۲۸۶۸
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

طراحی فضاهای کوچک

بسياري از ما به دليل هزینه مسكن، ناچاريم رویاهایمان را به اندازه توان مالی‌مان کوچک کنیم اما در نظر داشته باشید كه بزرگی یا کوچکی خانه به مترمربع مورد نیاز برای هر نفر، نوع خانه و مبلمان بستگی دارد.

طراحی فضاهای کوچک

طراحی فضاهای کوچک

بسياري از ما به دليل هزینه مسكن، ناچاريم رویاهایمان را به اندازه توان مالی‌مان کوچک کنیم اما در نظر داشته باشید كه بزرگی یا کوچکی خانه به مترمربع مورد نیاز برای هر نفر، نوع خانه و مبلمان بستگی دارد. در دنیای امروز نیاز به انرژی کمتر برای روشنایی، هزینه کمتر و گرمایش و نظافت کمتر، فضاهای کوچک را دلخواه بیشتر مردم می‌کند. پس اگر آپارتمان کوچکی دارید یا به دنبال ایده‌های کاربردی برای فضای کوچک خود می‌گردید با ما همراه شويد تا ايده‌هاي‌مان را با شما درميان گذاريم:

طراحی فضاهای کوچک

گام‌های نخست

قابلیت انعطاف و تطبیق‌پذیری دو ترکیب مهم در طراحی فضاهای کوچک است. طراحی دقیق فضای داخلی ماشین، کشتی و هواپیما را تصور کرده و با توجه به آن، فضای داخلی خانه کوچک خود را طراحی کنید. توانایی فعالیت و کار در یک فضای کوچک دلیل خوبی است تا آن فضا به عنوان یک فضای کاربردی و موثر، حس کوچکی کمتری را القا کند. روی نکته‌های مثبت فضای کوچک خود تمرکز کنید. ویژگی‌هایی که در فضاهای کوچک یافت می‌شوند مانند احساس امنیت، دنج بودن، صمیمیت، جذابیت و کاربردی بودن را در نظر بگیرید. به فضاهای غیرکاربردی مانند فضای زیر سقف یا تورفتگی‌های بین دو ستون توجه کنید و راهی برای استفاده از این گنجینه‌های کوچک بيابيد. کشیدن پلان در طراحی داخلی موضوع مهمی است اما در طراحی فضاهای کوچک این امر مهم‌تر است. با یک مداد و کاغذ بنشینید و پس از کشیدن پلان اتاق، فهرستی از نیازهای فضای مورد نظرتان را تهیه کنید. امکانات بالقوه اتاق، مبلمانی که نیاز دارید، فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز، علاقه شخصی و بودجه‌تان را نيز در نظر داشته باشید.

اگر هزینه‌ها با بودجه شما هماهنگ باشد، تغییرات ساختمانی ساده، فضای کوچک شما را به یک فضای بزرگ و کارآمد تبدیل می‌کند. گاهی تنها با تعبيه پنجره‌ای در دیوار داخلی بین اتاق‌ها یا برداشتن یک دیوار می‌توان بر گشودگی و بزرگی یک فضا افزود. به یاد داشته باشید پیش از هر نوع تغییر ساختمانی، با یک کارشناس گفتگو کنید.

عناصر توکار

عناصر توکار بهترین گزینه برای افزایش کارآیی فضاهای کوچک است. این عناصر باعث می‌شوند تا سطح کمتری از فضا اشغال شود. برای نمونه اگر پنجره اتاق در فرورفتگى ديوار قرار گرفته باشد، مى‌توانيد صندوقى چوبى به ابعاد متناسب با عرض و طول فرورفتگى ديوار بسازيد كه از جلو يا بالا باز شود و از آن براى جای دادن لوازم ريز و درشت استفاده كنيد. می‌توانید با قراردادن چند تشكچه كوچك و چند كوسن، از آن به عنوان فضايى براى نشستن نيز بهره برید. اين صندوقچه‌هاى چندكاره نقش يك انبارى كوچك پنهان را دارند و مى‌توانند كاربردهاى ديگرى نيز داشته باشند؛ مانند ميز وسط اتاق يا ميزهاى كنار مبل. سطح روى آن نيز می‌تواند فضایی برای قرار دادن آباژور، چيدن كتاب يا لوازم تزئينی باشد.


طراحی فضاهای کوچک

درها

جابه‌جا کردن درها می‌تواند نور و جریان هوا را در اتاق‌های کوچک افزایش دهد، برای مثال مي‌توانيد درهایی را که از جهت‌های گوناگون باز می‌شوند جایگزین درهای یک طرف بازشو کنید. به جای درهای لولایی از درهای کشویی یا پنجره‌ای استفاده کنید. برای کمدها از درهای کشویی استفاده کنید تا زمان باز شدن فضای کمتری را اشغال کنند و بتوان از فضای جلوی کمد استفاده بیشتری کرد.

فضای کمدهای خود را افزایش دهید

می‌توان به طور موثر از فضای کمدها برای جای دادن خرت و پرت‌ها استفاده کرد. جای دادن وسایل اضافه در کمدها مانع از شلوغی و تنگی فضای خانه می‌شود

طراحی فضاهای کوچک

دیوارهای متحرک

می‌توانید با ایجاد یک دیوار کشویی، بخشی از اتاق نشیمن‌تان را به اتاق ميهمان یا اتاق کار تبدیل کنید. با این کار می‌توانید تعادلی میان فضای خصوصی مورد نیاز و فضای غیرخصوصی خود ایجاد کنید .


طراحی فضاهای کوچک

توجه به فضای زیر سقف

سقف در اتاق یک کف غیرکاربردی است. با قفسه‌بندی و ایجاد کابینت‌هایی در سطح زیر سقف، می‌توان از این فضا استفاده کرد.



روشنایی و هوای مطبوع

با ایجاد روشنایی و جریان هوا می‌توانید به افزایش حس گشودگی و باز بودن فضا کمک کنید. تغییرات ساده و متناسب می‌تواند تاثیر شگرفی بر افزایش روشنایی فضا داشته باشد. فلز، شیشه، چوب صیقل خورده و چرم باعث انعکاس نور می‌شوند و به روشنایی فضا کمک می‌کنند. با ایجاد پنجره‌های بزرگ، فضای خارج را به داخل بیاورید و به وسعت فضا کمک کنید.

آینه‌ها با انعکاس نور باعث بزرگ و روشن شدن فضا می‌شوند، آینه‌های بزرگ را روبه‌روی پنجره قرار دهید تا فضای خارج در دیوار روبه‌روی پنجره یا قاب آینه منعکس شود. از ایجاد یک منبع نوری متمرکز بر روی سقف بپرهیزید. نور مرکزی دیوارها را به سمت داخل می‌کشد و فضا را کوچکتر نشان می‌دهد. بنابراين تعداد منابع نوری را افزایش دهید و آنها را در نزدیکی دیوارها جانمایی کنید تا نور بر روی دیوار منعکس شود و به روشنی فضا کمک کند.

برای پرهیز از درخشش بیش از اندازه منابع نوری در فضاهای کوچک، منابع نوری را با کلاهک‌هایی بپوشانید. تابش نور را هدایت کنید و تا جایی که می‌توانید نورها را در فرورفتگی قرار دهید.

طراحی فضاهای کوچک

مبلمان و قفسه‌ها

هنگام طراحی فضاهای کوچک، مبلمان را کاملا فشرده و متمرکز قرار دهید. اندازه مبلمان و قفسه‌ها باید با اندازه فضای مورد نظرتان در تعادل باشد. هنگام انتخاب مبلمان به کارآیی آن توجه کنید. تا حد امكان از مبلمان چندکاربردی براى اين فضاها بهره بگيريد. برای نمونه كاناپه‌هاى تخت‌خواب‌شو مى‌تواند گزینه مناسبی برای این فضاها باشد. با قراردادن چند كوسن بر روى تخت‌خواب يك نفره‌اى كه در كنار ديوار قرار دارد، از آن به عنوان كاناپه نيز استفاده كنيد. از فرورفتگى‌ها و ويژگى‌هاى معمارى اتاق نيز سود ببريد.

نصب طبقه‌ها در فرورفتگى ديوار مى‌تواند فضاى مفيدى را در اختيار شما قرار دهد كه براى جاى دادن تلويزيون، دیگر لوازم صوتى يا حتى كامپيوتر مناسب است. اين طبقه‌ها براى چيدن كتاب يا لوازم دكورى نيز مناسب هستند.

چنانچه امكان داشته باشد مى‌توان با نصب درهاى لولايى يا كشويى يا حتى يك پرده پارچه‌اى متناسب با طرح و رنگ دكوراسيون اتاق، این فضا را محصور و از نظرها پنهان كرد.

فرورفتگى ديوار يا وجود يك ستون كه بخشى از ديوار را جدا مى‌كند هرقدر كم عرض باشد، قابل استفاده است و نبايد از آن چشم‌پوشى كرد.

يك كمد ديوارى حتى مى‌تواند به يك اتاق كار كوچك براى شما تبديل شود.

خريد مبل‌هايى كه فضاى داخل قسمت نشيمن آنها خالى است و به صورت كشويى يا لولايى باز مى‌شوند نيز مى‌تواند كمك بزرگى به افزايش فضاى انبارى در اتاق‌هاى كوچك باشد. آماده‌سازى فضاهايى در اتاق‌هاى كوچك براى پنهان كردن خرده‌ريزهاى روزانه یک هنر است.

برای فضای نهارخوری به جای صندلی از نیمکت‌های تو خالی استفاده کنید تا علاوه بر قرار دادن وسایل اضافی داخل آنها فضای بیشتری نیز برای نشستن فراهم شود.

طراحی فضاهای کوچک

وسایل تزئینی

هنگام تزئین فضاهای کوچک بر روی سادگی تمرکز کنید. وحدت و یکپارچگی میان وسایل تزئینی، مانع از شلوغی و آشفتگی فضاهای کوچک می‌شود. در فضاهای کوچک، جزئیات و مبلمان و دکوراسیون باید ساده، هماهنگ و یکپارچه باشند.

نقاشی روی دیوار می‌تواند هم کاربردی باشد و هم تزئینی. گاهی نقاشی یک منظره‌ یا چشم‌انداز می‌تواند چشم را بفریبد و احساس گشودگی و ادامه داشتن فضا را بیافریند. برای این کار از طرح‌های هندسی و خط‌ها نیز می‌توان سود جست.

طراحی فضاهای کوچک

چند نکته‌ دیگر

  • برای سطوح از رنگ‌های صیقلی، روشن و شفاف استفاده کنید تا با بازتاب نور به روشنایی و بزرگی فضا کمک کنند.
  • یکی از دیوارها را با رنگ‌های تیره و پرمایه و دیگر دیوارها را با رنگ‌های خنثی رنگ‌آمیزی کنید.
  • برای رنگ‌آمیزی قسمت‌های اضافه شده مانند دیوارهای برآمده، پشت قفسه کتاب و میان قفسه‌ها از رنگ‌های تیره و پرمایه استفاده کنید، تا با انحراف نگاه از مرکز اتاق، حس وسعت را در فضا تقویت کند.
  • پالت رنگی فضاهای کوچک، تا جایی که می‌شود باید خنثی باشد تا بزرگی را به فضا القا کند، رنگ‌های تیره و پرمایه را برای تاکید و اهمیت دادن به بخشی از دیوار استفاده کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پریسا

      واقعا عالی بود.
      من دانشجوی طراحی دکوراسیون داخلی هستم. مطالب این بخشتون راجع به طراحی سوئیت های کوچک بسیار جامع و کاربردی بود.
      متشکرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج