۲۸۶۹۲۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

علم «سید حسن» از خیلی‌ها کمتر نیست

حواشی و بحث درباره احراز صلاحیت سیدحسن خمینی پس از آنکه در آزمون خبرگان شرکت نکرد، همچنان ادامه دارد.

روزنامه شرق: حواشی و بحث درباره احراز صلاحیت سیدحسن خمینی پس از آنکه در آزمون خبرگان شرکت نکرد، همچنان ادامه دارد.

به همین دلیل است که ظهر دیروز آیت‌الله‌العظمی شبیری‌زنجانی از مراجع عظام تقلید در گفت‌وگو با شاگردان خود گفت: «درباره آقای آسیدحسن خمینی، آنچه مسلم است ایشان بااستعداد، فاضل، مشتغل به درس و بحث بوده و نسبت به سطوح عالی و خارج، انجام وظیفه داشته‌‌اند و دارای تألیفات مختلفی در زمینه‌های فقه، اصول و مباحث دیگر هستند که برخی از اهل فن و تشخیص از کیفیت آن تعریف کرده‌اند». آیت‌الله‌العظمی شبیری‌زنجانی در ادامه گفت: «از آنجا که مبانی شهادت به اجتهاد متفاوت است، به‌طوری‌که برخی از علما مانند آقای آسیدجمال خوانساری می‌فرموده است: من فقط یک نفر را مجتهد می‌دانم، درحالی‌که در دوره ایشان علمای بسیار بزرگی وجود داشته‌‌اند و همچنین از مرحوم آقای خمینی نقل شده است که تمام یا اکثر شاگردان من مجتهدند که قطعا آقای آسیدحسن از کثیری از آنها افضل است و در مقایسه با بسیاری از کسانی که متصدی برخی از امور حکومتی‌اند که شرط آن اجتهاد است و به‌عنوان مجتهد پذیرفته شده‌‌اند، مراتب علمی ایشان کمتر نیست».

خدایی‌ناکرده آقایان تشخیص خود را مقدم بر تشخیص مراجع شیعه می‌دانند

همچنین روز گذشته، حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی نامه سرگشاده‌ای به شورای نگهبان نوشت. این نامه، اولین واکنش به سخنان آیت‌الله محمد یزدی است که گفته بود اجازه اجتهاد علما، در تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان اعتباری ندارد. متن نامه حجت‌الاسلام طباطبایی، استاد اخلاق و عضو جامعه روحانیت، به فقهای شورای نگهبان که «خبرآنلاین» آن را منتشر کرده، به این شرح است: «از آنجایی که اخیرا به‌خاطر بحث احراز صلاحیت (در باب اجتهاد) مطالب متفاوتی از سوی برخی فقها و حضرات آیات شنیده می‌شود، بر خود لازم دانستم چند جمله‌ای را جهت یادآوری و تذکر عرض نمایم. فقاهت و اجتهاد در درس علما و در جریان مباحثات علمی حوزه‌های علمیه حاصل می‌شود، پس لازم است اجازه مراجع درمورد اجتهاد را در اولویت و ملاک بر تشخیص خود و حتی مقدم بر امتحان قرار دهید.

اینکه درباره تأیید مراجع در باب اجتهاد افراد، مثال‎های زید و عمری گفته شود، بسیار رفتار ناصواب و نامناسبی است، چراکه روش تأیید اجتهاد فرد در حوزه‌های علمیه همیشه همین بوده و صلاح نظام مقدس اسلامی که در رأس آن فقیه، مجتهد و مرجع عالیقدر قرار دارد نیز همین است». حجت‌الاسلام طباطبایی در ادامه این نامه نوشته است: «اجتهاد فقهای محترم شورای نگهبان از طریق تأیید چند عالم یا مرجع بوده است و به این طریق اجتهاد افتخار می‌کنند و حق هم همین است.

بنابراین صلاح نیست که اجازه فقها و مراجع را فقط مربوط به آخوندی اعلام کنیم و برای تأیید روش خود با مثال طبابت، موضوع خود را اثبات کنیم که این مطلب بسیار سنگین و دور از شأن حکومتی است که فقیه جامع‌الشرایط در رأس آن است و خدایی‌ناکرده بر اذهان جامعه این‌گونه القا می‌شود که آقایان تشخیص خود را مقدم بر تشخیص و اجازات مراجع که زعیم حوزه‌های علمیه شیعه می‌باشند، می‌دانند. در پایان امیدوارم اجازه ندهید مصالح سیاسی بر روش‌های اصیل حوزوی که حضرات عالی هم از آن بهره برده‌اید، تأثیرگذار شود که در آینده با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد و خسارت آن به‌هیچ‌وجه جبران‌پذیر نخواهد بود».

گفتنی است روز سه‌شنبه آیت‌الله محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، در سخنانی درباره احراز صلاحیت‌های کاندیداهای خبرگان و مباحث طرح‌شده درباره نقش مراجع در تأیید اجتهاد کاندیداها، عنوان کرد: «اجازه‌های اجتهادی که توسط مراجع تقلید صادر می‌شود، تنها در امور آخوندی است». او تأکید کرد: «احراز صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری تنها به فقهای شورای نگهبان اختصاص دارد. مثلا درمورد فردی اعضای جامعه مدرسین، روحانیت مبارز و... هم تأیید کنند که فرد مجتهد است، اعتبار قانونی ندارد و آنچه اعتبار قانونی دارد تشخیص فقهای شورای نگهبان است». بنا به گفته رئیس مجلس خبرگان «اینکه مجتهد یا مرجع تقلیدی اجتهاد فردی را تأیید کند حرف ایشان محترم است، ولی اعتبار قانونی ندارد و با تأیید یک مرجع تقلید نمی‌توان قانون را کنار گذاشت، قانون می‌گوید اجتهاد باید به تأیید فقهای شورای نگهبان برسد».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج