۲۸۶۸۳
۳۸ نظر
۱۱۵۴۰
۳۸ نظر
۱۱۵۴۰
پ

انواع کلاه را بشناسید!

هر چه انسان قدم های بیشتری در مسیر زندگی برداشت، کلاه های بیشتری را بر حسب علاقه خود یا فرهنگش درست کرد و حتی اسم خاصی را هم برای آن انتخاب کرد.

انواع کلاه را بشناسید!

همشهری سرنخ: کلاه از پوشش های محبوب مردم در سراسر دنیاست که در مدل های مختلف و متنوعی به بازار آمده است.

کلاه در زبان انگلیسی از یک واژه قدیمی در زبان آنگلوساکسون به معنای پوشاندن گرفته شده و البته خودش هم چیزی نیست جز پوششی که مردم سرشان را با آن می پوشانند! انسان ها در طول تاریخ برای محافظت در مقابل باران، برف و آفتاب از کلاه استفاده می کردند که بسته به اینکه در کجا زندگی می کردند جنس این کلاه ها هم فرق داشت؛ مثلا اگر در مناطق سرد شمالی زندگی می کردند کلاهی از جنس چرم و اگر در منطقه گرم و استوایی بودند کلاهی از جنس نی و حصیر به سر می گذاشتند.

حتی نوع کلاه ها هم متفاوت بود. مثلا اگر قصد شرکت در یک جنگ و نبرد خونین را داشتند برای حفاظت سر از آسیب های وارده در برابر شمشیر، نیزه و تیر؛ کلاهخود جنگی که معمولا از جنس فلز بود بر سر می گذاشتند و اگر می خواستند در یک مراسم رسمی و یک مهمانی باشکوه شرکت کنند کلاهی مجلل و زیبا را انتخاب می کردند.

نکته جالب اینجاست که هر چه انسان قدم های بیشتری در مسیر زندگی برداشت، کلاه های بیشتری را بر حسب علاقه خود یا فرهنگش درست کرد و حتی اسم خاصی را هم برای آن انتخاب کرد. مثلا اگر یک کلاه را اولین بار فرد خاصی به سر گذاشته بود، بقیه هم آن را به نام آن فرد می خواندند.

فیدورا
 
انواع کلاه را بشناسید!

این کلاه بیشتر از اینکه برای محافظت سر در برابر باد و گرما مورد استفاده قرار بگیرد برای زیبایی و روی مد بودن استفاده می شد. فیدورا که در قرن بیستم میلادی در میان مردان جایگاه نسبتا خوبی داشت و بیشتر با نام کارآگاهان و حتی تبهکاران با آن بارانی های بسیار بلند همراه شده است.

این کلاه اولین بار همراه همفری بوگارت در فیلم سینمایی کازابلانکا در سینما ظاهر شد اما جانی دپ یکی از بازیگرانی است که بیشتر وقت ها با این کلاه بر فرش قرمز قدم می گذارد و به همین دلیل حتما ظاهر آن برای سینمادوستان آشناست.

برت
 
انواع کلاه را بشناسید!

کلاه برت یکی از افتخارات هر فرانسوی است. این کلاه که به صورت سنتی در کشور فرانسه تولید و یکی از نمادهای این کشور به حساب می آید در جنگ دوم جهانی به عنوان نشانه نیروهای نظامی ویژه این کشور به کار می رفت اما از سال 1960 میلادی در سراسر جهان محبوب شد و مورد استفاده قرار گرفت که این موضوع باعث خوشحالی و غرور فرانسویان شد.

این کلاه که امروزه مردان و زنان بسیاری در رفت و آمدهای روزمره خود از آن استفاده می کنند به دلیل شکل ظاهری اش بیشتر به کلاه کج معروف است. البته این کلاه بیشتر در میان هنرمندان و دانشجویان هنر محبوبیت دارد که معروفترین هنرمندی که همیشه این کلاه را در هر شرایطی به سر داشت اولیور میسین آهنگساز معروف فرانسوی بود.


کابوی
 
انواع کلاه را بشناسید!

کله انگلیسی گاوچران اولین بار در سال 1725 و از کله اسپانیایی «واکرو» به وجود آمد، به معنی کسی که مسوولیت گاوهای مزرعه را برعهده دارد. گاوچران ها کلاه مخصوصی داشتند که کلاه کابوی نامیده می شد؛ این کلاه یار همیشگی گاوچران های آمریکایی بود و مانند دوستی مهربان از آنها در مقابل آفتاب و باران محافظت می کرد.

اما گاوچران ها از کلاهشان برای باد زدن و روشن کردن آتش یا جمع کردن آبی که از کوه پایین می ریزد کمک می گرفتند. امروزه این کلاه که روزگاری در هیچ حالتی گاوچران ها را تنها نمی گذاشت تنها در جشن ها و فستیوال ها به عنوان نمادی از فرهنگ آمریکا از گوشه خانه ها بیرون می آید.


بوتر
 
انواع کلاه را بشناسید!

روزگاری مردها عادت نداشتند بدون کلاه از خانه خارج شوندت و کلاه بخشی از فرهنگ مردانه شان بود. فرقی نمی کرد کجا می روند محل کار، تفریح یا خرید هر چه بود باید کلاه به سر می گذاشتند اما نوع کلاه ها بنا به اینکه تابستان بود یا زمستان فرق داشت.

کلاه بوتر روزگاری نمادی از آغاز فصل تابستان بود که با خود گرما و آفتاب را به همراه می آورد و مردان برای اینکه در یک روز گرم تابستانی نسوزند این کلاه را بر سر می گذاشتند.

مائور یک چوالیر بازیگر معروف فرانسوی یکی از هواداران این کلاه بود که هیچ وقت حتی زمانی که این کلاه مد نبود و کسی به سر نمی گذاشت حاضر نبود از این مدل کلاه دوست داشتنی اش جدا شود.


بولر
 
انواع کلاه را بشناسید!

اگر بخواهیم این مدل کلاه را به خوبی به شما معرفی کنیم توصیه می کنیم تا چهره چارلی چاپلین را به خاطر بیاورید. به این ترتیب هم لبخندی بر لبتان می آید و هم شکل ظاهری این کلاه به خوبی در ذهنتان تداعی خواهد شد. بولر کلاهی بود که در قرن 19 و اوایل قرن بیستم میلادی مردان انگلیسی زیادی هوادارش بودند اما نکته بسیار جالبی که درباره این کلاه وجود دارد این است که در انگلیس قدیم این کلاه دو معنی کاملا متفاوت و دور از هم داشت. اگر مردی این کلاه را در شهر لندن به سر می گذاشت در نظر همه احتمالا یک وکیل، بانکدار یا فعال بازار بورس بود اما در بقیه شهرهای این کشور گارسون ها، مستخدمین رستوران ها یا خانه های اشرافی این کلاه را بر سر می گذاشتند.


تاپ هت
 
انواع کلاه را بشناسید!

به نظر بچه ها حتی اگر بحث شعبده بازی هم پیش نیاید همیشه از این کلاه یک خرگوش بیرون می آید. کلاهی که اولین بار از جنس نمد با لبه هایی پشمی درست شد اما به مرور زمان روش درست کردن آن تغییر کرد. ابتدا لایه های زیری این کلاه را با چندین لایه پارچه پنبه ای نرم و با چسبی قوی به هم می چسباندند بعد کلاه را روی شعله ملایمی از آتش می گیرند تا چسب و پارچه نرم و منعطف شود و صاحب آن بتواند با کلاه به راحتی در دستانش بازی کند و به آن شکل دهد.

در قرن 19 میلفادی مردم این کلاه را نه با نام تاپ هت بلکه لوله بخاری می شناختند چون آبراهام لینکلن در دوران ریاست جمهوری اش از این کلاه که البته کمی بلندتر از نوع معمولی اش بود به سر می گذاشت. بعضی ها می گویند لینکلن برای اینکه بتواند نامه های مهم و محرمانه اش را در آن پنهان کند دستور داده بود تا قد کلاهش بلندتر از نوع معمولی آن باشد.


کلاه جوانان
 
 

برخلاف نامش، مردان در هر سن و سالی طرفدارش بودند و آن را بر سر می گذاشتند. این کلاه در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی جای خود را در میان مردان آمریکا و اروپا باز کرد به طوری که اگر در آن روزگار زندگی می کردید کافی بود تا نگاهی کوتاه به اطراف بیندازید تا این کلاه را بر سر هر مردتی ببینید. علت اینکه این کلاه را به جوانان نسبت داده اند این است که اوایل قرن ۱۹ و زمانی که کلاه جوانان هنوز شناخته شده نبود بیشتر خبرنگاران جوان یا گلف بازان آن را بر سر می گذاشتند و به همین علت این کلاه به این اسم در میان طرفدارانش نامیده شد. اگر رایان رینالد بازیگر مشهور کانادایی را بشناسید و فیلم های او را دیده باشید مطمئنا چهره او را بدون کلاه جوانان به خاطر نخواهید آورد.


فز
 
انواع کلاه را بشناسید!

این کلاه قرمز رنگ استوانه ای با آن منگوله زرد که از آن آویزان است اولین بار در قرن 17 میلادی در کشور مراکش بر سر مردان نشست اما به سرعت توانست جای خود را در کشورهای مختلف باز کند و کلی طرفدار پیدا کند. ساکنان امپراتوری عثمانی، کشورهای مسلمان نشین جنوب شرق آسیا و بعضی از ساکنین اروپایی جزو افرادی هستند که روزگاری از این کلاه استفاده می کردند.

با وجود اینکه حدود 4 قرن از عمر این کلاه می گذرد اما این کلاه هنوز هم در کشورهای مختلف، خصوصا کشورهای عربی و اسلامی طرفداران خاص خودش را دارد. تصویری که از این کلاه به ذهن هر کسی خطور می کند به قرن 19 میلادی برمی گردد زمانی که مردان انگلیسی که آن را نمادی از آرامش می دانستند و بعد از یک روز کاری بر سر می گذاشتند تا در خیابان ها یا مزارع اطراف شهرهای عربی پیاده روی کنند.

اگر خیلی اهل تماشای فیلم های انیمیشنی باشید دیده اید که خیلی از شخصیت های کارتونی بعد از انجام یک کار سخت یا زمانی که در تعطیلات روی یک تخت سفری دراز کشیده اند این کلاه را بر سر دارند. تامی کوپر کمدین و شعبه باز انگلیسی یکی از طرفداران پر و پا قرص فز بود که همیشه این کلاه را به سر داشت و حتی در لحظه مرگش در یک برنامه زنده تلویزیونی از این کلاه جدا نشد.


سومبرو
 
انواع کلاه را بشناسید!

زادگاه اصلی سومبرو مکزیک است و به همین دلیل این کلاه نمادی از مردمان و جشن های کشورش است. اگر روزی به مکزیک سفر کنید می توانید این کلاه بزرگ را با آن لبه های برگشته و رو به بالا، در دو جنس متفاوت بخرید اما چرا یک کلاه با دو جنس کاملا متفاوت؟

این کلاه که ابتدا تنها با یک هدف و برای جلوگیری از برخومرد نور آفتاب با صورت در این کشور رواج پیدا کرد از جنس حصیر برای کشاورزان و روستاییان درست می شد اما افراد متمول برای اینکه خود را از مردم فقیر و کشاورز جدا کنند به تهیه کلاه هایی نرم از جنس پر روی آوردند. با اینکه دیگر مکزیکی ها از این کلاه در زندگی روزمره خود استفاده نمی کنند اما هنوز هم سومبرو پای ثابت جشن ها و مراسم سنتی این کشور آمریکای جنوبی است. پاپ بندیکت دوم زمانی که اواخر مارس 2012 به این کشور سفر کرد کلاه سومبرو را به عنوان نمادی از کشور مکزیک و نشانه ای از علاقه خود به این ملت به سر گذاشت.


بیسبال
 
انواع کلاه را بشناسید!

کلاه بیسبال که بیشتر آن را به عنوان کلاهی ورزشی می شناسیم برای امروز و دیروز نیست، این کلاه سابقه ای بیشتر از اینها دارد. شاید از اواخر قرن 20 میلادی ورزشکاران و دختران و پسران جوان به استفاده از این کلاه روی آورده باشند اما اولین بار در دهه 1860 میلادی فردی به اسم بروکلین اکسیلسیرز این کلاه را بر سر گذاشت. البته نسل اولیه کلاه بیسبال به شکل امروزی نبود، لبه اش کوتاه تر بود به گونه ای که نمی توانست از چشم و صورت ورزشکار در مقابل آفتاب به طور کامل محافظت کند. همچنین بندی که امروزه در پشت کلاه برای اندازه کردن کلاه است وجود نداشت.

100 سال مردم این کلاه را بر سر گذاشتند تا اینکه به فرم استاندارد و یکدست امروزی درآمد. نکته جالب اینجاست که این کلاه تنها مخصوص بازیکنان بیسبال نیست بلکه بعضی از ارتش های دنیا نیز این کلاه را بخشی از یونیفرم نظامی خود کرده اند و به سر می گذارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • amir mf

      عشق است فیدورا

    • بدون نام

      قشنگ بود

    • zahra

      کلاه فز:این کلاه قرمز رنگ استوانه ای با آن منگوله( مشکی )که از آن آویزان است !!!
      برترینها کوررنگی گرفتی؟؟؟؟؟؟؟منگوله اش زرد رنگه!!!

      پاسخ ها

      • سلی

        ادبم چیز خوبیه حالا فتح المبین کردی

    • baran

      کلاه کابوی وبیسبال هم باحاله

    • hamid reza

      کلاه برت از نظر من قشنگ ترین و شیک ترین کلاه است و نظر دوستان کل هم محترم هست

    • anita

      فقط فیدورا .خیلیییییییییی قشنگه

    • shahnaz

      mishe yeki be man bege esme ; kolahkhod ke 3 harf bashe cheye?

    • شهنام

      کلاه برت رو خیلی دوست دارم.
      ازش استفاده می کنم من .. عالیه واقعا !
      ممنون از شما عزیزان

    • مهران

      پس کلاه کپ کدومه؟

    • بدون نام

      از کجا میتونم کلاه برت گیر بیارم؟

    • امیرحسین

      کلاه بیسبال خیلی قشنگه از همشون قشنگ تره

    • فاطمه

      سلام لطفا برام اسم کلاهی و بگین که ۴ حرفیه حرف ۳ اون پ هست.
      مطالبتون جالب بود ممنون.

      پاسخ ها

      • علی

        شاپو

      • مسعود

        کیپی

    • انا

      عشقم کلاه کابویی

    • ابوالفضل

      پس بقیه ی کلاه ها کو؟

    • محمدرضا احمدی

      یکی دیگر از معروفترین کلاه ها کلاهی هست که مردان انگلیسی از قدیم تا به امروز از آن استفاده میکنند که اسمش flat cap هستش و به cabbie cap شناخته شده است که در سریال زیبای downton abbey روی سر شخصیتهای مرد داستان دیده میشه

    • بدون نام

      فقط پوریا حیدری

    • AMIRaQa

      فیدوار

    • AMIRaQa

      کلاه فیدوارومیشه توتابستون هم استفاده کرد یا ن؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        That's with Ariana is it hello sorry I forgot

    • فیضی

      سلام خوب بود اما ناقص چون در مورد خیلی از کلاه های برتر دنیا صحبت نکردین و در مورد اونهای هم که معلومات داده بودین کم و ناقص بود مثلا در مورد کلاه قره قل که زادگاهش افقانستانه و یکی از برترین کلاه های دنیا محسوب میشه چیزی نگفتین
      ممنون موفق باشید

    • عباس

      آقا در مورد کلاه باراتایی چیزی اگه میدونی بنویس ممنون

    • امید

      سلام کلاه هنری میخام میشه بگید کجا میتونم گیربیارم حتی صادقیه هم پیدانکردم

    • بدون نام

      کلاه کابوی میخواستم

    • ترانه

      چرا پس فقط همه ی کلاهها مردانه اند کلاههای زنانه چی؟

    • taysez

      کلاه بوتر و بولرو از کجا پیدا کنیم ؟؟؟

    • دوست

      سپاسگزارم.

    • Wolf

      کلاه روسی خوشم میاد

    • سیروس

      کلاه فقط سومبرو تو گرمای بوشهر کولاک میکنه

    • بدون نام

      کاش انگلیسی هم مینوشت

    • بدون نام

      آشغال ها چرا با زبان انگلیسی نمی نویسید

    • بدون نام

      آشغال ها چرا با زبان انگلیسی نمی نویسید

    • بدون نام

      من لنگ میزارم تو سرم!!!

    • پانیذ علیزاده

      من کلاه تاپ هت وبولر رو دوست دارم
      بااینکه مردونند ولی برای مرد ها بامزست

    • پانیذ علیزاده

      من کلاه تاپ هت وبولر رو دوست دارم
      بااینکه مردونند ولی برای مرد ها بامزست

    • عباس مجدم

      ببخشید میشه بگید اسم اون کلاه های بیسبالی ک صاف هست و انحنا نداره چیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج