۲۸۷۰۰۱
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

از معترض ناشناس تانکی تا محمدعلی

مشهورترین معترضان تاریخ +عکس

در طول تاریخی کسانی بوده‌اند که جرئت کرده‌اند تا نه فقط برای حقوق خود، بلکه برای احقاق حقوق سایرین، به پا خیزند. در زیر با چند نفر از این افراد آشنا می‌شویم:

وبسایت فرادید: در طول تاریخی کسانی بوده‌اند که جرئت کرده‌اند تا نه فقط برای حقوق خود، بلکه برای احقاق حقوق سایرین، به پا خیزند. در زیر با چند نفر از این افراد آشنا می‌شویم:

معترض ناشناس

مشهورترین معترضان تاریخ +عکس

این معترض که به لقب "مرد تانکی نیز مشهور است، نمادی از اعترضات چینی‌ها پیش از سرکوب خشن تظاهرات در میدان تیان آن‌مِن در ژوئن ۱۹۸۹ است. او در مقابل صفی از تانکها ایستاد و مانع حرکتشان شد. سپس از یکی از تانکها بالا رفت و با راننده صحبت کرد، تا اینکه مسئولان او را پایین کشیدند. هویت او هرگز تایید نشد، اما برخی منابع او را دانشجویی به نام وانگ ویلین می‌دانند. با این وجود، جایگاه نمادین او همچنان پابرجاست.

محمد علی کلی (ایالات متحده، ۱۹۴۲ تا به حال)

مشهورترین معترضان تاریخ +عکس

محمد علی تا آن زمان به خاطر دارا بودن قهرمانی بوکس سنگین‌وزن جهان شهرت داشت، اما سپس بدل به یک قهرمان نافرمانی مدنی نیز شد. او پس از آنکه به خدمت فراخوانده شد، حاضر نشد که به ارتش ایالات متحده در ویتنام ملحق شود. او گفت: "چرا باید از من بخواهند که یونیفرم به تن کنم و ده هزار مایل از خانه‌ام دورتر، بمب بر سر مردم بزنم و به مردم قهوه‌ای در ویتنام شلیک کنم، آن هم وقتی که با سیاهان لوییویل همچون سگ رفتار می‌شود و حقوق بشر اساسی در موردشان رعایت نمی‌شود؟" در پی این اظهارات، عنوان او را از او گرفتند و به ۵ سال زندان محکومش کردند.

باب مارلی (جاماییکا، ۱۹۴۵-۸۱)

مشهورترین معترضان تاریخ +عکس

موزیک باب مارلی، یکی از محبوبترین خوانندگان و آهنگسازان تاریخ، در طول نسلهای مختلف محبوب مردم بوده است. اما این امر تنها به خاطر شهرت گستردۀ او نیست، بلکه به درونمایۀ اعتراضی و سیاسی آهنگهایش نیز بازمی‌گردد. مارلی آهنگهایی در موضوعات مختلف از قبیل جرم و جنایت، نژادپرستی و برده‌داری ساخته است. احساس و بیداری‌ای که موسیقی‌ او ایجاد کرد، مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داد و آهنگهای او حتی پس از مرگش نیز هنوز با شرایط روز دنیا منطبق است.

هنری توریو (ایالات متحده ۱۸۱۷-۶۲)

مشهورترین معترضان تاریخ +عکس

هنری توریو، فیلسوف، شاعر و نویسنده‌ای بود که شاید بیش از همه به خاطر مقالاتش در رابطه با نافرمانی مدنی مشهور شده است. او مخالف برده‌داری و مالیات رای دادن بود. او به خاطر پرهیز از پرداخت مالیات رای دادن در سال ۱۸۴۶ دستگیر شد. مقالات او در موضوع نافرمانی مدنی که به انتقاد از هزینه‌های دولت می‌پرداخت، مورد مطالعۀ بسیاری قرار گرفت و اگرچه خود نتوانست تغییری در سیاستهای زمانش ایجاد کند، اما امثال لئو تولستوی، ماهاتما گاندی و مارتین لوترکینگ تحت تاثیر افکار او قرار داشتند.

وردان اسماعیلوویچ (سارایوو، ۱۹۵۶- تا به حال)

مشهورترین معترضان تاریخ +عکس

لقب او "ویولن سل نواز سارایوو" است. اسماعیلوویچ به خاطر استمرارش در موسیقی نواختن در طول دوران محاصرۀ سارایوو از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶، به چهره‌ای نمادین بدل شد. او در ساختمانهای بمباران شده و مراسم تشییع جنازه، و در حالی که همواره خطر هدف قرار گرفتن از سوی تک تیراندازان وجود داشت، به نواختن ویولن سل می‌پرداخت. وقتی که از او از چرایی کارش پرسیدند، پاسخ داد: "شما از من می‌پرسید که مگر دیوانه‌ای که ویولن سل می‌زنی، ولی چرا نمی‌روید از آنها بپرسید که مگر دیوانه‌اند که سارایوو را به خمپاره بسته‌اند؟"
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج