افراد جامعه هم می‌شود: «مردم هنوز نمی‌دانند و متوجه هم نیستند که چه مقدار از خسارت‌های اقتصادی آلودگی هوا را از جیبشان پرداخت می‌کنند.»

وزیر بهداشت در ادامه حرف‌هایش به سابقه تاریخی تهران و انتخاب‌شدنش به‌عنوان پایتخت اشاره کرد: «تهران به‌عنوان یکی از زیباترین و بهترین شهرهای ایران در زمان قاجار انتخاب و برای پایتخت شدن به سیاست‌مداران معرفی شد. چون هم آب و هوای خوب و هم دشت‌های زیبا داشت اما بخشی از همین زیبایی‌ها را درهمان دوره قاجار خراب کردند که البته کمترین میزان تخریب‌ها درهمان دوران بوده و بخش دیگری از تخریب محیط‌زیست از سال‌های ٥٣ و ٥٤ شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.»

او ادامه داد: «قانون‌گریزی عادت ما و ملاحظه‌گری بخشی از مدیریت ما شده است. هر وقت زمان تصمیم‌گیری برای کاهش آلودگی هوا می‌شود، می‌گویند موتورسیکلت‌ها متعلق به طبقات ضعیف جامعه هستند و کاری با آنها نمی‌شود کرد.

درباره خودروهای فرسوده می‌گویند آن‎ها رزق‌وروزی گروهی از مردم را تأمین می‌کنند، پس کاری نمی‌شود کرد. وقتی بخش خودروسازان و خودروهای غیراستاندارد آنها به میان می‌آید، باز هم عده‌ای می‌گویند اگر فشار بیاورید عده‌ای از نان خوردن می‌افتند؛ پس با این گروه هم کاری نمی‌شود کرد. درحالی‌ که درهمین جاها باید کار کنیم هرچند که کارکردن در این زمینه‌ها سخت است.»

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با انتقاد از این‌که سازمان‌ها مسئولیت کاهش آلودگی هوا را به هم محول می‌کنند، گفت: کارکردن سخت است اما متهم‌کردن همدیگر راحت است. ما یک حکومتیم. اصلا از هم جدا نیستیم و ٥٠‌سال دیگر درباره عملکرد همه ما قضاوت می‌کنند و باید تصمیمی یکپارچه برای کاهش آلودگی هوای تهران بگیریم.

ابتکار:
با فشار تهمت و تهدید عقب‌نشینی نمی‌کنم

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از دیگر سخنرانان همایش دیروز بود. او که در ماه‌های اخیر آماج حملات برخی رسانه‌ها قرار گرفته است، دیروز گفت که تهمت‌ها و تهدید‌ها موجب نمی‌شود که او از راهی که می‌رود، عقب‌نشینی کند.

او گفت که مصمم به اجرای قانون در راستای کاهش آلودگی هواست و ٣٥‌میلیون شهروند ایرانی تحت‌تأثیر آلودگی هوا قرار دارند که همه آنها متحمل آسیب‌های بهداشتی و اقتصادی می‌شوند.
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در مورد محیط‌زیست به‌عنوان یک سند فرادستی باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از محورهای این سیاست هوا و مقابله با آلودگی هواست.

او به تاریخچه‌ای در زمینه کاهش آلودگی هوا درکشور اشاره کرد و گفت: مقابله با آلودگی هوا از‌ سال ٧٧ درکشور آغاز شد و اقدامات خوبی مانند حذف سرب از بنزین و از رده خارج‌شدن پیکان اتفاق افتاد اما شاهد وقفه‌ای حدودا ٨ساله در اجرای برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا درکشور بودیم. درحالی که اثرگذاری برنامه‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا نیازمند استمرار است و به زمانی حدود ١٠ تا ١٥‌سال متوالی نیاز دارد.

به گفته ابتکار پس از وقفه ٨ساله از‌ سال ٩٢ و با روی کارآمدن دولت دکتر روحانی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا دوباره بازنگری و اقدامات از سر گرفته شد: «کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا دوباره تشکیل شد. همچنین کارگروه‌های استانی در شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، اراک، کرج و شیراز شکل و برنامه‌های ملی و انطباق آنها و برنامه‌های محلی مورد بررسی قرار گرفت.»

او در ادامه به حذف بنزین پتروشیمی به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت اشاره کرد و گفت: در زمینه گازوییل هم پیشرفت خوبی داشته‌ایم و از ٧‌هزار قسمت گوگرد اکنون به ١٠٠ تا ١٥٠ PPM گوگرد رسیده‌ایم که در ادامه همین روند براساس برنامه به استاندارد یورو ٥ در گازوییل نیز خواهیم رسید.

به گفته او قرار بود صنعت خودروسازی از ‌سال ٨٦ استاندارد یورو ٤ را اجرایی کند که این اتفاق نیفتاد و با تلاش دولت از ‌سال ٩٣ این روند اجرایی شد و اکنون خودروها با استاندارد یورو ٤ تولید می‌شوند و سازمان محیط‌زیست به‌طور مستمر خطوط تولید را بازرسی می‌کند و اگر تخلفی صورت گیرد و استاندارد یورو ٤ رعایت نشود، سازمان اجازه شماره‌گذاری نخواهد داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به کاهش مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: این کار از ‌سال گذشته با همکاری وزارت نیرو و نفت درکشور آغاز شد و اکنون تا حدود ٤٠‌درصد نسبت به ‌سال ٩٢ کاهش مصرف مازوت داشتیم که امیدواریم با تأمین گاز مورد نیاز
سوخت مازوت به‌طورکلی از چرخه مصرف حذف شود.

به گفته او حرکت نیروگاه‌ها به سمت سیکل ترکیبی و تولید برق پاک از دیگر برنامه‌های دولت است. به گفته ابتکار الگوی مصرف انرژی در ایران به هیچ عنوان مناسب نیست و علاوه براین موتورخانه‌ها از معاینه فنی نیز برخوردار نیستند، وجود ٢‌میلیون واحد در کلانشهری مانند تهران می‌تواند منابع مهم آلودگی باشد، در برخی از کشورها تا ٤٠‌درصد موتورخانه‌ها تاثیرگذار در بروز ذرات معلق کمتر از ٢,٥ میکرون می‌دانند بنابراین معاینه فنی موتورخانه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد و در تلاشیم تا از بخش خصوصی نیز برای ورود به این کار دعوت کنیم.

ابتکار گفت: تهران و هر شهر دیگری یک ظرفیت زیستی دارد، کارشناسان اعلام کرده‌اند ظرفیت زیستی شهر تهران در‌ سال ١٣٧٥ به پایان رسیده و هرچه از حیث خودرو، صنعت و جمعیت از آن‌ سال به بعد به تهران اضافه می‌شود، خارج از ظرفیت و خودپالایی طبیعی آن است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در لایحه برنامه ششم موضوع آلودگی هوا در مسأله عوارض آلایندگی هوا که قبلا صرف مسائل سلامت و محیط‌زیست نمی‌شد را حل کردیم و هم در موضوع هدفمندی و اعتبارات مربوط به موضوع آلودگی هوا وارد شدیم که مجموع این اقدامات به کاهش آلودگی هوا منجر خواهد شد.

شهردار تهران:

اجازه ندادند طرح کاهش را اجرا کنیم

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران پس از وزیر بهداشت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پشت تریبون قرار گرفت تا بگوید سالانه ۸۰۰‌هزار تن آلاینده وارد هوای شهر تهران می‌شود.
قالیباف دیروز حرف‌هایش درباره آلودگی هوا را تکرار کرد و گفت که شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا طرح و برنامه دارد و حاضر است این برنامه‌ها را دراختیار دیگر دستگاه‌ها قرار دهد البته به شرط آن‌که به‌طور کامل اجرا شود.

قالیباف گفت: بحث مقابله با آلودگی هوا بحثی سهل و ممتنع است؛ غصه من این است که موضوعی را که ما می‌خواهیم و می‌توانیم، چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. گویا برخی به‌دلایل متعدد نمی‌خواهند کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

او با تأکید بر این‌که کاهش آلودگی هوا به اقدامات بستگی دارد نه به سخنرانی، گفت: این چالشی است که بقیه شهرها و کشورهای دنیا نیز با آن درگیرند و مختص ایران نیست. همچنین در ایران هم ٥ تا ٦ شهر دیگر جز تهران دچار این مشکل هستند و حتی وضع بدتری نسبت به تهران دارند.

به گفته قالیباف خطر دیگر این است که آلودگی بر ما مسلط شود و برخی عادت‌ها برای شهروندان و مسئولان تبدیل به فرهنگ شود، گاهی با اطلاعات درست، آدرس غلط به مردم داده می‌شود. برای مثال در رابطه با خودرو، ساخت اتوبان، تعداد خودرو، بلند مرتبه‌سازی و باد صحبت می‌شود و بعضی اطلاعات هم درست است، اما نتیجه‌گیری و آدرس آن غلط از آب درمی‌آید.

شهردار تهران اظهار کرد: آیا می‌توان گفت ساخت اتوبان باعث آلودگی هوا می‌شود؟ مثل این است که بگوییم ساخت چاقو باعث کشته‌شدن آدم‌ها می‌شود.

قالیباف با تأکید بر این‌که معتقدم موضوع آلودگی هوا قابل حل است، گفت: این مسأله طی دو دهه ایجاد شده است و در کمتر از یک‌دهه می‌توان آن را حل کرد. می‌توان طی ١٠‌سال بر وضع آلودگی مسلط شد و در طی ٥ یا ٦‌سال به وضع قابل قبولی رسید.

شهردار تهران با اشاره به این‌که در کمتر از چند‌سال این مسأله قابل حل است، گفت: نیازمند بحث کارشناسی و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم هستیم. طی ٢٢روزی که تهران دچار آلودگی هوا بود، شهرداری از اطلاع‌رسانی کافی به مردم دریغ نکرد و هیچ مسأله‌ای را از مردم پنهان نکرد و در آینده هم ما درباره موضوع آلودگی هوا هیچ واقعیتی را از مردم پنهان نمی‌کنیم. باید به مردم آگاهی داد زیرا دولت و مردم باید توأمان این مسأله را حل کنند.

شهردار تهران با بیان این‌که در مطالعات شهرداری به یک جمع‌بندی رسیده‌ایم که ٨٠‌درصد آلایندگی تهران فقط از وسایل متحرک این شهر اتفاق می‌افتد، گفت: تنها ٢٠‌درصد آلایندگی ناشی از سایر منابع است. چطور می‌توان گفت ٤٠‌درصد آلودگی ناشی از منابع خانگی است؟

درحالی‌ که طبق مطالعات دقیق ما منابع خانگی ٢,٢ در انتشار آلودگی نقش دارند.

قالیباف با اشاره به این‌که صرفه‌جویی در مصرف گاز امر طبیعی است، اما مصرف خانگی گاز نقش پررنگی در آلودگی هوای تهران ندارد، اظهار کرد: از این ٨٠‌درصد، ٤٢‌درصد آلودگی برای ٤٠٠‌هزار خودرو و موتور است.

اگر ٤‌میلیون وسایل متحرک داشته باشیم، ٥٠‌درصد آن ٤٠٠‌هزار می‌شود که حتی درصورت رعایت ملاحظات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی شهروندان می‌توان مشکل آلودگی تهران را حل کرد.

وی با بیان این‌که چطور می‌توان اتوبوس و مینی‌بو‌س‌ها را در شهرهای درجه دو و سه ممنوع کرد اما همان اتوبوس‌ها در تهران سرویس وزارتخانه شوند، افزود: این بدین معناست که عزم جدی در اجرای قوانین وجود ندارد.

شهردار تهران با اشاره به این‌که درحوزه ورود اتوبوس‌های یورو٤ نیز باید تلاش‌هایی صورت بگیرد، گفت: موتورسیکلت در هر کیلومتر ١٥گرم آلاینده دارد، درحالی ‌که یک خودرو یورو٤ دارای ١,١٨گرم آلودگی است، بنابراین چرا نباید برای موتورسیکلت‌ها تصمیم‌گیری جدی داشته باشیم.
به گفته قالیباف، حدود ٦٥٠٠ پیکان در تهران وجود دارد که بالغ بر ٢٠٠کیلوگرم آلودگی در ‌سال تولید می‌کنند. همچنین نیسان‌هایی که ٣٠ یا ٤٠‌سال از عمر آنها می‌گذرد، در تهران تردد می‌کنند و تصمیم قاطعی برای آنها گرفته نمی‌شود.

شهردار تهران در ادامه ضمن گلایه از رسانه‌ها گفت: دولت در ‌سال ٩٠، مصوبه‌ای مربوط به این‌که چه خودروهایی مجوز ورود به کلانشهرها را دارند، تصویب کرد اما اجرا نشد. در دولت یازدهم و در ‌سال ٩٢ نیز مصوبه‌ای داشتیم که مصوبه قبلی را لازم‌الاجرا می‌کرد که در اردیبهشت تصویب شد. او با بیان این‌که در شورایعالی ترافیک اجرای LEZ در مرکز تهران تصویب شد، اما اجازه اجرای آن را ندادند، گفت: قرار بود این طرح در آبان‌ماه اجرا شود اما از آن ممانعت شد.

قالیباف با تأکید بر این‌که قبل از داشتن پول و اعتبار به مدیریت احتیاج داریم، گفت: اگرچه وزارت نفت درحوزه سوخت تلاش مجدانه‌ای کرده و درحوزه گازوییل ٧٠٠٠PPM‌ را به زیر ١٥٠PPM کاهش داده است، اما وقتی همین سوخت یورو٤ وارد موتور و خودروهای کاربراتوری می‌شود، باعث آلودگی می‌شود.

او با اشاره به این‌که کارخانه‌ها نباید اتوبوس بدون فیلتر تولید کنند، گفت: به‌طورکلی بحث مقابله با آلودگی هوا بحث سهل و ممتنعی است و غصه من این است که موضوعی را که ما می‌خواهیم و می‌توانیم، چرا نمی‌توانیم اجرا کنیم. گویا برخی به دلایل متعدد نمی‌خواهند کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا دیروز سخنرانان دیگری هم داشت ازجمله پیمان سنندجی، رئیس سازمان اتوبوسرانی شهر تهران و نیز رحمت‌‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران.حافظی که پزشک است، گفت که از منظر پزشکی و تخصصی درباره آلودگی هوا حرف می‌زند.

او همه نهادها و سازمان‌ها را درباره آلودگی هوای تهران مقصر دانست و تأکید کرد: اگر آنها درست عمل کرده بودند، امروز تهران با این مشکلات روبه‌رو نبود.

حافظی با یادآوری این‌که طبق ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی علیه بهداشت عمومی ممنوع است و متخلفان و مرتکبان به یک‌سال حبس محکوم می‌شوند، ادامه داد: در یک‌سال گذشته چه اتفاقی در تهران افتاده؟ آقای دادستان! در این زمینه چه کردید؟ چرا این موضوع توسط مدعی‌العموم مورد مطالبه قرار نگرفته است؟

به گفته حافظی، آلودگی هوا روی بتن و چدن اثر می‌گذارد و آنها را دچار خوردگی می‌کند. چطور ممکن است که روی عضلات قلب و ریه تأثیر نداشته باشد؟

به گفته این عضو شورای شهر تهران، برخلاف آنچه اکثریت افراد فکر می‎کنند تأثیر اصلی آلودگی هوا بر سلامت شهروندان در ارتباط با بیماری‌ها تنفسی نیست و بیشترین تأثیر را بر بیماری‌های قلبی و عروقی دارد و احتمال مرگ‌ومیر حاصل از تأثیر آلودگی هوا بر قلب و عروق به مراتب بیشتر از مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های دستگاه تنفسی است.

او با بیان این‌که آلودگی هوا ۳‌درصد عمر مفید را از بین می‌برد، ادامه داد: «هر فرد در هر روز به ۲کیلوگرم آب، ١,٥کیلوگرم غذا و ۱۵کیلوگرم هوا نیاز دارد. این موضوع نشان می‌دهد که اهمیت هوا برای سلامت بیشتر است». به گفته حافظی ذرات معلق کوچکتر از ۱۰میکرون می‌توانند وارد خون شوند و با خون در سراسر بدن انسان سفر کنند، ممکن است ذرات معلق در هر نقطه‌ای از بدن انسان رسوب کند و مثلا رسوب آنها در مغز می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی مثل آلزایمر یا پارکینسون شده یا آنها را تشدید کند.

او ذرات معلق کوچکتر از ٢,٥میکرون را از عوامل موثر بر اختلال ضربان قلب دانست و افزود: آلودگی هوا تا ۷۰‌درصد احتمال انسداد عروقی را در افراد افزایش می‌دهد و افرادی که در معرض آلودگی هوا و ذرات کوچکتر از ٢.٥میکرون هستند، ۱۲ تا ۲۴‌درصد بیشتر از دیگران به اختلالات ضربان قلب (آریتمی) دچار می‌شوند.

او با تأکید بر این‌که تأثیر آلودگی هوا بر سرطان اثبات شده است ادامه داد: آلودگی هوا از طریق بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های تنفسی و سرطان موجب مرگ‌ومیر انسان‌ها می‌شود.

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان اعلام کرده آلاینده‌های حاصل از موتورهای دیزلی به‌طور قطعی سرطان‌زا هستند. آقای رئیس‌جمهور! هر شب در تهران ۱۰‌هزار سرویس توسط خودروهای دیزلی درهمان زمانی که همه خواب هستیم، انجام می‌شود. چرا در این زمینه بی‌تفاوتیم؟

حافظی ادامه داد: ذرات معلق براساس تحقیقات همین آژانس سرطان‌زا هستند. آقای وزیر بهداشت! در این زمینه شما چه کرده‌اید؟ مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا وجود دارد. این اثبات شده است. آقای دادستان! شما چه کرده‌اید؟

حافظی با انتقاد از این‌که واقعیت‌های آلودگی هوا به مردم گفته نمی‌شود، ادامه داد: مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در ایران کمتر از واقعیت تخمین‌زده می‌شود. چون در این زمینه مطالعات درستی انجام نشده است. او گفت: «یکی از تاثیرات آلودگی هوا کاهش میزان تأثیر برخی داروهاست. ازجمله این‌که آلاینده‌ها اثر نیتروگلیسیرین یکی از داروهای مورد نیاز بیماران قلبی را کمتر می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خدا

      دم شما گرم که اینقد دقیقی،فقط ما نفهمیدیم 3ساله عمرمون تموم میشه ،یا اگر 3سال کلا کم میکنه ،که چیزی نیست فدای سرت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج